Теми статей
Обрати теми

Поштова скринька. Новий технічний регламент на освітлювальні та деякі побутові прилади з 2012 року. Як це вплине на торговців?

Редакція ВД
Відповідь на запитання

Новий технічний регламент на освітлювальні та деякі побутові прилади з 2012 року. Як це вплине на торговців?

 

ЗАПИТАННЯ. Підприємець торгує лампами та освітлювальними приладами. З 1 січня 2012 року при імпорті або введенні в обіг електрообладнання побутового призначення, зокрема, освітлювальних приладів, повинен застосовуватися Техрегламент енергетичного маркування № 5, який приписує виробникам та імпортерам робити енергетичне маркування (етикетку). Як запровадження цього техрегламенту позначиться на тих, хто займається торгівлею таким товаром? Чи потрібно у зв'язку з цим підприємцю мати цю етикетку для товару, який було придбано для реалізації до 2012 року?

 

ВІДПОВІДЬ. Насамперед розберемося, що являє собою технічний регламент. Так, відповідно до статті 1 Закону № 3164 таким є закон України або нормативно-правовий акт, прийнятий Кабінетом Міністрів України , в якому визначено характеристики продукції або пов'язані з нею процеси чи способи виробництва, а також вимоги щодо послуг, уключаючи відповідні положення, дотримання яких є обов'язковим. Він може також містити вимоги щодо термінології, позначок, упаковки, маркування або етикетування, які застосовуються до певної продукції, процесу чи способу виробництва.

Отже, порядок дії технічного регламенту підпорядковується загальним правилам дії нормативно-правових актів, тому його норми повинні застосовуватися або з моменту набуття чинності, або з дати, зазначеної в Техрегламенті енергетичного маркування № 5.

Планом заходів

щодо застосування цього документа передбачено, що з 2009 року починається його добровільне застосування, а з 2012 року — обов'язкове для зазначених видів товарів.

Отже, енергетичні етикетки в обов'язковому порядку повинні з'явитися на певних видах імпортованої або виробленої з 1 січня 2012 року продукції. Причому будь-яких додаткових вимог щодо їх отримання продавцями на старий товар цей документ не містить.

Це підтверджується і

пунктом 3 Техрегламенту енергетичного маркування № 5, де зазначено, що він поширюється лише на нове електрообладнання вітчизняного та іноземного виробництва:

— холодильники, морозильні камери, а також комбінації такого обладнання;

— пральні та сушильні машини, а також комбінації такого обладнання;

— посудомийні машини;

— духовки;

— водонагрівачі та пристрої для зберігання гарячої води;

освітлювальні прилади;

— кондиціонери повітря.

Таким чином, на освітлювальних приладах (джерелах світла) (

коди ДКПП 31.50.11, 31.50.13, 31.50.14; УКТ ЗЕД 8539 10 90, 8539 10 21, 8539 21 92, 8539 22 10, 8539 22 90), вироблених або імпортованих у 2012 році, має бути відповідна етикетка.

Додамо, що

пункт 5 Техрегламенту енергетичного маркування № 5 установлює, що дотримання його вимог є обов'язковим для всіх постачальників (виробників) і продавців електрообладнання.

Вимоги до енергетичного маркування за типами електрообладнання, класами, показниками енергетичної ефективності, форми та змісту енергетичної етикетки встановлюються в окремих документах.

Також зазначено, що

постачальник (виробник) зобов'язаний надавати безоплатно продавцю енергетичні етикетки та картки на його запит.

Під час демонстрації електрообладнання побутового призначення продавець зобов'язаний прикріпити енергетичну етикетку на видному місці, визначеному у відповідному технічному регламенті та національному стандарті з енергетичного маркування електрообладнання.

Що стосується відповідальності за відсутність енергетичного маркування, то ні в

Законі № 2735, у межах якого можуть проводитися перевірки його наявності Держспоживінспекцією, ні в Законі про захист прав споживачів відповідальність саме за таке порушення не зазначена.

Хоча згідно з

пунктами 2 і 7 частини 1 статті 23 Закону про захист прав споживачів передбачено санкції за:

— виготовлення або реалізацію продукції, що

не відповідає вимогам нормативних документів, — у розмірі 50 % вартості виготовленої або отриманої для реалізації партії товару, виконаної роботи, наданої послуги, однак не менше 170 грн. (10 нмдг), а у разі коли згідно із законом суб'єкт господарської діяльності не веде обов'язковий облік доходів і витрат, — у розмірі 170 грн. (10 нмдг);

— відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію — у розмірі 30 % вартості отриманої для реалізації партії товару, виконаної роботи, наданої послуги, але не менше 85 грн. (5 нмдг), а у разі, коли згідно із законом суб'єкт господарської діяльності не веде обов'язковий облік доходів і витрат, — у розмірі 85 грн. (5 нмдг).

Нагадаємо, що згідно з

пунктом 10 частини 1 статті 15 Закону про захист прав споживачів покупцям має бути надано інформацію про правила та умови ефективного та безпечного використання продукції. Хоча, на наш погляд, не можна стверджувати, що до такої обов'язкової інформації належить наявність енергетичного маркування.

На сьогодні можна говорити про те, що немає достатніх підстав для притягнення до відповідальності підприємця, який торгує лампами та освітлювальними приладами і при цьому не має енергетичних етикеток на свій товар. Проте не факт, що так само відбуватиметься, якщо з 2012 року зміниться законодавство.

Водночас зазначимо, що світильники, гірлянди, зазначені у

пункті 2.1, та джерела світла, наведені в пункті 2.2 Переліку № 28 (див. с. 42), належать до товару, що підлягає обов'язковій сертифікації. Згідно з пунктом 7 Правил № 104 підприємець повинен реалізовувати непродовольчі товари, що підлягають обов'язковій сертифікації, за наявності в документах на товари реєстраційних номерів сертифіката відповідності.

Згідно з

пунктом 3 частини 1 статті 23 Закону про захист прав споживачів за продаж продукції (товарів, робіт, послуг), яка підлягає обов'язковій сертифікації або декларуванню відповідності, однак у документах на яку не зазначено реквізити відповідного сертифіката (декларації), передбачено штраф у розмірі 50 % вартості отриманої для реалізації партії товару, виконаної роботи, наданої послуги, але не менше 170 грн. (10 нмдг).

Додамо, що з 1 липня 2010 року встановлено обов'язкове застосування

Техрегламенту споживання електроенергії № 1144 для всіх виробників і постачальників ламп побутового використання. Він поширюється на лампи побутового використання: розжарювання, у тому числі галогенні; люмінесцентні з вмонтованим пускорегулюючим пристроєм; люмінесцентні двоцокольні; люмінесцентні одноцокольні (ті, які працюють із зовнішнім баластом), — а отже, на такому товарі має бути передбачено етикетку та на нього має бути отримана декларація відповідності.

Причому в

листі Держспоживстандарту від 04.03.2010 р. № 1904-1-4/17 зазначено, що на такий товар необхідні і сертифікат, і декларація відповідності, якщо це передбачено нормативними документами.

Підіб'ємо підсумок. З 2012 року на освітлювальних приладах, що реалізуються, має бути енергетична етикетка, яку продавці повинні отримувати у виробників (імпортерів), і поки що не зовсім зрозуміло, чи передбачено відповідальність за її відсутність.

У будь-якому разі, якщо підприємець реалізує товар, що підлягає обов'язковій сертифікації, у документах на нього мають бути вказані реквізити сертифіката, а для ламп побутового використання — і декларації відповідності.


Документи консультації

Закон № 3164

— Закон України «Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності» від 01.12.2005 р. № 3164-IV.

Закон № 2735

— Закон України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» від 02.12.2010 р. № 2735-VI.

Закон про захист прав споживачів

— Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

Техрегламент енергетичного маркування № 5

Технічний регламент енергетичного маркування електрообладнання побутового призначення, затверджений постановою КМУ від 06.01.2010 р. № 5.

Техрегламент споживання електроенергії № 1144

— Технічний регламент етикетування ламп побутового використання стосовно ефективності споживання електроенергії, затверджений постановою КМУ від 27.12.2008 р. № 1144.

Правила № 104

— Правила роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджені наказом Мінекономіки від 19.04.2007 р. № 104.

Перелік № 28

— Перелік продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації в Україні, затверджений наказом Держспоживстандарту від 01.02.2005 р. № 28.

 

ПЕРЕЛІК ПРОДУКЦІЇ,

ЩО ПІДЛЯГАЄ ОБОВ'ЯЗКОВІЙ СЕРТИФІКАЦІЇ В УКРАЇНІ

(витяг)

<…>

Назва продукції

Код ДКПП

Позначення нормативних документів, на відповідність яким проводиться сертифікація

Нормативний документ (номер пункту або показники), що встановлює обов'язкові вимоги

Код за УКТЗЕД

1

2

3

4

5

<…>

2.2. Джерела світла:

 

 

 

 

лампи розжарювання (нормально-освітлювальні внутрішнього
та зовнішнього освітлення)

31.50.11 31.50.13
31.50.14

ГОСТ 2239-79
ГОСТ 12.2.007.13-2000
ГОСТ 28712-90
(МЭК 432-8, СТ СЭВ 6784-89)

ГОСТ 2239-79,
пункт 1.1 (крім розмірів та маси);
пункти 2.2 — 2.4; 2.7 — 2.10; 2.12; 6.1,
ГОСТ 12.2.007.13-2000, розд. 3
ГОСТ 28712-90
(МЭК 432-84) (крім розд. 3)

8539 10 90 00
8539 22
8539 29

лампи люмінесцентні низького тиску

31.50.15.100
31.50.15.300
31.50.15.510

ГОСТ 12.2.007.13-2000
ГОСТ 6825-91
(МЭК 81-84)
ДСТУ IEC 60968-2001

ГОСТ 12.2.007.13-2000, розд. 3
ГОСТ 6825-91,
пункти 4.1; 4.3; 4.4; 5.4; 1.3 (дод. 11)
ДСТУ IEC 60968-2001
(крім розд. 12)
ГОСТ 21177-82, розд. 1; 3

8539 31

лампи розрядні високого тиску

31.50.15.530
31.50.15.570
31.50.15.590

ГОСТ 12.2.007.13-2000
ГОСТ 27682-88

ГОСТ 12.2.007.13-2000, розд. 3
ГОСТ 27682-88, розд. 3; 4; 5, пункти 7.4; 7.6

8539 32

лампи розжарювання галогенно-вольфрамові (крім ламп для мотоциклів та автомобілів)

31.50.12

ГОСТ 12.2.007.13-2000

ГОСТ 12.2.007.13-2000, розд. 3

8539 21
(крім 8539 21 30 00)

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі