Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Як заповнити ТТН: важливі акценти

Редакція ВД
Власне Діло Лютий, 2014/№ 3
Друк
Стаття

Як заповнити ТТН: важливі акценти

Незважаючи на те що оновлена форма ТТН виглядає набагато простіше за свою поперед­ницю, у підприємців виникло безліч запитань, пов’язаних з її заповненням. Про це свідчить активне обговорення ТТН на форумах та інших інтернет-ресурсах.

Відповіді на найактуальніші запитання щодо заповнення ТТН ми наводимо в цій статті.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО,

консультант газети «Власне Діло»

Хто повинен виписувати ТТН?

Замовник транспортних послуг (пункт 11.4 Правил перевезення вантажів). При цьому найчастіше ТТН виписує вантажовідправник, оскільки саме він володіє повною інформацією про товар, яку слід зазначити у ТТН.

Утім, за загальним правилом ТТН оформляє той, хто замовляє перевезення.

 

Чи можна роздрукувати бланк ТТН самостійно?

Так, можна, оскільки ТТН не є бланком суворого обліку. Проте слід пам’ятати, що вносити будь-які зміни до типової форми № 1-ТН підприємець не має права (оскільки нова форма № 1-ТН зареєстрована в Мін’юсті — наказ № 983).

 

Скільки примірників ТТН потрібно виписувати?

ТТН виписується в кількості не менше 4 примірників (однак можна й більше, наприклад, якщо експедитор і перевізник — не одна особа і експедитору теж потрібна ТТН).

Усі примірники ТТН завіряються підписом підприємця (а якщо є печатка — і печаткою).

Перший примірник ТТН залишається у вантажовідправника. Другий, третій і четвертий — передаються водію (експедитору), який після прийняття вантажу підписує ці примірники ТТН. Доставивши товар, водій передає другий примірник ТТН вантажоодержувачу.

Третій і четвертий примірники ТТН, посвідчені підписом вантажоодержувача, залишаються у перевізника.

При цьому на підставі третього примірника ТТН перевізник виписує замовнику рахунок за надані транспортні послуги. Разом із рахунком третій примірник ТТН повертається замовнику.

 

Якщо вантажовідправник, вантажоодержувач і замовник перевезення — одна й та сама особа, скільки примірників ТТН потрібно?

У будь-якому разі потрібно оформляти не менше 4 примірників ТТН.

 

Підприємець сам забирає товар у постачальника. Чи потрібно виписувати ТТН?

Необов’язково, оскільки доставка товару здійснюється власними силами в межах своєї госпдіяльності (не під замовлення).

Простіше кажучи, якщо немає договору перевезення, то й ТТН є необов’язковою (достатньо мати при собі документ, що підтверджує право власності на товар).

 

Підприємець самостійно доставляє товар покупцям. Чи потрібна ТТН?

У такому разі ТТН краще оформити, особливо якщо покупці окремо оплачують товар та окремо — його доставку. Наявність ТТН дозволить їм сміливо включати до витрат вартість транспортування товару та відображати ПК з ПДВ.

Підприємець замовив доставку товару у перевізника. При цьому одна машина розвозить товар на декілька торговельних точок підприємця (різні адреси в межах міста). Чи достатньо однієї ТТН?

Ні, для кожної торговельної точки потрібно виписати окрему ТТН.

У нинішній формі ТТН вказуються адреса вантажоодержувача та місце розвантаження товару. А оскільки адреси в торговельних точок різні (хоча вони й належать одному й тому самому підприємцю), для кожної точки потрібно оформити окрему ТТН (по 4 примірники).

 

Підприємець замовив доставку товару у перевізника. При цьому товар перевозиться за кілька разів (за тією самою адресою). Чи достатньо однієї ТТН?

У цій ситуації можна оформити декілька ТТН, а можна обмежитися й однією (якщо товар — однорідний, перевозиться на одну й ту саму відстань і при цьому забезпечується цілісність вантажу).

Це дозволено Інструкцією № 228/253. І хоча вона сьогодні не діє (втратила чинність ще у 2006 році), замість неї жодного іншого документа щодо заповнення ТТН не затвердили, тому на практиці нею все ще керуються.

Отже, у цьому випадку одна ТТН складається на весь обсяг вантажу, перевезеного автомобілем. При цьому оформлення проміжних поїздок здійснюється з видачею вантажовідправником водію автомобіля талона на кожну окрему поїздку. Порядок оформлення талона встановлюється за домовленістю між вантажовідправником і вантажоодержувачем. Реквізити талона повинні включати відомості, що визначають кількість перевезеного вантажу, час роботи автомобіля та його простою за кожну поїздку, а також інші показники, необхідні для подальшого їх занесення до ТТН.

 

Підприємець має вантажні автомобілі, на яких водії розвозять його товар містом. Раніше він виписував їм форму № 2-ТН, а перевізникам, які перевозили його товар до інших областей, виписував форму № 1-ТН. А що тепер робити — усім виписувати № 1-ТН?

Форма № 2-ТН — це подорожній лист. На сьогодні його скасовано, тому виписувати його більше не потрібно. Замість нього видайте водіям своїх вантажних автомобілів будь-який документ на товар (накладну, чек, якусь спрощену ТТН або інший документ, що підтверджує право власності на товар). Цього вистачить.

А ось перевізникам слід, як і раніше, виписувати ТТН (форма № 1-ТН), але вже за новою формою (додаток 7 до Правил перевезення вантажів).

 

Підприємець має одну спецмашину: сміттєвоз. За яким документом йому тепер виїжджати: ТТН чи подорожнім листом?

Подорожній лист остаточно скасували, тому його складати не потрібно. Що стосується ТТН, то все залежить від того, чиє сміття везе підприємець:

1) якщо він купує сміття в інших осіб і потім вивозить його для подальшого продажу, утилізації або використання у власній госпдіяльності, ТТН не потрібна. При перевезенні достатньо мати будь-який інший документ, що підтверджує право на сміття (накладну, договір купівлі-продажу тощо);

2) якщо ж підприємець вивозить сміття для інших осіб за договором з ними, то у принципі, це може бути розцінено як надання послуг з перевезення, а значить, краще все ж таки скласти ТТН.

Чи є зміни в перевезеннях контейнерів? Раніше рахунки виписувалися на підставі CMR. А тепер ще й форму № 1-ТН до неї потрібно додавати?

При здійсненні міжнародних перевезень замість ТТН (форма № 1-ТН) використовується міжнародна ТТН — CMR. Жодних змін з цією формою не відбулося, тому її можна спокійно використовувати й надалі (не додаючи до неї ТТН).

Що ж до контейнерів, які курсують Україною, то для них виписується звичайна ТТН (форма № 1-ТН). До речі, робити це зобов’язаний замовник транспортних послуг. А перевізник лише виписує рахунок за свої послуги на підставі ТТН, отриманої від замовника (пункт 14.4 Правил перевезення вантажів).

Утім, якщо замовник звик застосовувати CMR навіть для внутрішньоукраїнських перевезень, то вимагати від нього ТТН не слід. Такий варіант — лише для найзавзятіших перестрахувальників. На практиці навіть податківці під час перевірок не звертають на це особливої уваги, адже CMR — це різновид ТТН.

 

Підприємець користується послугами перевізників, однак вони не забирають продукцію з його складу. Він сам перевозить на своєму авто продукцію на їх склад, а вони вже перевозять її до інших міст. Чи потрібні ТТН на перевезення містом і до інших міст?

У цьому випадку для перевезення по місту ТТН не потрібна. І це тому, що містом підприємець самостійно везе свій власний товар. А отже, достатньо мати лише документи, що підтверджують право власності на такий товар (це може бути документ довільної форми, наприклад, накладна).

А ось для перевезень до інших міст ТТН оформляти потрібно, оскільки ці перевезення здійснюються під замовлення.

 

Спеціальна форма ТТН: № 1-ТТН (нафтопродукт) залишається чинною чи її також скасували?

Спеціальні форми ТТН ніхто не скасовував і не змінював. Вони залишаються чинними.

Що робити, якщо в розділі ТТН «Відомості про вантаж» бракує місця для зазначення всіх найменувань?

У такому разі потрібно додати до ТТН документ довільної форми із зазначенням відомостей про вантаж (графи 1 — 9 ТТН). Це може бути накладна на відпуск товару або інший документ.

Наприклад, Держкомстат у листі від 14.12.2007 р. № 05/2-8/100 порадив додавати до ТТН належним чином оформлену спеціалізовану форму товарної накладної (сертифікат або іншу форму первинного обліку), що застосовується для оформлення операцій з передачі товарно-матеріальних цінностей.

При цьому графи 3, 4, 5 і 6 розділу «Відомості про вантаж» у ТТН не заповнюються. У вільних рядках граф вказуються назви спеціалізованих форм, номери та дати їх виписки. При цьому ТТН без доданої товарної накладної вважається недійсною.

 

Що потрібно писати у графі «Транспортні послуги, які надаються автомобільним перевізником»?

У Правилах перевезення вантажів нічого не зазначено з цього приводу.

Однак якщо звернутися до Інструкції № 228/253 (підпункт 3.5.2), то можна зрозуміти, що під транспортними послугами розуміється «упаковка, скріплення вантажу, укривання брезентом тощо». Отже, цей реквізит, найімовірніше, призначений для автоперевізників (щоб вони могли вказати додаткові послуги, пов’язані з транспортуванням вантажів).

Отже, замовник (вантажовідправник) може його не заповнювати. Однак для тих замовників, які бажають підстрахуватися, рекомендуємо вказувати «транспортування вантажу», «експедирування вантажу», «навантажувально-розвантажувальні роботи» тощо.

 

Що вказувати у графі «Супровідні документи на вантаж»?

У цій графі потрібно зазначати назву документа, номер і дату його складання.

При цьому під супровідними документами, найімовірніше, розуміються ті, про які йдеться в пункті 11.1 Правил перевезення вантажів:

«Залежно від виду вантажу та його специфічних властивостей до основних документів (ТТН) додаються інші (ветеринарні, санітарні та якісні — сертифікати, свідоцтва, довідки, паспорти тощо), що визначається правилами перевезень зазначених вантажів.»

Крім того, тут можна вказати реквізити податкової накладної (якщо підприємець — платник ПДВ). У принципі, якщо є необхідність зазначити тут інший документ, це цілком допустимо.

 

Як заповнити реквізит «Переадресування вантажу»?

Цей реквізит можна залишити порожнім. Він призначений для заповнення у процесі перевезення, якщо виникне необхідність змінити вантажоодержувача.

Після закінчення перевезення в ньому слід поставити прокреслення (можна це зробити й відразу, якщо переадресування не планується).

 

Що вказувати у графі «Кількість місць» розділу ТТН «Відомості про вантаж»?

Якщо дивитися на бланк ТТН формально, то тут слід вказати кількість місць вантажу (наприклад, кількість мішків, ящиків, бочок, контейнерів тощо).

Однак не виключено, що при зміні бланка ТТН у цьому реквізиті є помилка. Річ у тім, що у старій ТТН на його місці стояв реквізит «кількість», який свідчив про кількість відвантаженого товару.

І судячи з логіки бланка, і тепер тут потрібно вказувати саме його, оскільки далі йдуть ціна за одиницю та загальна вартість відвантаженого товару.

Що ж до кількості місць вантажу, то у старій ТТН вона зазначалася після виду упаковки, а з нової ТТН цей стовпець узагалі зник. Проте інформація про кількість місць вантажу в новій ТТН усе ж залишилася — у шапці бланка, а отже, дублювати її ще й у розділі «Відомості про вантаж» особливого сенсу немає.

Абсолютно інша ситуація з кількістю відвантаженого товару. Так, якщо її не зазначити в цьому реквізиті, більше його вказувати взагалі ніде. Тому ми схиляємося до того, щоб зазначати його саме тут.

Утім, можна діяти й інакше:

— у графі «Одиниця виміру» товару зазначати упаковку (мішок, контейнер, бочка тощо);

— у графі «Кількість місць» — кількість упаковок (тобто кількість місць);

— відповідно, у графі «Ціна за одиницю» доведеться поставити ціну за одну упаковку товару.

Тоді все буде логічним. Якщо підприємцю це буде зручно, можна заповнити ТТН і так (при цьому, як варіант, кількість товару в одній упаковці можна вказати у графі «Найменування вантажу», ну а можна й взагалі не вказувати).

 

Як заповнити реквізит «Вид перевезень»?

У чинному законодавстві немає відповіді на це запитання. Тому залишається звернутися лише до скасованої Інструкції № 228/253, у підпункті 3.5.5 якої зазначено таке:

«у рядку «Вид перевезень» — записує найменування виду перевезень (за відрядним тарифом, за погодинним тарифом, за покілометровим тарифом, централізовані перевезення і т. і.)».

У ТТН на сьогодні вказуються суми ПДВ. Чи будуть податківці вважити ПДВ, зазначений у новій формі ТТН, податковим зобов’язанням? І якщо виникає різниця між відправленою та прийнятою вагою продукції, то зміниться і сума ПДВ?

Звичайно ж ні.

Податкове зобов’язання виникає у перевіз­ника у зв’язку з наданням послуг перевезення. І підстава для цього — не ТТН, а податкова накладна та акт надання транспортних послуг (стаття 187 і пункт 201.10 ПКУ).

У самого ж замовника транспортних послуг виникне лише право на податковий кредит з перевезення. Знову ж таки, підстава для цього — податкова накладна (її видасть перевізник), а не ТТН.

Тепер про відносини між покупцем і продавцем. Податкова накладна з ПДВ виписується у момент відвантаження товару (або оплати, якщо вона відбулася раніше). Тому зазначена в ній сума ПДВ збігатиметься із сумою ПДВ з ТТН.

Вага товару після його доставки зазначається лише в одному розділі ТТН — у відомостях про навантаження/розвантаження. Однак там сума ПДВ узагалі не фігурує. Тому природне усихання (утруска) товару не призведе до необхідності ПДВ-коригувань.

 

Чи можна заповнювати ТТН частково від руки (шапку друкованим способом, а відомості про вантаж — вписати від руки)?

Найімовірніше, можна.

Принаймні, на сьогодні взагалі немає жодного нормативно-правового акта з конкретними вимогами щодо заповнення ТТН. А отже, підприємці можуть заповнювати її на свій розсуд.

Якщо ж звернутися до «загального» законодавства, яке визначає вимоги до будь-яких первинних документів, то там зазначено таке (пункт 2.10 Положення № 88):

«2.10. Записи у первинних документах, облікових регістрах повинні здійснюватися тільки у темному кольорі чорнилом, пастою кулькових ручок, за допомогою друкарських машинок, принтерів, засобів механізації та іншими засобами, які б забезпечили збереження цих записів протягом установленого строку зберігання документів та запобігли внесенню несанкціонованих і непомітних виправлень.»

Підсумок: друковано-рукописний варіант заповнення первинної документації не заборонений. Головне, щоб не було виправлень і записи були читабельними як мінімум протягом трьох років.

Список документів, використаних у статті, див. на с. 15 цього номера.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі