Теми статей
Обрати теми

На замітку

Редакція ВД
Коментар

На замітку

 

Зміни в ПКУ (нові групи єдиного податку, податкова накладна, додаток ОК тощо)

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної податкової служби та у зв’язку з проведенням адміністративної реформи в Україні» від 05.07.2012 р. № 5083-VI

 

Закон № 5083 «блукав коридорами влади» досить довго, але нарешті підписаний Президентом і опублікований (набрав чинності 12.08.2012 р. за винятком деяких норм).

У зв’язку з прийняттям цього Закону нас очікують такі зміни:

— введення груп 5 і 6 платників єдиного податку (ЄП);

— додавання нового реквізиту податкової накладної — дати і номера митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару, увезеного на митну територію України;

— скасування додатка ОК до декларації з податку на прибуток (для платників податку на прибуток, які працюють з єдиноподатниками).

Тепер детальніше.

 

Єдиний податок

Нові групи платників єдиного податку . Запроваджено дві додаткові групи платників єдиного податку. Щоправда, скоріше за все робота в цих групах зацікавить, мабуть, тільки дуже вузьке коло платників податків. При цьому до нових груп 5 і 6 платників ЄП, якщо не йдеться про новостворених суб’єктів господарювання, можна буде перейти починаючи з IV кварталу 2012 року.

А тепер детальніше. Платники ЄП класифікуватимуться вже не за чотирма, а за шістьма групами: «старі» групи 1 — 4 (умови роботи в них залишаються без змін) плюс група 5 (підприємці) і група 6 (юридичні особи).

Умови роботи у двох нових групах такі:

 

Група 5 (фізособи-підприємці)

Група 6 (юридичні особи)

Допустима кількість найманих працівників:

не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 20 осіб

середньоспискова чисельність працівників не перевищує 50 осіб

Допустимий обсяг доходу:

не більше 20 млн грн.

 

Ставка єдиного податку:

1) 7 % доходу — у разі сплати ПДВ;
2) 10 % доходу — у разі включення ПДВ до складу єдиного податку

 

Зазначимо, що група 5, по суті, є копією групи 3, а група 6 — копією групи 4. Різниця тільки в розмірі ставки ЄП та обмеженні стосовно виручки (щодо інших правил роботи — усе те саме). Також, можливо, групу 5 не буде звільнено від застосування РРО (але, на наш погляд, звільнення таки має бути).

Отримання понадлімітного доходу. На сьогодні платники груп 1 або 2 у разі перевищення «прибуткового» критерію мають право перейти до наступної «старшої» групи. У цій частині змін немає. Проте у зв’язку з розширенням класифікації платники груп 3 і 4 також отримали можливість перейти до «старшої» групи — 5 і 6 відповідно.

Таким чином, у разі отримання понадлімітного доходу, дії будуть такими:

 

Фізичні особи

Юридичні особи

3 група

5 група

4 група

6 група

Повинні з наступного звітного кварталу подати заяву на перехід до 5 групи або відмовитися від застосування спрощеної системи оподаткування

Зобов’язані перейти на загальну систему з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, в якому відбулося таке перевищення

У наступному податковому (звітному) кварталі мають право за заявою перейти до
6 групи або відмовитися від застосування спрощеної системи

Зобов’язані перейти на загальну систему оподаткування з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, в якому відбулося таке перевищення

До суми перевищення застосовується:

ставка 15 %

подвійна ставка — 6 % (10 %)

подвійна ставка — 14 % (20 %)

 

Ставки єдиного податку. У зв’язку з появою груп 5 і 6 платників, підпункт 4 пункту 293.8 ПКУ було підкориговано з урахуванням нових ставок єдиного податку (7 % і 10 %).

Таким чином, ставка єдиного податку, визначена для груп 3 і 4 у розмірі 3 %, а для груп 5 і 6 у розмірі 7 %, може бути вибрана:

а) суб’єктом господарювання, зареєстрованим як платник ПДВ, у разі переходу ним на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви не пізніше ніж за 15 днів до початку наступного календарного кварталу;

б) платником єдиного податку, який обрав ставку в розмірі 5 % або 10 %, у разі добровільної зміни ставки єдиного податку шляхом подання заяви про зміну ставки єдиного податку не пізніше ніж за 15 днів до початку календарного кварталу, в якому застосовуватиметься нова ставка, та реєстрації такого платника єдиного податку як платника ПДВ;

в) суб’єктом господарювання, не зареєстрованим як платник ПДВ, у разі його переходу на спрощену систему оподаткування шляхом реєстрації платником ПДВ та подання заяви не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу, в якому він зареєстрований платником ПДВ.

