Чи можна відносити до витрат підприємця на загальній системі вартість ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем
ЗАПИТАННЯ. Підприємець на загальній системі займається роздрібною торгівлею алкогольними напоями у місті обласного значення з березня 2011 року. Вартість «алкогольної» ліцензії він завжди відносив на витрати діяльності. Проте під час чергової планової перевірки, що включає період 2011 — 2013 років, представники податкового органу визнали це порушенням і нарахували підприємцю штрафні санкції за недоплату ПДФО.
Чи мали перевіряючі підстави для цього, з якого періоду підприємець не мав права відображати у витратах вартість ліцензії?
ВІДПОВІДЬ. Так, представники податкового органу мали рацію, але тільки у разі, якщо нарахували підприємцю штрафні санкції за період з 06.08.2011 р. по день перевірки, з урахуванням деяких нюансів.
Нагадаємо, що правила отримання та дії ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями встановлені статтею 15 Закону № 481.
Так, роздрібна торгівля алкогольними напоями може здійснюватися суб’єктами господарювання всіх форм власності лише за наявності у них ліцензій. На торгівлю тільки столовим вином та/або пивом вона не потрібна.
Підприємці, які отримали ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, мають право продавати сидр і перрі (без додання спирту) без отримання окремої ліцензії на право роздрібної торгівлі цими алкогольними напоями.
Строк дії «алкогольної» ліцензії на роздрібну торгівлю становить 1 рік. Плата за її видачу на території міста обласного значення — 8000,00 грн. за кожен РРО, що зазначений у ліцензії і знаходиться в місці торгівлі (для торгівлі сидром та перрі (без додання спирту) — 780,00 грн.).
Вносити плату за ліцензію потрібно щокварталу рівними частинами.
Почнемо з плати за ліцензію у 2011 році, оскільки саме в середині цього року змінилися норми ПКУ, що стосуються витрат підприємця. Так, підприємець повинен був у кожному кварталі 2011 року вносити плату за ліцензію в сумі 2000,00 грн.
До 06.08.2011 р. підприємці на загальній системі мали право відносити до витрат фактично понесені суми, які були документально підтверджені, за умови, що вид витрат було зазначено в переліку всіх видів витрат розділу III ПКУ.
Зокрема, витрати на придбання ліцензії були до 06.08.2011 р. і тепер зазначені в підпункті «ж» підпункту 138.10.6 розділу III ПКУ.
Таким чином, до цієї дати він повинен був унести плату за I та II квартали і міг віднести її до витрат.
Починаючи з 06.08.2011 р. до пункту 177.4 ПКУ Законом № 3609 були внесені зміни і до переліку витрат, які зменшують дохід підприємця для обкладення ПДФО, почали потрапляти тільки витрати операційної діяльності. Їх перелік визначається згідно з пунктами 138.4, 138.6 — 138.9, підпунктами 138.10.2 — 138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 статті 138 ПКУ.
У свою чергу, підпункт 138.10.6 ПКУ до витрат операційної діяльності не належить, згідно з класифікацією ПКУ в ньому наведені інші витрати звичайної діяльності, а, отже, далі відображати у витратах часткову оплату вартості ліцензії за 2011 рік, а також за наступні роки підприємець не мав права.
Хочемо звернути увагу на те, що нараховувати штрафні санкції перевіряючі могли тільки щодо відображених у витратах сум оплати ліцензії після 06.08.2011 р.
Документи консультації
ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.
Закон № 481 — Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-BP.
Закон № 3609 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деякі інші законодавчі акти України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» від 07.07.2011 р. № 3609-VI.