Теми статей
Обрати теми

Поштова скринька. Чи потрібні орендарю дозволи від органів СЕС та Держпожежнагляду

Редакція ВД
Відповідь на запитання

Чи потрібні орендарю дозволи від органів СЕС та Держпожежнагляду

 

ЗАПИТАННЯ. Підприємець орендує площу в торговельному центрі. Чи потрібно йому отримувати дозвіл від органів Держпожежнагляду та СЕС?

 

ВІДПОВІДЬ . Як правило, орендодавець (у цьому випадку — торговельний центр) уже має дозволи на роботу від пожежників і СЕС. Але чи має це будь-яке значення для орендаря?

Спочатку розглянемо ту частину запитання, яка стосується органів Держпожежнагляду.

Відразу зазначимо, що однозначної відповіді на це запитання щодо «пожежного» дозволу немає.

З одного боку , є стаття 10 Закону про пожежну безпеку, в якій говориться, що оренда будь-яких приміщень здійснюється після видачі на це дозволу органу державного пожежного нагляду. Дозвіл видається безоплатно та є безстроковим документом.

Справедливості ради слід зазначити таке. Підставою для видачі дозволу є висновок, який оформляється за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану приміщення. Така експертиза може проводитися як органом Держпожежнагляду, так і суб'єктом господарювання, який отримав ліцензію на здійснення такої оцінки (експертизи). Так-от, щоб отримати безоплатний дозвіл, слід сплатити чималу суму за проведення цієї експертизи.

Потім протягом 10 робочих днів орган Держпожежнагляду повинен прийняти рішення про видачу дозволу або відмову в його видачі.

З іншого боку , існує стала практика, коли багато підприємців починають роботу з ретельним чином оформленого договору оренди (суборенди), у якому, по суті, відповідальність за забезпечення пожежної безпеки покладається на орендодавця. У цьому договорі можуть бути передбачені такі обов'язки орендодавця:

— надати орендарю (суборендарю) приміщення, що відповідає основним вимогам пожежної безпеки, і копію дозволу на початок роботи, виданого йому органами Держпожежнагляду;

— забезпечити пожежну безпеку приміщення відповідно до вимог нормативно-правових актів з пожежної безпеки;

— забезпечити утримання у справному стані та технічне обслуговування систем протипожежного захисту (системи автоматичного пожежогасіння, автоматичної пожежної сигналізації, димовидалення, сповіщення про пожежу);

— забезпечити утримання у справному стані та технічне обслуговування електромереж і проведення щорічних вимірів опору ізоляції та заземлюючих пристроїв;

— установити у приміщенні первинні засоби пожежогасіння (відповідно до статті 6 Закону про пожежну безпеку) і розмістити поряд з вогнегасниками інструкцію про порядок користування ними. Проводити обслуговування пожежних кранів, гідрантів і рукавів. Надавати орендарю (суборендарю) (на його вимогу) акти випробування пожежних кранів і пожежних гідрантів методом пуску води;

— надати орендарю (суборендарю) (на його вимогу) проектну технічну документацію на будівлю (у тому числі й на інженерні мережі);

— забезпечити виведення автоматичної пожежної сигналізації на центральний пульт пожежного спостереження;

— інформувати орендаря (суборендаря) про строки перевірок протипожежного стану, що проводяться органами Держпожежнагляду;

нести відповідальність за невиконання своїх обов'язків (зазначених у договорі) щодо забезпечення пожежної безпеки та за наслідки пожежі, що виникла з його вини, і за можливий збиток, завданий орендарю (суборендарю).

І жоден нормативний документ не забороняє покладати «пожежну» відповідальність на орендодавця.

Але! Найчастіше органи Держпожежнагляду все-таки керуються саме статтею 10 Закону про пожежну безпеку та зобов'язують орендарів отримувати дозвіл.

Як таких судових прецедентів з цього питання досі немає. На практиці, у багатьох великих торговельних центрах кожний магазин, кафе або інша торговельна точка має пожежний дозвіл.

Є третій варіант дій у разі оренди площі у торговельному центрі. Згідно з частиною 4 статті 4 Закону про пожежну безпеку і абзацом 4 статті 111 Порядку № 150 діяльність новостворених підприємств, які знаходяться в орендованих приміщеннях, за декларативним принципом може здійснюватися за умови подання Декларації відповідності не пізніше ніж за 10 днів до початку господарської діяльності. Для цього орендарю просто слід звернутися до дозвільного центру свого регіону та подати цю Декларацію. Це нескладно, безоплатно та убезпечує від непотрібних конфліктів з представниками цього держоргану.

Узагалі, якщо торговельний центр як орендодавець погоджується на договір оренди, за яким уся «пожежна» відповідальність покладається на нього, то законодавство не забороняє цей шлях. А якщо не згодний, то отримати дозвіл («за гроші») або подати безоплатну Декларацію підприємець як орендар зобов'язаний на підставі статті 4 або 10 Закону про пожежну безпеку.

Тепер щодо дозволу СЕС .

За усними рекомендаціями орган СЕС пропонує орендарям оформити (подати) Декларацію відповідності. Для цього в дозвільному центрі заповнюється документ обсягом 1 аркуш і через 10 днів можна починати свою госпдіяльність у приміщенні, що орендується, тобто підприємець йде до дозвільного центру та подає Декларацію й щодо органів Держпожежнагляду, і щодо СЕС. Причому абсолютно безоплатно. Це означатиме, що підприємець повідомив СЕС про початок роботи. Хоча жодним санітарним законодавчим актом не передбачено таке повідомлення органів СЕС, ми рекомендуємо це зробити, щоб уникнути спорів з представниками цих органів надалі.

І ще один важливий момент. Якщо орендар вирішить провести реконструкцію приміщення або ввести в дію нове обладнання, він обов'язково повинен буде отримати на це дозвіл і від пожежних, і від СЕС.

І декілька слів про відповідальність. Якщо підприємець провадить діяльність без «пожежного» дозволу, то згідно зі статтею 164 КУпАП йому загрожує штраф у розмірі від 340 до 1700 грн. і конфіскація виробленої продукції, знарядь виробництва, сировини та грошей, отриманих унаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення, або без такої. Накладати такі санкції може лише суд, однак підставою для розгляду цього питання в суді можуть бути протоколи про адміністративне правопорушення, складені як самими органами пожежного нагляду, так і податківцями та міліцією (статті 221 і 255 КУпАП).

Що стосується відповідальності без дозволу СЕС у даному випадку, то вона не передбачена, бо немає факту прямого порушення санітарних норм.


Документи консультації

КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про пожежну безпеку — Закон України «Про пожежну безпеку» від 17.12.93 р. № 3745-XII.

Порядок № 150 — Порядок видачі Державною інспекцією техногенної безпеки дозволу на початок роботи підприємств та оренду приміщень, затверджений постановою КМУ від 14.02.2001 р. № 150.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі