Теми статей
Обрати теми

Продаємо товари через торговельний автомат: що повинен знати підприємець

Стаття

Продаємо товари через торговельний автомат: що повинен знати підприємець

З кожним роком все більше підприємців виявляють цікавість до використання торговельних автоматів. Це не дивно, адже такий спосіб реалізації товарів надає можливість вести торгівлю без оформлення вітрин, без залучення продавців тощо.

Водночас незвичайна форма торгівлі породжує безліч запитань щодо її організації та особ­ливостей відображення операцій у податковому обліку.

У цій статті ми й поговоримо про те, як підприємцям організувати торгівлю за допомогою торговельних автоматів, які дозвільні документи їм будуть потрібні, а також розглянемо важливі нюанси в обліку підприємців на загальній системі та єдиноподатників.

Оксана ХМЕЛЕВСЬКА,
консультант газети «Власне Діло»

Які дозволи потрібні для встановлення торговельного автомата

Згідно з Правилами № 369 реалізація товарів через торговельні автомати (далі — ТА) це торгівля через дрібнороздрібну торговельну мережу. А для відкриття та роботи торговельної точки підприємцю, як правило, потрібно отримувати дозвільні документи. Тож поглянемо, які дозвільні документи потрібні для роботи ТА.

Почнемо з дозволів на встановлення. ТА можуть розміщуватися в приміщенні або на вулиці. Якщо приміщення належить підприємцю, то жодних дозволів не потрібно, якщо ж це чужа територія, то йому потрібно укласти договір оренди площі під ТА з її власником. Як правило, підприємцям не потрібно отримувати дозвіл органів містобудування та архітектури, якщо ТА розміщуються на території ринку і проектна документація припускає їх розміщення.

Тепер що стосується ТА, розташованих поза приміщеннями. Розміщувати пункти дрібнороздрібної торговельної мережі потрібно згідно з вимогами ЗКУ, законодавства щодо благоустрою населених пунктів, санітарного та епідемічного благополуччя населення, пожежної охорони тощо (пункт 16 Правил № 369).

Дозвіл органів, контролюючих питання благоустрою, містобудування, архітектури (уповноважених департаментів місцевих органів влади). У цих питаннях слід керуватися нормами спеціального Закону № 3038 і розробленого відповідно до нього Порядку № 244. Так, згідно з пунктом 1.4 Порядку № 244 ТА належать до пересувних тимчасових споруд, тобто до тих, що не мають закритого приміщення для тимчасового перебування людей. На споруди такого типу Порядок № 244 приписує оформляти паспорт прив’язки, який видається безоплатно.

Згідно з пунктом 1.4 Порядку № 244 паспорт прив’язки — це комплект документів, в яких визначені місце встановлення тимчасової споруди на топографо-геодезичній основі М 1:500, схема благоустрою прилеглої території.

Перш ніж почати його оформляти, потрібно попередньо звернутися до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із заявою в довільній формі про можливість розміщення тимчасової споруди (пункт 2.2 Порядку № 244).

До зазначеної заяви мають бути додані:

— схема розміщення тимчасової споруди;

— ескізи фасадів тимчасової споруди в кольорі М 1:50 (для стаціонарних тимчасових споруд), виготовлені суб’єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат;

— схема благоустрою прилеглої території, складена замовником або суб’єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат;

— технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

Також, крім отримання паспорта прив’язки для тимчасової споруди, суб’єкту господарювання, найімовірніше, потрібно буде укласти договір оренди твердого покриття (асфальту, тротуарної плитки тощо) та/або договір оренди земельної ділянки, на якій він планує розмістити таку тимчасову споруду.

Санітарні дозволи. Ситуація з отриманням санітарних дозволів є неоднозначною. З одного боку, у Законі про санітарне благополуччя прямо не зазначено, що для встановлення та реалізації товарів через ТА потрібно отримувати дозвіл СЕС.

Водночас при будь-яких діях з продовольчими товарами та деякими видами непродовольчих товарів необхідно дотримуватись усіх установлених санітарних правил і норм.

Пожежні дозволи. На сьогодні підприємці можуть відкривати торговельні точки на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази, а не спеціального дозволу. Це стосується тих об’єктів, які не належать до категорії вибухо-, пожежонебезпечних та об’єктів з масовим перебуванням людей і не розміщуються на території (усередині) зазначених об’єктів.

Організація торгівлі через торговельні автомати

Окремих правил саме для торгівлі через ТА віт­чизняне законодавство не містить, тому орієнтуватимемося на загальні нормативні документи: Правила № 369, Порядок № 833, Правила торгівлі продтоварами, Правила непродовольчої торгівлі тощо.

Через дрібнороздрібну торговельну мережу дозволяється реалізація продовольчих і непродовольчих товарів лише нескладного асортименту. Крім того, торгувати продовольчими та непродовольчими товарами в одному дрібнороздрібному торговельному пункті можна лише за умови, що продовольчі товари розфасовані, мають герметичну (непошкоджену) упаковку та при цьому дотримується принцип товарного сусідства (пункти 4, 6 Правил № 369).

Зверніть увагу!

Торгівля через ТА згідно з КВЕД-2010 потрапляє під код 47.99, а не коди для окремих видів роздрібної торгівлі.

 

Що заборонено продавати через ТА. У питанні заборони торгівлі окремими товарами орієнтуємося на пункт 8 Правил № 369. Зокрема, заборону щодо ТА накладено на:

— алкогольні напої та тютюнові вироби;

— вогненебезпечні товари побутової хімії, піротехнічні іграшки, пально-мастильні матеріали;

— вироби, реалізація яких заборонена законодавчими актами;

товари, які не мають супровідних документів і документів, що підтверджують якість і безпеку товарів, наявність яких застережена нормативними актами.

Зауважимо, що цей список заборонених товарів може бути вичерпним для єдиноподатників. Оскільки товарів, якими вони не можуть торгувати вроздріб і які при цьому не включені до наведеного вище списку, по суті, немає.

Інформація, що розміщується на ТА. На видному місці дрібнороздрібної торговельної точки підприємець повинен розмістити свідоцтво про державну реєстрацію або виписку, свою адресу та телефон (пункт 20 Правил № 369).

Що стосується Свідоцтва платника єдиного податку, то, на нашу думку, ні його оригінал, ні копію розміщувати на автоматі не потрібно. Так, оригінал Свідоцтва згідно з пунктом 3 Порядку № 1675 має зберігатися у підприємця, а копії повинні знаходитися на робочому місці його працівників чи його самого. Однак ТА не можна вважати робочим місцем підприємця або його працівників, оскільки він не потребує чиєїсь постійної присутності.

Крім того, в інших нормативних документах немає вимоги щодо розміщення оригінала або копії Свідоцтва єдиноподатника на автоматичному засобі провадження діяльності.

Водночас на ТА необхідно розмістити інформацію про ціни на товар, що продається.

Як правильно оформити цінник на товар, що реалізується через ТА

У цінниках зазначаються:

1. Для продовольчих товарів:

— для вагових товарів — назва товару, сорт, ціна за один кілограм або сто грамів;

— для товарів або напоїв, що продаються на розлив, — назва товару або напою, сорт, ціна за одиницю місткості або одиницю ваги;

— для штучних товарів і напоїв у пляшках — назва товару або напою, вага або місткість, сорт, ціна за штуку;

— для розфасованих товарів — назва товару, сорт, ціна за один кілограм або сто грамів, вага одиниці розфасовки, ціна за одиницю розфасовки.

2. Для непродовольчих товарів:

— для товарів, на які ціни встановлені залежно від сортності, — назва товару, сорт, ціна за один метр, кілограм, штуку або одиницю розфасовки;

— для товарів, на які ціни за сортами не встановлені, — назва товару, ціна за один метр, кілограм, штуку або одиницю розфасовки;

— для дрібних штучних товарів (парфумерні, галантерейні тощо) — назва товару, вага або місткість, ціна за штуку або одиницю упаковки.

Інформація про ціни має бути підписана особою, відповідальною за це, і скріплена печаткою суб’єкта (за наявності) з проставлянням дати підписання.

Що стосується Книги відгуків і пропозицій, то, на нашу думку, розміщувати її на ТА немає необхідності. Водночас суб’єкт повинен завести таку Книгу та зберігати її у себе, а за необхіднос­ті пред’являти споживачам і перевіряючим. І ще один момент: на ТА потрібно встановити табличку, яка містить інформацію з адресами та телефонами органів, які забезпечують захист прав споживачів.

Також пункт 26 Правил № 369 вимагає при розміщенні торговельної точки на ділянках без твердого покриття проводити необхідний благоустрій уздовж фасадів.

Зверніть увагу!

Забороняється продаж харчових продуктів і напоїв із застосуванням одноразового посуду без ємкостей для її збору та подальшої утилізації (пункт 27 Правил № 369). Це, зокрема, стосується автоматів з продажу кави та чаю, безалкогольних напоїв на розлив.

 

Торговельні автомати з функціями РРО та без

Той факт, що ТА приймають грошові кошти, говорить про те, що вони повинні виконувати функції РРО, якщо використовуються в діяльності підприємців на загальній системі. Єдиноподатники, як відомо, не зобов’язані застосовувати РРО.

Особливість ТА в тому, що, на відміну від звичайних РРО, вони не повинні щодня друкувати фіскальні звітні чеки (Z-звіти) і зберігати їх у Книгах обліку розрахункових операцій, однак мають виконувати інші вимоги Закону про РРО. Зокрема, віднедавна забезпечити подання до органів доходів і зборів дротовими або бездротовими каналами зв’язку електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, що знаходяться на контрольній стрічці в пам’яті ТА або модемів, які до них приєднані.

Відповідно підприємці на загальній системі можуть використовувати лише ті ТА, чиє програмне забезпечення дозволить виконати фіскальні функції РРО. Такі ТА мають міститися в Держреєстрі РРО.

Нещодавно Держреєстр РРО було оновлено, і, на жаль, на сьогодні ситуація з ТА така. Жодна існуюча модель (її програмне забезпечення) не відповідає новим вимогам Закону про РРО, тому новий ТА загальносистемнику не вдасться зареєструвати в органі доходів і зборів.

Ті ж підприємці, які раніше зареєстрували та використовують ТА, якщо це технічно можливо, повинні оновити програмне забезпечення (звернутися до виробників ТА) до 01.10.2013 р.

Зауважимо, що загальносистемник може продавати товари через ТА без фіскального блока пам’яті, якщо поставить поруч касира зі звичайним РРО, але це повністю позбавить сенсу використання ТА.

Що стосується єдиноподатників, то вони для реалізації товарів можуть використовувати будь-яку модель ТА, оскільки їм не потрібно, щоб ТА виконував усі фіскальні функції, і реєструвати його.

 

Коли потрібно придбавати патент

Обов’язок придбавати торговий патент закріп­лено лише за підприємцями на загальній системі, у тому числі власниками ТА. Єдиноподатникам патент не потрібний.

Згідно з підпунктом 267.4.6 ПКУ торговий патент отримується окремо для кожної торговельної точки. Але якщо підприємець установлює ТА у приміщенні своєї торговельної точки, для якої придбано патент, то додатковий патент для ТА йому не потрібний.

У деяких випадках загальносистемники можуть бути звільнені від необхідності придбання патенту, якщо товари, які вони реалізують через ТА, перелічені в підпункті 267.1.2 ПКУ.

Зверніть увагу!

Через ТА досить популярно продавати такі напої, як кава та чай. По суті, це безалкогольні напої, при реалізації яких патент не потрібний. Однак їх основні складові згідно із Законом про Митний тариф потрапляють не до напоїв, а до окремої групи 09 «Кава, чай, мате, або парагвайський чай, і прянощі» його розділу II «Продукти рослинного походження». Тому для продажу кави та чаю через ТА без патенту не обійтися.

Також статтею 267 ПКУ передбачено випадки, коли суб’єкт підприємництва може отримати пільговий торговий патент за ціною, значно меншою порівняно зі звичайним патентом, — 0,05 розміру мінзарплати щороку (у 2013 році — 57 грн. на рік).

Деякі види товарів, що надають право отримати пільговий торговий патент, та умови їх реалізації можуть зацікавити підприємців для реалізації з допомогою ТА.

Наприклад, пільговий торговий патент можна отримати, якщо торгувати виключно товарами вітчизняного виробництва, такими, як зубні паста і порошки, косметичні серветки, дитячі пелюшки, папір туалетний, мило господарське, зошити та деякі інші товари (підпункт 267.2.2 ПКУ).

Також пільговий торговий патент можна отримати для торгівлі виключно деякими видами друкованих видань засобів масової інформації вітчизняного виробництва (підпункт 267.2.3 ПКУ).

При реалізації цих товарів є можливість продавати супутню продукцію (незалежно від країни походження): ручки, олівці, інструменти для креслення, пензлі, мастихіни, мольберти, фарби, лаки, розчинники і закріплювач для малювання та живопису, полотна, багети, рамки та підрамники для картин, швидкозшивачі, інші канцелярські прилади та конторське приладдя, крім виготовлених з дорогоцінних і напівдорогоцінних металів.

Зверніть увагу на одну із значних переваг роботи з пільговим патентом — можливість не застосовувати РРО і розрахункові книжки (пункт 8 статті 9 Закону про РРО). Це означає, що, маючи пільговий торговий патент, загальносистемнику зовсім не обов’язково працювати з фіскальним ТА.

Важливі нюанси роботи для єдиноподатників

Тепер зупинимося на деяких питаннях, які під час використання ТА можуть виникнути у підприємців на єдиному податку.

Як заповнювати Книгу обліку доходів (витрат). Книга обліку доходів (витрат) єдиноподатників заповнюється згідно з нормами наказу № 1637. За загальним правилом записи про виручку повинні вноситися до Книги обліку доходів (витрат) за підсумками кожного дня, в якому отримано дохід.

Однак, незважаючи на це правило, для відоб­раження доходу, який єдиноподатник отримує при торгівлі через ТА, є спеціальні норми пунктів 292.7 і 292.8 ПКУ. Так, при продажу товарів через ТА за грошові кошти датою отримання доходу вважається дата вилучення з нього виручки. Документально вона може підтверджуватися відомістю інкасації або банківською випискою. Якщо ТА приймає за товари не грошові кошти, а жетони, картки або інші замінники грошових знаків, то датою надходження виручки вважається дата реалізації таких замінників (пункт 292.8 ПКУ).

Таким чином, у цьому випадку потрібно відоб­ражати дохід згідно зі спеціальними нормами ПКУ. З якою періодичністю потрібно робити виїмку грошей з ТА, у ПКУ не зазначено, тому підприємцю не обов’язково робити це щодня. У Книзі обліку доходів (витрат) вилучена виручка відоб­разиться в день інкасації.

Як вказати місце діяльності у Свідоцтві. Єдиноподатник у своєму Свідоцтві повинен вказати місце провадження діяльності. Представники Міндоходів, як правило, наполягають на тому, що це має бути конкретна адреса. Якщо підприємець має декілька місць діяльності, у тому числі торговельних точок, то він повинен вказати адресу кожної з них.

Місцем розташування ТА буде адреса, де він розміщується. Якщо його встановлено у приміщенні, наприклад у супермаркеті, то це адреса останнього, якщо на вулиці, то про адресу потрібно довідатися з паспорта прив’язки.

Труднощі із зазначенням місця розташування можуть виникнути в тих єдиноподатників, яким належить значна кількість ТА. У цьому випадку, на нашу думку, доцільно внести до Свідоцтва формулювання «Торгівля через ТА на території України», хоча переконати в цьому податківців може бути непросто.

Висновки

ТА відповідно до правил торгівлі є об’єктом дрібнороздрібної торговельної мережі, а згідно з порядком благоустрою населених пунктів — пересувною тимчасовою спорудою.

Для того щоб його розмістити на вулиці, підприємцю потрібно отримати паспорт прив’язки від органів містобудування та архітектури. Також у деяких випадках можуть бути потрібні дозвільні документи пожежного нагляду і санепідемстанції.

З допомогою ТА можна продавати далеко не будь-які види товарів. Зокрема, заборонено продавати алкогольні напої та тютюнові вироби, небезпечні товари побутової хімії і деякі інші.

Також існують й інші вимоги для підприємців залежно від їх системи оподаткування. Наприклад, підприємці на загальній системі:

— повинні мати торговий патент для реалізації товарів через ТА;

— можуть використовувати лише ті моделі ТА (без окремого РРО), в яких є фіскальний блок та вони занесені до Держреєстру РРО.

На жаль, на сьогодні жодний новий ТА не може бути зареєстрований в органі доходів і зборів. Загальносистемники, які раніше зареєстрували свої ТА та продовжують з ними працювати, повинні до 01.10.2013 р. оновити програмне забезпечення.

Водночас єдиноподатники можуть не застосовувати РРО, тому вони у своїй діяльності можуть використовувати будь-які моделі ТА.

Єдиноподатникам не обов’язково щодня вилучати з ТА виручку. При реалізації товарів через ТА датою отримання доходу вважається дата вилучення з нього виручки (пункт 292.7 ПКУ), тому у Книзі обліку доходів (витрат) вилучена виручка відобразиться в день інкасації.

Документи консультації

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

ЗКУ — Земельний кодекс України від 25.10.2001 р. № 2768-III.

Закон № 3038 — Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038-VI.

Закон про РРО — Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Закон про санітарне благополуччя — Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24.02.94 р. № 4004-XII.

Закон про Митний тариф — Закон України «Про Митний тариф України» від 05.04.2001 р. № 2371-III.

Наказ № 1637 — наказ Мінфіну «Про затвердження форм книги обліку доходів і книги обліку доходів і витрат та порядків їх ведення» від 15.12.2011 р. № 1637.

Порядок № 833 — Порядок провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затверджені постановою КМУ від 15.06.2006 р. № 833.

Порядок № 244 — Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Мінрегіонбуду від 21.10.2011 р. № 244.

Держреєстр РРО — Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій, затверджений наказом Міндоходів від 18.09.2013 р. № 491.

Правила № 369 — Правила роботи дрібнороздрібної торговельної мережі, затверджені наказом МЗЕЗ від 08.07.96 р. № 369.

Правила непродовольчої торгівлі — Правила роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджені наказом Мінекономіки від 19.04.2007 р. № 104.

Правила торгівлі продтоварами — Правила роздрібної торгівлі продовольчими товарами, затверджені наказом Мінекономіки від 11.07.2003 р. № 185.

Порядок № 1675 — Порядок видачі свідоцтва платника єдиного податку, затверджений наказом Мінфіну від 20.12.2011 р. № 1675.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі