Теми статей
Обрати теми

Книга ОДВ загальносистемників: знову про актуальне

Редакція ВД
Стаття

Книга ОДВ загальносистемників: знову про актуальне

 

Форму Книги обліку доходів і витрат (Книга ОДВ), що діє на сьогодні, затверджено майже два роки тому. Відтоді на сторінках нашого видання ми неодноразово говорили про те, що в чинному Порядку № 1025 наведено досить стислі рекомендації щодо її заповнення, і давали читачам свої поради з приводу її ведення (див. «ВД», 2011, № 6, с. 8; № 10, с. 25). Крім того, нюанси заповнення Книги ОДВ розглядалися в багатьох наших матеріалах, присвячених оподаткуванню доходів загальносистемників. У цій статті ми вирішили звести в один матеріал усі наші рекомендації та відповісти на найпоширеніші запитання з приводу ведення Книги ОДВ.

 

Документи статті

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Порядок № 1025 — Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджений наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1025.

 

9 правил ведення Книги ОДВ

Спершу систематизуємо інформацію про нюанси ведення Книги ОДВ, особливий акцент роблячи на уточненнях, роз’ясненнях та доповненнях, що стануть у пригоді підприємцям у практичній діяльності.

1. Форма Книги ОДВ єдина для всіх видів діяльності загальносистемників. Як уже неодноразово наголошувалося на сторінках нашого видання, ця форма Книги ОДВ більше пристосована для торгівлі. Проте модернізувати її, тобто додавати чи видаляти графи, підприємці не можуть. Немає такого права і в податківців.

2. Книгу ОДВ можна купити у своїй податковій або у спеціалізованому магазині з продажу бухгалтерських і податкових бланків. Книга має вигляд зошита чи блокнота, тому за бажання її можна також розкреслити в зошиті чи роздрукувати з Інтернету самостійно. А от вести її тільки в електронному вигляді (на комп’ютері) не можна: наявність паперової версії обов’язкова.

3. Після придбання Книгу ОДВ необхідно прошнурувати, пронумерувати сторінки та зареєструвати у своїй податковій. Реєстрація здійснюється безкоштовно і, як показує практика, проходить протягом двох днів.

4. Кількість книг ОДВ визначається за умовною формулою
«1 + кількість працівників, які виконують діяльність, пов’язану з отриманням готівкової оплати».

Інакше кажучи, підприємець повинен завести:

одну Книгу ОДВ — для себе;

плюс по одній на кожного працівника, який отримує від покупців або замовників оплату готівкою за продукцію, товари, роботи чи послуги. Причому книги працівників теж потрібно прошнурувати, пронумерувати та зареєструвати в податковій.

Зверніть увагу: Книга ОДВ — іменна (П. І. Б. особи (підприємця чи найманого працівника), яка може і повинна здійснювати записи, зазначається на титульному аркуші цієї Книги), тому передавати її іншим працівникам чи завести на декількох працівників (навіть якщо вони працюють позмінно) не можна.

Якщо ж працівників немає або вони виконують діяльність, не пов’язану з отриманням готівкової оплати (вантажники, охоронці, прибиральники, водії тощо), книги ОДВ на них заводити не потрібно.

5. Записи у Книзі потрібно здійснювати кульковою або чорнильною ручкою. Заповнення Книги друкованим способом або тільки в електронному вигляді вважається порушенням.

6. У Книзі ОДВ допускаються виправлення. Зокрема, якщо при заповненні Книги підприємець виявляє помилку, то він може закреслити помилково вказану суму доходу або витрат та поряд з виправленням поставити особистий підпис з надписом «Виправленому вірити». Це зазначено і в пункті 2 Порядку № 1025, і в роз’ясненні податківців, розміщеному в розділі 180.08 ЄБПЗ.

Причому працівник може вносити виправлення до Книги ОДВ тільки із завіренням їх підприємцем.

7. Книга ОДВ має перебувати в місці прийому готівкових коштів. Водночас, якщо підприємець сам не торгує, а приймає виручку тільки від працівника, то Книга ОДВ може перебувати в будь-якому зручному для підприємця місці (хоч в особистому авто).

8. Протягом звітного року нова Книга ОДВ заводиться в загальному порядку (тобто прошнуровується, нумерується та реєструється в податковій за основним місцем обліку підприємця), якщо стара:

закінчилася. Причому в разі потреби реєстрації нової Книги протягом звітного року записи в ній продовжуються наростаючим підсумком (тобто переносити залишки у графу 2 зі старої Книги не потрібно) (пункт 3.3 Порядку № 1025). Повністю заповнена Книга ОДВ зберігається у підприємця, до податкової її здавати не потрібно;

— зіпсована. У цьому випадку, на нашу думку, порядок дій залежатиме від того, є в наявності стара Книга ОДВ чи ні. Якщо Книга зіпсована трохи, тобто дані в ній можна розпізнати, то дії підприємця будуть аналогічні розглянутим вище: заводиться нова Книга ОДВ і ведеться наростаючим підсумком. Якщо ж Книга
зіпсована остаточно (наприклад, згоріла), то потрібно спробувати або повністю відновити записи (якщо це можливо), або провести інвентаризацію ТМЦ і заповнити у новій Книзі графу 2 на загальну вартість залишків товарів (детальніше див. нижче). При цьому в такому випадку необхідно звернутися до органів внутрішніх справ із заявою про втрату, а також до органу податкової служби. Зазначимо, що без заяви нову Книгу в податковій можуть і не зареєструвати.

Щоправда, в обох випадках можливий штраф за незбереження Книги ОДВ за статтею 121 ПКУ в розмірі 510 грн.;

— загублена. Як і у випадку з остаточно зіпсованою Книгою ОДВ, підприємцю бажано звернутися до органів внутрішніх справ із заявою про втрату, а також до органу податкової служби, а до нової Книги внести загальну вартість залишків товарів. Зверніть увагу: якщо зробити все швидко і правильно, то максимальне покарання становитиме 510 грн. за незбереження Книги ОДВ за статтею 121 ПКУ в розмірі 510 грн. Якщо ж відсутність Книги перевіряючі виявлять під час перевірки, то санкції будуть набагато серйознішими (про них ми писали у «ВД», 2011, № 12, с. 16).

9. Неправильне ведення Книги загрожує для підприємця та його працівника штрафами. Зокрема:

— за неналежне ведення обліку доходів і витрат (невиконання вимог Порядку № 1025) передбачено штраф у розмірі від 51 до 136 грн. (ст. 1641 КУпАП);

— заниження суми готівкової виручки (мало місце неповне оприбутковування готівки) може загрожувати штрафом у 5-кратному розмірі виручки, не записаної до Книги ОДВ. На думку податківців, оприбутковування готівкової виручки має на увазі не тільки її проведення через РРО та відображення в КОРО, а ще й запис про неї у Книзі. Отже, на їх думку, якщо такого запису немає, готівка не може вважатися повністю оприбуткованою (лист ДПАУ від 05.05.2010 р. № 8795/7/23-7017/538). Ми з такою позицією не згодні, про що детально писали у «ВД», 2011, № 19, с. 15;

— якщо після закінчення 2012 року (або в окремих випадках — протягом 2012 року) з’ясується, що підприємець у 2012 році занизив суму чистого доходу (занизив виручку або завищив витрати), зазначивши це в декларації, то підприємцю загрожує донарахування ПДФО і штраф за його недоплату в розмірі 25 % від суми донарахованого ПДФО (стаття 123 ПКУ).

 

Заповнення Книги ОДВ: що куди, коли і скільки?

Тепер зупинимося на основних нюансах заповнення граф Книги ОДВ. Ще раз акцентуємо увагу: підприємці, які ведуть Книгу в електронній формі, зобов’язані дублювати дані в паперовому варіанті Книги, причому такі записи мають бути внесені від руки.

 

Графа

Рекомендації щодо заповнення для

Примітки

підприємця

працівника

1

2

3

4

Графа 1 «Період обліку (день, місяць, квартал, рік)»

Зазначається дата, коли велася діяльність або період при підбитті підсумків, наприклад, «Усього за вересень». Якщо діяльності не було, краще дату все одно зазначити і поставити прокреслення у графі доходів (ніж просто пропустити дату)

Графа 2 «Залишок товарних запасів, матеріалів, сировини на початок звітного періоду (грн.)»

Відображається загальна вартість залишків товарів (або сировини і матеріалів) на початок звітного податкового періоду (року), розрахована виходячи з цін придбання.

Зверніть увагу: зазначається вартість не всіх товарів, що є на складі, а тільки нереалізованих, тобто тих, оплата за які ще не надійшла.

Причому така вартість наводиться загальною сумою — найменування зазначати не потрібно

Виводити залишки ТМЦ на початок і кінець кожного місяця п. 3.2 Порядку № 1025 не вимагає, немає таких вимог і в роз’ясненнях від податківців.

У цій графі необхідно зазначити вартість товарів (або сировини і матеріалів) на початок року

Графа 3 «Розмір отриманих доходів від здійснення діяльності (за день, місяць, квартал, рік)»

Якщо отримані гроші (або доход у негрошовій формі) від підприємницької діяльності, відображається дохід (заповнюється графа 3), у всіх інших випадках (відвантаження товару, підписання акта робіт/послуг) доходу немає. Якщо дохід отримано в іноземній валюті (від покупця-нерезидента), то до графи 3 заноситься сума у гривнєвому еквіваленті, зазначена у виписці банку про зарахування грошових коштів на поточний валютний рахунок підприємця.

Дохід, отриманий особисто підприємцем у готівковій чи безготівковій формі, зазначається підсумковою сумою за день (жодних розшифровок, від кого і за що отримано дохід, не потрібно).

Платник ПДВ відображає дохід без ПДВ. Неплатник ПДВ записує всю суму доходу, не виділяючи окремо ПДВ.

Раз на місяць (в останній день місяця) до цієї графи потрібно переносити суму доходу з Книг ОДВ працівників (незалежно від того, як часто вони здають підприємцю виручку). Підсумки за цією графою слід підбивати після закінчення кожного місяця, кварталу та наприкінці року.

Щодо заповнення графи 3 також зазначимо, що посередник відображає в ній тільки суму своєї винагороди. Суми, що проходять транзитом через підприємця-посередника, не відображаються ні у складі його доходів, ні у складі витрат.

Графа 3 заповнюється зі знаком «мінус» у разі повернення товару покупцем. Причому, як роз’яснили податківці в розділі 180.08 ЄБПЗ, одночасно необхідно:
— знову поставити повернений товар на облік у підприємця, тобто відобразити вартість такого товару за ціною його придбання у графі 5 Книг ОДВ;
— зазначити реквізити документа, що підтверджує повернення товару (акт повернення товару тощо) у графі 4 Книги ОДВ

Працівник відображає дохід у своїй Книзі після кожного факту продажу товару (робіт, послуг). При цьому зазначається загальна сума за чеком (без розшифровки, за що отримано виручку). Зверніть увагу: наявність РРО (або КОРО з РК) не звільняє працівника-продавця від необхідності записувати кожен продаж до графи 3 Книги ОДВ

Усе, що отримане фізособою як громадянином (зарплата, спадщина, подарунки тощо), до підприємницьких доходів (графа 3) уключати не можна.

Крім того, не є доходом підприємця, а тому не відображаються у графі 3:
власні кошти, унесені загальносистемником на розрахунковий рахунок, призначений для підприємницької діяльності (розділ 180.03 ЄБПЗ);
сума депозиту, яка повертається банком на розрахунковий рахунок загальносистемника (розділ 180.03 ЄБПЗ);
кошти від Фонду «тимчасової непрацездатності», що надходять на спеціальний рахунок підприємця для виплати лікарняних працівникам, починаючи з 6-го дня хвороби.

Зазначимо, що в Порядку № 1025
це не зазначено, але такий висновок напрошується з суті такої операції, оскільки в цьому випадку підприємець є просто посередником між Фондом і працівником.

Також графа 3 не заповнюється якщо товари відвантажено (або роботи/послуги виконано), а оплата за них ще не надійшла

Графа 4 «Реквізити документа, що підтверджує понесені витрати»

Заповнюється після того, як підприємець сплатить грошові кошти(зрозуміло, якщо така сплата пов’язана з підприємницькою діяльністю).

Сюди записуються реквізити (номер, дата і назва) документа, що підтверджує понесені витрати, пов’язані з придбанням ТМЦ, виконанням робіт і наданням послуг. При цьому документами, що підтверджують витрати, можуть бути, зокрема, товарно-транспортна і податкова накладна, платіжне доручення, фіскальний чек, акт закупівлі (виконаних робіт, наданих послуг) та інші розрахункові документи

Графа 5 «Загальна вартість придбаних товарно-матеріальних цінностей (грн.)»

У цій графі зазначаються витрати на придбання товарів, запасів, сировини, інших ТМЦ, але тільки за одночасного дотримання двох умов: ТМЦ мають бути отримані та оплачені*. Інакше кажучи, заповнення здійснюється за другою подією. Причому, якщо виручку було отримано в одному місяці (або кварталі), а витрати понесено в іншому, то відображати їх можна в місяці (кварталі) здійснення.

Також у цій графі зазначається вартість товарів за ціною придбання та у випадку:
повернення товару покупцем (див. також коментар до графи 3);
перенесення вартості залишків товарів (або сировини і матеріалів) при переході із загальної системи оподаткування на спрощену

Якщо підприємець купує товар з відстроченням платежу, вартість такого товару слід записувати до графи 5 Книги ОДВ після його оплати. А у графі 4 Книги ОДВ за цим рядком, на наш погляд, логічно зазначити реквізити (номер, дату і назву) одразу декількох документів: платіжного доручення на оплату товарів, товарно-транспортної накладної та податкової накладної за ними.

Запис у графі 5 робиться за кожним платіжним документом (з одночасним заповненням графи 4). При цьому куплені ТМЦ не розшифровуються за найменуваннями — їх вартість зазначається загальною сумою, позначеною у платіжному документі.

Платник ПДВ повинен відображати витрати без ПДВ. Неплатник ПДВ записує до цієї графи всю суму витрат, не виділяючи окремо ПДВ.

Зазначимо, що графа 5 може бути заповнено зі знаком «мінус» у разі, якщо:
— товар, урахований у Книзі ОДВ, використаний загальносистемником на особисті (власні) потреби (розділ 180.08 ЄБПЗ). Причому, як зазначили податківці, вартість товару визначається за ціною не нижчою від ціни придбання, а вказане списання не включається до витрат;
повернення товару загальносистемником постачальнику.

Дані графи 5 не беруть участі в розрахунку чистого доходу підприємця, що виводиться у графі 12. Для цих цілей використовується графа 6.

Зверніть увагу! Графи 5 і 6 не взаємозамінні: підприємець зобов’язаний заповнювати кожну відповідно до їх призначення 

У графі не зазначається сума платежу за роботи, послуги або інші платежі — тільки за товари.

Також підприємцю (наймані працівники цю графу не заповнюють) відображати витрати не можна, якщо товар отримано, але не оплачено або оплачено, але ще не отримано. Утім, інколи (зокрема, при торгівлі за готівку) краще заповнювати цю графу одразу після отримання товару (навіть якщо він ще не оплачений)

* Якщо товар:
отримано, але не оплачено, покупець не може відобразити витрати, оскільки в нього немає документа, що підтверджує факт сплати коштів;
оплачено, але не отримано, підприємець-покупець знову не може відобразити витрати, оскільки діє заборона з підпункту 139.1.3 ПКУ.

Наведемо приклад: припустимо, підприємець, що виготовляє м’які меблі, сплатив авансом 13.09.2012 р. за 50 м тканини для оббивки стільців 2000 грн. (без ПДВ), а отримав її на склад 24.09.2012 р. У такому разі запис у графі 5 на суму 2000 грн. (без ПДВ) потрібно здійснити 24.09.2012 р. (незважаючи на те, що платіжне доручення датовано 13.09.2012 р.).

Графа 6 «у тому числі, товарів, що реалізовані, товарно-матеріальних цінностей, що використані у виробництві продукції (грн.)»

У цій графі відображається сума витрат, безпосередньо пов’язана з отриманням доходу. Так, підприємці, пов’язані з торгівлею, відображають у цій графі купувальну вартість проданих за день товарів. При виробництві продукції (робіт, послуг) до цієї графи вносяться дані про купувальну вартість запасів, сировини, інших ТМЦ, фактично використаних у виробництві*.

Записи в цій графі здійснюються після отримання оплати за товар від покупців і за наявності документів, що підтверджують факт понесення витрат (перелік таких документів наведено в п. 3.4 Порядку № 1025). При цьому факт відвантаження товару жодної ролі не грає.

Зазначимо, що, як і раніше, не вирішилося питання з моментом відображення записів у графі 6. З одного боку, в Порядку № 1025 не зазначено, що графу 6 Книг ОДВ потрібно заповнювати безпосередньо після кожного факту продажу або щодня. Отже, у принципі немає заборони на те, щоб заповнювати цю графу раз на місяць (наприклад, в останній день місяця). Для цього достатньо після закінчення місяця записати до графи 6 Книги ОДВ собівартість (купувальну вартість) усіх товарів, оплата за які надійшла підприємцю в поточному місяці (незалежно від того, як давно такі товари було відвантажено покупцям і чи були вони відвантажені взагалі). З іншого боку, податківці можуть наполягати на тому, щоб графу 6 підприємець заповнював безпосередньо після кожного факту продажу, адже так їм зручніше здійснювати перевірку**.

Ще раз нагадуємо, що графи 5 і 6 не взаємозамінні: підприємець зобов’язаний заповнювати кожну відповідно до їх функціонального призначення

Графа 6 не заповнюється, якщо виручку від реалізації готової продукції (робіт, послуг) не отримано

*Для правильного заповнення графи 6 підприємець повинен обрати один із методів, за яким він ураховуватиме вибуття запасів (метод ідентифікованої собівартості, ФІФО (перший прийшов — перший пішов), середньозваженої собівартості, нормативних витрат).

Детально про це ми писали у «ВД», 2011, № 2, с. 5, № 6, с. 8.

Нагадаємо, що дуже обережним підприємцям ми рекомендуємо оформляти хоч якийсь документ (довільної форми), в якому б містився розрахунок сум, що заносяться до цієї графи Книги ОДВ (графи 6).

**Продовжимо приклад, розглянутий у примітці до графи 5. Припустимо, що 24.09.2012 р. (у день відображення вартості придбаного матеріалу (1000 грн. (без ПДВ)) у графі 5) підприємець використовував у виробництві 20 м тканини на суму 400 грн. (без ПДВ), а 25.09.2012 р. продав за готівку 5 стільців, на виробництво яких пішло 10 м тканини на суму 200 грн. Таким чином, графу 6 необхідно заповнити 25.09.2012 р. на суму 200 грн.

«Внутрішнє переміщення товару (відпущено/отримано)»:

— графа 7 «адрес місця здійснення діяльності, прізвище, ім’я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки найманого працівника або серія та номер пасп.»

Зазначається* адреса місця здійснення діяльності, П. І. Б. найманої особи та її реєстраційний номер (колишній ІПН), а за відсутності такого — серія та номер паспорта

графа 8 «вартість товару, що переміщено (грн.)»

 

Зазначається* загальна (без розбиття за найменуваннями) вартість товару, переданого** працівникам для реалізації (за цінами придбання такого товару у постачальників)

Відображається вартість товару, отриманого для продажу за цінами реалізації (не плутати з підприємцем, який в аналогічній графі своєї Книги відображає вартість того самого товару, але за цінами закупівлі).

Розшифровувати отриманий товар за найменуванням Порядок № 1025 не вимагає, тому вартість усієї партії отриманого товару можна відображати загальною сумою

Ані у Книзі підприємця-роботодавця, ані у Книгах найманих працівників не відображаються відомості про переміщення сировини та матеріалів.

Зокрема, якщо загальносистемник передає своїм працівникам матеріал (запчастини, напівфабрикати, сировину, заготовки тощо), який не
є товаром і не підлягає реалізації покупцям в первинному вигляді
.

Водночас якщо частина переданого/отриманого матеріалу все ж буде реалізована споживачам у первинному вигляді за готівку,
то безпечніше графу 8 і підприємцю, і найманому працівнику заповнювати в загальному порядку, тобто на загальну вартість переданого/отриманого товару

 

Якщо підприємець і працівник торгують в одній і тій самій торговельній точці, то вони можуть не заповнювати графи 7 і 8 у своїх Книгах ОДВ. Але це сміливий варіант, оскільки в Порядку № 1025 прямого дозволу на це немає. Та все ж виходячи з форми Книги ОДВ графи 7 і 8 передбачено саме для тих випадків, коли товар переміщається, тобто передається на торговельну точку, розташовану за іншою адресою. Тому заповнювати їх при кожній перезміні сенсу немає. Але якщо підприємець обережний, краще заповнити і ці графи

Якщо найманий працівник повертає підприємцю нереалізований товар з торговельної точки, то вартість такого товару і в Книзі підприємця і в Книзі найманого працівника слід відображати у графі 8 зі знаком «мінус»

* Заповнюється тільки тим підприємцем, наймані працівники якого здійснюють операції з готівкою.

** Таку передачу слід оформляти внутрішнім документом (акт приймання-передачі, акт внутрішнього переміщення тощо).

Графа 9 «Понесені витрати на оплату праці та нарахування на заробітну плату (грн.)»

До цієї графи заноситься виплачена зарплата (зазначається саме нарахована сума зарплати, без утримань ЄСВ і ПДФО), а також нарахування ЄСВ на неї (36,76 — 49,70 %)

 

Такі витрати прямо не прив’язуються до отримання виручки, їх потрібно враховувати в тому місяці, в якому їх здійснено (тобто записати до цієї графи на дату виплати коштів)

Графа 10 «Понесені інші витрати, пов’язані з одержанням доходу, включаючи вартість виконаних робіт, наданих послуг (грн.)»

До цієї графи вносяться всі інші витрати, понесені підприємцем під час господарської діяльності, що не відображаються у графах 6 і 9, але на яких зменшується його оподатковуваний дохід. При цьому роботи (послуги, ТМЦ) мають бути оплачені та фактично виконані (надані, отримані).

До речі, додамо, що, ймовірно, у цій графі може бути відображено тільки витрати, понесені в поточному звітному році.

Як приклад, можна навести такі витрати:
вартість придбаних робіт, послуг, але тільки після того, як їх оплачено виконавцю та отримано від нього (підписано акт приймання-передачі) (п.п. 139.1.3 ПКУ). Тобто, крім документа про оплату, потрібно мати підписаний акт приймання-передачі виконаних робіт/послуг;
орендна плата за офіс, торговельні площі, транспортні засоби, обладнання тощо;
витрати на відрядження (але не забувайте, що сам себе підприємець відправити у відрядження не може);

сума сплачених податків, зборів (зокрема, авансові платежі з ЄСВ, сплачені підприємцем за себе; збір
за спецводокористування, екоподаток, плата за землю тощо);
оплата послуг банку, у тому числі за розрахунково-касове обслуговування;
плата за електроенергію, водопостачання тощо.

Детальніше про витрати, що записуються до Книги ОДВ, ми розповідали у «ВД», 2011, № 7, с. 5.

Причому, на нашу думку, такі витрати можна вносити один раз (наприклад, наприкінці місяця), але тільки не загальною сумою, оскільки при заповненні цієї графи одночасно потрібно заповнити графу 4 (назва, номер і дата платіжного документа, що підтверджує факт витрат)

 

У цій графі не місце сумам авансового платежу з ПДФО
(п.п. 139.1.6 ПКУ), збору за здійснення деяких видів підприємницької діяльності (патенту)

графа 11 «Залишок товарних запасів, матеріалів, сировини на кінець звітного періоду (грн.)»

У цій графі слід зазначити загальну вартість товарів (або сировини та матеріалів), що залишилися на кінець року на складі і ще не продані (п. 3.2 Порядку № 1025). Така вартість виводиться виходячи з цін придбання

Тут не відображаються ті товари,
які продані
(тобто оплата за них надійшла), незважаючи на те що фізично на 31 грудня вони все ще можуть перебувати на складі (не відвантажені)

Графа 12 «Чистий дохід (грн.) гр. 3 -
- гр. 6 - гр. 9 -
- гр. 1»

У цій графі виводиться чистий дохід, що підлягає оподаткуванню, за наведеною формулою.

Підсумкові суми виводяться за місяць, квартал, рік

 

Тепер наші читачі-загальносистемники повністю озброєні актуальною інформацією. Сподіваємося, що вести та заповнювати Книгу тепер їм буде значно легше.

 

Матеріал підготувала Анастасія Хмелевич,
консультант газети «Власне Діло»

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі