Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Чи можна заміну шин відобразити у витратах загальносистемника

Редакція ВД
Власне Діло Травень, 2013/№ 10
Друк
Відповідь на запитання

Чи можна заміну шин відобразити у витратах загальносистемника

 

ЗАПИТАННЯ. Підприємець на загальній системі використовує у своїй діяльності автомобіль. Як відобразити в обліку витрати на придбання та заміну шин на транспортному засобі?

 

ВІДПОВІДЬ. Заміна шин на транспортному засобі може бути:

— сезонною;

— у зв’язку з тим, що вони пройшли встановлений нормами кілометраж;

— унаслідок пошкодження, що не підлягає ремонту (до досягнення граничного пробігу, установленого нормами).

Будь-яка заміна шин на автомобілі не належить до його реконструкції, модернізації, технічного переоснащення та інших видів поліпшення (пункт 3.19 Положення № 102). Водночас ці операції не включено і до переліку операцій, що належать до технічного обслуговування, — їх не зазначено в додатках А, Б і В до Положення № 102 . Однак дані переліки не є вичерпними, а отже, за певних обставин можуть бути доповнені операціями із заміни шин.

Так, сезонна заміна шин, на нашу думку, цілком може бути віднесена до технічного обслуговування автомобіля як операція з підтримки його роботоздатності за дорожніх умов, що змінилися (пункт 1.3 Положення № 102).

Що стосується заміни автошин, не пов’язаної з підготовкою автомобіля до сезону, тут потрібно виходити з норм експлуатаційного пробігу шин і порядку їх коригування залежно від умов експлуатації, закріплених у Нормах № 420 (підпункт 3.20 Положення № 102).

Після установки на автомобіль шини повинні виробити певний ресурс, установлений Нормами № 488. При цьому фактичний пробіг шин досягає встановлених норм (ці норми визначаються в кілометрах), — не є обов’язковою та єдиною умовою їх заміни. У шинах і до досягнення граничного пробігу можуть виявитися виробничі або експлуатаційні дефекти, які не підлягають ремонту або ремонт яких є економічно недоцільним. При виявленні цих дефектів шини підлягають заміні незалежно від їх пробігу.

Якщо пробіг шин досягає встановлених норм, однак при цьому вони перебувають в задовільному стані (тобто немає пошкоджень, які неможливо усунути, і залишкова висота протектора перебуває в межах установлених норм), то такі шини допускається використовувати до певного рівня зносу (пункти 3.2, 7.2 Норм № 488).

Отже, на нашу думку, заміну старих шин, які пройшли встановлений нормами кілометраж, також можна вважати технічним обслуговуванням транспортного засобу (пункт 1.3 Положення № 102).

Технічне обслуговування транспортного засобу можна відносити до витрат на утримання основних засобів (а такі платежі належать до операційних витрат загальносистемників згідно з підпунктом 138.10.2 ПКУ) і відображати у Книзі ОДВ так:

— вартість шин — у графі 5 після оплати та отримання їх від постачальника (на останню з двох дат);

— вартість послуг із заміни шин — у графі 10 у день сплати грошових коштів за ці послуги (але обов’язково після підписання акта приймання-передачі послуг), оскільки передоплату до витрат включати не можна (підпункт 139.1.3 ПКУ).

Якщо ж виникає необхідність заміни шин, які не пройшли норму пробігу внаслідок їх пошкодження, то така заміна, з точки зору працівників податкового відомства, більше підходить під поточний ремонт транспортного засобу. Відповідно витрати на придбання цих шин відображаються за ремонтними правилами.

З відображенням ремонтних витрат загальносистемники можуть мати проблеми. Податківці не дозволяють підприємцям враховувати ці витрати, оскільки для їх визначення потрібно оперувати бухгалтерськими поняттями «амортизація» і «балансова вартість основних засобів».

Та все ж, на нашу думку, такі витрати належать до операційних і прямо зазначені в підпунктах 138.8.5, 138.10.2 і 138.10.3 ПКУ. Тоді, якщо підприємець не нараховує амортизацію (не боровся за неї в суді), він не зможе визначити ту частину ремонтних витрат, яку можна врахувати (10 % від балансової вартості всіх основних засобів на початок року). Тому витрати на ремонт основних засобів краще не відображати.

Тим же, хто відстояв своє право на амортизацію, можна діяти так:

— уключати до витрат (графа 10 Книг ОДВ) вартість шин, що не перевищує 10 % від балансової вартості всіх основних засобів на початок року (у день сплати грошових коштів за ремонт);

— решту вартості ремонту у вигляді заміни шин потрібно віднести на балансову вартість відремонтованого основного засобу (пункт 146.11 ПКУ).

На закінчення зазначимо таке. У розділі 180.04 ЄБПЗ податківці наполягають, що вартість придбання будь-яких шин (в усякому разі, у цій консультації податківці не поділяють шини на ті, що пройшли, та ті, що не пройшли норму пробігу, та сезонну заміну) не належить до витрат операційної діяльності загальносистемника, тому вони не мають права враховувати такі витрати.

Згідно з пунктом 1 статті 325 ЦКУ суб’єктами права приватної власності є фізичні та юридичні особи. Фізичні та юридичні особи можуть бути власниками будь-якого майна, в тому числі й нерухомого майна комерційного призначення, за винятком окремих видів майна, які відповідно до закону не можуть їм належати.

ЦКУ не встановлює такого суб’єкта права приватної власності, як фізична особа — підприємець.

Статтею 177 ПКУ визначено, що об’єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) i документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи — підприємця.

До переліку витрат фізичної особи — підприємця, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів, належать документально підтверджені витрати, що включаються до витрат операційної діяльності згідно з розділом ІІІ ПКУ.

Відповідно до пункту 138.1 ПКУ витрати, що враховуються при обчисленні об’єкта оподаткування, складаються із витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6 — 138.9, 138.11, підпунктами 138.10.2 — 138.10.4 ПКУ.

Нормами Положення № 102 визначено порядок проведення технічного обслуговування та ремонту дорожніх транспортних засобів, що поширюється на юридичних і фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності, які здійснюють експлуатацію, технічне обслуговування та ремонт дорожніх транспортних засобів (за винятком тролейбусів, мопедів і мотоциклів), незалежно від форми власності.

Згідно з пунктом 1.3 частини першої Положення № 102 технічне обслуговування — комплекс операцій чи операція з підтримки роботоздатності або справності виробу під час використання за призначенням, зберігання та транспортування.

Витрати на технічне обслуговування автомобіля відносяться згідно з пунктом 138.1 ПКУ до інших витрат, однак не вважаються витратами операційної діяльності.

Крім того, підпунктом 139.1.5 ПКУ передбачено, що не включаються до складу витрат, зокрема, витрати на придбання, виготовлення, будівництво, реконструкцію, модернізацію та інше поліпшення основних засобів та витрати, пов’язані з видобутком корисних копалин, а також з придбанням (виготовленням) нематеріальних активів, які підлягають амортизації згідно зі статтями 144 — 148 ПКУ, з урахуванням пунктів 146.11, 146.12, 148.5 ПКУ.

Враховуючи вищевикладене, фізичні особи — підприємці на загальній системі оподаткування не мають права включати до складу витрат витрати, які пов’язані із використанням транспортного засобу (вартість придбання запасних частин, придбання шин , технічного обслуговування тощо).

Ми, зі свого боку, з таким твердженням податківців категорично не згодні, оскільки жодних законних підстав для таких тверджень немає.

 

Документи консультації

ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ПКУ  — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Положення № 102  — Положення про технічне обслуговування i ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженого наказом Мінтрансу від 30.03.98 № 102.

Норми № 420  — наказ Мінтрансу «Норми експлуатаційного пробігу автомобільних шин» від 08.12.97 р. № 420.

Норми № 488 — Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансу від 20.05.2006 р. № 488.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі