Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Спеціальний документ учасника соцстрахування: чи буде він потрібен підприємцям у 2014 році

Редакція ВД
Власне Діло Лютий, 2014/№ 3
Друк
Стаття

Спеціальний документ учасника соцстрахування: чи буде він потрібен підприємцям у 2014 році

З 01.01.2014 р. запрацювали деякі із «заморожених» з 2011 року норм Закону про ЄСВ. Серед них і обов’язкова наявність в особи, застрахованої в системі обов’язкового соцстрахування, спеціального посвідчення, порядок і форму якого повинен був затвердити Кабмін (пункт 8 частини 1 статті 1, стаття 22 Закону про ЄСВ). У зв’язку з цим у багатьох роботодавців і підприємців-одинаків (без найманих працівників) виникли запитання: кому саме, коли та куди звернутися за таким посвідченням, навіщо воно потрібне та що загрожує, якщо його своєчасно не отримати? З цими запитаннями далі і розберемося.

Ольга ДІДЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Повна назва нового спеціального документа — посвідчення застрахованої особи в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Що ж воно собою являє та які функції виконуватиме? За задумом законодавців, посвідчення випускатиметься у вигляді електронної смарт-картки з візуальними персоніфікованими ознаками. Номер посвідчення такий самий, як і в облікової картки застрахованої особи в Державному реєстрі або ІПН. Він не змінюється протягом усього життя.

Основні функції посвідчення:

— забезпечити документування, зберігання та використання індивідуальної інформації про набуті застрахованою особою права у сфері соцстрахування;

— зберігати іншу інформацію для захисту прав застрахованих осіб на отримання коштів і послуг (допомог, путівок тощо).

Як не важко здогадатися, законодавство дає можливість застрахованій особі отримати з електронного пристрою інформацію про те, чи з’явилося у неї право на пенсію, допомоги та інші соціальні гарантії і в якому розмірі.

Однак багатьом ще далеко до пенсії, а участь у страхуванні з тимчасової втрати працездатності або від нещасного випадку для підприємців справа добровільна, і до нього залучені не всі. Тому виникає запитання: чи завжди потрібно отримувати посвідчення?

Зі статті 22 Закону про ЄСВ випливає, що воно має бути у всіх застрахованих осіб. Таким чином, його потрібно буде мати і самому підприємцю за себе, і всім його найманим працівникам. Причому роботодавці повинні вимагати посвідчення при прийнятті працівників на роботу. І найцікавіше — саме вони повинні отримувати цей документ для своїх працівників в органах Пенсійного фонду.

Водночас на сьогодні Кабмін ще не затвердив форму посвідчення та не розробив механізм його видачі застрахованим особам. Що ж робити в такій ситуації? Логічно, що слід спиратися на чинні нормативні документи. Тим більше, що до 01.01.2014 р. і зараз існує «паперовий» аналог посвідчення — це страхове свідоцтво, зразок якого встановлено Порядком № 1306. Працівники отримують його у своїх роботодавців, яких свідоцтвами забезпечує Пенсійний фонд.

Механізм такий. Роботодавець звертається до свого відділення Пенсійного фонду та отримує спеціальні анкети (їх зразки). Заповнені анкети застрахованих осіб передаються до Пенсійного фонду, а згодом роботодавець отримує свідоцтва разом із супровідною відомістю та видає їх працівникам.

Нагадаємо, що про страхові свідоцтва працівників активно заговорили у 2011 році, коли змінився порядок отримання коштів на виплату соцстрахівських допомог. Роботодавцям довелося заповнювати та подавати до фонду заяву-розрахунок, у графі 3 якої потрібно вказувати номер страхового свідоцтва.

Однак, враховуючи деякі «технічні» труднощі з його отриманням, Фонд «тимчасової непрацездатності» пішов назустріч роботодавцям і застрахованим особам. Він, ураховуючи збіг номера страхового свідоцтва з ІПН, дозволив вказувати його, навіть якщо у працівника немає свідоцтва (лист Фонду від 01.03.2011 р. № 01-16-345). Для осіб, які з релігійних переконань відмовилися від ІПН, зазначають серію та номер паспорта.

Цей крок цілком розумний, оскільки право на соціальні допомоги зумовлено сплатою ЄСВ за працівників, а не наявністю свідоцтва. Свідоцтво — це лише допоміжний інформаційний елемент.

Як бачимо, на сьогодні ситуація така: отримувати чинні страхові свідоцтва немає необхідності. А нові посвідчення — електронні смарт-картки поки що існують лише на папері.

На закінчення звернемо увагу ще на один цікавий і дуже важливий момент: законодавці, мабуть, замислили ще одне «відстрочення» запровадження смарт-свідоцтв. Про це свідчить нещодавня поява законопроекту № 3266, яким пропонується перенести з 01.01.2014 р. на 01.01.2015 р. строк набуття чинності положеннями Закону про ЄСВ щодо впровадження посвідчення застрахованої особи. Також розглядається можливість забезпечувати ним поетапно різні групи осіб залежно від віку або наявності «паперового» свідоцтва.

Отже, поки що отриманням нових посвідчень застрахованої особи можна не перейматися.

Документи консультації

Закон про ЄСВ  Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI.

Порядок № 1306  Порядок видачі свідоцтва про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою КМУ від 22.08.2000 р. № 1306.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі