Теми статей
Обрати теми

Нюанси звітності за I квартал 2013 року з екоподатку та спецводозбору

Редакція ВД
Стаття

Нюанси звітності за I квартал 2013 року з екоподатку та спецводозбору

 

З 2013 року набули чинності чергові зміни до ПКУ, які вплинули на порядок справляння екоподатку та збору за спеціальне використання води. У результаті звітність щодо цих податків за I квартал 2013 року складається з урахуванням деяких особливостей, які ми розглянемо далі.

Ксенія ГОРБАЧОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Екоподаток

Хто повинен відзвітувати щодо екоподатку за I квартал 2013 року

Платниками екологічного податку є юридичні особи, які здійснюють (див. пункт 240.1 ПКУ):

– викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення (наприклад, газовим котлом);

– скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти;

розміщення відходів (крім розміщення окремих видів (класів) відходів як вторинної сировини на власних територіях (об’єктах) суб’єктів господарювання). Маємо зауважити, що з 01.01.2013 р. лави платників екоподатку залишили всі госпсуб’єкти, які тільки тимчасово розміщують відходи (побутові та непобутові) до передачі їх спецпідприємствам, тобто декларацію за I квартал 2013 року такі суб’єкти подавати не повинні. Виникає запитання, чи потрібно подавати «новоспеченим» з 01.01.2013 р. неплатникам, які тимчасово розміщують непобутові відходи та сплачували екоподаток за періоди 2012 року, заяву про відсутність у 2013 році об’єкта обчислення екоподатку (щоб не подавати звітність з екоподатку за періоди 2013 року та пізніше). Наша позиція – це робити не обов’язково, однак для перестраховки можна подавати. Також тут потрібно звернути увагу, що, на думку податківців, такі «неплатники» повинні укласти (мати укладений) договір на вивезення та утилізацію відходів і передавати відходи в установлені цим договором строки на утилізацію та захоронення. Інакше суб’єкт переходить до лав платників податку;

– за утворення радіоактивних відходів (уключаючи вже накопичені);

– за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк.

Перелічені суб’єкти в обов’язковому порядку подають звітність з екологічного податку.

Платниками податку також є суб’єкти, які здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферу пересувними джерелами забруднення в разі використання палива. Цей вид екоподатку сплачується в ціні палива, а звітність подається податковим агентом – реалізатором та імпортером палива.

 

Строки подання звітності та сплати екоподатку

Як і раніше, декларація складається за формою, затвердженою наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1010, і подається протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу. Таким чином, граничним строком подання звіту з екоподатку за I квартал 2013 року є 10 травня.

Сплатити податок слід протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання податкової декларації (пункт 250.2 ПКУ). За I квартал 2013 року – не пізніше 20.05.2013 р.

Особливий порядок сплати екоподатку передбачено для податкових агентів – імпортерів палива, про яких ідеться у підпункті 241.2.2 ПКУ. Вони сплачують екоподаток до або в день подання митної декларації.

Подання декларації здійснюється:

– за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення, скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти, розміщення протягом звітного кварталу відходів у спеціально відведених для цього місцях або на об’єктах (полігонах тощо) – за місцем розміщення стаціонарних джерел, спеціально відведених для цього місць або об’єктів;

– за паливо, реалізоване податковими агентами, – за місцем перебування такого податкового агента на податковому обліку в органах державної податкової служби (підпункти 250.2.1 і 250.2.2 ПКУ).

Згідно з пунктом 250.8 ПКУ якщо місце подання декларацій не збігається з місцем перебування на податковому обліку, до податкового органу, в якому такий суб’єкт господарювання перебуває на обліку, подаються у стандартний квартальний строк копії відповідних декларацій. Це є актуальним для тих платників, які здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти, а також розміщення відходів. У цьому випадку оригінал декларації подається за місцем забруднення, а копія – за місцем податкового обліку платника податку.

Якщо платник з початку звітного року не планує здійснення викидів, скидів забруднюючих речовин, розміщення відходів, утворення радіоактивних відходів протягом звітного року, то такий платник повинен повідомити про це податковий орган за місцем розташування джерел забруднення та подати заяву про відсутність у нього у звітному році об’єкта обчислення екоподатку. Інакше платник зобов’язаний подавати декларацію з прокресленнями в загальному порядку (пункт 250.9 ПКУ). Підкреслимо: ця норма однозначно не стосується суб’єктів господарювання, які тільки тимчасово розміщують на своїй території побутові відходи до передачі їх спецпідприємствам (ДПСУ вже давно визнала за такими платниками право не сплачувати екоподаток і не подавати такі заяви). А також, на нашу думку, вона не стосується «новоспечених» неплатників, які лише тимчасово зберігають на своїй території непобутові відходи (див. вище).

 

Особливості заповнення декларації

Індексація ставок екоподатку. Як відомо, з 2013 року ставки екоподатку було підвищено. Згідно з роз’ясненнями ДПСУ підвищені ставки екоподатку слід застосовувати з 04.01.2013 р. З цієї причини податкова декларація з екоподатку за I квартал 2013 року подається з урахуванням деяких особливостей:

– щодо кожного об’єкта оподаткування необхідно подати не один, а два додатки (розрахунки) до декларації;

– в одному розрахувати екоподаток за період з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. включно за старими ставками, (але вже із застосуванням 75-відсоткової частини довідка 1, а в іншому – за період з 04.01.2013 р. по 31.03.2013 р. включно за новими ставками (також із застосуванням 75-відсоткової частини).

У решті моментів порядок заповнення декларації залишився таким самим. Нагадаємо деякі нюанси.

Звітність з екоподатку складається з Податкової декларації екологічного податку і 7 додатків до декларації. За відсутності відповідних об’єктів оподаткування, додатки не подаються, а в рядках декларації ставляться прокреслення.

Позначка в полі «копія» запов-нюється в тому випадку, якщо місце забруднення навколишнього середовища (стаціонарне джерело або місце розміщення відходів) не збігається з місцем взяття на облік (див. вище).

Що стосується табличної частини декларації, то труднощі з її заповненням виникати не повинні, оскільки дані до неї переносяться з відповідних додатків. Також необхідно, щоб додатки були підписані керівником (або фізичною особою – підприємцем) і головним бухгалтером, а також посвідчені печаткою платника (за наявності) (див. розділ 300.05 ЄБПЗ).

При цьому важливо пам’ятати, що фактичні викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення в додатку 1, кількість фактично реалізованого палива в додатку 2, фактичні обсяги скидів у додатку 3, фактичні обсяги розміщення відходів у додатку 4 зазначаються в тоннах. Оскільки тонна має тисячну частину – кілограм, зазначені показники повинні містити числове значення, яке має не більше трьох знаків після коми. Показники рядків декларації і додатків до неї, які зазначаються у грошовому виразі, повинні містити не більше двох знаків після коми.

 

Спецводозбір

Хто повинен відзвітувати щодо спецводозбору за I квартал 2013 року

Подати декларацію за I квартал 2013 року зобов’язані платники спецводозбору (водокористувачі, які використовують воду у своїй діяльності.

Тут слід нагадати «орендний» нюанс.

При оренді приміщень головним фактором, що визначає, хто є платником збору за спецводокористування (відповідно, хто подаватиме декларацію та сплачуватиме збір), є наявність укладеного договору на постачання води з водопостачальником.

Якщо орендар не уклав договір на постачання води з водопостачальником (абонентом водопостачальника є орендодавець), то платником збору є орендодавець, тобто здебільшого орендарі приміщень не є платниками спецводозбору. Відповідно, у таких випадках платниками збору є орендодавці. Та й то не завжди.

Якщо вода використовується виключно для задоволення власних питних і санітарно-гігієнічних потреб (далі – ВПСГП) (будь то юридична особа або підприємець, причому незалежно від обраної системи оподаткування), збір не сплачується. Пояснюється це тим, що згідно з пунктом 323.2 ПКУ водокористувачі, які використовують воду виключно для задоволення ВПСГП, не є платниками спецводозбору.

Відповідно, такі особи (не обов’язково орендарі або орендодавці) декларацію зі спецводозбору не подають, збір не сплачують.

Протягом певного часу всіх непокоїло питання: чи можна стверджувати, що орендодавець використовує воду виключно для задоволення ВПСГП, якщо водою користується орендар?

ДПСУ це питання роз’яснила в ліберальному ключі.

Нагадаємо, що в Узагальнюючій податковій консультації від 21.12.2012 р. № 1180 (див. «ВД», 2012, № 2, с. 3) ДПСУ визнала: якщо орендар використовує воду виключно для задоволення ВПСГП, а орендодавець узагалі воду не використовує або використовує її, однак також лише для задоволення ВПСГП, то спецводозбір орендодавцем не сплачується (орендарем також).

Однак якщо орендар використовує воду ще й для інших потреб, то збір сплачується орендодавцем за весь фактично використаний обсяг води, використаної і самим орендодавцем, і орендарем.

 

Строки подання звітності та сплати спецводозбору

Оскільки граничні строки подання декларації з екоподатку та спецводозбору збігаються, то висновки, зроблені нами вище, є актуальними і для збору за спеціальне використання води.

Що стосується самої форми декларації, то податківці діяли цілком передбачено: у роз’ясненнях у «Віснику ПСУ» (2013, № 11, с. 31) запропонували для звітності за I квартал використовувати нову форму, затверджену наказом Мінфіну від 21.12.2012 р. № 1403.

Згідно з пунктом 328.7 ПКУ одночасно з поданням декларації зі спецводозбору до податкового органу слід подавати копії дозволу на спеціальне водокористування або договору на постачання води (якщо до них вносилися зміни, то подаються копії змін) і якщо обсяг використання води перевищує 50 куб. м на добу, – копії статистичної звітності про використання води (ф. № 2-ТП (водгосп)).

Нагадаємо, що «оригінал» звіту за ф. № 2-ТП (водгосп) подається до органів статистики не пізніше 5-го числа місяця, наступного за звітним кварталом. Подають цей звіт усі водокористувачі, уключені до переліку підприємств, які звітують, відповідно до пункту 1 Інструкції щодо заповнення форми № 2-ТП (водгосп), затвердженої наказом Держкомстату від 30.09.97 р. № 230, крім водокористувачів, у яких обсяг використаної води не перевищує 50 куб. м на добу.

Підприємцями звіт за ф. № 2-ТП (водгосп) не подається (відповідно і копію його до податкового органу подавати не потрібно).

Збір сплачується за місцем податкової реєстрації платника збору (пункт 328.4 ПКУ).

 

Ліміти використання води

Що стосується лімітів, то тут слід пам’ятати, що за воду, спожиту в межах ліміту, збір сплачується у звичайному порядку, а сума збору відноситься до складу витрат згідно з розділом III ПКУ. За понадлімітне використання водних ресурсів збір обчислюється у п’ятикратному розмірі виходячи з фактичних обсягів використаної води понад установлений ліміт використання води щодо кожного джерела водопостачання окремо згідно з установленими ставками збору та коефіцієнтами (стаття 327 ПКУ). Причому такі понадлімітні суми збору повинні сплачуватися за рахунок прибутку, що залишається у водокористувача після оподаткування (пункт 328.8 ПКУ), тобто до складу податкових витрат не потраплять.

Якщо ж дозвіл на спецводокористування з установленими в ньому лімітами використання води у водокористувача взагалі відсутній, то збір справляється за весь обсяг використаної води, що підлягає оплаті як за понадлімітне використання, тобто у п’ятикратному розмірі.

 

Особливості заповнення декларації

Індексація ставок. Щорічна індексація ставок поширилася у тому числі й на збір за спеціальне використання води.

У листі від 28.01.2013 р. № 1947/7/15-2117 ДПСУ очікувано роз’яснила, що стосовно кожного водного об’єкта дані слід відображати двома окремими рядками з відповідною позначкою: «з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. включно» і з «04.01.2013 р. по 31.03.2013 р. включно». Далі розглянемо детальніше порядок заповнення декларації у зв’язку з індексацією ставок.

Насамперед слід визначити обсяги води, які використовувалися в кожному періоді I кварталу: з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. і з 04.01.2013 р. по 31.03.2013 р.

Безумовно, якщо підприємство веде щоденний облік використання води, то можна скористатися даними такого обліку. Якщо ж такого обліку немає, то, на нашу думку, можна розподілити обсяг води, використаної в січні, пропорційно кількості календарних днів у кожному з періодів (3 і 28).

Для цього місячний обсяг використаної води в першому випадку слід помножити на коефіцієнт 3 : 31, а у другому – на коефіцієнт 28 : 31.

З використанням цих показників розраховується розмір збору за кожний період січня. За останні місяці кварталу збір обчислюється у звичайному порядку.

Далі. Дані податкової декларації за I квартал 2013 року заповнюються двома окремими рядками з відповідною приміткою в цих рядках:

1) у колонці 2 «Назви водних об’єктів та показники» вказуємо назви водних об’єктів, керуючись переліком водних об’єктів, зазначеним у статті 325 ПКУ. Біля назви водного об’єкта в першому рядку ставимо приписку «з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. включно». У другому рядку дублюємо назву, але з припискою «з 04.01.2013 р. по 31.03.2013 р. включно».

Таким чином, за кожним водним об’єктом дані відбиватимуться двома періодами;

2) у колонці 3 «Фактичний обсяг використаної води…» у першому рядку відображається розмір збору, розрахований за старими ставками, які діяли з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. включно, а у другому рядку – за новими, які почали діяти з 04.01.2013 р.;

3) у колонці 6 «Установлений річний ліміт використання води» дані за лімітом відображаємо так:

у першому періоді (з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. включно) ліміт установлюється на рівні фактично використаної води за цей період, але не більше встановленого річного ліміту;

– у другому періоді (з 04.01.2013 р. по 31.03.2013 р. включно) установлюється ліміт у розмірі самостійно обчисленого річного ліміту на використання води, за вирахуванням фактично використаних обсягів води за перший період (у разі від’ємного значення цієї різниці ліміт на наступні періоди не визначається, однак навряд чи у нас це може статися, оскільки перший період був дуже нетривалим).

Також зазначимо, що в оновленій редакції декларації скасовано необхідність розподілу суми збору між державним і місцевим бюджетами. Водночас додано додаткові графи для розподілу суми збору за типом водного об’єкта, з якого використовується вода: державного або місцевого значення.

Нагадаємо, що в декларації підлягають заповненню всі рядки всіх розділів з урахуванням приміток. У разі відсутності значення рядки прокреслюються.


Документи консультації

ПКУ Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 275.

 

Довідкова інформація (довідка)

1 Щодо податкових зобов’язань, які виникають з 01.01.2013 р. по 31.12.2013 р., ставки податку складають 75 % від ставок, передбачених статтями 243, 244, 245, 246 ПКУ (пункт 2 підрозділу 5 розділу XX ПКУ). Торік, нагадаємо, вони становили 50 % (тобто платити доведеться більше).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі