На замітку
ДПСУ про заміну свідоцтв платників єдиного податку
Лист ДПСУ від 17.01.2012 р. № 1447/7/15-2217
Аж ніяк не всім єдиноподатникам податкові органи вже встигли видати свідоцтва нового зразка. У цьому листі ДПСУ роз'яснила, що до отримання бланків свідоцтв платника єдиного податку нового зразка ДПСУ рекомендує податковим органам на місцях тимчасово видавати єдиноподатникам свідоцтва старого зразка із зазначенням у них ставок єдиного податку, основного виду госпдіяльності та місця її провадження. У міру надходження нових бланків «старі» свідоцтва обмінюватимуться на нові. Цим пояснюється запровадження відмітки на свідоцтвах старого зразка «Свідоцтво діє з «___» ____________ 2012 року та підлягає поверненню та/або обміну у день отримання нового Свідоцтва».
Зауважимо, що ні у ПКУ, ні в Законі № 4014 таких норм немає. Відповідно таких «проміжних» свідоцтв формально не стосується граничний строк дії «не пізніше ніж до 1 червня 2012 року», який установлено для свідоцтв і фіксованих патентів, виданих на 2011 рік.
Як оперативно податківці викликатимуть платників податків для заміни таких свідоцтв на свідоцтва належної форми, покаже час.
З урахуванням цього виходить, що на сьогодні статус єдиноподатника можна підтверджувати:
— свідоцтвами про сплату єдиного податку та фікспатентами, виданими на 2011 рік і продовженими через дію норми з підпункту «а» пункту 5 розділу II Закону № 4014 (не пізніше ніж до 01.06.2012 р.);
— свідоцтвами про сплату єдиного податку, виданими у 2012 році за старою формою, із зазначенням у них ставок єдиного податку, основного виду госпдіяльності та місця її провадження. У такому Свідоцтві буде відмітка «Свідоцтво діє з «___» ____________ 2012 року та підлягає поверненню та/або обміну у день отримання нового Свідоцтва»;
— другими примірниками заяв про перехід на спрощену систему з позначкою податкового органу про прийняття;
— свідоцтвами платника єдиного податку нового зразка (за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 20.12.2011 р. № 1675).
Плутанина з КВЕД-2010: що говорять держоргани
Спільний лист Державної реєстраційної служби, ДПСУ, Держкомстату, ПФУ від 25.01.2012 р. № 2411/7/17-1217
Цей лист зацікавлені держоргани підготували у спробі покласти край плутанині із застосуванням на практиці КВЕД-2005 і КВЕД-2010.
Отже, оновлення інформації в Єдиному держреєстрі автоматично не відбуватиметься. Тому для приведення видів діяльності відповідно до КВЕД-2010 фізичним особам — підприємцям і представникам юридичних осіб необхідно протягом 2012 року звертатися до державних реєстраторів з відповідними документами, якими є:
1) для фізичних осіб — підприємців — реєстраційна картка на проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу — підприємця, що містяться в Єдиному держреєстрі (форма № 11), яка в переліку змін, що вносяться до відомостей про фізичну особу — підприємця, містить поле «зміна видів діяльності, які провадить фізична особа — підприємець»;
2) для юридичних осіб:
— Реєстраційна картка на внесення змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному держреєстрі (форма № 4);
— Реєстраційна картка на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи (форма № 3) і пакет документів згідно з вимогами ст. 29 Закону про держреєстрацію — у разі потреби внесення змін до установчих документів у зв'язку зі змінами видів діяльності.
Внесення змін щодо видів діяльності провадиться безоплатно.
У листі також зазначається, що з 01.01.2012 р. реєстрація новостворених суб'єктів господарювання проводитиметься за видами економічної діяльності виключно за КВЕД-2010.
При цьому «старим» суб'єктам господарювання рекомендуватимуть переходити на КВЕД-2010 (протягом поточного року) та під час подання заяв, декларацій, звітів та інших документів зазначати КВЕД-2010. Отже, саме рекомендуватимуть, а не примушуватимуть.
Із цього приводу в листі є окрема вказівка керівникам зацікавлених держорганів не допускати вимагання від юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців у перехідному періоді (у 2012 році) зазначення видів діяльності за КВЕД-2010.
Великий лист для єдиноподатників від ДПСУ: про первинні документи, ПДВ-реєстрацію, плату за землю тощо
Лист ДПСУ від 06.01.2012 р. № 432/6/15-2216є
У цьому листі ДПСУ розглянула низку цікавих питань щодо діяльності єдиноподатників у межах нової «спрощенки». Розглянемо їх по черзі.
1. Підприємці-єдиноподатники повинні мати первинні документи
У цьому листі податківці нагадали, що підприємці-єдиноподатники повинні вести облік доходів (єдиноподатники групи 3 на ставці 3 % — ще й облік витрат) у відповідних Книгах, форми яких затверджено наказом Мінфіну від 15.12.2011 р. № 1637 («ВД», 2012, № 3, с. 4).
Незважаючи на те що більшість єдиноподатників веде у Книзі лише облік доходів, первинні документи, що підтверджують понесені витрати, усе ж таки потрібно мати та зберігати їх «не менше 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складання якої використовуються зазначені документи» (ст. 44 ПКУ).
Підтвердні витратні документи згодяться у тому числі для обґрунтування неутримання ПДФО в разі купівлі товарів (робіт, послуг) у інших фізичних осіб — підприємців.
Детальніше питання про первинні документи єдиноподатника ми розглянемо в наступному номері газети.
2. Зміна ставки єдиного податку з 5 на 3 % і ПДВ-реєстрація
Податківці ще раз підтвердили, що в разі якщо за останні 12 місяців обсяг постачань послуг (робіт) платникам ПДВ перевищив 300 тис. грн., єдиноподатники груп 3 і 4, які застосовують ставку єдиного податку 5 %, не підлягають обов'язковій ПДВ-реєстрації. Реєстрація платником ПДВ можлива лише за бажанням (при виконанні відповідних умов).
Що стосується умов зміни ставки з 5 на 3 %, то тут роз'яснення податкової служби мають суперечливий характер. Проте в іншому листі від 31.01.2012 р. № 2955/7/18-3117 ДПСУ вже більш чітко та, що тішить, ліберально роз'яснила свою позицію (див. наступну замітку).
3. Сплата єдиного податку єдиноподатниками груп 1 і 2: узгоджене зобов'язання чи ні
ДПСУ нагадала, що платники єдиного податку груп 1 і 2 повинні сплачувати єдиний податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20-го числа поточного місяця за поточний. Зокрема, останній день сплати єдиного податку за січень 2012 року — 20.01.2012 р., за лютий — 20.02.2012 р., за березень — 20.03.2012 р. тощо. Саме з цим проблем немає. Питання в іншому. Згідно з пунктом 295.2 ПКУ нарахування зазначених вище авансових внесків здійснюється органами ДПС на підставі у тому числі заяв таких єдиноподатників щодо розміру обраної ставки єдиного податку. Таку ставку платники податків зазначають при переході на єдиний податок у пункті 8 Заяви про застосування спрощеної системи оподаткування, а при зміні ставки єдиного податку — у пункті 5.2 цієї Заяви.
Чи розуміти це так, що відповідальним за нарахування авансових внесків є податковий орган? Відповідно на суму єдиного податку повинні надсилати повідомлення-рішення. І доки цього не станеться, до нас не можуть застосувати заходи відповідальності. Або розуміти це так, що заява щодо розміру обраної ставки єдиного податку є податковою декларацією в розумінні ПКУ, на підставі якої і відбувається узгодження єдиного податку?
Нам ближче перший варіант. Звідси, зокрема, висновок про неможливість застосування відповідальності за «недоплату» авансового внеску з єдиного податку у частині округлення.
Податківці ж явно оберуть другий варіант. Однак підстав для цього немає, оскільки форми заяви щодо розміру обраної ставки єдиного податку у природі не існує — є лише форма Заяви про застосування спрощеної системи оподаткування. Але навіть якщо припустити, що мається на увазі остання Заява, то все одно вважати її податковою декларацією не можна через відсутність у ній обов'язкових реквізитів, передбачених пунктом 48.3 ПКУ.
4. Єдиноподатник, який надає нерухомість в оренду, повинен сплачувати земельний податок: ДПСУ своєї думки не змінює
Пункт 297.1 ПКУ звільняє платників єдиного податку від сплати земельного податку за земельні ділянки, що використовуються ними для провадження госпдіяльності .
Під провадження госпдіяльності підпадає у тому числі надання земельних ділянок або нерухомості, що розташована на них, в оренду, оскільки така діяльність спрямована на отримання доходу у вигляді орендної плати (!)
Але податківці продовжують наполягати на необхідності сплати земельного податку за земельні ділянки, що перебувають під нерухомістю, переданою єдиноподатниками в оренду. При цьому в зазначеному листі ДПСУ дещо змінила тактику та посилається на пункт 287.7 ПКУ, згідно з яким у разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками або землекористувачами податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин).
Посилання податківців на пункт 287.7 ПКУ є некоректним. Зазначений пункт працює не самостійно, а у зв'язці з нормою з пункту 284.3 ПКУ, що регулює питання пільгового обкладання земельним податком. Однак звільнення єдиноподатників від сплати земельного податку у цьому контексті не можна розглядати як пільгу із земельного податку. Згідно з пунктом 291.2 ПКУ спрощена система є механізмом оподаткування, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, установлених пунктом 297.1 ПКУ (у цьому пункті зазначено й земельний податок), на сплату єдиного податку. Тобто йдеться не про пільгове оподаткування, а про заміну одного податку на інший. Відповідно не знайдемо ми такої пільги, як несплата земельного податку єдиноподатниками, у Довіднику пільг ДПСУ.
Отже, аргументи ДПСУ знову є непереконливими. Хоча не виключено, що шукати правди платнику податків доведеться в адмінсуді.
ПДВ-реєстрація єдиноподатників: ДПСУ проявляє лібералізм
Лист ДПСУ від 31.01.2012 р. № 2955/7/18-3117
З появою цього листа нарешті почали вирішуватися питання ПДВ-реєстрації осіб, які з 01.01.2012 р. перейшли на сплату єдиного податку.
Схоже на те, що побоювання з приводу того, що податківці реєструватимуть платниками ПДВ лише тих єдиноподатників, які вирішили змінити ставку єдиного податку з 5 на 3 %, і лише за умови, що у них обсяг постачань послуг (робіт) платникам ПДВ за останні 12 місяців перевищив 300 тис. грн., не виправдалися.
Як випливає з листа, податкова служба згодна зареєструвати платником ПДВ будь-якого єдиноподатника груп 1 і 2, який побажав обрати ставку єдиного податку 3 % . Головною умовою для цього є відповідність особи умовам обов'язкової або добровільної реєстрації платником ПДВ, установленим статтями 181 і 182 ПКУ. Як повідомляє ДПСУ, відповідні зміни вже внесено до еталонного довідника причин реєстрації платником ПДВ (E_VAT_CREE).
Таким чином, завдяки цьому роз'ясненню, скоріш за все, діючі єдиноподатники зможуть перейти на ставку єдиного податку 3 % (починаючи з II кварталу 2012 року) як шляхом зміни ставки єдиного податку з 5 на 3 % (на підставі підпункту «г» підпункту 4 пункту 293.8 ПКУ), так і при переході з груп 1 і 2 єдиного податку до групи 3 єдиного податку зі ставкою 3 % (на підставі пункту 181.1 і статті 182 ПКУ).
На нашу думку, обмеження 5 % тільки підпунктом «г» підпункту 4 пункту 293.8 ПКУ з боку податківців виглядає нелогічно і непослідовно.
У цьому випадку за кадром залишилося питання строків подання заяви на ПДВ-реєстрацію для випадків, коли ПДВ-реєстрація відбувається на підставах інших, ніж зазначені у підпункті «г» підпункту 4 пункту 293.8 ПКУ.
На нашу думку, слід орієнтуватися на строк з пункту 183.3 ПКУ — не пізніше ніж за 20 календарних днів до початку податкового періоду (у цьому випадку — кварталу), з якого особа вважатиметься платником ПДВ.
Відображення податкового кредиту за податковими накладними, що запізнилися: податківці змінили думку щодо документального підтвердження запізнення?
Лист ДПСУ від 13.01.2012 р. № 1120/7/15-3417-22
Схоже, що у ставленні податківців до відображення податкового кредиту за накладними, що надійшли в іншому податковому періоді, ніж дата їх виписки, з'явилися позитивні зміни. У своєму свіжому листі від 13.01.2012 р. № 1120/7/15-3417-22 ДПСУ вже нічого не говорить про обов'язковість документального підтвердження отримання податкової накладної із запізненням, на чому раніше неодноразово наполягала (див., зокрема, лист ДПСУ від 22.02.2011 р. № 4905/7/16-1517-10).
І це правильно, оскільки в ПКУ норм, що висувають такі вимоги, немає, на що зазвичай і вказують адмінсуди, задовольняючи вимоги платників податків про правомірність відображення податкового кредиту за податковими накладними, що запізнилися.
Важливий саме «вік» податкової накладної: з дати виписки не повинно минути більше 365 днів (для платників, які застосовують касовий метод, — 60 календарних днів із дати оплати отриманих товарів).
Також у зазначеному листі, крім «віку», до податкових накладних, що запізнилися, висуваються такі вимоги:
— накладні мають бути оформлені відповідно до вимог Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 01.11.2011 р. № 1379;
— зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних (якщо є підстави для такої реєстрації, детальнішу інформацію див. на с. 26 цього номера);
— отримані в порядку, визначеному ПКУ;
— узяті на облік за правилами податкового і бухгалтерського обліку.
На закінчення зазначимо: поки що, очевидно, не слід особливо покладатися на цей лист. Не виключено, що податківці просто «невдало висловилися» або мали на увазі лише податкові накладні, що підлягають реєстрації в ЄРПН.
Ювелірне питання: Комітет ВРУ та Мінфін «за», ДПСУ «проти»
Листи Комітету ВРУ від 27.01.2012 р. № 04-39/10-83, Мінфіну від 19.01.2012 р. № 31-08160-10-18/1122 і ДПСУ від 06.02.2012 р. № 3443/7/17-1217
Наші висновки про те, що заборона на видобування, виробництво, реалізацію дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння не повинна поширюватися на діяльність з виготовлення і продажу ювелірних виробів (див. «ВД», 2012, № 2, с. 4), знайшли своє підтвердження. Хоча це навряд чи втішить торговців ювелірними виробами, оскільки ДПСУ уперто наполягає на своєму. Тепер детальніше.
На захист підприємців своє слово сказав Комітет ВР з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики у листі від 27.01.2012 р. № 04-39/10-83.
Комітет, зокрема, зауважує, що діяльність з виробництва дорогоцінних металів належить до підкласу 27.41.0 КВЕД, який не включає:
— клас 33.50 (виробництво годинникових корпусів із дорогоцінних металів);
— клас 36.22 (виробництво ювелірних виробів із дорогоцінних металів).
Отже, не можна ототожнювати виробництво дорогоцінних металів і виробництво годинникових корпусів та ювелірних виробів із дорогоцінних металів. Відповідно не заборонено на єдиному податку займатися виробництвом тих же ювелірних виробів.
Також Комітет вважає, що ПКУ не встановлює обмежень на застосування спрощеної системи суб'єктами господарювання, які займаються оптовою та роздрібною торгівлею ювелірними і побутовими виробами з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.
Крім того, Комітет звернув увагу на норму з підпункту 4.1.4 ПКУ щодо презумпції правомірності рішень платника податків у разі неоднозначного (множинного) тлумачення його прав і обов'язків, а також пункт 56.21 ПКУ, згідно з яким у таких випадках рішення приймається на користь платника податків.
Мінфін у листі від 19.01.2012 р. № 31-08160-10-18/1122 також висловився із зазначеної проблеми. І хоча чітких висновків лист не містить, на нашу думку Мінфін дотримується тієї самої логіки, що й Комітет.
З урахуванням усього викладеного можна було б припустити, що податківці залишать свої позиції та офіційно визнають право ювелірів обрати спрощену систему оподаткування. Однак не все так просто.
Судячи з недавнього листа від 06.02.2012 р. № 3443/7/17-1217 ДПСУ продовжує стояти на своєму, стверджуючи, що заборона на видобування, виробництво та реалізацію дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння для єдиноподатників має на увазі в тому числі й заборону на виробництво та реалізацію ними ювелірних виробів. Виходить, що податківців не переконали навіть аргументи Комітету ВР з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики та Мінфіну.
У такому разі залишається сподіватися лише на внесення змін до ПКУ на рівні закону. До речі, відповідний законопроект уже подано на розгляд Верховної Ради України.
Відповідальність за порушення законодавства про захист баз персональних даних — з 01.07.2012 р.
Закон України «Про внесення змін до розділу II Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про захист персональних даних» щодо перенесення строку введення в дію» від 13.01.2012 р. № 4343-VI
Підписаний і набув чинності Закон, яким відкладається набуття чинності положеннями про відповідальність за порушення законодавства у сфері захисту персональних даних.
Таким чином, норми Кодексу про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу, що передбачають відповідальність за порушення законодавства у сфері захисту персональних даних (зокрема, за ухилення від реєстрації баз даних, невиконання законних вимог органу виконавчої влади з питань захисту персональних даних щодо усунення порушень законодавства в цій сфері), почнуть діяти не з 1 січня, а з 1 липня 2012 року.
Зауважимо, що прийняття цього Закону не вирішує всіх проблем суб'єктів господарювання, пов'язаних з «недоопрацьованістю» законодавства про захист персональних даних. Безумовно, за час відстрочення з'явиться низка підзаконних актів, які дещо розв’яжуть ситуацію. Так, уже з'явився Типовий порядок обробки персональних даних у базах персональних даних (затверджено наказом Мін'юсту від 30.12.2011 р. № 3659/5). Очевидно, незабаром з'явиться порядок проведення перевірок Державною службою України захисту персональних даних тощо.
Але головне тут — доопрацювання самого Закону України «Про захист персональних даних», про який, до речі, КМУ говорив як про другий етап удосконалення «персонального» законодавства (перший етап — відстрочення штрафів — уже пройдено).
Відповідно в осяжній перспективі можна чекати змін і до зазначеного Закону, які зроблять його виконання для суб'єктів господарювання менш проблемним.
Мін'юст: як потрібно зберігати бази персональних даних
Наказ Мін'юсту від 30.12.2011 р. № 3659/5
Мін'юст виклав загальні вимоги щодо організаційних і технічних заходів захисту персональних даних під час їх обробки в базах персональних даних власниками та розпорядниками баз у вигляді Типового порядку.
Крім загальної частини, у Порядку наведено рекомендації щодо обробки персональних даних у складі інформаційної (автоматизованої) системи та у вигляді картотек.
Якщо для обробки персональних даних було обрано автоматизовану систему, то власник бази зобов'язаний застосовувати засоби мережевого захисту від несанкціонованого доступу, наприклад, програмний продукт Snort (скачати програму можна безкоштовно на сайті www.snort.org). Крім цього, на комп'ютері має бути забезпечено антивірусний захист.
При цьому працівники власника бази повинні допускатися до обробки персональних даних лише після їх авторизації. Доступ осіб, які не пройшли процедури ідентифікації та/або аутентифікації, повинен блокуватися, реєстраційні дані користувачів бази мають бути захищені від модифікації та знищення.
Що стосується комплектуючих до комп'ютерів, то тут є лише одна умова: вони мають бути забезпечені технічними засобами безперебійного живлення.
Якщо власник бази зберігає персональні дані у формі картотек, то обробка персональних даних повинна здійснюватися з урахуванням таких вимог:
— документи, що містять персональні дані, формуються у справи залежно від цілі обробки персональних даних;
— справи з документами, що містять персональні дані, повинні мати внутрішні описи документів із зазначенням цілі обробки та категорії персональних даних;
— картотеки зберігаються у приміщеннях (шафах, сейфах), захищених від несанкціонованого доступу. Двері у приміщеннях (шафах, сейфах) мають бути обладнані замком або контролем доступу.
Грудневий індекс — 100,2 %. Індексуємо зарплату за лютий 2012 року
(Повідомлення Державного комітету статистики України // «Урядовий кур’єр» від 11.01.2012 р. № 4)
Згідно з повідомлення Держкомстату України загальний індекс споживчих цін (індекс інфляції) у грудні 2012 року становив 100,2 %. З урахуванням цього наведемо в таблиці індекси, які необхідно використовувати для індексації заробітної плати найманих працівників підприємця за лютий 2012 року.
Алгоритм наших дій такий: дивимося, за який місяць працівнику востаннє підвищувалася заробітна плата (при цьому сума підвищення перевищувала суму індексації) або в якому місяці працівника було прийнято на роботу, якщо з моменту прийняття на роботу його заробітна плата не підвищувалася; беремо з наведеної далі таблиці індекс для відповідного місяця та індексуємо на нього заробітну плату за лютий 2012 року (у межах прожиткового мінімуму для працездатної особи, у лютому — 1073 грн.).
Місяць підвищення заробітної плати | Величина приросту індексу споживчих цін для проведення індексації (%) | |
2005 рік | Січень | 123,9 |
Лютий | 121,7 | |
Березень | 118,2 | |
Квітень | 116,7 | |
Травень | 115,4 | |
Червень | 114,2 | |
Липень | 113,5 | |
Серпень | 113,5 | |
Вересень | 112,7 | |
Жовтень | 110,8 | |
Листопад | 108,3 | |
Грудень | 106,5 | |
2006 рік | Січень | 104,0 |
Лютий | 100,4 | |
Березень | 101,0 | |
Квітень | 101,8 | |
Травень | 100,8 | |
Червень | 100,6 | |
Липень | 98,8 | |
Серпень | 98,8 | |
Вересень | 94,9 | |
Жовтень | 90,0 | |
Листопад | 86,6 | |
Грудень | 85,0 | |
2007 рік | Січень | 84,1 |
Лютий | 82,9 | |
Березень | 82,6 | |
Квітень | 82,6 | |
Травень | 81,5 | |
Червень | 77,6 | |
Липень | 75,2 | |
Серпень | 74,1 | |
Вересень | 70,4 | |
Жовтень | 65,6 | |
Листопад | 62,0 | |
Грудень | 58,7 | |
2008 рік | Січень | 54,2 |
Лютий | 50,2 | |
Березень | 44,7 | |
Квітень | 40,3 | |
Травень | 38,5 | |
Червень | 37,4 | |
Липень | 38,1 | |
Серпень | 38,2 | |
Вересень | 36,7 | |
Жовтень | 34,5 | |
Листопад | 32,5 | |
Грудень | 29,7 | |
2009 рік | Січень | 26,1 |
Лютий | 24,2 | |
Березень | 22,5 | |
Квітень | 21,4 | |
Травень | 20,8 | |
Червень | 19,5 | |
Липень | 19,6 | |
Серпень | 19,9 | |
Вересень | 18,9 | |
Жовтень | 17,9 | |
Листопад | 16,6 | |
Грудень | 15,5 | |
2010 рік | Січень | 13,5 |
Лютий | 11,4 | |
Березень | 10,4 | |
Квітень | 10,7 | |
Травень | 11,4 | |
Червень | 11,8 | |
Липень | 12,1 | |
Серпень | 10,7 | |
Вересень | 7,6 | |
Жовтень | 7,1 | |
Листопад | 6,8 | |
Грудень | 5,9 | |
2011 рік | Січень | 4,9 |
Лютий | 4,0 | |
Березень | 2,5 | |
Квітень | 1,2 | |
Травень | Не індексується | |
Червень | Не індексується | |
Липень | Не індексується | |
Серпень | Не індексується | |
Вересень | Не індексується | |
Жовтень | Не індексується | |
Листопад | Не індексується | |
Грудень | Не індексується | |
2012 рік | Січень | Не індексується |
Лютий | Не індексується |