Теми статей
Обрати теми

Електронна звітність: із чого почати, як отримати безкоштовні ключі ЕЦП тощо

Редакція ВД
Стаття

Електронна звітність: із чого почати, як отримати безкоштовні ключі ЕЦП тощо

 

Здавати звітність в електронному вигляді підприємці не зобов'язані. Але якщо їм так зручно і вони бажають це робити в добровільному порядку, то, щоб мати можливість подавати звітність в електронному вигляді, потрібно, перш за все, отримати так звані ключі електронно-цифрового підпису (ЕЦП).

Давайте розберемося, що таке ключі ЕЦП, які вони бувають і як з їх допомогою підприємець зможе подати звітність в електронному вигляді.

Ганна КАЛИНОВСЬКА, консультант газети «Власне Діло»

 

Хто зобов'язаний подавати звітність в електронному вигляді

Пунктом 49.4 ПКУ передбачено, що подавати податкову звітність до органів ДПС в електронній формі з дотриманням умови про реєстрацію електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством, зобов'язані тільки великі та середні підприємства.

Решта підприємств, а також фізособипідприємці (суб'єкти малого підприємництва, зокрема суб'єкти мікропідприємництва) можуть подавати звітність в електронній формі в добровільному порядку (тільки якщо самі цього забажають).

 

Що потрібно для подання електронної звітності

Для того щоб мати можливість подавати податкову звітність в електронному вигляді, платник повинен виконати дії, зазначені в розділі III Інструкції № 233. по-перше, необхідно отримати посилені сертифікати відкритих ключів. Фізособіпідприємцю знадобиться один ключ свого особистого підпису, а у разі наявності печатки — другий ключ у вигляді аналога її відбитка.

Отримати посилені сертифікати відкритих ключів можна в будь-якому акредитованому центрі сертифікації ключів (далі — АЦСК), з яким у ДПСУ укладено відповідний договір. Перелік таких АЦСК можна знайти на сайті ДПСУ www.sts.gov.ua у рубриці «Головна — Електронна звiтнiсть — Платникам податкiв про електронну звiтнiсть — Iнформацiйноаналiтичне забезпечення — Перелiк акредитованих центрiв сертифiкацiї ключiв».

Отримання сертифікатів відкритих ключів в АЦСК — процедура платна. У той же час з 30.05.2012 р. платникам надано можливість безкоштовного отримання ключів електронного цифрового підпису (далі — ЕЦП) в АЦСК Інформаційно-довідкового департаменту ДПС. З переліком його регіональних представництв можна ознайомитися на офіційному сайті Центру (cskidd.gov.ua/contacts). На цьому ж сайті розміщені форми заяви-приєднання до договору «Про надання послуг електронного цифрового підпису» та заяви на реєстрацію для отримання посилених сертифікатів відкритих ключів (cskidd.gov.ua/registrationdocuments).

ДПСУ підкреслює, що всі АЦСК мають рівний статус і платники мають право вибору: отримувати ЕЦП безкоштовно в АЦСК Інформаційно-довідкового департаменту ДПС або платно в будь-якому іншому АЦСК, з яким ДПСУ укладено відповідний договір.

За допомогою отриманих сертифікованих ключів можна сформувати ЕЦП і накласти його на електронну звітність. Використовувати сертифікати відкритих ключів, отримані для підписання електронної звітності, при укладенні договорів з іншими суб'єктами господарювання не можна (на цьому ДПСУ наголошує в розділі 020.06 ЄБПЗ).

 

Що таке електронно-цифровий підпис (ЕЦП)

Відповідно до статті 1 Закону про ЕЦП електронний цифровий підпис — вид електронного підпису, отриманого за результатом криптографічного перетворення набору електронних даних, який додається до цього набору або логічно з ним поєднується і дає змогу підтвердити його цілісність та ідентифікувати підписувача. ЕЦП накладається за допомогою особистого ключа та перевіряється за допомогою відкритого ключа.

Згідно зі статтею 3 Закону про ЕЦП за правовим статусом ЕЦП прирівнюється до власноручного підпису (печатки) у разі, якщо:

— електронний цифровий підпис підтверджено з використанням посиленого сертифіката ключа за допомогою надійних засобів цифрового підпису;

— під час перевірки використовувався посилений сертифікат ключа, чинний на момент накладення ЕЦП;

— особистий ключ підписувача відповідає відкритому ключу, зазначеному у сертифікаті.

Застосування ЕЦП засноване на використанні двох криптографічних ключів — особистого і відкритого. Користувач ЕЦП в ЦСК або АЦСК генерує унікальні особистий та відкритий криптографічні ключі. Особистий ключ записується на носій інформації (CD, флеш-накопичувач тощо) і передається користувачу відразу після процесу генерації. На підставі даних відкритого ключа представники ЦСК або АЦСК формують сертифікат відкритого ключа.

Функціонування ЕЦП забезпечує спеціалізоване програмне забезпечення. Воно дає змогу підписати документ, зашифрувати або дешифрувати його, перевірити достовірність ЕЦП отриманих документів.

Особистий ключ ЕЦП формується на підставі послідовності випадкових чисел, що генеруються спеціальною програмою — датчиком випадкових чисел. Відкритий ключ обчислюється на підставі особистого ключа за спеціальним алгоритмом. Цей алгоритм гарантує, що отримати особистий ключ за значенням загального ключа неможливо.

Підписують електронний звіт тільки особистим ключем ЕЦП. Він є в єдиному екземплярі у його власника. За допомогою відкритого ключа перевіряють достовірність ЕЦП документів, що отримуються. Особистий і відповідний йому відкритий ключі використовуються тільки в парі.

 

Як отримати безкоштовний ключ ЕЦП

Усе не так складно, як здається на перший погляд.

Отже, для отримання безкоштовних ключів ЕЦП підприємцю слід звернутися до одного з цих представництв з такими документами:

— заявою на реєстрацію для отримання посиленого сертифіката ключів;

— заявою на приєднання до договору «Про надання послуг електронного цифрового підпису»;

— копією та оригіналом свідоцтва про держреєстрацію (виписки з держреєстру);

— копією та оригіналом реєстраційного номера облікової картки платника податків (колишній ІПН);

— копіями 1 — 4ї сторінок паспорта та оригіналом паспорта;

— 2 порожніми CDR або 2 USBнакопичувачами для запису двох електронних ключів підприємця (ключа підпису та ключа печатки).

На тому ж сайті (http://www.cskidd.gov.ua) в однойменних розділах можна знайти форми документів, необхідні для отримання безкоштовних ключів ЕЦП в АЦСК, та зразки їх заповнення.

Ще раз звертаємо увагу! Підприємцю потрібний один ключ свого особистого підпису, а у разі наявності печатки — другий ключ, як аналог відбитка печатки.

У самому регіональному представництві у підприємця перевірять документи, а потім посадять за комп'ютер, де він повинен буде придумати і ввести два паролі: для ключа підпису та для ключа печатки. Рекомендуємо заздалегідь придумати паролі для ключів підпису і печатки, якими буде зручно регулярно користуватися, щоб там не гаяти час і не сушити голову над зручними паролями.

Згенеровані закриті ключі записуються по одному в корінь CDR або USBнакопичувача. Після того, як ключі згенеровано і записано, відповідні їм відкриті ключі публікуються на тому ж сайті АЦСК. Якщо в заяві підприємець не відзначив опцію «публікувати сертифікати», ключі можуть записати підприємцю на USBнакопичувач або надіслати на адресу електронної пошти. Також на електронний носій підприємцю запишуть спеціальну комп'ютерну програму, яку він повинен буде встановити на свій комп'ютер і за допомогою якої він підписуватиме звіти до податкової інспекції.

Далі підприємець установлює на свій робочий комп'ютер цю програму, яка пропонує йому підписати за допомогою отриманих ключів ЕЦП Договір про надання послуг ЕЦП (з текстом договору можна заздалегідь ознайомитися на тому ж сайті в розділі «Реєстрація користувачів» і надіслати його на вказану адресу електронної пошти (до головного офісу АЦСК у Києві). Тепер слід дочекатися, коли на електронну пошту підприємця надійде:

— підтвердження про підписання публічного договору;

— додаткова угода до цього договору.

Цю додаткову угоду потрібно роздрукувати, підписати особистим, а не електронним підписом, поставити печатку (якщо є) і віднести до своєї податкової інспекції. І лише після цього підприємець зможе:

— формувати звіти для податкової в спеціальній програмі, що пропонується АЦСК;

— підписувати ці звіти безкоштовними ключами ЕЦП, отриманими в АЦСК;

— надавати звіти до податкової інспекції в електронному вигляді, тобто через Інтернет.

Більше не потрібно буде витрачати час на поїздку до податкової і відстоювання там черг, щоб здати звіт.

І ще один важливий нюанс. Для отримання безкоштовних ключів ЕЦП в деяких регіональних центрах АЦСК в пакеті документів для видачі ключів ЕЦП просили надати копію виписки з держреєстру (тобто звичайну ксерокопію, завірену підписом і печаткою підприємця).

 

Як подавати електронний звіт до податкової інспекції

Для подання звітності в електронному вигляді підприємець:

1) створює електронний звіт за допомогою програми, отриманої в АЦСК;

2) накладає ЕЦП в такому порядку: першим — ЕЦП підприємця, другим — ЕЦП, що є аналогом відбитка печатки (за наявності);

3) здійснює шифрування електронного звіту ;

4) зашифрований електронний звіт подає до податкової інспекції за електронною адресою zvit@sta.gov.ua за таких умов прийому електронних звітів: час роботи — з 8:00 до 20:00 щодня, крім вихідних, святкових і неробочих днів.

Завершальним етапом є отримання підтвердження прийняття податкової звітності . Їх повинно бути два: перша квитанція підтверджує факт і час отримання файлу зі звітністю органом ДПС, а друга квитанція свідчить про те, що звітність пройшла перевірку на відповідність формату і прийнята (не прийнята) органом ДПС.

Датою і часом подання електронної звітності є дата і час, зафіксовані в першій квитанції (за наявності підтверджуючої другої квитанції). Якщо друга квитанція не прийшла або в ній міститься відмова в прийнятті звітності, платник має право виправити допущені помилки і надіслати звітність повторно.


Документи консультації

ПКУ Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755VI.

Закон про ЕЦП Закон України «Про електронний цифровий підпис» від 22.05.2003 р. № 852IV.

Інструкція № 233 Інструкція з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв’язку, затверджена наказом ДПАУ від 10.04.2008 р. № 233.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі