Теми статей
Обрати теми

Вимушені загальносистемники: що робити тим, хто своєчасно не отримав Свідоцтво єдиноподатника

Редакція ВД
Стаття

Вимушені загальносистемники: що робити тим, хто своєчасно не отримав Свідоцтво єдиноподатника

 

Унаслідок того, що правила роботи для єдиноподатників наприкінці минулого року змінювалися дуже стрімко, деякі підприємці несправедливо постраждали. Так, подавши заяву про застосування спрощеної системи оподаткування в січні 2012 року, вони несподівано отримали відмову у видачі Свідоцтва єдиноподатника, унаслідок чого опинилися на загальній системі оподаткування «заднім числом» — з 01.01.2012 р.

Що загрожує підприємцям в такому разі та як їм діяти — на ці запитання й шукатимемо відповіді в наведеній статті.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

Податковий кодекс — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про РРО — Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Указ № 436 — Указ Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм регулювання обігу готівки» від 12.06.95 р. № 436/95.

Перелік № 1258 — Перелік платних побутових послуг, на провадження діяльності з надання яких отримується торговий патент, затверджений постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1258.

Положення № 637 — Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637.

Порядок № 1588 — Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 р. № 1588.

Наказ № 1025 — наказ ДПАУ «Про затвердження форми Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, і Порядку її ведення» від 24.12.2010 р. № 1025.

Інструкція № 21-5 — Інструкція про порядок нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджена постановою Правління ПФУ від 27.09.2010 р. № 21-5.

 

На скільки затягнеться вимушена робота на загальній системі

Усіх підприємців, які постраждали від відмови у спрощеній системі, умовно можна поділити на дві категорії:

1) торішні загальносистемники , які мали намір стати єдиноподатниками, але у них це не вийшло. Таким підприємцям найпростіше: вони вже знають про всі вимоги до загальної системи оподаткування та у 2012 році можуть працювати за накатаною схемою (протягом усього року або його частини — до моменту переходу на «спрощенку»);

2) торішні єдиноподатники та фікспатентники , які через відмову податківців стали загальносистемниками з 01.01.2012 р. Це найуразливіша категорія підприємців, оскільки вони не мають досвіду роботи на загальній системі оподаткування. Водночас у 2012 році їм потрібно працювати за новими (загальносистемними) правилами. Причому такий період може тривати для них як протягом кварталу (мінімум), так і протягом цілого року. Власне саме цим підприємцям ми сьогодні й приділимо максимум уваги.

Отже, незалежно від того, на якій системі оподаткування підприємець працював торік, напевно його цікавитиме таке запитання: коли він може знову зробити спробу переходу на єдиний податок? Відповісти можна лише знаючи, з якої причини підприємцю відмовили у видачі Свідоцтва єдиноподатника:

— якщо відмова відбулася внаслідок того, що торішня виручка підприємця перевищила припустиму для єдиноподатників у 2012 році межу (група 1 — більше 150 тис. грн., група 2 — більше 1 млн грн., група 3 — більше 3 млн грн.), то перейти на «спрощенку» підприємець зможе не раніше ніж з 01.01.2013 р. (за умови, що у 2012 році його виручка на перевищить зазначені межі).

Тут слід особливо зазначити тих єдиноподатників, які у 2011 році отримали виручку, що перевищує 500 тис. грн. Їм податківці не повинні були відмовляти у видачі Свідоцтва, якщо вони бажали працювати в групі 2 або 3 (зрозуміло, за умови дотримання підприємцем інших умов, необхідних для отримання права на «спрощенку»). Таку думку ДПАУ офіційно висловила на своєму сайті http://www.sta.gov.ua в розділі «Єдина база податкових знань» (ЄБПЗ):

«ЗАПИТАННЯ. Чи може ФОП — платник ЄП перейти на спрощену систему оподаткування з 2012 року, якщо за підсумками 2011-го виникло перевищення обсягу виручки 500 тис. грн.?

ВІДПОВІДЬ. …Умови застосування спрощеної системи оподаткування визначено нормами статті 291 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-IV, із змінами та доповненнями (далі — ПКУ), відповідно до яких обсяг доходу фізичних осіб — підприємців протягом календарного року не повинен перевищувати: у платників єдиного податку першої групи — 150000 грн.; у платників єдиного податку другої групи — 1000000 грн.; у платників єдиного податку третьої групи — 3000000 грн. Отже, для переходу на спрощену систему оподаткування у 2012 році фізичні особи — підприємці у заяві про право застосування спрощеної системи оподаткування повинні зазначити весь дохід, отриманий у попередньому календарному році, у тому числі виручки від реалізації продукції, отриманої за час перебування на спрощеній системі оподаткування у попередньому році. У разі якщо за підсумками 2011 року у фізичної особи — підприємця загальний дохід, отриманий у попередньому календарному році, не перевищує обсяг доходу, встановлений статтею 291 ПКУ, то така фізична особа — підприємець може у 2012 році бути платником єдиного податку в залежності від інших умов перебування на спрощеній системі оподаткування, визначених статтею 291 Податкового кодексу України».

— якщо ж відмова у «спрощенці» пов'язана не з перевищенням доходу, а з неправильно вказаними видами діяльності (наприклад, підприємець зазначив у заяві діяльність, заборонену для єдиноподатників) або з помилками при заповненні заяви, то наступну спробу перейти на єдиний податок він може зробити вже з 01.04.2012 р. Для цього необхідно подати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування не пізніше 16.03.2012 р.

При цьому норму частини 3 пункту 299.9 Податкового кодексу про те, що заява про застосування спрощеної системи подається не частіше одного разу на рік, слід розуміти так: якщо підприємець протягом року вже подавав заяву, яку податківці задовольнили (тобто видали йому Свідоцтво єдиноподатника), то більше цього року він не має права подавати таку заяву (навіть якщо протягом року перейшов на загальну систему, однак бажає повернутися на «спрощенку»). Якщо ж підприємець подав заяву «даремно» (тобто отримав від податківців відмову), то, на наш погляд, він може повторити спробу переходу на єдиний податок ще раз протягом цього самого року;

— якщо відмова пов'язана з тим, що торішня кількість найманих працівників підприємця перевищила допустиму для єдиноподатників у 2012 році межу, то щоб стати єдиноподатниками з 2012 року, слід за результатами роботи за 2011 рік відповідати вже новим критеріям не лише щодо виручки, а й щодо кількості. Тому, як і у випадку з виручкою, якщо у підприємця минулого року кількість найманих працівників перевищувала допустиму (більше 20 осіб), то йому можуть відмовити в переході на єдиний податок. Якщо ж кількість, наприклад, була менше 20, але більше 10, то в цьому разі він може бути на єдиному податку, але лише у групі 3, а не 2. Відповідно якщо минулого року у підприємця були хоча б якісь наймані працівники, то у групі 1 він формально бути не має права.

 

Основні обов'язки загальносистемника

На відміну від єдиноподатників, підприємці, які працюють на загальній системі оподаткування, зобов'язані вести складніший облік доходів і витрат, застосовувати РРО та сплачувати деякі додаткові податки (збори). Розглянемо все по черзі.

 

Обов'язок 1. Наявність РРО

Якщо з 01.01.2012 р. до моменту купівлі та реєстрації РРО підприємець:

не отримував жодної оплати від покупців (замовників) і повернення коштів від постачальників (підрядчиків);

або отримував оплату чи повернення лише в безготівковій формі (на поточний рахунок), — він може перейматися проблемою РРО. Простіше кажучи, такі операції можна проводити без РРО, тому жодних порушень підприємець не допустив.

Якщо ж після 01.01.2012 р. готівкові надходження все ж таки мали місце, то їх обов'язково слід було проводити через РРО. Причому перед використанням цей РРО мав бути зареєстрований у податковій.

Зрозуміло, підприємець, який мав намір стати єдиноподатником, навряд чи придбавав РРО і використовував його. А з порушенням цієї вимоги саме й пов'язана переважна більшість штрафів, які можуть загрожувати постраждалому підприємцю. Найвідчутніші з них:

1) 5-кратний штраф за неоприбуткування готівки (пункт 1.2 Положення № 637, стаття 1 Указу № 436). Зауважимо, що суму неоприбуткованої готівки податківці легко можуть визначити за Книгою ОДВ або Книгою за формою № 10 довідка 1;

2) штраф за непроведення розрахункових операцій через РРО і за нероздрукування відповідних розрахункових документів, якщо порушення допущено:

уперше, становить 1 грн.;

повторно, — 100 % вартості товарів (послуг), проданих з порушенням;

за кожне наступне порушення — у 5-кратному розмірі вартості товарів (послуг), проданих із порушенням (стаття 17 Закону про РРО).

Зауважимо, що цих штрафів не уникнути, навіть якщо підприємець поверне покупцям (замовникам) їх платежі. Адже порушення (неоприбуткування готівки, непроведення розрахункових операцій через РРО) вже сталося. Причому ці обидва штрафи передбачені різними нормативно-правовими актами, а отже, застосовуватимуться відразу обидва (а не лише один із них).

Якщо підприємець дійсно потрапив у таку складну ситуацію, як описано вище, і сума готівкових надходжень у нього дійсно велика, то можливо, єдиним варіантом для нього буде спроба домовитися з тими контрагентами, які виплачували йому готівку з 01.01.2012 р., про зменшення суми виплати, пояснивши її помилкою . При цьому, оскільки звіт за формою № 1ДФ за I квартал 2012 року потрібно буде подати не раніше 01.04.2012 р. (а саме в ньому і фігуруватимуть зазначені виплати), контрагенти можуть не перейматися необхідністю внесення до нього виправлень (зрозуміло, що вони відразу заповнять його правильно, зазначивши зменшену суму готівкової виплати).

Водночас слід ураховувати таке: якщо партнери підуть назустріч підприємцю, то вони втратять на витратах (оскільки зможуть віднести до витрат набагато меншу порівняно з первісною суму платежу). Однак такі їх незручності підприємець може відшкодувати з власних коштів, з огляду на те, що 5-кратний штраф коштуватиме набагато дорожче.

Що ж до підприємців, які отримували готівкову виручку виключно від громадян (населення), то їх виручка ніде не фігурує, крім Книги за формою № 10 або Книги ОДВ довідка 1.

Як тільки підприємець вирішить зазначені вище проблеми, він, звичайно, повинен придбати РРО та зареєструвати його в податковій для того, щоб надалі, працюючи на загальній системі оподаткування, отримувати готівкову виручку без будь-яких порушень. Водночас якщо нова спроба перейти на єдиний податок буде зроблена найближчим часом, то до цього моменту можна попрацювати й без РРО, однак у такому разі потрібно:

1) або відмовитися від будь-яких доходів (надходжень) на той період, поки підприємець не стане єдиноподатником;

2) або всі платежі отримувати лише в безготівковій формі та суворо стежити за тим, щоб готівкова виручка не надходила (ні від населення, ні від підприємців, ні від юридичних осіб).

 

Обов'язок 2. Облік доходів і витрат

Облік доходів і витрат загальносистемники здійснюють у Книзі ОДВ, форму якої затверджено наказом № 1025. Якщо минулого року підприємець працював на загальній системі, то зрозуміло, що свої доходи та витрати з 01.01.2012 р. і до отримання відмови від податківців він, як і належить, записував до Книги ОДВ. Зрозуміло, так робити потрібно й надалі до того моменту, поки підприємцю не вдасться перейти на «спрощенку». Таким чином, у цій ситуації жодних проблем не виникне.

А що робити торішнім єдиноподатникам і фікспатентникам?

Очевидно, що у 2012 році до отримання відмови від податківців вони записували свої доходи та витрати до Книги за формою № 10 (до речі, фікспатентники також повинні були завести цю Книгу, оскільки з 01.01.2012 р. мали намір стати єдиноподатниками). Проте відмова податківців поставила зазначених підприємців перед фактом: з 01.01.2012 р. вони працюють на загальній системі оподаткування.

Що ж робити з Книгою? Чи вважатимуть податківці записи про доходи та витрати у Книзі за формою № 10 допустимими для загальносистемників? Щодо цього доводиться сумніватися, оскільки Книга за формою № 10 не відповідає вимогам, що висуваються для Книги ОДВ загальносистемників. При цьому підприємцю може загрожувати штраф за неправильне ведення обліку доходів і витрат (куди цілком потрапляє неналежна форма Книги) штраф для підприємців не настільки великий — від 51 до 136 грн. (стаття 1641 КУпАП).

 

Обов'язок 3. Наявність патенту

Якщо підприємець працює на загальній системі оподаткування, то:

торгівля за готівку та з використанням платіжних карток (у магазинах, кіосках, наметах, автокрамницях, розвозках, лотках, прилавках, АЗС, фабриках-кухнях, фабриках-заготівельних, їдальнях, ресторанах, кафе, закусочних, барах, літніх майданчиках, оптових базах, складах-магазинах тощо);

надання платних побутових послуг;

і діяльність у сфері розваг, що здійснюються ним,

підлягають патентуванню. Тому з 01.01.2012 р. підприємець повинен був би придбати патент. Зрозуміло, він цього не зробив, оскільки припускав, що стане єдиноподатником, а єдиноподатникам патенти не потрібні.

Однак оскільки надії підприємця не виправдалися, і він опинився на загальній системі з 01.01.2012 р., за відсутність патенту податківці можуть його покарати за статтею 125 Податкового кодексу. Штраф застосовується:

у подвійному розмірі вартості патенту (а точніше — суми збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності) за весь період діяльності без патенту, але не менше подвійної вартості патенту за 1 місяць. Такий штраф застосовується в разі торгівлі за готівку або при наданні платних послуг, зазначених у Переліку № 1258, без патенту;

у 8-кратному розмірі вартості патенту за весь період діяльності без патенту, але не менш 8-кратної вартості патенту за 1 місяць. Такий штраф застосовується за роботу у сфері розваг без патенту.

Та все ж деякі підприємці зможуть уникнути зазначених вище штрафів. Це ті підприємці, які навіть при роботі на загальній системі оподаткування не потребують патенту (підпункт 267.1.2 Податкового кодексу), а саме:

1) здійснюють торгівлю виключно за безготівковим розрахунком (однак потрібно враховувати, що платіжні картки для цього не підходять);

2) надають платні побутові послуги, що не включені до Переліку № 1258;

3) займаються торгівлею в межах ринків усіх форм власності;

4) здійснюють продаж вирощених в особистому підсобному господарстві, на присадибній, дачній, садовій і городній ділянках продукції рослинництва та тваринництва, свійської худоби та птиці (як у живому вигляді, так і продукції забою в сирому вигляді та у вигляді первинної переробки), продукції власного бджільництва;

5) провадять торговельну діяльність виключно з використанням таких видів товарів вітчизняного виробництва, як: хліб і хлібобулочні вироби; борошно пшеничне та житнє; сіль, цукор, олія соняшникова та кукурудзяна; молоко та молочна продукція, крім молока і вершків згущених із домішками та без них; продукти дитячого харчування; безалкогольні напої; морозиво; яловичина та свинина; свійська птиця; яйця; риба; ягоди та фрукти; мед та інші продукти бджільництва, бджолоінвентар і засоби захисту бджіл; картопля та плодоовочева продукція; комбікорм для продажу населенню;

6) працюють у сфері розваг, але займаються лише організацією комп'ютерних і відеоігор.

 

Обов'язок 4. Реєстрація платником ПДВ

Як відомо, минулого року жоден єдиноподатник не мав права бути платником ПДВ. У 2012 році таке право у спрощенців знову з'явилося, однак не всі змогли ним скористатися, а деякі просто не побажали. Що ж, такий стан речей цілком нормальний.

Однак якщо за минулий рік обсяг виручки в підприємця перевищив 300 тис. грн. і при цьому у 2012 році йому не вдалося стати «спрощенцем», то на нього більше не поширюється звільнення від ПДВ, що діє для єдиноподатників. Простіше кажучи, з 01.01.2012 р. такий підприємець зобов'язаний був пройти ПДВ-реєстрацію: реєстраційну заяву слід було подати не пізніше 10.01.2012 р. (пункт 183.3 Податкового кодексу).

Якщо ж у зазначений строк реєстраційну заяву не було подано, то зробити це потрібно якомога швидше. При цьому такий підприємець, сам того не знаючи, зобов'язаний був нараховувати та сплачувати до бюджету ПДВ, починаючи з 11.01.2012 р. (без права на податковий кредит і бюджетне відшкодування) — пункт 183.10 Податкового кодексу. У цьому випадку податківці можуть покарати підприємця декількома штрафами. Свою думку з цього приводу ДПАУ висловила в ЄБПЗ (а ми прокоментували її в таблиці на с. 20):

 

«ЗАПИТАННЯ. Яка передбачена відповідальність у разі несвоєчасної реєстрації платником ПДВ?

ВІДПОВІДЬ. Відповідно до п. 181.1 ст. 181 розд. V Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами та доповненнями (далі — ПКУ), у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 300000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов'язана зареєструватися як платник податку в органі державної податкової служби за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 цього Кодексу, крім особи, яка є платником єдиного податку.

<…>

Відповідно до п. 183.10 ст. 183 розд. V ПКУ будь-яка особа, яка підлягає обов'язковій реєстрації як платник податку, і у випадках та в порядку, передбачених цією статтею, не подала до органу державної податкової служби реєстраційну заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.

Крім цього, неподання у строки та у випадках, передбачених ПКУ, зокрема, заяв або документів для взяття на облік у відповідному органі державної податкової служби відповідно до вимог, встановлених ПКУ, тягнуть за собою накладення штрафів у розмірах, визначених п. 117.1 ст. 117 розд. ІІ ПКУ.

Неподання або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов’язаними нараховувати та сплачувати податки, збори, податкових декларацій (розрахунків), тягнуть за собою накладення штрафів у розмірах, визначених п. 120.1 ст. 120 розд. ІІ ПКУ.

Відповідно до п.п. 54.3.1 п. 54.3 ст. 54 розд. ІІ ПКУ контролюючий орган зобов’язаний самостійно визначити суму грошових зобов’язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених ПКУ або іншим законодавством, якщо, зокрема, платник податків не подає в установлені строки податкову (митну) декларацію. У разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суми податкового зобов’язання , зменшення суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених пп. 54.3.1, 54.3.2, 54.3.5, 54.3.6 п. 54.3 ст. 54 ПКУ, тягне за собою накладення на платника податків штрафів у розмірах, визначених п. 123.1 ст. 123 розд. ІІ ПКУ <...>».

 

Відповідальність підприємців за несвоєчасну ПДВ-реєстрацію

Порушення

Штраф

Норма Податкового кодексу

Примітка

Неподання у строки та у випадках, передбачених Податковим кодексом, заяв або документів для взяття на облік у відповідному органі державної податкової служби

170 грн.

Пункт 117.1

Згідно з пунктом 6.1 Порядку № 1588 взяття підприємця на облік у податковому органі відбувається відразу після його держреєстрації. Причому для цього достатньо всього лише відомостей, отриманих від держреєстратора. Утім, підприємець за власним бажанням може подати до податкової заяву за формою № 5-ОПП і виписку/витяг з ЄДР.
Отже, як бачимо, реєстраційна заява про проведення ПДВ-реєстрації жодним чином не стосується узяття на облік у податковому органі. Тому застосування цього штрафу в разі несвоєчасного подання такої заяви є неправомірним

Неподання або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов'язаними нараховувати та сплачувати податки, ПДВ-декларації

170 грн. за кожну неподану декларацію (декларація подається щомісяця — протягом
20 календарних днів, наступних за звітним місяцем)

Пункт 120.1

Незважаючи на те що раніше податківці визнавали за краще це не застосовувати, сьогодні вони змінили свою думку. І тут вже не посперечаєшся.
Дійсно, відповідальність за неподання декларації тепер несуть не лише платники ПДВ, а й інші особи, зобов'язані сплачувати ПДВ. Це по-перше.
А по-друге, платниками ПДВ вважаються не лише особи, зареєстровані як платники ПДВ, а й особи, які підлягають обов'язковій реєстрації (пункт 180.1 Податкового кодексу)

Зверніть увагу: оскільки підприємець вважається платником ПДВ із першого дня, що настав після граничного строку подання декларації, тобто з 11.01.2012 р., а не з 01.01.2012 р. (і з цим згодні податківці), то першу декларацію з ПДВ він повинен був би подати не за січень, а за лютий та частину січня (строк її подання — не пізніше 20.03.2012 р.), другу — за березень (не пізніше 20.04.2012 р.) тощо (пункт 202.1 Податкового кодексу)

У разі, якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання з ПДВ

25 % від суми податкового зобов'язання з ПДВ

Стаття 123

Розраховується цей штраф так:

Ш = 25 % х (ВТ : 6),

де Ш — сума штрафу;
ВТ — вартість усіх товарів (робіт, послуг), проданих підприємцем із 11.01.2012 р. і до дати розрахунку.
Позбавитися цього штрафу підприємець ніяк не може, оскільки за всім бажанням він не має права подати декларацію з ПДВ до того, як стане законним платником ПДВ (тобто отримає на руки Свідоцтво платника ПДВ).
Таким чином, обов'язок подати декларацію у нього є, а ось права це зробити немає (доти, доки він не пройде ПДВ-реєстрацію)

 

Обов'язок 5. Сплата податку на землю та орендної плати за землю

Якщо підприємець використовує у своїй діяльності орендовану землю, то він у будь-якому разі повинен сплачувати орендну плату за неї. Такий обов'язок рівною мірою покладається як на загальносистемників, так і на єдиноподатників. Тому з орендною платою в нашому випадку проблем бути не повинно.

А ось що робити, якщо підприємець використовує у своїй госпдіяльності власну землю? Загальносистемники зобов'язані сплачувати за неї земельний податок, а єдиноподатників від цього звільнено. Однак згідно з новим роз'ясненням ДПАУ (в ЄБПЗ) фізичні особи — підприємці:

— по-перше, можуть не подавати податковий розрахунок земельного податку;

— а по-друге, не зобов'язані сплачувати земельний податок самостійно (кожного місяця). Здійснювати таку сплату їм тепер доведеться лише на підставі повідомлення, отриманого від податківців.

Наведемо згадане роз'яснення з ЄБПЗ:

 

«ЗАПИТАННЯ. У яких випадках ФО та ФОП повинні подавати податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності)?

ВІДПОВІДЬ. <…> З огляду на зазначене, суб'єктами права власності є громадяни, а право оренди земельної ділянки державної і комунальної власності може набути як громадянин для здійснення діяльності, що не є підприємницькою, так і фізична особа — підприємець для провадження підприємницької діяльності. При цьому фізична особа — підприємець, яка є орендарем земельної ділянки державної і комунальної власності, на період дії договору оренди береться на облік в органах державної податкової служби як платник орендної плати — підприємець.

З урахуванням викладеного, фізичні особи (громадяни) та фізичні особи — підприємці не повинні подавати до органів державної служби податкові декларації з плати за землю, за винятком фізичних осіб — підприємців, які уклали договори оренди земельних ділянок державної і комунальної власності для провадження підприємницької діяльності. Такі платники орендної плати самостійно визначають податкові зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, подають податкову декларацію, у строки, визначені пп. 286.2, 286.3 ст. 286 ПКУ, та сплачують визначене у податковій декларації податкове зобов'язання у терміни, визначені пп. 287.3, 287.4 ст. 287 ПКУ».

 

Таким чином, якщо від податківців не було жодних повідомлень із сумою земельного податку, підприємець нічого не порушив, не сплативши його в січні — лютому 2012 року.

 

Обов'язок 6. Сплата хмелезбору та звітність щодо нього

Підприємці, які торгують алкогольними напоями, зобов'язані сплачувати хмелезбір. Причому єдиноподатників з 01.01.2012 р. звільнено від його сплати (нагадаємо, що з алкогольних напоїв вони мають право продавати вроздріб пиво та столові вина).

Хмелезбір сплачується щомісяця — не пізніше 30 числа місяця, наступного за звітним. Крім того, щомісяця щодо нього подається звіт.

Якоїсь спеціальної реєстрації платники хмелезбору не проходять (як, наприклад, платники ПДВ). Тому підприємець, який у січні — лютому 2012 року здійснював торгівлю алкоголем, але не сплачував хмелезбір і не звітував щодо нього (сподіваючись стати єдиноподатником), а потім отримав відмову у «спрощенці», повинен якомога швидше подати прострочені звіти та сплатити хмелезбір.

У такому разі сума штрафів буде хоча б трохи менше, ніж тоді, якщо помилку виявлять податківці:

1) штраф за несвоєчасне подання звіту з хмелезбору в розмірі 170 грн. за кожний несвоєчасно поданий звіт;

2) штраф за несвоєчасну сплату хмелезбору:

— у разі затримки оплати до 30 календарних днів (включно), наступних за граничним строком сплати, — 10 % від несплаченої своєчасно суми хмелезбору;

— у разі затримки оплати понад 30 календарних днів — 20 %.

У разі ж коли суму хмелезбору підприємцю нарахують податківці, штраф становитиме 25 % від недоплати (стаття 123 Податкового кодексу).

Обов'язок 7. Унесення плати за надра, за лісові ресурси, за спеціальне використання води

До 01.01.2012 р. єдиноподатників було звільнено від необхідності здійснювати зазначені платежі. Проте з 01.01.2012 р. це звільнення більше не діє, тому тепер єдиноподатники, так само як і загальносистемники, зобов'язані здійснювати зазначені платежі.

А отже, для підприємця немає значення, на якій системі оподаткування він перебуває: плату за надра, за лісові ресурси та за спеціальне використання води він повинен здійснювати в будь-якому разі.

 

Обов'язок 8. Сплата ЄСВ за себе та звітність з ЄСВ

Як відомо, єдиноподатники зобов'язані сплачувати ЄСВ за себе щомісяця — до 20-го числа місяця, наступного за звітним (пункт 4.6.2 Інструкції № 21-5).

А ось загальносистемники ЄСВ сплачують інакше: раз на квартал у вигляді авансових платежів з ЄСВ (до 15 березня, 15 травня, 15 серпня і 15 листопада), і один раз після закінчення року (залишок заборгованості з ЄСВ, розрахований виходячи з чистого доходу, отриманого у звітному році) (пункт 4.5.2 Інструкції № 21-5).

Тому якщо в лютому 2012 року підприємець уже сплатив ЄСВ (сподіваючись на отримання Свідоцтва єдиноподатника), йому потрібно відвідати своє відділення ПФ і попросити зарахувати цю суму в рахунок майбутніх авансових внесків з ЄСВ (які він сплачуватиме, працюючи на загальній системі оподаткування). Можливо, його попросять письмово підтвердити свій намір (тобто написати заяву про залік).

Якщо ж сплата ЄСВ ще не відбулася, поспішати не слід. Та все ж є деякі відмінності для торішніх єдиноподатників і загальносистемників. Тому розберемося з ними окремо.

 

У IV кварталі 2011 року підприємець був єдиноподатником або фікспатентником

У такому разі підприємець, опинившись на загальній системі
оподаткування з 01.01.2012 р., зобов'язаний сплатити перший авансовий внесок з ПДФО та ЄСВ не пізніше 15 травня 2012 року (за II квартал 2012 року). Пояснюється це тим, що для розрахунку авансових платежів з ПДФО та ЄСВ йому потрібно спочатку визначити свій чистий дохід за I квартал 2012 року, а зробити це можна не раніше 01.04.2012 р. Однак на цю дату строк сплати авансового внеску з ПДФО та ЄСВ за I квартал (15 березня) уже мине. Саме тому перша сплата ЄСВ може відбутися з 01.04.2012 р. по 14.05.2012 р. (включно).

Подальші дії підприємця щодо сплати ЄСВ та звітності щодо нього залежать від того, який шлях він обере. Можливі варіанти розвитку подій наведемо на рис. 1 (с. 23).

 

У IV кварталі 2011 року підприємець був загальносистемником

У такому разі підприємець зобов'язаний був подати декларацію про доходи за 2011 рік не пізніше 09.02.2012 р. У цій декларації він, природно, розрахував собі суму авансових платежів з ПДФО на 2012 рік. А оскільки так, то перший авансовий платіж з ПДФО та ЄСВ він повинен здійснити не пізніше 14.03.2012 р. (за I квартал 2012 року).

Решта дій підприємця, пов'язаних зі сплатою ЄСВ і складанням звітності щодо цього внеску, буде такою самою, як зазначено на рис. 1.

 

img 1 

Рис. 1. Особливості сплати ЄСВ і звітності щодо нього
в разі подальшої роботи підприємця на єдиному податку
або на загальній системі оподаткування

 

* Детальніше про складання звітів за формами № Д5 і Д6 див. у «ВД», 2012, № 3, с. 15, 30.

 

Обов'язок 9. Сплата ПДФО та декларація про доходи

З приводу сплати ПДФО підприємцю перейматися не слід. Навіть якщо він своєчасно не отримав Свідоцтво платника єдиного податку та опинився на загальній системі з 01.01.2012 р., жодних порушень у сплаті цього податку він поки що вчинити не міг.

Як відомо, єдиноподатники взагалі не сплачують ПДФО, а підприємці на загальній системі оподаткування зобов'язані сплачувати авансові платежі з ПДФО чотири рази протягом року: до 15 березня, 15 травня, 15 серпня і 15 листопада, і один раз після закінчення року — не пізніше 19 лютого (залишок заборгованості з ПДФО, розрахований виходячи з чистого доходу, отриманого у звітному році) (пункти 177.5.1, 177.5.3 Податкового кодексу).

Однак при цьому є деякі відмінності у сплаті ПДФО та складанні декларації про доходи для торішніх єдиноподатників і загальносистемників. Тому розберемося з ними окремо.

 

У IV кварталі 2011 року підприємець був єдиноподатником або фікспатентником

У такому разі підприємець, опинившись на загальній системі оподаткування з 01.01.2012 р., зобов'язаний сплатити перший авансовий внесок з ПДФО не пізніше 15 травня 2012 року (за II квартал 2012 року). Пояснюється це тим, що для розрахунку авансових платежів з ПДФО йому потрібно спочатку визначити свій чистий дохід за I квартал 2012 року, а зробити це можна не раніше 01.04.2012 р. Однак на цю дату строк сплати авансового внеску з ПДФО за I квартал (15 березня) вже мине. Саме тому перша сплата ПДФО може відбутися з 01.04.2012 р. по 14.05.2012 р. (включно).

Щоправда, у деяких випадках податківці вимагають, щоб підприємець сплатив ПДФО навіть за перший квартал роботи на загальній системі оподаткування. Утім, такі їх вимоги є незаконними (детальніше див. «ВД», 2011, № 13, с. 9). Водночас можна прислухатися до податківців хоча б у тому випадку, якщо з II кварталу підприємець знову перейде на єдиний податок. У такому разі можна піти назустріч податківцям і сплатити ПДФО за I квартал 2012 року на підставі декларації про доходи, поданої за I квартал (а її подати підприємець зобов'язаний згідно з підпунктом 177.5.2 Податкового кодексу). Граничний строк сплати ПДФО в цьому випадку — 18.05.2012 р. довідка 2.

Детальніше про особливості сплати ПДФО та подання декларації про доходи див. рис. 2 на с. 25.

 

img 2

Рис. 2. Особливості сплати ПДФО та подання декларації
про доходи в разі подальшої роботи підприємця на єдиному податку
або на загальній системі оподаткування

 

На закінчення рекомендація для постраждалих єдиноподатників або фікспатентників, які з 01.01.2012 р. опинилися на загальній системі оподаткування. Якщо такий підприємець має можливість найближчим часом знову стати єдиноподатником і бажає такою можливістю скористатися, то йому слід протягом I кварталу спрацювати зі збитком , тобто:

— отримувати мінімум доходу (за можливості повністю виключивши готівкові надходження) або взагалі його не отримувати;

— здійснювати максимум витрат-платежів довідка 3 та обов'язково мати документ, що підтверджує факт витрат.

Якщо підприємцю вдасться за результатами I кварталу отримати нульовий чистий дохід (або збиток), то відобразивши такий результат у декларації про доходи за I квартал, він зможе позбавитися необхідності сплачувати авансові внески з ПДФО та ЄСВ протягом усього 2012 року (незалежно від того, з якого кварталу він знову стане «спрощенцем»). Крім того, податківці не зможуть вимагати від нього сплати ПДФО за підсумками декларації про доходи, поданої за I квартал 2012 року, оскільки сума ПДФО до сплати просто дорівнюватиме нулю.

 

У IV кварталі 2011 року підприємець був загальносистемником

У такому разі підприємець зобов'язаний був подати декларацію про доходи за 2011 року не пізніше 09.02.2012 р. У цій декларації він, природно, розрахував собі суму авансових платежів з ПДФО на 2012 рік. А оскільки так, то перший авансовий платіж з ПДФО він повинен здійснити не пізніше 14.03.2012 р. (за I квартал 2012 року).

Крім того, йому не потрібно подавати декларацію про доходи за I квартал 2012 року. Решта ж дій підприємця, пов'язаних зі сплатою ПДФО та складанням декларації про доходи, буде такою самою, як зазначено на рис. 2.

 

Висновки

Підприємець, якому відмовили у видачі Свідоцтва платника єдиного податку, може спробувати перейти на єдиний податок не раніше:

01.04.2012 р. (якщо відмова у «спрощенці» була пов'язана з неправильно зазначеними видами діяльності або з помилками при заповненні заяви);

01.01.2013 р. (якщо відмова відбулася внаслідок того, що торішня виручка підприємця перевищила допустиму для єдиноподатників у 2012 році межу).

Основні обов'язки загальносистемника:

1) мати РРО, зареєстрований у податковій та проводити через нього готівкові операції (відсутність РРО загрожує найбільшими санкціями — штрафом у 5-кратному розмірі від непроведеної операції та неоприбуткованої готівкової виручки);

2) вести облік доходів і витрат у Книзі ОДВ, форму якої затверджено наказом № 1025;

3) мати патент у разі торгівлі за готівку, надання платних побутових послуг або провадження діяльності у сфері розваг;

4) зареєструватися платником ПДВ, якщо за минулий рік обсяг виручки в підприємця перевищив 300 тис. грн.;

5) сплачувати авансові внески з ЄСВ і ПДФО за себе, а також подати декларацію про доходи за підсумками I кварталу 2012 року (не пізніше 10.05.2012 р.).


Довідкова інформація (довідка)

1 Тут потрібно зауважити, що втрата Книги ОДВ або Книги за формою № 10 мало допоможе, якщо лише підприємець не працює виключно з громадянами, — у такому разі це дійсно є виходом. Річ у тім, що готівковий дохід, отриманий від громадян, не фігурує в жодному документі, крім Книги ОДВ або Книги за формою № 10. Тому відновити його в разі втрати Книги просто неможливо (щоправда, тут слід нагадати про те, що про втрату Книги потрібно письмово повідомити МВС і звернутися до податківців з проханням зареєструвати нову Книгу).

Якщо ж підприємець отримував готівку від юридичних осіб або інших підприємців, то всі ці платежі податківці зможуть відстежити за допомогою форми № 1ДФ (оскільки в цьому звіті зазначаються всі виплати на користь підприємців). Отже, за таких обставин відбитися від 5-кратного штрафу ніяк не вдасться.

2 Цей платіж не слід плутати з авансовим платежем з ПДФО , адже на дату його сплати підприємець буде вже єдиноподатником. А отже, авансові платежі з ПДФО він сплачувати не зобов'язаний. Та все ж якщо у нього є намір зберегти дружні відносини з податківцями, то подавши декларацію про доходи за I квартал 2012 року (останній день подання — 10.05.2012 р.), він сплатить податкове зобов'язання з ПДФО, зазначене в ній протягом 10 календарних днів (не пізніше 18.05.2012 р.).

3Як витрати підійдуть платежі за роботи/послуги, заробітна плата працівників та інші затрати, які можна включити до складу витрат, не чекаючи отримання пов'язаного з ними доходу. Що ж до закупівельної вартості ТМЦ, то вона може бути врахована у зменшенні доходу лише в тому разі, якщо такі ТМЦ продані в I кварталі (тобто в I кварталі отримано оплату за них). А оскільки:

— один лише факт купівлі ТМЦ (оплати грошових коштів за них) не надає права зменшити дохід кварталу на суму таких платежів (для цього обов'язково потрібно дочекатися отримання доходу від їх продажу);

— отримання оплати за ТМЦ у I кварталі саме собою є небажаним (оскільки підприємець мінімізує дохід);

— торгувати у збиток собі (продаючи товари дешевше їх закупівельної вартості) підприємцю невигідно;

— якщо оплата й надійшла, а вона має бути лише безготівковою (адже готівкові надходження загрожують 5-кратним штрафом за відсутність РРО і штрафом за відсутність патенту), то про користь збільшення витрат на купівлю ТМЦ говорити не доводиться (тобто користі від цього немає) .

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі