Теми статей
Обрати теми

Штрафи за «забудькуватість», або Чим одгукнеться неподана декларація про доходи

Редакція ВД
Стаття

Штрафи за «забудькуватість», або Чим одгукнеться неподана декларація про доходи

На с. 17 цього номера ми розповіли про те, як відбитися від штрафів підприємцям, які не звітували перед ПФУ протягом декількох років. Однак на цьому проблеми зазвичай не закінчуються, адже незмінною супутницею неподаного «пенсійного звіту» є неподана декларація про доходи.

Тому зараз ми розберемося з тим, які штрафи загрожують підприємцю в разі прострочення з поданням декларації про доходи та чи можна їх уникнути.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

Список можливих штрафів

Одразу зауважимо, що штрафи за неподання декларації про доходи незначні. Однак доволі часто податківці спекулюють на непоінформованості підприємців у цьому питанні та накладають на них необґрунтовано великі штрафи. Тому, щоб не потрапити в халепу, краще озброїтися необхідними знаннями для того, щоб відбитися від незаконних посягань інспекторів. У цьому ми вам зараз і допоможемо.

Отже, у вітчизняному законодавстві можна знайти лише два штрафи за неподання декларації про доходи (рис. 1).

 

img 1 

Рис. 1. Штрафи за неподання декларації про доходи

 

* Тут ми не розглядаємо штрафи за несплату підприємницького ПДФО (який розраховується в декларації про доходи). Зараз говоримо лише про сам факт неподання звіту.

 

Отже, за неподання декларації про доходи до підприємця теоретично можуть застосувати відразу два штрафи: адміністративний і податковий (сумарно 306 грн.). Однак це гірший варіант розвитку подій, і працює він не завжди.

Про те, як мінімізувати ці штрафи, наразі й поговоримо.

 

Адмінштраф: один за всі… порушення

З 2005 року адмінштраф за неподання декларації про доходи встановлено в розмірі від 51 до 136 грн. І він не змінювався.

А ось правила подання декларації про доходи змінювалися. Так, до 01.01.2011 р. підприємці-загальносистемники зобов’язані були подавати декларацію про доходи не лише наприкінці року, а й кожного кварталу (пункт 4 статті 14 Декрету № 13-92). Відповідно, навіть за один рік мог­ли накопичитися чотири неподані декларації, а за декілька років — ще більше.

А як же накладається адмінштраф за статтею 1641 КУпАП: за кожний неподаний звіт окремо чи один раз за всі прострочені звіти?

Важливо

Адмінштраф не множиться на кількість неподаних декларацій!

Навіть якщо підприємець не подавав декларації про доходи протягом декількох років, до нього може бути застосований лише один адмінштраф

Чому так? Річ у тім, що неподання декларацій про доходи — це одне триваюче правопорушення, а не декілька окремих правопорушень (такий висновок зробив Мін’юст у листі від 17.07.2007 р. № 22-14-493), а отже, і штраф за дане порушення накладається лише один раз.

Є ще одна добра новина для підприємців. Адмінштраф за статтею 1641 КУпАП застосовується лише протягом двох місяців з того дня, коли податківці з’ясували, що підприємець не подав декларацію про доходи. Після закінчення цього строку можливість оштрафувати підприємця зникає.

Отже, дії підприємця в разі загрози адмін­штрафу наводимо на рис. 2.

 

img 2

Рис. 2. Як діяти, якщо інспектор повідомив про адмінштраф

 

Отже, з адмінштрафом розібралися. Тепер перейдемо до податкового штрафу за неподання декларації про доходи.

 

Податковий штраф до 2011 року: повна амністія

До 2011 року підприємці зобов’язані були подавати декларацію про доходи не лише раз на рік, а ще й щокварталу (пункт 4 статті 14 Декрету № 13-92).

Проте, навіть якщо вони таку декларацію не подавали (не має значення — квартальну чи річну), податковий штраф до них все одно не застосовували. А це означає, що на сьогодні немає підстав штрафувати підприємців за факт неподання старої декларації.

Чому так? Для наочності пояснимо це за допомогою рис. 3 на с. 24.

 

img 3

Рис. 3. Відсутність податкового штрафу за неподання декларації про доходи до 01.01.2011 р.

 

На щастя, у цьому питанні податківці нічого не вигадують, а погоджуються не штрафувати підприємців за ПКУ. Відповідне роз’яснення із ЗІР Міндоходів (розділ 104.14) наведено наприкінці статті (див. с. 27). Однак це стосується лише декларацій, які не були подані до 01.01.2011 р.

Зверніть увагу

Остання декларація, за неподання якої «не світить» податковий штраф, — це декларація про доходи за III квартал 2010 року. Граничний строк її подання (09.11.2010 р.) настав до 01.01.2011 р.

А ось декларація про доходи за 2010 рік теоретично під амністію вже не підпадає, оскільки граничний строк її подання (09.02.2011 р.) настав після 01.01.2011 р.

 

Комариний укус (податковий штраф з 01.01.2011 р. по 30.06.2011 р.)

З 01.01.2011 р. обов’язок підприємців подавати декларацію про доходи встановлено пунктом 177.5 ПКУ. При цьому декларація подається раз на рік.

Щоправда, на самому початку роботи на загальній системі потрібно додатково подати і квартальну декларацію про доходи, однак це одноразово (за підсумками першого кварталу роботи на загальній системі)*.

* Тут є один виняток: якщо підприємець став загальносистемником у IV кварталі, він може не подавати квартальну декларацію про доходи за IV квартал. Йому достатньо подати лише річну декларацію.

За неподання кожної декларації передбачено податковий штраф у розмірі 170 грн. (підпункт 120.1 ПКУ). Однак у розділі ХХ ПКУ є пом’якшувальна норма (пункт 7 підрозділу 10):

«7. Штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1 січня по 30 червня 2011 року застосовуються в розмірі не більше 1 гривні за кожне порушення.»

 

img 4

 

Та все ж, незважаючи на пряму норму ПКУ, податківці мають намір штрафувати підприємців «на повну». При цьому вони вважають, що 1-гривнєвий штраф застосовується лише для помилок, пов’язаних з обчисленням податкових зобов’язань (тобто не стосуються подання/неподання звітів), — лист ДПАУ від 21.03.2011 р. № 7781/7/16-1517-16.

Зрозуміло, таке тлумачення податківцями норм ПКУ не витримує жодної критики. У цій ситуації втішають лише два моменти:

1) податківці, найімовірніше, узагалі не штрафуватимуть підприємців у разі неподання декларації про доходи за 2010 рік. Такий висновок можна зробити з консультації ЗІР Міндоходів (розділ 104.14), розміщеної на с. 27 цього номера;

2) підприємець має всі шанси відбитися від 170-гривнєвого штрафу (у суді або в вищому органі Міндоходів). При цьому в позові (або скарзі) можна посилатися на:

лист Мін’юсту від 11.01.2011 р. № 18222-0-26-10-20, в якому він авторитетно заявляє, що 1-гривнєвий штраф застосовується до будь-яких податкових порушень, допущених у період з 01.01.2011 р. по 30.06.2011 р. Текст цього листа наведено на с. 28 цього номера;

— позитивні рішення суду з цього питання (наприклад, постанова Київського окружного адмінсуду від 08.09.2011 р. № 2а-3719/11/1070);

Узагальнюючу податкову консультацію № 1046 (питання 9), в якій самі податківці погодилися з тим, що «штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1 січня по 30 червня 2011 року застосовуються у розмірі не більше 1 гривні за кожне порушення»;

— консультацію, розміщену в розділі 104.14 ЗІР Міндоходів, про те, що до фізичних осіб — підприємців, як і до інших суб’єктів господарювання, також застосовується 1-гривнєвий штраф:

ЗАПИТАННЯ. Чи поширюється розмір штрафної санкції в 1 гривню за порушення норм податкового законодавства на ФОП у 2011 році?

 

ВІДПОВІДЬ. Відповідно до п. 7 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1 січня по 30 червня 2011 року застосовуються у розмірі не більше 1 гривні за кожне порушення.

При цьому, обмежень щодо кола платників податків, які підпадають під дію зазначеного пункту ПКУ, не передбачено.

Таким чином, штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1 січня по 30 червня 2011 року у розмірі 1 гривня поширюються і на фізичних осіб — підприємців

Штрафонебезпечна зона (податковий штраф з 01.07.2011 р.)

З 01.07.2011 р. у разі неподання декларації про доходи жодних поступок для порушників уже не передбачено, а отже, за кожну неподану декларацію податковий штраф становитиме 170 грн.

Зверніть увагу

Строку давності щодо неподаних декларацій немає. Тому за неподання декларації про доходи податківці зможуть оштрафувати підприємця навіть через багато років.

Річ у тім, що строк давності застосовується лише до податкових зобов’язань, а не до звітів. Інакше кажучи, якщо податкове зобов’язання було обчислено неправильно, однак з цього моменту минуло вже понад трьох років, податківці за помилку не оштрафують (пункт 102.1 ПКУ), а ось за неподану декларацію оштрафувати можуть.

Важливо

Неподана декларація про доходи надає можливість податківцям не дотримуватись строків давності (підпункт 102.2.1 ПКУ), тобто вони зможуть коли завгодно оштрафувати підприємця за ПДФО-помилки того періоду, який залишився «не закритий» декларацією про доходи.

Чи варто «світитися» з неподаною декларацією

У тому випадку, коли податківці виявили факт неподання декларації під час перевірки, само собою, підприємцю діватися нікуди — потрібно подати звіти та вирішити питання зі сплатою штрафів.

А що робити тим, до кого перевірка ще не дійшла? Чи варто подати декларацію та «напроситися» при цьому на штраф або краще взагалі «не світитися» зі старими деклараціями, що запізнилися?

На нашу думку, йти до податкової зі старими деклараціями про доходи сенсу немає, адже штраф за неподання декларації — величина постійна і з часом не зростає*. А отже, поки можна почекати (і не давати податківцям зайвий привід до штрафів і перевірок ПДФО за минулі роки).

* А за наявності інфляції його «вартість» ще й зменшується.

При цьому звітувати за поточний період потрібно, адже кожна неподана декларація — це плюс 170 грн. штрафу до вже наявних неподаних звітів.

Водночас питання про неподані декларації може виникнути під час зняття підприємця з держреєстрації. Тоді і потрібно буде його вирішити (сплатити штрафи). Можливо, податківці в такій ситуації не будуть дуже дріб’язковими в пошуку помилок і нарахуванні штрафів. Якщо ж сподівання не виправдаються і штрафів налічать більше, ніж потрібно, можна звернутися до вищого за рівнем контролюючого органу зі скаргою або відразу до суду. Детальніше про це читайте у «ВД», 2013, № 24 с. 17; 2014, № 2, с. 34.

 

Про застосування штрафних санкцій за порушення строків подання декларації про доходи за звітні періоди до 2011 року

 

ЗАПИТАННЯ. Чи застосовуються штрафні санкції до ФОП за порушення строків подання декларацій про доходи, отримані від здійснення підприємницької діяльності, за звітні податкові періоди до 2011?

 

Відповідь. <…> Статтею 58 Конституції визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

Суть зворотної дії нормативно-правових актів у часі полягає в тому, що їх юридична обов’язковість поширюється на правовідносини, які виникли до набрання цими нормативно-правовими актами чинності.

Починаючи з 01.01.2011 р., повноваження, підстави та спосіб дій контролюючих органів та їх посадових осіб, права, обов’язки та відповідальність платників податків визначені Податковим кодексом України від 2 грудня 2010 року № 2755-IV, зі змінами та доповненнями (далі — ПКУ).

Відповідно до п. 113.3 ст. 113 ПКУ штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за порушення норм законів з питань оподаткування або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, застосовуються у порядку та розмірах, встановлених ПКУ та іншими законами України.

Застосування за порушення норм законів з питань оподаткування або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), не передбачених ПКУ та іншими законами України, не дозволяється.

Отже, контролюючий орган <… > забезпечує <…> контроль за дотриманням норм законів з питань оподаткування, які були чинними до 01.01.2011 р., а штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за порушення норм таких законів застосовуються у порядку та розмірах, встановлених ПКУ та іншими законами України, чинними на момент застосування санкцій.

Враховуючи приписи ст. 58 Конституції, а також Рішення Конституційного Суду України від 09.02.99 р. № 1-рп/99, якщо подія, факт не кваліфікувались як правопорушення податковим законодавством, чинним до 01.01.2011 р., а в новому законодавчому акті така подія, факт визначаються як правопорушення, за вчинення якого передбачено застосування юридичної відповідальності, то у такому разі юридична відповідальність не застосовується.

Таким чином, оскільки норми Закону України від 21 грудня 2010 року № 2181-ІІІ «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», який до 2011 року визначав порядок нарахування штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, не передбачали відповідальності фізичних осіб — підприємців за порушення строків подання декларацій про доходи, отримані від здійснення підприємницької діяльності, то штрафні санкції, передбачені ст. 120 ПКУ, не застосовуються до фізичних осіб — підприємців за порушення строків подання такої звітності за звітні податкові періоди до 2011 року.

Про застосування штрафних санкцій у розмірі 1 грн. за порушення податкового законодавства, допущені з 1 січня по 30 червня 2011 року

 

Лист Міністерства юстиції України від 11.01.2011 р. № 18222-0-26-10-20

 

Міністерство юстиції на лист ДПА України від 27 грудня 2010 року № 17197/5/10-1016/5097 стосовно застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства та застосування Податкового кодексу України до правовідносин, які виникли до 31 грудня 2010 року та продовжують діяти після набрання ним чинності, в межах компетенції повідомляє.

При вирішенні порушених питань слід враховувати таке.

Згідно з пунктом 7 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України встановлено, що штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1 січня по 30 червня 2011 року застосовуються у розмірі не більше 1 гривні за кожне порушення.

Таким чином, на нашу думку, штрафні санкції в розмірі не більше 1 гривні встановлюються за порушення податкового законодавства, яке вчинене платником податків з 1 січня по 30 червня 2011 року.

Разом з цим пунктом 1 розділу XIX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України встановлено, що цей Кодекс набрав чинності з 1 січня 2011 року, крім окремих положень цього Кодексу, визначених цим пунктом.

Водночас відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

<…>

При цьому повідомляємо, що статтею 147 Конституції України встановлено, що Конституційний Суд України є єдиним органом конституційної юрисдикції в Україні.

Конституційний Суд України вирішує питання про відповідність законів та інших правових актів Конституції України і дає офіційне тлумачення Конституції України та законів України.

Висновки

Неподання декларації про доходи загрожує двома штрафами:

1) адмінштрафом за статтею 1641 КУпАП. Штраф у розмірі 51 — 136 грн. накладається один раз за всі неподані декларації;

2) податковим штрафом за ПКУ. Розмір штрафу залежить від того, за який період не було подано декларацію. Отже, якщо декларація не подавалася, але її слід було подати:

— до 01.01.2011 р. — штраф 0 грн.;

— з 01.01.2011 р. по 30.06.2011 р. — 1 грн. за кожну пропущену декларацію;

— з 01.07.2011 р. по сьогодні — 170 грн. за кожний неподаний звіт.

Строку давності щодо податкового штрафу немає, тому податківці можуть покарати підприємця через будь-яку кількість років. Водночас сума штрафу залишається постійною та з часом не збільшується.

Документи консультації

Конституція — Конституція України від 28.06.96 р.

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон № 2181 — Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III (втратив чинність).

Декрет № 13-92 — Декрет КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92 (втратив чинність).

Узагальнююча податкова консультація № 1046 — Узагальнююча податкова консультація з питань забезпечення єдиного підходу до застосування штрафних санкцій за порушення норм Податкового кодексу України, затверджена наказом ДПСУ від 22.11.2012 р. № 1046/478.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі