Податківці нагадали, що електронний цифровий підпис (ЕЦП), який накладається на податкову накладну (ПН) при її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), і підпис, що посвідчує цю ПН при її видачі покупцю, повинні належати одній особі.
Недотримання зазначеної вимоги, на думку контролерів, загрожує:
— для продавця — проведенням документальної позапланової виїзної перевірки на підставі абзацу 10 пункту 201.10 ПКУ — виявлення розбіжностей даних ПН і ЄРПН;
— для покупця — позбавленням права на податковий кредит (ПК).
З такими вимогами контролерів ми погодитися не можемо. Ні ПКУ, ні Порядок ведення ЄРПН від 29.12.2010 р. № 1246, ні Порядок заповнення ПН від 14.01.2014 р. № 10 не зобов’язують платника оформляти ЕЦП для кожної особи, уповноваженої виписувати ПН.
Неправомірність позиції податківців визнав і ВАСУ в ухвалі від 08.07.2014 р. у справі № К/800/11634/14.
Щоб уникнути конфлікту з податківцями, можна оформити ЕЦП на кожного працівника, якому делеговано право виписувати ПН, а потім носії цих ЕЦП передати працівнику, який зобов’язаний зареєструвати ПН в ЄРПН. Покупці та податківці, звіряючи дані ЄРПН і отриманих ПН, побачать, що підписи на них збігаються. Щоправда, при цьому особисті ключі не будуть збережені в таємниці, як того вимагає стаття 7 Закону України «Про електронний цифровий підпис» від 22.05.2003 р. № 852-IV.
Покупець, нагадаємо, у будь-якому разі має можливість захистити своє право на ПК за ПН, яка зареєстрована в ЄРПН з «неправильним» (на думку податківців) підписом. Для цього йому потрібно подати скаргу на постачальника (додаток Д8 до ПДВ-декларації).