Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

На замітку

Редакція ВД
Власне Діло Липень, 2013/№ 14
Друк
Коментар

На замітку

 

Декларація з єдиного податку за півріччя: нова форма з невирішеними проблемами

 

Мінфін наказом від 07.11.2012 р. № 1159 виклав у новій редакції форми Податкової декларації платника єдиного податку — підприємця і Податкової декларації платника єдиного податку — юрособи, затверджені наказом Мінфіну від 21.12.2011 р. № 1688. Завдяки цьому, зокрема, з’явилися розділи для єдиноподатників груп 5 і 6.

Нововведення набули чинності з 08.01.2013 р., і відразу ж «застаріли». Адже з 04.01.2013 р. ставки єдиного податку для груп 5 і 6 знизилися з 7 % до 5 % для випадку зі сплатою ПДВ і з 10 % до 7 % — для випадку без сплати ПДВ, що із зрозумілих причин не було враховано в новій формі декларації.

Це викликало запитання в єдиноподатників з груп 5 і 6 (адже з урахуванням практики запровадження нових форм звітності, що склалася, передбачалося, що звітувати за новою формою доведеться вже за I квартал 2013 року). Однак усупереч нашим сподіванням ДПСУ виконала приписи абзацу другого пункту 46.6 ПКУ та повідомила, що подавати декларацію за I квартал потрібно за старою формою (див. «ВД», 2013, № 9, с. 2), а це дозволило єдиноподатникам груп 5 і 6 за аналогією зі звітом за 2012 рік подати додатки до декларації в довільній формі, де самостійно сформувати рядки для відображення податкових зобов’язань з урахуванням диференційованих ставок.

Сьогодні ж настав час звітувати за півріччя.

Нагадаємо: звітність за півріччя подається лише єдиноподатниками-підприємцями груп 3 і 5 та юридичними особами груп 4 і 6. Єдиноподатників групи 2 Закон № 5503-VI перевів на річний звітний період (пункт 296.2 ПКУ). Відповідно спрощенцям груп 1 і 2 відзвітувати потрібно буде лише за підсумками 2013 року. Як виняток, «внутрішньорічні» декларації подаються представниками груп 1 і 2, лише якщо протягом року буде перевищено ліміт за розміром доходу або здійснено добровільний перехід до «старшої» групи єдиного податку. У такому разі також потрібно буде використовувати нову форму декларації.

Детальніше про заповнення декларації єдиноподатниками ми писали у «ВД», 2013, № 7, с. 8. Далі виділимо основні моменти, які слід ураховувати.

1. Проблема з платниками єдиного податку груп 5 і 6 залишилася невирішеною: необхідні корективи в частині зміни ставок для них до форми декларацій так і не внесено. Досі немає навіть проекту відповідних змін. Також немає роз’яснень Міндоходів із цього приводу.

Нагадаємо: подати декларацію за півріччя потрібно не пізніше 09.08.2013 р. Добре, часу ще вистачає. І цілком імовірно, що Міндоходів роз’яснить, як діяти платникам податків (про що ми негайно вас повідомимо).

2. Підприємці, в облікових даних яких досі значаться «старі» коди КВЕД, можуть заповнити відповідний реквізит згідно з КВЕД-2005.

3. Розділи I — IV декларації, де відображаються загальні відомості про платника податків, а також показники діяльності єдиноподатників груп 1 — 3, не змінилися.

При цьому форму декларації доповнено розділом V для показників госпдіяльності представників групи 5, який побудований за прикладом розділу IV (для групи 3). При цьому не враховано зниження ставок з 04.01.2013 р. до 5 % і 7 %. Єдиноподатникам групи 5 також не слід поспішати з поданням декларації до появи вирішення цієї проблеми.

Нагадаємо, що до доходу єдиноподатників групи 5 також уключається кредиторська заборгованість зі строком позовної давності, що минув (див. Закон № 5503-VI). Тому якщо дата списання такої заборгованості припадає на період з 04.01.2013 р., то її потрібно включити до єдиноподатного доходу.

4. Чисельність працівників. Як і раніше, у полі 7 розділу I декларації підприємцям потрібно вказувати фактичну чисельність працівників у звітному періоді (найбільша кількість працівників за будь-який його місяць). При цьому обмеження за кількістю працівників для єдиноподатників груп 5 і 6 (20 осіб для єдиноподатників групи 5 і 50 осіб для юридичних осіб групи 6) скасовано Законом № 5503-VI лише з 04.01.2013 р.

У зв’язку з цим у полі 7 декларації вже можна не дотримуватися «старих» обмежень (платникам груп 5 і 6).

 

Нагадуємо: 31 липня — граничний строк сплати ПДФО за громадянськими доходами

 

У «ВД», 2013, № 8, с. 14, ми детально розповідали про те, хто та за якими громадянськими доходами повинен був відзвітувати за 2012 рік. Для цього необхідно було подати декларацію про доходи не пізніше 30.04.2013 р. (підпункт 49.18.4 ПКУ).

Подати цю декларацію повинні були:

— фізичні особи, які не є підприємцями, якщо вони отримували хоча б один з видів громадянських доходів;

— підприємці-єдиноподатники, які отримували громадянські доходи протягом 2012 року.

З переліком громадянських доходів, що підлягають декларуванню, можна ознайомитися у зазначеному вище номері нашої газети.

При цьому фізична особа зобов’язана самостійно до 1 серпня сплатити суму податкового зобов’язання з ПДФО, яка була зазначена нею в декларації про громадянські доходи (абзац перший пункту 179.7 ПКУ).

Відповідно, нагадуємо всім, у кого в цій декларації зазначена до сплати сума ПДФО, що граничний строк її сплати — 31 липня 2013 року.

 

Звітуємо за півріччя 2013 року щодо спецводозбору: на що звернути увагу

 

Подаючи звітність зі спецводозбору за I квартал 2013 року, платники зіткнулися з роздвоєнням ставок і, як наслідок, з деякими особливостями запов-нення декларацій. А ось за півріччя звітувати потрібно у звичайному режимі (без роздвоєння). Про це сьогодні поговоримо детальніше.

Насамперед зазначимо, що коло платників спецводозбору, які повинні звітувати за півріччя, не змінилося порівняно з I кварталом: це, як і раніше, водокористувачі, які використовують воду у своїй діяльності, за винятком тих із них, хто воду використовує лише для задоволення власних питних і санітарно-гігієнічних потреб (детальніше про це див. у «ВД», 2013, № 8, с. 25).

Строки подання звітності та сплати спецводозбору. Граничний строк подання декларації за півріччя 2013 року — 09.08.2013 р.

Сплатити збір потрібно за місцем податкової реєстрації платника збору (пункт 328.4 ПКУ) протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання декларації, — не пізніше 19.08.2013 р.

Нагадаємо, що одночасно з поданням декларації зі спецводозбору до податкового органу слід подати:

копії дозволу на спеціальне водокористування або договору на постачання води (якщо до них уносилися зміни, то подаються копії змін);

копії статзвітності про використання води (форма № 2-ТП (водгосп)), однак лише в тому випадку, якщо така статзвітність за встановленими правилами повинна подаватися водокористувачем до органів статистики.

Зазначимо, що фізичні особи — підприємці звіт за формою № 2-ТП (водгосп) не подають (відповідно і його копію до податкового органу подавати не потрібно).

Платники збору, які декларацію подають засобами електронного зв’язку в електронній формі, зазначені вище копії подають окремо — у порядку, визначеному для подання податкової звітності в паперовому вигляді.

Нова форма декларації та особливості її запов-нення. Нагадаємо, що наказом Мінфіну від 21.12.2012 р. № 1403 форму декларації зі спецводозбору було перезатверджено.

Спочатку передбачалося, що всупереч розпорядженням абзацу другого пункту 46.6 ПКУ звітувати за новою декларацією потрібно буде вже за I квартал 2013 року. Проте ДПСУ повідомила, що за I квартал потрібно звітувати ще за старою формою декларації, затвердженою наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1009.

А ось за перше півріччя 2013 року потрібно подавати декларацію за новою формою (див. консультацію з розділу 121.04 ЄБПЗ).

Нагадаємо, що в новій формі декларації ідеологічно порядок розрахунку податкового зобов’язання зі спецводозбору не змінився. А ось у структурі декларації скасовано необхідність «паперового розподілу» нарахованої суми водозбору між державним і місцевим бюджетами.

Водночас додано додаткові графи для зазначення суми збору за типом водного об’єкта, з якого використовується вода: державного чи місцевого значення. У графі 10 указують усю нараховану суму збору за фактичний обсяг використаної води з водних об’єктів загальнодержавного значення, а у графі 11 — з водних об’єктів місцевого значення.

Показники граф 10 і 11 декларації визначаються з урахуванням лімітів використання води, одиниці виміру відповідної ставки збору, коефіцієнтів, двократного розміру (у разі відсутності вимірювальних приладів, якщо можливість їх установки існує) згідно з пунктом 326.10 ПКУ.

Показники граф 10 і 11 декларації зазначаються у гривнях з копійками (з округленням до двох десяткових знаків), тобто вони повинні містити не більше двох знаків після коми.

Для внесення до зазначених граф інформації за півріччя потрібні дані, зокрема, із рядків 1.1, 1.2, 2.1, 2.2 розділу I декларації за I квартал 2013 року.

Нагадаємо, що відповідно до статті 5 Водного кодексу України до водних об’єктів загальнодержавного значення належать:

1) внутрішні морські води, територіальне море, а також акваторії морських портів;

2) підземні води, які є джерелом централізованого водопостачання;

3) поверхневі води (озера, водосховища, річки, канали), які знаходяться та використовуються на території більш ніж однієї області, а також їх притоки всіх порядків;

4) водні об’єкти в межах територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а також віднесені до категорії лікувальних.

До водних об’єктів місцевого значення належать:

1) поверхневі води, які знаходяться та використовуються в межах однієї області та які не віднесені до водних об’єктів загальнодержавного значення;

2) підземні води, які не можуть бути джерелом централізованого водопостачання.

Довідатися про значення водного ресурсу, з якого платник збору отримує воду, можна, звернувшись до місцевого органу ДПС, органу, що видав дозвіл на спецводокористування (що затвердив ліміт), або до постачальника води (якщо такий є).

Усі рядки декларації мають бути заповнені (у тому числі прокресленнями за відсутності значення).

Ще одна проблема, що виникала у платників спецводозбору при поданні декларації за I квартал 2013 року, — це роздвоєння ставок збору у звітному кварталі через їх індексацію (підвищення) з 04.01.2013 р. згідно із Законом № 5503-VI. У зв’язку з цим ДПСУ рекомендувала заповнити декларацію (за I квартал) двома окремими рядками щодо кожного водного об’єкта за кожний період з позначкою «з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. включно» і «з 04.01.2013 р. по 31.03.2013 р. включно».

Із декларацією за півріччя 2013 року такої проблеми не виникне. Заповнювати її потрібно у звичайному режимі, як зазначають податківці, «одним рядком» (щодо кожного водного об’єкта заповнюється лише один рядок). Роз’яснень на поточний рік ще немає. Однак такий висновок, на нашу думку, можна сміливо запозичити з торішньої консультації (з розділу 121.04 ЄБПЗ; вона вже не діє, однак суті справи це не змінює), підготовленої для вирішення аналогічного питання зі зміною ставок збору з 13.01.2012 р.

Тоді податківці зазначали: сума збору розраховується наростаючим підсумком із початку року (декларації подаються наростаючим підсумком за півріччя, за 3 квартали та за рік) і зазначається однією цифрою (одним рядком).

Отже, у рядку «Нарахована сума збору з початку року» відображається підсумкова сума за всі попередні періоди року з урахуванням тих, коли діяла стара ставка збору. Виділяти в декларації за півріччя рядки «з 01.01.2013 по 03.01.2013 р. включно» і «з 04.01.2013 р. по 30.06.2013 р. включно» не потрібно.

 

Звітуємо за II квартал 2013 року з екоподатку: на що звернути увагу

 

Так само як і зі звітністю зі спецводозбору, при поданні звітності з екоподатку за I квартал 2013 року платники стикнулися з роздвоєнням ставок, тоді як за II квартал звітувати потрібно у звичайному режимі (без роздвоєння). Детальніше про подання звітності з екоподатку поговоримо далі.

Коло платників екоподатку порівняно з I кварталом жодних змін не зазнало (див. пункт 240.1 ПКУ; «ВД», 2013, № 8, с. 24). Нагадаємо лише, що з 01.01.2013 р. із їх лав виключено всіх госпсуб’єктів, які лише тимчасово розміщують відходи (побутові та непобутові) до передачі їх спецпідприємствам. Отже, у 2013 році такі суб’єкти декларації вже не подають.

При цьому Міндоходів говорить про додаткову умову для несплати податку (консультація в розділі 120.01 ЄБПЗ): суб’єкт господарювання повинен укласти (мати укладений) договір на вивезення та утилізацію відходів, у якому визначаються строки передачі відходів на утилізацію та поховання. Якщо такого договору немає, суб’єкт переходить до розряду платників збору.

Строки подання звітності та сплати екоподатку. Так само як і зі спецводозбором, подати декларацію з екоподатку потрібно не пізніше 09.08.2013 р., а сплатити податок — не пізніше 19.08.2013 р.

Особливий порядок сплати екоподатку передбачено для податкових агентів — імпортерів палива (підпункт 241.2.2 ПКУ). Вони сплачують екоподаток до або в день подання митної декларації.

Декларацію подають за:

викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення, скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти, розміщення протягом звітного кварталу відходів у спеціально відведених для цього місцях або на об’єктах (полігонах тощо) — за місцем розміщення стаціо-нарних джерел, спеціально відведених для цього місць або об’єктів;

паливо, реалізоване податковими агентами, — за місцем перебування такого податкового агента на податковому обліку в органах Міндоходів (підпункти 250.2.1, 250.2.2 ПКУ).

Якщо місце подання декларації не збігається з місцем перебування на податковому обліку, до податкового органу, в якому такий суб’єкт господарювання перебуває на обліку, подаються у стандартний квартальний строк копії відповідних декларацій (пункт 250.8 ПКУ). Це є актуальним для платників, які здійснюють викиди в повітря стаціонарними джерелами, у водні об’єкти, а також розміщення відходів. У цьому випадку оригінал декларації подається за місцем забруднення, а копія — за місцем податкового обліку платника податку.

Особливості заповнення декларації. Подаючи декларацію за I квартал, платники також стикнулися з роздвоєнням ставок з 04.01.2013 р. у зв’язку з їх індексацією. Тому щодо кожного об’єкта оподаткування подавати потрібно було два додатки (розрахунку) до декларації з розрахованим екоподатком за періоди з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. включно за старими ставками, а з 04.01.2013 р. по 31.03.2013 р. включно — уже за новими.

В екозвітності за II квартал 2013 року (а також III і IV квартали 2013 року) цього робити вже не потрібно. Вона заповнюється у звичайному режимі, тобто складається по одному додатку щодо кожного наявного об’єкта оподаткування. Пояснюється це просто: декларується екоподаток за кожний квартал окремо, тому в декларації за II квартал 2013 року екоподаток розраховується вже лише за новими ставками, установленими Законом № 5503-VI. При цьому ставки податку становлять 75 % від ставок, передбачених статтями 243, 244, 245, 246 ПКУ*.

* Щодо податкових зобов’язань, які виникають з 01.01.2013 р. по 31.12.2013 р., ставки податку становлять 75 % від ставок, передбачених статтями 243, 244, 245, 246 ПКУ (пункт 2 підрозділу 5 розділу XX ПКУ). Торік, нагадаємо, вони становили 50 % (тобто сплачувати доведеться більше).

Нагадаємо деякі нюанси заповнення декларації з екоподатку і додатків до неї.

Звітність з екоподатку складається з Податкової декларації екологічного податку і 7 додатків до неї. За відсутності відповідних об’єктів оподаткування додатки не подаються, а в рядках декларації ставляться прокреслення. Дані до декларації переносяться з відповідних додатків.

Позначка в полі «копія» декларації заповнюється, якщо місце забруднення навколишнього середовища (стаціонарне джерело або місце розміщення відходів) не збігається з місцем взяття на облік (див. вище).

При цьому фактичні викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення в додатку 1, кількість фактично реалізованого палива в додатку 2, фактичні обсяги скидів у водні об’єкти в додатку 3, фактичні обсяги розміщення відходів у додатку 4 (алгоритм заповнення граф цього додатка наведено в консультаціях з розділів 120.05 і 120.06 ЄБПЗ) зазначаються в тоннах. Оскільки тонна має тисячну частину — кілограм, зазначені показники повинні містити цифрове значення, яке має не більше трьох знаків після коми. Показники рядків декларації і додатків до неї, які зазначаються у грошовому виразі, повинні містити не більше двох знаків після коми.

 

«Пожежна» декларація відповідності потрібна лише новим підприємствам/приміщенням/об’єктам

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення обмежень у провадженні господарської діяльності» від 20.06.2013 р. № 353-VII

 

У попередньому номері нашої газети (див. «ВД», 2013, № 13, с. 5) ми писали про проблему з отриманням пожежного дозволу на початок робіт у зв’язку з набуттям чинності Кодексом цивільного захисту України.

Тоді було ще не зрозуміло, чи запрацює КЦЗУ з 1 липня, оскільки під нього не було розроблено необхідні підзаконні акти.

І все ж таки з 1 липня КЦЗУ запрацював, а під нього до 1 липня прийняли:

Закон № 353;

— постанову КМУ від 05.06.2013 р. № 440.

Нагадаємо, що згідно з частиною другою статті 57 КЦЗУ початок роботи новостворених підприємств, початок використання суб’єктом господарювання об’єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин) здійснюється на підставі поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (далі — декларація). При цьому суб’єкти господарювання з високим ступенем ризику разом з декларацією подають також позитивний висновок за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об’єкта або приміщення (висновок складається госпсуб’єктом, який має відповідну ліцензію).

Отже, «новачкам» необхідно заповнити декларацію та подати держадміністратору чи до територіального органу Держслужби з надзвичайних ситуацій. Підприємцям, які «на руках» мають чинний дозвіл на початок робіт, отриманий відповідно до Закону України «Про пожежну безпеку» від 17.12.93 р. № 3745-XII, міняти його на декларацію, на нашу думку, не потрібно. По-перше, він є безстроковим, по-друге, Закон не має зворотної сили, по-третє, з КЦЗУ і Закону № 353 випливає, що отримання декларації стосується лише нових підприємств або об’єктів нерухомості.

Зверніть увагу: форму декларації, а також Порядок її подання та реєстрації затверджено постановою № 440, яка мала набути чинності 01.07.2013 р. Однак цей документ не враховує зміни, унесені до КЦЗУ Законом № 353, у зв’язку з чим слід чекати прийняття до неї відповідних поправок або нового документа.

Реєстрація декларації згідно з уточненням, унесеним Законом № 353 до частини четвертої статті 57 КЦЗУ, здійснюється безоплатно протягом 10 робочих днів з дня її надходження.

У частині четвертій статті 57 КЦЗУ визначено два випадки, коли декларація не подається:

1) на використання торговельних місць, кіосків і контейнерів, якщо вони розміщені на ринку відповідно до схеми, погодженої з органом держпожежнагляду;

2) орендарем об’єкта нерухомості за умови, що декларація на цей об’єкт зареєстрована власником.

Законом № 353 визначено ще один, третій випадок неподання декларації — на використання об’єктів, що приймаються в експлуатацію після завершення будівництва, реконструкції, реставрації, капремонту в установленому законодавством порядку.

 

Техпідтримку програми «ДПС Захист звітності» продовжено до 1 серпня 2013 року

 

Нещодавно Акредитований центр сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту Міністерства доходів і зборів України (далі — АЦСК Міндоходів) повідомив про припинення надання в користування безкоштовного програмного забезпечення «ДПС Захист звітності» з 05.06.2013 р. При цьому технічну підтримку для раніше встановленого програмного забезпечення «ДПС Захист звітності» планувалося здійснювати до 01.07.2013 р. (див. «ВД», 2013, № 13, с. 2).

Тепер же АЦСК Міндоходів на своєму офіційному веб-сайті www.acskidd.gov.ua у розділі «Новини» повідомив про продовження технічної підтримки встановленого раніше програмного забезпечення «ДПС Захист звітності» на місяць, тобто до 01.08.2013 р.

Простіше кажучи, скачати нове програмне забезпечення «ДПС Захист звітності» сьогодні вже не можна, але при цьому вже встановленою програмою можна користуватися до 01.08.2013 р. Отже, подати необхідні декларації та звіти за II квартал/півріччя і червень 2013 року в липні (детальніше див. Календар платника податків на липень у «ВД», 2013, № 12, с. 42; № 14. с. 40) платники податків — власники безкоштовних ключів ЕЦП (оформлених в АЦСК Міндоходів) зможуть ще за допомогою наявної «старої» програми «ДПС Захист звітності».

А ось уже після цієї дати потрібно буде або повернутися до подання звітів у паперовій формі (це стосується суб’єктів малого підприємництва), що малоймовірно, або ж перейти на використання інших програм, серед яких є і безкоштовні.

Саме про другий варіант знову нагадує АЦСК Міндоходів, пропонуючи вже сьогодні ознайомитися з переліком альтернативного програмного забезпечення (розділ «Програмне забезпечення» того ж сайту www.acskidd.gov.ua). До нього належать всім відома програма OPZ, а також сервіси «Звіт Оператор» і iFin Zvit, за допомогою яких можна безкоштовно в режимі онлайн (без установки програми на комп’ютер) імпортувати, підписувати та відправляти основні звіти до органів Міндоходів, ПФУ та статистики.

 

Зазначення номера та дати МД у податковій накладній переведено «у сплячий режим»

 

Настало 1 липня, однак «апокаліпсис» не відбувся. Новий обов’язковий реквізит податкової накладної (ПН) — номер та дата митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару, ввезеного на митну територію України, у ПН, як і раніше, не зазначається. Тимчасово.

Як ми і чекали (див. «ВД», 2013, № 13, с. 4), Міндоходів залишилось послідовним і продублювало свої торішні ліберальні висновки у свіжому листі від 27.06.2013 р. № 9684/7/99-99-19-04-01-17 (з’явився він дещо пізніше зазначеної в ньому дати «виходу»):

«Законом України… № 5083-VI… пункт 201.1 статті 201 Кодексу доповнено новим підпунктом «ї», відповідно до якого перелік обов’язкових реквізитів, що повинна містити податкова накладна, доповнено новим реквізитом «номер та дата митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару, ввезеного на митну територію України».

Разом з цим… доручено Кабінету Міністрів України забезпечити перегляд та приведення відповідними центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність до цього Закону.

При цьому Законом… № 5503-VI… підрозділ 2 розділу ХХ Податкового кодексу України доповнено пунктом 30, яким тимчасово, до 1 липня 2013 року, призупинено дію підпункту «ї» пункту 201.1 статті 201 Кодексу.

Слід зазначити, що відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу, обов’язкові реквізити у податковій накладній зазначаються в окремих рядках.

Таким чином, реквізити «номер та дата митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару, ввезеного на митну територію України» підлягають зазначенню у податковій накладній з моменту набрання чинності змінами до форми податкової накладної про її доповнення відповідними графами для відображення таких реквізитів.

Зобов’язуємо довести вказане до відома підпорядкованих органів Міндоходів…».

Як довго триватимуть доброта податківців і бездіяльність Мінфіну? Адже змінити ситуацію податківці можуть одним «розчерком пера».

Сподіваємося, що найближчим часом Міндоходів усе ж таки не передумає. Аж надто підозрілою є нерозторопність Мінфіну, який з правкою форми ПН явно не поспішає.

 

ПФУ погодився: загальносистемники не несуть відповідальності за несплату авансових внесків з ЄСВ

Лист ПФУ від 27.05.2013 р. №13169/03-20

 

ПФУ вже багато років приписує підприємцям на загальній системі керуватися підпунктом 4.5.2 Інструкції № 21-5 і сплачувати внутрішньорічні аванси з ЄСВ за себе до 15 березня, до 15 травня, до 15 серпня і до 15 листопада у розмірі 25 % річної суми. Водночас ці норми Інструкції № 21-5 виходять за межі вимог Закону про ЄСВ, який жодної сплати авансів не вимагає. Ми неодноразово звертали на це увагу та зазначали, що відповідальності за несплату авансів немає.

Тішить, що в листі, який коментується, ПФУ нарешті розібрався в хитросплетіннях законодавства та сам визнав, що відповідальності за несплату внутрішньорічних авансових платежів не передбачено.

Таким чином, підприємці мають право вибору, чи то сплатити ЄСВ одноразово за рік не пізніше 10 лютого наступного року (стаття 9 Закону про ЄСВ), чи то на додаток до цього сплачувати внутрішньорічні аванси з ЄСВ, які будуть зараховані при остаточному розрахунку за рік.

 

Застосування РРО-штрафів усе ж таки відстрочили, однак лише на півроку

 

З початку цього року почала діяти норма, що зобов’язала суб’єктів господарювання, які застосовують РРО, передавати фіскальну інформацію з РРО на сервер органу ДПС дротовими або бездротовими каналами зв’язку (абзаци другий і третій пункту 7 статті 3 Закону про РРО). Адаптаційний період (2012 рік), протягом якого подання інформації до органів ДПС дротовими та бездротовими каналами зв’язку здійснювалося на добровільних засадах, закінчився (див. «ВД», 2012, № 13, с. 4).

Суть сьогоднішніх вимог, нагадаємо, така: суб’єкти господарювання, які застосовують:

РРО, що створюють контрольну стрічку в електронній формі, або електронні контрольно-касові реєстратори (далі — ЕККР), що створюють контрольну стрічку у друкованому вигляді, повинні передавати до органів ДПС електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, що містяться на контрольній стрічці в пам’яті РРО або в пам’яті модемів, які до них приєднані;

РРО, що створюють контрольну стрічку у друкованому вигляді (за винятком ЕККР), — повинні передавати до органів ДПС інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або безготівковій формі, а в разі здійснення операцій з купівлі-продажу інвалюти — інформацію про обсяг таких операцій, яка міститься у фіскальній пам’яті РРО.

Також нагадаємо, що з 01.07.2014 р. цей підхід щодо розподілу «загальної маси суб’єктів» на тих, чиї РРО повинні направляти на сервер податківців лише інформацію про обсяг розрахункових операцій, і тих, чиї РРО повинні направляти електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, дещо зміниться — кількість перших зменшиться. При цьому з 01.01.2014 р. буде дозволена первинна реєстрація лише тих РРО, які створюють контрольну стрічку в електронній формі, а також електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг), РРО з купівлі-продажу інвалюти.

Тепер що стосується «штрафної» сторони питання, метою якої є «залучення» суб’єктів господарювання до цих високотехнологічних правил.

Початок застосування штрафних санкцій за неподання електронної РРО-звітності відкладався двічі: до 01.07.2012 р. Законом України від 07.07.2011 р. № 3609-VI, а потім до 01.07.2013 р. Законом України від 24.05.2012 р. № 4834-VI.

Однак і після 01.07.2013 р., а технічна сторона питання так і залишилася невирішеною — необхідної кількості нових моделей РРО або модемів, які могли б забезпечити передачу інформації з РРО на сервер органів ДПС через мережу Інтернет, досі немає.

Це й стало причиною появи декількох законопроектів, що пропонують додаткове, третє відстрочення дати застосування штрафів за неподання електронної РРО-звітності.

Як ми й передбачали, «переміг» підтриманий урядом законопроект № 2087а-1, який пропонував відстрочення РРО-штрафів ще на рік (до 01.07.2014 р.). Цей законопроект 21.06.2013 р. було прийнято ВРУ, але з урахуванням пропозицій Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики, який вважає достатнім піврічний період для ефективного запровадження нової системи РРО.

У результаті маємо направлений на підпис Президента Закон, що передбачає відстрочення застосування РРО-штрафів ще на півроку, — до 01.01.2014 р.

Тим суб’єктам господарювання, які вже встигли придбати нові РРО з вбудованими модемами або дообладнали модемами наявні РРО, необхідно звернути увагу, зокрема, на такі моменти:

обов’язковість щоденного роздрукування фіскальних звітних чеків і зберігання їх в КОРО (на це звернуло увагу Міндоходів у роз’ясненні з розділу 109.12 ЄБПЗ);

обов’язковість роздрукування або створення в електронній формі на РРО (за винятком автоматів з продажу товарів/послуг) контрольних стрічок і забезпечення їх зберігання протягом трьох років, а також виконання інших обов’язків, передбачених статтею 3 Закону про РРО, крім подання Звіту за формою № ЗВР-1;

— у разі дообладнання існуючого РРО модемом та оновлення його програмного забезпечення з метою передачі звітності до органів ДПС дротовими або бездротовими каналами зв’язку перереєстровувати такий модернізований РРО не потрібно (див. консультацію в розділі 109.06 ЄБПЗ).

 

Благі наміри Президента в частині проведення перевірок

Указ Президента України від 12.06.2013 р. № 327/2013

 

Президент доручив Держслужбі України з питань регуляторної політики та підприємництва розробити зміни до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі — Закон № 877). Нагадаємо, що цим документом спочатку хотіли уніфікувати порядок проведення більшості перевірок, однак уніфікація не вдалася, оскільки перелік «виняткових випадків» невпізнанно зріс. У тому числі, з-під сфери дії Закону № 877 удалося «вислизнути» податківцям.

Так от, Глава Держави вказав на необхідність:

визначення конкретного переліку органів держнагляду (контролю) у сфері госпдіяльності і переліку сфер нагляду (контролю) цих органів;

скорочення переліку відносин, на які дія Закону № 877 не поширюється. Як зазначалося вище, цей перелік з моменту прийняття Закону № 877 значно розширився. У тому числі, не поширюється на валютний, митний, бюджетний, податковий контроль, контроль касових операцій тощо;

закріплення вимоги про проведення комплексної планової перевірки госпсуб’єктів спільно всіма органами держнагляду (контролю) не частіше одного разу на рік (таким чином передбачається скоротити кількість перевірок);

оприлюднення до 20 грудня планів проведення комплексних планових перевірок наступного року на офіційному веб-сайті Держпідприємництва та на веб-сайтах органів держнагляду (контролю);

скорочення переліку підстав для проведення позапланових перевірок (частина 1 статті 6 Закону № 877 передбачає сьогодні шість таких підстав);

обов’язкового розміщення на веб-сайтах контролюючих органів нормативно-правових актів, дотримання вимог яких перевіряється;

установлення заборони на перевірку дотримання вимог актів, до яких не забезпечено вільний і безоплатний доступ суб’єктів господарювання.

 

Вжиття всіх заходів щодо недопущення куріння не рятує від штрафів?

Лист Департаменту громадської безпеки МВС від 30.04.2013 р. № 10/5-2794

 

Як відомо, з 17.12.2012 р. запроваджено повну заборону на куріння у приміщеннях закладів ресторанного господарства тютюнових виробів, електронних сигарет і кальянів. У цих приміщеннях має бути розміщена наочна інформація, що складається з графічного знака про заборону куріння та тексту «Куріння заборонено!» (ст. 13 Закону про заходи щодо попередження та зменшення споживання тютюнових виробів; далі — Закон).

У приміщеннях підприємств усіх форм власності куріння тютюнових виробів дозволено виключно в спецмісцях, в яких розміщені відповідний графічний знак і текст «Місце для куріння. Куріння шкодить Вашому здоров’ю!» (пункт 1 частини 3 і частина 5 статті 13 Закону) (див. «ВД», 2012, № 23, с. 9; 2012, № 13, с. 16).

Це з одного боку. З іншого — розміщення попільничок або куріння у приміщеннях ресторанів, а також невідведення спецмісць для куріння у приміщеннях підприємств, необладнання їх витяжною вентиляцією та іншими засобами для видалення тютюнового диму, нерозміщення наочної інформації, передбаченої частиною 5 статті 13 Закону, карається штрафом у розмірі від 1 до 10 тис. грн.

Так от, МВС звернуло увагу, що в разі вжиття суб’єктом господарювання всіх заходів щодо попередження порушення (розміщені таблички про заборону куріння, відсутні попільнички, порушникам заборони робляться зауваження про недопущення куріння тощо) і вчинення такого порушення третіми особами (наприклад, відвідувачами ресторану або працівниками підприємств), такий суб’єкт не звільняється від відповідальності, оскільки підстав для такого звільнення законодавством не передбачено.

Ми вважаємо такий висновок спірним. Зазначений штраф за своєю суттю є адміністративно-господарською санкцією, яка може накладатися на госпсуб’єкта в разі, якщо він не доведе, що ним було вжито всіх залежних від нього заходів для недопущення порушення (стаття 218 Господарського кодексу України). Відповідно, якщо госпсуб’єкт вжив усіх заходів щодо недопущення порушення, то в разі вчинення порушення третіми особами вина госпсуб’єкта відсутня і штраф не повинен застосовуватися.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі