Теми статей
Обрати теми

Купуємо — ремонтуємо — продаємо: як організувати облік такої діяльності

Редакція ВД
Стаття

Купуємо — ремонтуємо — продаємо: як організувати облік такої діяльності

 

Ситуація. Приватний підприємець-загальносистемник придбаває вживане обладнання, ремонтує його (замінює двигуни, фарбує, провадить інші роботи залежно від стану придбаного обладнання), тобто надає йому товарного вигляду та робочого стану, а потім перепродає своїм клієнтам.

Виникають запитання: які документи в цьому випадку повинен мати підприємець, що та як відображати у Книзі ОДВ? Відповідям на ці запитання присвячено нашу статтю.

Вікторія ПЕТРУШИНА, консультант газети «Власне Діло»

 

Документ статті

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

 

Купівля вживаного обладнання

Як випливає з описаної ситуації, підприємець придбаває обладнання не для використання у своїй господарській діяльності, тому куплене обладнання не є для нього основним засобом. Мета купівлі обладнання інша — його подальший перепродаж. З цього робимо висновок, що придбане обладнання для цього підприємця є нічим іншим, як товаром.

А оскільки це товар, призначений для подальшого перепродажу, то його закупівельна вартість належить до операційних витрат, оскільки це собівартість придбаних і призначених для реалізації товарів відповідно до пункту 138.6 ПКУ.

Після оплати за обладнання та отримання його від постачальника підприємець (на останню з двох дат) повинен відобразити його вартість у графі 5 Книги обліку доходів і витрат (далі — Книга ОДВ).

Що стосується підтвердних документів, то згідно з пунктом 177.10 ПКУ фізичні особи — підприємці (загальносистемники) зобов’язані вести Книгу ОДВ і мати підтвердні документи щодо походження товару. Отже, для підтвердження понесених витрат наш загальносистемник повинен отримати від постачальника розрахунковий документ і бажано витратну накладну або акт приймання-передачі обладнання.

Зверніть увагу! Якщо вживане обладнання ввозиться з-за кордону з метою його перепродажу в Україні, то ввізне мито також належить до операційних витрат, оскільки цей платіж уключається до собівартості придбаних і призначених для реалізації товарів, про що прямо йдеться в пункті 138.6 ПКУ. Таким чином, після оплати та отримання обладнання від іноземного постачальника (на останню з двох дат) загальносистемник може відобразити у графі 10 Книги ОДВ ввізне мито.

Плата за митне оформлення, на нашу думку, є операційними витратами, оскільки є затратами на доведення товару до стану, придатного для продажу (пункт 138.6 ПКУ). Однак податківці вважають, що оскільки плата за митне оформлення (митний збір) прямо не зазначена в пункті 138.6 ПКУ, підприємець не має права враховувати її у витратах . Тому обережний підприємець не вноситиме суму плати за митне оформлення обладнання до Книги ОДВ.

Плата за доставку придбаного обладнання на склад підприємця (за наявності договору з перевізником) також належить до операційних витрат, оскільки цей платіж включається до собівартості придбаних і призначених для реалізації товарів, про що прямо зазначено в пункті 138.6 ПКУ. У Книзі ОДВ витрати на його доставку відображаються після його оплати та отримання (на останню з двох дат) у графі 10 у сумі вартості послуг перевізника.

Крім того, оскільки йдеться про обладнання, то однозначно на нього є якийсь технічний документ, наприклад технічний паспорт та/або керівництво з експлуатації, із зазначенням координат його виробника, технічних характеристик та описом умов експлуатації. Такий технічний документ, по суті, є невід’ємною частиною самого обладнання. Його також необхідно отримати від постачальника, інакше подальший перепродаж обладнання може бути проблематичним.

 

Необхідний ремонт обладнання

Оскільки в описаній вище ситуації йдеться про те, що загальносистемник виконує необхідний ремонт обладнання, щоб надати йому товарного вигляду та робочого стану, тепер поговоримо про відображення витрат на ці заходи в обліку підприємця.

Далі в таблиці наведемо примірний перелік витрат, які підприємець може нести в цьому випадку:

 

Платіж

Чи враховується у витратах підприємця

На яку дату заноситься до Книги ОДВ

До якої графи Книги ОДВ заноситься

1

2

3

4

Вартість сировини та матеріалів, напівфабрикатів і комплектуючих виробів, використаних для ремонту обладнання

Так. Такий платіж належить до операційних витрат та є матеріальною складовою собівартості послуг з ремонту — пункт 138.8 і підпункт 138.8.1 ПКУ

Після оплати сировини, матеріалів, комплектуючих або напівфабрикатів і отримання їх від постачальника
(на останню з двох дат)

Графа 5

Щоб визначити вартість сировини, матеріалів, комплектуючих і напівфабрикатів, підприємцю потрібно вести облік собівартості ремонту кожної одиниці обладнання. Якщо такий ремонт здійснюється на замовлення, то облік досить простий: усі матеріали, витрачені на виконання конкретного замовлення, можна фіксувати в будь-якому документі довільної форми, наприклад, у формі матеріального звіту. Далі в прикладі і на рис. 1 (с. 13) ми наведемо його форму та порядок заповнення.

Заробітна плата та інші виплати працівникам, які безпосередньо зайняті ремонтом обладнання

Так. Такий платіж належить до операційних витрат та є зарплатною складовою собівартості послуг з ремонту — пункт 138.8 і підпункт 138.8.2 ПКУ

У день виплати зарплати

Графа 9 (відображається «грязна» зарплата, без вирахування ПДФО та ЄСВ)

Зверніть увагу на такий момент: підприємець може включати до витрат премії та інші стимулюючі виплати лише за умови, що така виплата передбачена трудовим договором з працівником або зазначена в Положенні про преміювання (такий документ підприємець може оформити письмово в довільній формі) — підпункт 142.1 ПКУ.

ЄСВ, нарахований на зарплату працівників, зайнятих безпосередньо ремонтом вживаного обладнання

Так. Такий платіж належить до операційних витрат та є іншими прямими витратами на ремонт — пункти 138.8 і 143.1 ПКУ

У день перерахування ЄСВ на рахунок ПФ

Графа 9 (відображається сума ЄСВ, нарахованого на фонд оплати праці працівників за ставками 36,76 — 49,70 %)

ЄСВ, утриманий із зарплати працівників (ставка 3,6 %), до витрат підприємця окремо не включається. Таке саме стосується і утриманого з працівників ПДФО.

Зарплата працівникам «ремонтного» апарату управління (наприклад, майстер ремонтного цеху) та ЄСВ, нарахований на їх зарплату

Так. Такі платежі належать до операційних витрат та є загальновиробничими витратами (підпункт 138.8.5 ПКУ)

У день виплати зарплати

Графа 9 (відображається «грязна» зарплата, без вирахування ПДФО та ЄСВ)

Зарплата працівникам апарату управління (наприклад, бухгалтер, юрист, економіст тощо)
та ЄСВ, нарахований на їх зарплату

Так. Такі платежі належать до операційних витрат та є адміністративними (управлінськими) витратами (підпункт 138.10.2 ПКУ)

У день виплати зарплати

Графа 9 (відображається «грязна» зарплата, без вирахування ПДФО та ЄСВ)

У день перерахування ЄСВ на рахунок ПФ

Графа 9 (відображається сума ЄСВ, нарахованого на фонд оплати праці за ставками 36,76 — 49,70 %)

Зарплата та комісійні винагороди працівникам збуту (торгівельні агенти тощо) та ЄСВ, нарахований на їх зарплату

Так. Такі платежі належать до операційних витрат та є витратами на збут (підпункт 138.10.2 ПКУ)

У день виплати зарплати

Графа 9 (відображається «грязна» зарплата, без вирахування ПДФО та ЄСВ)

У день перерахування ЄСВ на рахунок ПФ

Графа 9 (відображається сума ЄСВ, нарахованого на фонд оплати праці за ставками 36,76 — 49,70 %)

Витрати на оплату службових відряджень працівників апарату управління ремонтом, адміністративного персоналу і працівників збуту також включаються до витрат за наявності підтвердних документів (транспортних квитків або транспортних рахунків (багажних квитанцій), у тому числі електронних квитків, посадочного талона і документа про сплату за всіма видами транспорту, у тому числі чартерних рейсів, рахунків, отриманих з готелів (мотелів) або від інших осіб, що надають послуги з розміщення та проживання фізичної особи, страхових полісів тощо). При цьому потрібно пам’ятати, що витрати на відрядження самого підприємця враховувати не можна .

ЄСВ, сплачений підприємцем за себе, тобто з чистого доходу (авансові платежі та остаточний розрахунок за підсумками року)

Так. Такі платежі
є іншими операційними витратами, про що зазначено в підпункті 138.10.4 ПКУ.
Однак податківці неправомірно забороняють включати до витрат ЄСВ, сплачений за підсумками року

Сміливий підприємець може спробувати довести податківцям незаконність їх вимог (аргументи див. у «ВД», 2011, № 19, с. 42) або звернутися до суду за захистом своїх прав.
Обережний підприємець може діяти інакше: установити для себе великі суми авансових внесків з ЄСВ і спокійно включати їх до витрат у день перерахування до ПФ (у разі переплати ЄСВ за підсумками року надміру сплачені суми ПФ поверне підприємцю або зарахує в рахунок майбутніх платежів з ЄСВ)

Графа 10

Витрати на утримання, експлуатацію (опалювання, освітлення, водопостачання, водовідведення та інші послуги), оперативну оренду основних засобів загальновиробничого призначення (наприклад, ремонтної майстерні)

Так. Такі платежі належать до операційних витрат та є загальновиробничими витратами (підпункт 138.8.5 ПКУ)

У день сплати грошових коштів орендодавцю (але обов’язково після підписання акта приймання-передачі послуг оренди), оскільки передоплату до витрат включати не можна (підпункт 139.1.3 ПКУ)

Графа 10

Витрати на утримання, оперативну оренду основних засобів, у тому числі легкових автомобілів, загальногосподарського призначення (опалення, освітлення, водопостачання та водовідведення, охорона; купівля ПММ, стоянка та паркування легкових автомобілів). Наприклад, оренда офісу

Так. Такі платежі належать до операційних витрат та є адміністративними (управлінськими) витратами (підпункт 138.10.2 ПКУ)

У день сплати
грошових коштів

Графа 10

 

Перепродаж відремонтованого обладнання

Після того як відремонтоване вживане обладнання буде продано замовнику, точніше на дату отримання оплати від замовника, підприємець повинен так заповнити Книгу ОДВ.

У графі 6 відобразити:

— закупівельну вартість обладнання;

— ввізне мито (якщо обладнання придбавалося за кордоном);

— вартість сировини та матеріалів, напівфабрикатів і комплектуючих виробів, які використано для ремонту обладнання.

Зверніть увагу! Якщо оплата за продане обладнання надійшла частково (наприклад, 30 %), то й відображати у графі 6 потрібно 30 % зазначених вище витрат. Так само, якщо було куплено та відремонтовано, наприклад 10 одиниць обладнання, а продано 4 одиниці, то в графі 6 потрібно відображати 40 % зазначених вище витрат.

У графі 3 відповідно потрібно відобразити суму отриманого доходу від продажу обладнання.

На факт відвантаження обладнання замовнику підприємець повинен оформити із замовником:

— договір постачання обладнання, невід’ємною частиною якого буде технічний документ (наприклад, техпаспорт на обладнання);

— акт приймання-передачі (або витратну накладну).

Тепер наведемо нюанси розрахунку окремих показників собівартості.

Так, зарплату робітників, зайнятих ремонтом, рекомендуємо відносити на собівартість конкретної одиниці обладнання пропорційно робочим дням, витраченим на її ремонт.

Наприклад, за місяць відремонтовано дві одиниці обладнання. При цьому на ремонт першої одиниці робітник витратив 10 днів, а другої — 15 днів. Усього в місяці 25 робочих днів, тоді його зарплату у 3000 грн. потрібно розподілити так:

10 : 25 = 0,4; 15 : 25 = 0,6.

На собівартість першої одиниці віднести:

3000 х 0,4 = 1200 (грн.).

На собівартість другої одиниці віднести:

3000 х 0,6 = 1800 (грн.).

Інші витрати відносити на собівартість можна пропорційно будь-якому обраному критерію, наприклад, закупівельної вартості одиниці обладнання. Тоді, якщо куплено дві одиниці обладнання: перша — 11000 грн., друга — 9000 грн., інші витрати (оренда офісу та цеху, доставка обладнання на склад підприємця) — 10000 грн., тоді розподілити інші витрати пропонуємо так:

11000 : (11000 + 9000) = 0,55; 9000 : (11000 + 9000) = 0,45.

На собівартість першої одиниці віднести:

10000 х 0,55 = 5500 (грн.).

На собівартість другої одиниці віднести:

10000 х 0,45 = 45000 (грн.).

А тепер, власне, приклад.

Приклад. 03.09.2012 р. ФОП Зотов М. А. придбав 5 вживаних верстатів (витратна накладна № 20 від 03.09.2012 р.). Закупівельна ціна кожного — 10000 грн.

Для ремонту верстатів було придбано:

— 5 м гнучкого кабель-каналу 15 х 20 за ціною 150 грн./м (витратна накладна № 8 від 03.09.2012 р.);

— 20 л фарби за ціною 25 грн./л (витратна накладна № 715 від 04.09.2012 р.).

На ремонт 5 верстатів витрачено (прямі витрати):

1. Матеріали та комплектуючі на загальну суму 1000 грн., з них:

 — гнучкий кабель-канал 15 х 20 — 5 м;

 — фарба — 10 л.

2. Зарплата ремонтного робітника і майстра ремонтного цеху (у тому числі ПДФО та ЄСВ) — 7000 грн.

По суті, нам потрібно розрахувати собівартість одного відремонтованого та проданого верстата. Для цього слід просумувати закупівельну вартість верстата та всі витрати на його ремонт (прямі та інші витрати, про які йтиметься далі).

Що стосується матеріалів у розрахунку собівартості, то підприємець може сам вести облік, які матеріали та скільки їх витрачено на ремонт конкретного верстата. Можна покласти обов’язок, наприклад на майстра ремонтного цеху, скласти матеріальний звіт про те, які та скільки за кількістю матеріалів витрачено на ремонт кожного верстата (зразок матеріального звіту див. на рис. 1, с. 13).

 

Затверджую

ФОП Зотов М. А.

      Зотов      
(підпис)     

Матеріальний звіт

за вересень 2012 року

Найменування матеріалу,
виробу,
комплектуючого, що надійшли в цех

Залишок на початок місяця

Надходження

Витрати

Залишок на кінець
місяця

на верстат М1

на верстат М2

на верстат М3

на верстат М4

на верстат М5

к-сть

сума, грн.

к-сть

сума, грн.

к-сть

сума, грн.

к-сть

сума, грн.

к-сть

сума, грн.

к-сть

сума, грн.

к-сть

сума, грн.

к-сть

сума, грн.

Фарба ПФ-15, л

5

125,00

20

500,00

2

50,00

2

50,00

2

50,00

2

50,00

2

50,00

15

375,00

Гнучкий кабель-канал 15 х 20, м

5

750,00

1

150,00

1

150,00

1

150,00

1

150,00

1

150,00

Майстер ремонтного цеху

Соловей
(підпис)

Соловей І. А.

Рис. 1. Матеріальний звіт за вересень 2012 року

 

Зарплату робітника та майстра ремонтного цеху потрібно розподілити на кожний відремонтований верстат пропорційно робочим дням, витраченим на ремонт кожного верстата. У прикладі робочих днів у місяці — 20, ремонт кожного з п’яти верстатів тривав 4 дні. Тоді зарплата робітника та майстра в собівартості одного верстата становить:

7000 х 4 : 20 = 1400 (грн.).

Як розрахувати зарплату пропорційно дням, ми зазначали вище.

Стосовно зарплати звертаємо вашу увагу на такий нюанс. У графі 9 Книги ОДВ зарплата відображається на день виплати. 10.09.2012 р. підприємець виплачує зарплату за серпень 2012 року. Але! У розрахунку собівартості він ураховує зарплату за вересень 2012 року.

Інші витрати підприємця за вересень 2012 року:

— послуги з доставки куплених верстатів до ремонтного цеху ФОП (акт перевезення від 03.09.2012 р.) — 2000 грн.;

— оренда офісу (акт оренди від 28.09.2012 р.) — 3500 грн.;

— оренда ремонтної майстерні (акт оренди від 28.09.2012 р.) — 5000 грн.;

— зарплата менеджера — 1500 грн.

Разом інших витрат — 12000 грн.

Для розрахунку собівартості одного відремонтованого верстата ці витрати потрібно розподілити між всіма відремонтованими верстатами пропорційно обраному для себе критерію, наприклад, закупівельної вартості вживаних верстатів. У нашому випадку закупівельна вартість п’яти верстатів однакова, тому підсумкову суму інших витрат ділимо на 5 і отримуємо суму інших витрат, яку потрібно віднести на собівартість одного відремонтованого верстата:

10000 : 5 = 2400 (грн.).

Як розподілити інші витрати на собівартість одного відремонтованого верстата пропорційно закупівельній вартості, ми зазначали вище.

Далі на рис. 2 покажемо розрахунок собівартості одного відремонтованого верстата. Рекомендуємо підприємцям оформляти такий внутрішній документ з підписом на кожний відремонтований об’єкт.

 

Розрахунок собівартості відремонтованого верстата марки М1

за вересень 2012 року

Закупівельна вартість

10000,00

Матеріали та комплектуючі

200,00

Зарплата ремонтного робітника та майстра ремонтного цеху (у тому числі ПДФО та ЄСВ)

1400,00

Інші витрати

2400,00

Разом собівартість

14000,00

21.09.2012 р.

ФОП Зотов М. А.

Зотов
(підпис)

Рис. 2. Розрахунок собівартості відремонтованого верстата

 

Розрахувавши собівартість відремонтованого верстата, додаємо прибуток, який хочемо отримати від продажу одного верстата. Наприклад, ми розраховуємо на прибуток у розмірі 6000 грн. Тоді ціна продажу одного верстата становить:

14000 + 6000 = 20000 (грн.).

Завдання виконаного вище розрахунку — знайти собівартість і вийти на прибуток від продажу відремонтованого верстата. Розрахунок собівартості дозволяє визначити ціну реалізації верстата замовнику з урахуванням прибутку, оскільки підприємницька діяльність без прибутку не має сенсу.

Далі покажемо, як заповнити Книгу ОДВ. Відразу зауважимо, що заповнення Книги ОДВ дозволяє розрахувати ПДФО до сплати до бюджету, причому розрахунок собівартості і заповнення Книги мають різні завдання, хоча обидва дуже важливі.

24.09.2012 р. продано 3 відремонтованих верстата по 20000 грн./шт.
Відповідно до графи 6 Книги ОДВ переносимо вартість товарно-матеріальних цінностей, які витрачено на ці 3 проданих верстата
(із матеріального звіту):

— фарба — 150 грн.;

— гнучкий кабель-канал 15 х 20 — 450 грн.,

а також закупівельну вартість 3-х вживаних верстатів — 30000 грн.

У відомості № 8 відображено виплачену 10.09.2012 р. зарплату за серпнень ремонтному робітнику, майстру ремонтного цеху та менеджеру з продажів. Загальна сума зарплати з нарахуваннями (ПДФО та ЄСВ):

7000 + 1500 = 8500 (грн.).

Заповнимо Книгу ОДВ ФОП Зотова М. А. за вересень 2012 року (див. рис. 3) і розрахуємо його чистий дохід у вересні 2012 року (графа 12 Книги ОДВ на рис. 3, див. с. 15).

 

Період обліку (день, місяць, квартал, рік)

Залишок товарних запасів, матеріалів, сировини на початок звітного періоду (грн.)

Розмір отриманих доходів від здійснення
діяльності (за день, місяць, квартал, рік)

Витрати виробництва та обігу

Залишок товарних запасів, матеріалів, сировини на кінець звітного періоду (грн.)

Чистий
дохід (грн.)
гр. 3 -
- гр. 6 -
- гр. 9 -
- гр. 10

реквізити документа, що підтверджує понесені витрати

загальна вартість придбаних товарно-матеріальних цінностей (грн.)

у тому числі, товарів, що реалізовані, товарно-матеріальних цінностей, що використані у виробництві продукції (грн.)

Внутрішнє переміщення товару (відпущено/отримано)

понесені витрати на оплату праці та нарахування на заробітну плату (грн.)

понесені інші витрати, пов’язані з одержанням доходу, включаючи вартість виконаних робіт, наданих послуг (грн.)

адреса місця здійснення діяльності, прізвище, ім’я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки найманого працівника або серія та номер паспорта*

вартість товару, що переміщено (грн.)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

<…>

03.09

 

 

Витратна накладна № 20 від 03.09.2012 р.

50000,00

30000,00

 

 

 

 

 

 

03.09

 

 

Витратна накладна № 8 від 03.09.2012 р.

750,00

450,00

 

 

 

 

 

 

03.09

 

 

Акт перевезення від 03.09.2012 р.

 

 

 

 

 

2000,00

 

 

04.09

 

 

Витратна накладна № 715 від 04.09.2012 р.

500,00

150,00

 

 

 

 

 

 

10.09

 

 

Відомість № 8

 

 

 

 

8500,00

 

 

 

24.09.

 

60000,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28.09

 

 

Акт оренди від 28.09.2012 р.

 

 

 

 

 

3500,00

 

 

28.09

 

 

Акт оренди від 28.09.2012 р.

 

 

 

 

 

5000,00

 

 

Разом
за вересень

 

60000,00

 

51250,00

30600,00

 

 

8500,00

10500,00

 

10400,00

<…>

Рис. 3. Книга ОДВ за вересень 2012 року

 

Висновки

Як випливає з розглянутого, закупівля вживаного обладнання та його ремонт потребують від підприємця скрупульозного обліку всіх витрат.

Не завжди підприємець придбаває однакове обладнання, тобто з однаковими дефектами, як у розглянутому прикладі. Тому ми рекомендуємо розраховувати собівартість ремонту кожної одиниці обладнання окремо.

Розрахувавши собівартість одиниці відремонтованого обладнання, потрібно додати суму бажаного прибутку та вийти на вартість, за якою можна з прибутком продати відремонтоване обладнання. А облік і розрахунок собівартості допомагають підприємцю у визначенні прибутку від цього виду діяльності.

Водночас облік, який ведеться у Книзі ОДВ, не має нічого спільного з розрахунком собівартості, оскільки його завдання — визначити величину чистого доходу підприємця і розрахувати ПДФО до сплати до бюджету, а не прибутку від зайняття підприємницькою діяльністю з продажу та ремонту обладнання.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі