На замітку
Незначні зміни в ПДВ-звітності
Наказ Мінфіну від 10.02.2012 р. № 143
На виконання Закону України від 22.12.2011 р. № 4268-VI Мінфін наказом від 10.02.2012 р. № 143 уніс зміни до форми ПДВ-декларації переробного підприємства та загальної декларації з ПДВ.
Крім назви рядка 16.3, в загальній ПДВ-декларації «косметичної» правки зазнав також додаток 7
(за визначенням «частини використання»), в якому Мінфін виправив помилку, яка ні на що не впливала.
Наказ Мінфіну від 10.02.2012 р. № 143 набуває чинності з дня офіційного опублікування. З урахуванням того, що наказ опубліковано у «Офіційному віснику України» від 02.03.2012 р. № 15, вперше подавати оновлену звітність з ПДВ потрібно буде за березень 2012 року (п. 46.6 Податкового кодексу).
ПДВ-декларації за лютий 2012 року подаються за старою формою, без урахування змін.
Зміни в Положення про ПДВ-реєстрацію: з урахуванням нової «спрощенки»
Наказ Мінфіну «Про затвердження Змін до Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість» від 10.02.2012 р. № 144
Положення про ПДВ-реєстрацію змінювалося не так давно. Але враховуючи, що невдовзі після цих змін набули чинності нові правила роботи на спрощеній системі, виникла необхідність знову поновити Положення про реєстрацію платників ПДВ. Що й зробив Мінфін своїм наказом № 144.
Спершу стисло виділимо основні зміни, а потім детальніше торкнемося питання ПДВ-реєстрації єдиноподатників.
1. «Узаконено» плутанину з ПДВ-реєстрацією/анулюванням ПДВ-реєстрації під час переходу на єдиний податок (ЄП) на межі 2011/2012 рр. ДПСУ аналогічні висновки вже озвучила раніше у своєму листі від 31.01.2012 р. № 2955/7/18-3117.
Неплатник ПДВ з 01.01.2012 р. побажав працювати на ставці ЄП 3 % (з ПДВ). Не пізніше 25.01.2012 р. подав заяву про застосування спрощеної системи з цією ставкою (3 %) | Якщо такий платник відповідає критеріям обов'язкової (ст. 181 ПКУ) або добровільної (ст. 182 ПКУ) ПДВ-реєстрації і подав заяву на ПДВ-реєстрацію не пізніше 25.01.2012 р., його реєструють платником ПДВ днем (датою) внесення відповідного запису до реєстру платників ПДВ | У цьому випадку ДПСУ виявилася ліберальнішою, ніж ми передбачали. |
Платник ПДВ з 01.01.2012 р. побажав працювати на ставці ЄП 5 % або за ставкою у відсотку від мінзарплати. Не пізніше 25.01.2012 р. подав заяву про застосування спрощеної системи з цією ставкою | Датою анулювання ПДВ-реєстрації є: | Нагадаємо, що перехід на ЄП, який не передбачає сплату ПДВ, як і раніше, є самостійною підставою для анулювання ПДВ-реєстрації (п.п. «в» п. 184.1 ПКУ) |
Крім цього, з огляду на нові правила роботи на ЄП доповнено підстави для ПДВ-реєстрації, про що ми зазначимо детальніше пізніше.
2. Спрощено форму заяви на ПДВ-реєстрацію (ф. № 1-ПДВ).
3. Уточнено порядок дій платника ПДВ у разі перереєстрації унаслідок виникнення змін у даних платника ПДВ.
З'явився такий нюанс. Якщо зміни в даних платника ПДВ стосуються:
— найменування юрособи і такі зміни не пов'язані з реорганізацією юридичної особи шляхом злиття, приєднання, розділення або перетворення чи пов'язані з перетворенням юрособи у разі, коли датою держреєстрації юрособи, створеної в результаті перетворення, є дата держреєстрації юрособи, припиненої в результаті перетворення;
— прізвища, імені, по батькові фізичної особи — підприємця.
При використанні реквізитів старого свідоцтва такий платник ПДВ зазначає одночасно нове і попереднє найменування (прізвище, ім'я, по батькові).
Тепер знову повернемося до платників ЄП.
Слід зазначити: Мінфін залишив поза увагою питання ПДВ-реєстрації єдиноподатників, що прямо не врегульовані ПКУ. Значно далі в цьому питанні просунулася ДПСУ в Узагальнюючій податковій консультації, затвердженій наказом ДПСУ від 20.02.2012 р. № 131, див. «ВД», 2012, № 5, с. 13. Сподіваємося, що податківці дотримуватимуться цих своїх роз'яснень. У зв'язку з цим скажемо лише про ще деякі особливості, пов'язані з появою наказу Мінфіну.
Отже, чітко встановлено строки для подання заяви на ПДВ-реєстрацію (ми скажемо лише про ті випадки, щодо яких була невизначеність) платниками, що відповідають обов’язковим/добровільним критеріям ПДВ-реєстрації:
— неплатниками ПДВ, які переходять на ЄП і при цьому обирають ставку ЄП 3 %, — не пізніше, ніж за 15 днів до початку кварталу, з якого особа хоче перейти на ЄП за ставкою 3 %;
— єдиноподатниками — неплатниками ПДВ (підприємцями), які переходять з групи 1 до групи 3 або з групи 2 до групи 3 унаслідок перевищення критерію доходу і при цьому бажають (обов'язкова ПДВ-реєстрація в такому разі не передбачена) бути платниками ПДВ (сплачувати ЄП за ставкою 3 %), — не пізніше 20 числа місяця, що настає за кварталом, у якому допущено перевищення, одночасно із заявою про перехід до групи 3;
— єдиноподатниками — неплатниками ПДВ (підприємцями), які переходять із групи 1 до групи 3 за власним бажанням і при цьому бажають бути платниками ПДВ (сплачувати ЄП за ставкою 3 %) (аналогічний підхід, на наш погляд, повинен працювати і в разі переходу з групи 2 до групи 3, але оскільки в ПКУ про такий перехід прямо нічого не сказано, Мінфін вважає за краще про це не згадувати), — не пізніше, ніж за 15 днів до початку кварталу, з якого особа хоче перейти на ставку 3 %;
— єдиноподатник — неплатник ПДВ переходить з ЄП на загальну систему унаслідок перевищення критерію доходу — не пізніше 10 числа місяця, в якому здійснено перехід (якщо платник задовольняє критеріям для обов'язкової ПДВ-реєстрації).
На закінчення ще вкажемо на такий нюанс. Перелік причин/критеріїв для ПДВ-реєстрації (з додатка 1 до заяви на ПДВ-реєстрацію), які слід зазначати в пункті 5 заяв на ПДВ-реєстрацію, не є повним. У зв'язку з цим потрібно скористатися останньою зазначеною в списку причиною/критерієм «Особа підлягає реєстрації в інших випадках, передбачених законодавством…»
Податківці прискорили строк видачі документів та довідок
Наказ ДПСУ від 24.01.2012 р. № 63 Лист ДПСУ від 09.02.2012 р. № 3833/7/18-3117
Лист ДПСУ від 25.01.2012 р. № 2351/7/22-3317
З метою підвищення рівня обслуговування платників податків (фізичних та юридичних осіб) під час надання адміністративних послуг скорочено строки видачі платникам податків документів та довідок:
— видача довідки про відсутність заборгованості з податків і зборів — протягом 5 робочих днів (раніше — до 15 календарних днів);
— видача (заміна) фізичним особам карток платників — не пізніше 5 робочих днів з дня подання до органу ДПС відповідної заяви (повідомлення) про реєстрацію (внесення змін);
— видача довідки про зміну реєстраційного номера облікової картки та про отримані доходи — протягом 5 робочих днів з дня звернення до органу ДПС за місцем реєстрації або протягом 10 робочих днів з дня звернення до органу ДПС за новим місцем проживання, місцем отримання доходів або місцезнаходженням іншого об'єкта оподаткування фізичної особи;
— видача повідомлень, довідок з питань реєстрації та обліку платників податків з дотриманням строків, визначених Порядком обліку платників податків і зборів (наказ Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588), а у випадках, коли такі строки не визначені, — у строк до 5 робочих днів;
— видача довідки про проведення декларування валютних цінностей, доходів та майна, що належать резиденту України і знаходяться за її межами та довідки про відсутність за межами України валютних цінностей та майна — протягом 5 робочих днів.
Завищення зарплати майбутнім «декретницям»: Фонд «тимчасової непрацездатності» проводить тематичні перевірки
Лист Мінсоцполітики від 23.12.2011 р. № 472/18/99-11
На думку Фонду «тимчасової непрацездатності», підвищення посадових окладів вагітним жінкам перед настанням страхового випадку з недотриманням міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів), передбачених частиною 3 статті 6 Закону про оплату праці, є зловживанням при оплаті праці.
Тому під час оброблення заяв-розрахунків страхувальників про проведення фінансування допомоги по вагітності та пологах у великих розмірах, що значно перевищують фонд оплати праці по підприємству, робочими органами Фонду «тимчасової непрацездатності» проводяться тематичні перевірки, до яких у разі необхідності залучаються територіальні інспекції праці та центри зайнятості. За підсумками таких перевірок відповідні звернення надсилаються до правоохоронних органів для відповідного реагування.
Для того щоб не викликати сумнівів у перевіряючих, можна скористатися практичними порадами, викладеними в рекомендаціях з оплати праці (матеріального стимулювання праці), затверджених наказами Мінпраці від 31.03.99 р. № 44, від 29.01.2003 р. № 23, від 13.08.2004 р. № 186.
Зокрема, незабороненими прийомами матеріального стимулювання є застосування систем преміювання за індивідуальні чи колективні досягнення, застосування систем оплати праці, спрямованих на підвищення ефективності тощо. Доплати та надбавки рекомендовано оформлювати наказом або розпорядженням керівника підприємства.
Також у листі звернено увагу на те, що у всіх виконавчих дирекціях Фонду «тимчасової непрацездатності» створено оперативні робочі групи з контролю за фактами незаконної видачі та продовження листків непрацездатності, а також підробки, фальсифікації та «торгівлі» листками непрацездатності.