У разі добровільної реєстрації платником ПДВ та зміни ставки єдиного податку відповідно до підпункту «б» підпункту 4 пункту 293.8 ПКУ реєстраційна ПДВ-заява подається не пізніше ніж за 15 днів до початку календарного кварталу, в якому застосовуватиметься ставка єдиного податку в розмірі 3 % або 7 % (пункт 183.4 ПКУ). ПДВ-реєстрація зазначених осіб вважається здійсненою з першого числа календарного кварталу, в якому застосовуватиметься ставка єдиного податку в розмірі 3 % або 7 %.

Перехід на спрощену систему. Згідно з новою редакцією абзацу другого підпункту 298.1.2 ПКУ новостворені суб’єкти господарювання, які протягом 10 днів з дня державної реєстрації (раніше — до закінчення місяця, в якому відбулася держреєстрація) подали заяву про обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, установленої для груп 3 — 6, вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації.

Ювеліри та посередники в операціях з нерухомістю . Згідно зі змінами до підпункту 2 пункту 291.4 ПКУ фізичні особи — підприємці, які надають посередницькі послуги з купівлі, продажу, оренди та оцінки нерухомого майна (група 70.31 КВЕД ДК 009:2005), а також здійснюють діяльність з виробництва, постачання, продажу (реалізації) ювелірних і побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, належать виключно до груп 3 або 5 платників єдиного податку, якщо відповідають вимогам, установленим для таких груп.

 

ПДВ

Податкова накладна (ПН) . З метою боротьби з незаконним імпортом, парламентарі вирішили доповнити ПН новим обов’язковим реквізитом: «номер та дата митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару, ввезеного на митну територію України».

Це нововведення набуло чинності з дня, наступного за днем офіційного опублікування Закону № 5083, — 12.08.2012 р.

Щоб зрозуміти, як діяти після набуття чинності цими змінами до того моменту, коли буде внесено зміни до форми ПН, можна трохи повернутися в минуле, коли перелік обов’язкових реквізитів ПН було доповнено кодом з УКТ ЗЕД підакцизних та імпортних товарів. Тоді, нагадаємо, податківці вимагали до затвердження нової форми накладної зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД у графі 3 «Номенклатура постачання товарів/послуг продавця», причому робити це на кожному етапі реалізації.

В аналогічному ключі, схоже, потрібно буде діяти з 12.08.2012 р. і з новим реквізитом до внесення змін до форми ПН.

Автоматичне відшкодування ПДВ. Закон № 5083 передбачає новий додатковий критерій, якому повинен відповідати великий платник податків для отримання автоматичного бюджетного відшкодування ПДВ: не можна, щоб він декларував від’ємне значення об’єкта обкладення податком на прибуток за підсумками останнього звітного (податкового) року (підпункт 200.19.8 ПКУ).

 

Додаток ОК буде скасовано

Незважаючи на попередні заяви ДПСУ, в яких спростовувалося припущення про швидке скасування додатка ОК, Закон № 5083 передбачає скасування необхідності подання додатка ОК до декларації з податку на прибуток. Нагадаємо, що додаток ОК повинні були подавати платники податку на прибуток, які отримували доходи або відображали витрати під час роботи з єдиноподатниками.

Ця зміна набуде чинності з дня, наступного за днем опублікування Закону № 5083, отже, додаток ОК перестане бути обов’язковим починаючи зі звітності за 9 місяців 2012 року.

 

Якщо підприємець втратив Книгу ОДВ: що йому може загрожувати

Лист ДПСУ від 17.04.2012 р. № 11206/7/17-1217

 

У цьому листі податківці висловили свою думку з приводу питання про те, що може загрожувати підприємцю в разі, якщо він втратив Книгу обліку доходів і витрат (далі — Книга ОДВ).

Узагалі підприємець (як на загальній системі, так і на єдиному податку) зобов’язаний зберігати свої облікові Книги протягом 3 років з дня останнього запису.

Якщо ж Книга ОДВ загубилася, то підприємцю необхідно:

— звернутися до органів внутрішніх справ із заявою про втрату та отримати довідку про надання такої заяви;

— протягом 5 днів повідомити про втрату податковий орган.

З моменту надходження заяви до органу ДПС у платника податків є 90 днів на те, щоб відновити Книгу (пункт 44.5 ПКУ).

До підприємця, який не виконав розпорядження пункту 44.5 ПКУ, на думку ДПСУ, можуть бути застосовані такі заходи відповідальності:

адміністративна — за статтею 1641 КУпАП, що передбачає попередження або накладення штрафу в розмірі від 51 до 136 грн. (від 3 до 8 нмдг). Те саме порушення, здійснене особою повторно, тягне за собою накладення штрафу в розмірі від 85 до 136 грн. (від 5 до 8 нмдг);

фінансова — за статтею 121 ПКУ, що передбачає накладення штрафу в розмірі 510 грн. До платника податків, який вчинив такі дії повторно, застосовується штраф у розмірі 1020 грн.

Крім цього, якщо приватний підприємець (єдиноподатник), звільнений від застосування РРО, за підсумками дня не запише до Книги отриману готівкову виручку, то його можуть покарати штрафом у 5-кратному розмірі неоприбуткованих сум.

Підприємцю на загальній системі, який не відобразив готівкові розрахунки у Книзі ОДВ, але при цьому провів виручку через РРО і має запис у КОРО, на нашу думку, такий штраф не загрожує, хоча ДПСУ і НБУ, судячи з їх ранніх роз’яснень, із цим не згодні.

 

Перехід з КВЕД-2005 на КВЕД-2010 та внесення змін до Свідоцтва єдиноподатника

Лист ДПСУ від 15.06.2012 р. № 10041/6/23-50.0214

 

У цьому випадку йтиметься про перекодування підприємцем своїх видів діяльності в Єдиному держреєстрі, якщо види діяльності залишаються аналогічними, але змінюється їх код з КВЕД-2005 на КВЕД-2010.

ДПСУ закріпила свою позицію щодо необхідності в такому разі подання заяви про внесення змін до видів діяльності, зазначених у Свідоцтві платника єдиного податку, раніше викладену в розділі 230.01 ЄБПЗ (детальніше див. «ВД», 2012, № 14, с. 14).

Підприємці-єдиноподатники груп 1 і 2 повинні подати таку заяву не пізніше 20-го числа місяця, наступного за місяцем, в якому відбулося перекодування на КВЕД-2010.

Що стосується єдиноподатників групи 3, то зважаючи на відсутність у ПКУ з 01.07.2012 р. вимог щодо зазначення їх видів діяльності в заяві про застосування спрощеної системи оподаткування та у Свідоцтві платника єдиного податку, подавати заяву про зміну видів діяльності у зв’язку з переходом на КВЕД-2010 вони, на наш погляд, вже не зобов’язані. Така заява подається за бажанням єдиноподатника групи 3 у строк, визначений ним самостійно.

У цьому випадку єдиноподатникам груп 1 і 2 важливо пам’ятати, що згідно зі змінами, передбаченими Законом України від 24.05.2012 р. № 4834-VI, у 2012 році в разі здійснення видів діяльності, не зазначених у Свідоцтві платника єдиного податку — фізособи (але при цьому дозволених для здійснення на єдиному податку) не потрібно:

переходити на загальну систему оподаткування;

обкладати відповідні доходи підприємців груп 1 і 2 за ставкою єдиного податку 15 %.

Отже, порушене в листі питання штрафонебезпечним не є.

 

Роздрібні торговці тепер повинні звітувати про обіг алкоголю та тютюнових виробів

Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв
та тютюнових виробів» щодо функцій уповноваженого органу» від 04.07.2012 р. № 5039-VI

 

Вжито заходів щодо посилення контролю за реалізацією на території України алкогольних напоїв і тютюнових виробів шляхом унесення змін до Закону України «Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-BP (далі — Закон № 481/95) .

Так, тепер уже всіх суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії, передбачені зазначеним Законом (а це ліцензії на виробництво, імпорт, експорт, оптову та роздрібну торгівлю), зобов’язали щомісячно до 10-го числа наступного місяця звітувати про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів перед органами, які ці ліцензії видають.

До цього норма схожого змісту в Законі № 481/95 теж була, але вона не стосувалася роздрібних продавців алкоголю та тютюнових виробів.

Нагадаємо, що для діяльності з виробництва спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, оптової торгівлі спиртом, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами органом ліцензування є Департамент контролю за виробництвом і обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів ДПСУ, а для діяльності з експорту та імпорту спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів — Мінекономрозвитку.

Відповідно «роздрібникам» також доведеться щомісячно звітувати до Департаменту ДПСУ (його регіональних управлінь) про обсяги алкогольно-тютюнової реалізації. Але для цього потрібно дочекатися затвердження відповідних форм звітності.

Також до Закону № 481/95 унесено норму, згідно з якою для здійснення контролю за внесенням плати за ліцензії, суб’єкт господарювання подає до органу ліцензування копію відповідного платіжного доручення з відміткою банку про сплату.

Законом № 5039 у тому числі передбачено відповідальність за неподання або несвоєчасне подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, — штраф у розмірі 1700 грн.

У зв’язку з цим, тим же оптовим продавцям слід бути уважними з поданням звітів за ф. № 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв» та ф. № 1-ОТ «Звіт про обсяги придбання та реалізації тютюнових виробів» (затверджено наказом ДПАУ від 27.04.2006 р. № 228), оскільки встановлений штраф має до них пряме відношення.

Для роздрібних торговців цей штраф стане актуальним після затвердження відповідної звітної форми.

 

Методрекомендації щодо відпрацювання сум ПДВ, уключених до податкового кредиту за податковими накладними, не зареєстрованими в ЄРПН

Наказ ДПСУ «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо комплексного відпрацювання сум ПДВ, які формують податковий кредит за податковими накладними, не зареєстрованими в ЄРПН» від 15.05.2012 р. № 420

 

У цих Методрекомендаціях ДПСУ розписала порядок дій податкових органів при відпрацюванні платників, які включили до складу податкового кредиту податкові накладні (далі — ПН), що підлягають реєстрації, але не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН). Зокрема, Методрекомендаціями передбачено, що:

1) на підставі порівняння даних поданих реєстрів податкових накладних (далі — РПН) і ЄРПН щомісячно не пізніше 28-го числа формуються переліки платників ПДВ, які включили до податкового кредиту ПН, не зареєстровані в ЄРПН;

2) платникам, які не подали РПН за звітний місяць або мають розбіжності між даними РПН і ЄРПН, щомісячно з 28-го числа по 4-е число наступного місяця надсилаються інформаційні повідомлення:

— в електронній формі автоматично через портал ДПСУ з дотриманням вимог Закону про електронний документообіг та електронний цифровий підпис — якщо з платником укладено договір про визнання електронних документів. Платник, який отримав таке електронне повідомлення, може вимагати надання документа в паперовій формі, що здійснюється органом ДПС за місцем податкового обліку платника протягом 3 робочих днів. Паперове повідомлення підписується начальником (заступником начальника) органу ДПС;

— у паперовій формі — якщо договір про визнання електронних документів з платником не укладено (строк надсилання повідомлень у цьому випадку Методрекомендаціями не визначено).

У затверджених Методрекомендаціях ДПСУ, крім усього іншого, ще раз нагадала, що в разі відмови постачальника у видачі ПН, порушенні ним порядку її заповнення та порядку реєстрації в ЄРПН покупець має право подати заяву зі скаргою на такого постачальника на підставі абзацу одинадцятого пункту 201.10 ПКУ. Причому подати таку заяву потрібно разом з ПДВ-декларацією за звітний період, в якому було сплачено ПДВ постачальнику або було отримано товари/послуги, додавши до заяви документи, що підтверджують факт сплати ПДВ або факт отримання товарів/послуг.

Подання заяви без підтверджуючих документів або пізніше встановленого строку права на податковий кредит не дає.

Подання покупцем разом з ПДВ-декларацією заяви зі скаргою на підставі абзацу одинадцятого пункту 201.10 ПКУ для продавця може мати такі наслідки:

— у разі встановлення факту невключення продавцем сум ПДВ до складу своїх податкових зобов’язань, йому може бути надіслано письмовий запит про надання пояснень і документального підтвердження розбіжностей між його податковими зобов’язаннями та податковим кредитом покупця. Відповісти на запит потрібно протягом 10 робочих днів з дня його отримання (підпункт 78.1.9 ПКУ). Інакше продавця чекає документальна позапланова перевірка достовірності та повноти нарахування ПДВ-зобов’язань;

— у ситуації коли розбіжностей між сумою податкових зобов’язань продавця та сумою податкового кредиту покупця не виявлено, до органу ДПС за місцем реєстрації продавця надсилається інформаційний лист про подання покупцем заяви зі скаргою.

Якщо покупець подав заяву зі скаргою на продавця з порушеннями абзацу одинадцятого пункту 201.10 ПКУ (без підтверджуючих первинних документів або після закінчення строку подання ПДВ-декларації за звітний період, в якому виникло право на податковий кредит), у податковому органі складається акт камеральної перевірки, в якому встановлюється факт такого порушення.

Покупців, які задекларували податковий кредит на підставі ПН, що підлягають реєстрації і при цьому не зареєстровані в ЄРПН, у разі неподання заяви зі скаргою на продавця в установлені строки податківці можуть:

— «попросити» (шляхом надсилання письмового запиту) надати пояснення та документальні підтвердження формування податкового кредиту за незареєстрованими ПН. У разі ненадання зазначених документів такому платнику може загрожувати проведення виїзної документальної перевірки;

вимагати самостійно виправити допущені помилки шляхом коригування даних у РПН методом «сторно» і за необхідності подати уточнюючий розрахунок до ПДВ-декларації за відповідний період. Для цього платнику може бути надіслано інформаційний лист з відповідними пропозиціями.

Також ДПСУ звертає увагу на необхідність вжиття першочергових заходів щодо тих платників, в яких сума розбіжностей між даними поданих РПН і ЄРПН становить 50 тис. грн. і більше. Такі платники відпрацьовуються в тижневий строк після формування переліків платників ПДВ, які задекларували податковий кредит за незареєстрованими в ЄРПН податковими накладними (нагадаємо, що зазначені переліки складаються щомісячно не пізніше 28-го числа).

Решта платників відпрацьовуються до закінчення строку проведення камеральної перевірки — протягом 30 календарних днів після граничного строку подання місячної ПДВ-декларації.

Якщо під час виїзної перевірки покупець надасть документальне підтвердження податкового кредиту іншими ПН, що відрізняються від унесених ним до РПН і які не підлягали реєстрації в ЄРПН, то до податкового органу обліку постачальника надсилається запит про проведення зустрічної звірки/перевірки з метою підтвердження виписки таких ПН та підтвердження фактичного здійснення госпоперацій.

Якщо на зазначений запит надійде відповідь з непідтвердженням існування будь-яких господарських відносин або з непідтвердженням реальності здійснення госпооперацій (транзитні потоки) між покупцем і продавцем, покупець відпрацьовується в порядку, визначеному наказом ДПСУ «Про впровадження комплексної системи запобігання та протидії процесам тінізації економіки» від 23.04.2012 р. № 329/ДСК.

У першу чергу проведення позапланових виїзних перевірок слід чекати платникам, в яких обсяг сформованого податкового кредиту за незареєстрованими в ЄРПН податковими накладними становить більше 100 тис. грн.

 

Фізособи (не підприємці) та юрособи можуть давати позики під проценти

Постанова ВСУ від 18.07.2012 р. № 6-79цс12

 

ВСУ дійшов висновку, що в частині видання процентних позик та інших фінпослуг Закон України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» від 12.07.2001 р. № 2664-III регулює відносини тільки учасників ринків фінансових послуг (наприклад, банків, кредитних спілок). Водночас до інших юридичних та фізичних осіб цей Закон не застосовується — вони можуть видавати позики під проценти в межах статей 1046 — 1048 ЦКУ, тобто без жодних обмежень.

Примітно, що в частини фізосіб така практика існувала й раніше (див. лист Держкомісії з регулювання ринків фінпослуг від 14.03.2008 р. № 2944/11-11), а от стосовно юридичних осіб Держкомісія з регулювання ринків фінпослуг у своєму розпорядженні від 31.03.2006 р. № 5555 дотримувалася протилежної думки.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі