Теми статей
Обрати теми

Перевірки органів Держспоживінспекції: чому не діє мораторій

ХМЕЛЕВСЬКА ОКСАНА
Ситуація. Підприємець — єдиноподатник групи 2 торгує лампами та освітлювальними приладами. Він вважає, що належить до суб’єктів, які підпадають під мораторій на планові перевірки органів Держспоживінспекції (захисту прав споживачів) згідно із Законом № 4448. Однак нещодавно представники цього органу заявили, що мають право прийти з такою перевіркою. Чи так це насправді, з чим пов’язаний такий неприємний виняток? Відповідь на це запитання знайдемо у статті.

Коло перевірок органів Держспоживінспекції

Органи Держспоживінспекції стежать за дотриманням правил торгівлі, у тому числі контролюють якість і безпеку товарів, що продаються підприємцями.

Причому для таких цілей вони можуть проводити перевірки в межах різних законодавчих актів.

Найпоширеніші — це перевірки дотримання норм Закону про захист прав споживачів, з якими підприємця можуть відвідати в порядку, установленому Законом № 877. Рідше — перевірки в рамках Закону про ринковий нагляд (див. «ВД», 2013, № 11, с. 40).

У першому випадку перевіряючі, як правило, перевіряють наявність інформації про товар (строки придатності, склад тощо), документів про його походження, сертифікатів, дотримання продавцем правил торгівлі заміни та повернення придатного і неякісного товару тощо.

У другому — перевіряють дотримання технічних регламентів для окремих товарів і Закону про безпечність продукції.

Зверніть увагу

Ринковий нагляд здійснюють різні держоргани залежно від групи нехарчової продукції (Перелік № 573).

Держспоживінспекція перевіряє найбільшу кількість нехарчових товарів: холодильне, електричне та електронне обладнання, лампи побутові, текстильні вироби, водонагрівальні котли, мийні засоби, іграшки та деякі інші товари.

Основними заходами ринкового нагляду є (стаття 22 Закону про ринковий нагляд):

— перевірки характеристик продукції (у тому числі відбір зразків та їх експертиза);

— обмежувальні (коригуючі) заходи (обмеження, заборона надання продукції на ринку, вилучення продукції з обігу, відкликання продукції).

Тепер перейдемо до головного запитання: чи на всі зазначені нами перевірки поширюється мораторій?

 

Коли діє мораторій на перевірки Держспоживінспекції

Отже, органам державного нагляду (конт­ролю) забороняється здійснювати щодо де­яких підприємців заходи державного нагляду (контролю), крім перевірок винятків(частина 3 статті 3 Закону № 4448).

Під звільнення потрапили підприємці, не зареєстровані як платники ПДВ, зокрема, єдиноподатники групи 2, якщо їх діяльність не віднесена до високого ступеня ризику відповідно до Закону № 877 (частина 1 статті 2 Закону № 4448).

Види перевірок — винятків, з якими мають право приходити перевіряючі до будь-яких підприємців, чітко зазначено у статті 3 Закону № 4448. Зокрема, органи із захисту прав споживачів мають право на здійснення позапланових перевірок за скаргами споживачів.

На перший погляд, після такої інформації єдиноподатник може розслабитися та зітхнути з полегшенням, однак не все так просто. Далі пояснимо чому.

Мораторій стосується лише тих планових перевірок, регулярність яких установлена статтею 5 спеціального перевірочного Закону № 877. Цією самою статтею передбачений і розподіл суб’єктів за критеріями ризику виду діяльності, які повинні затверджуватися Кабміном за поданням профільного органу контролю. Саме за ним визначають, чи підпадає підприємець — неплатник ПДВ під перевірочний мораторій, а якщо не підпадає, то за ним визначають періодичність планових перевірок.

Для перевірок органами Держспоживінспекції суб’єктів, які провадять господарську діяльність з виробництва, випуску та реалізації продукції (виконання робіт, надання послуг), такі критерії встановлені постановою № 1164. Відповідно до цього нормативного документа торгівля освітлювальним обладнанням та електричними лампами входить до переліку видів діяльності з незначним ступенем ризику.

Але! Це стосується лише однієї частини конт­ролю Держспоживінспекції — перевірок виконання норм Закону про захист прав споживачів.

У свою чергу, планові перевірки, передбачені Законом про ринковий нагляд,не «підпорядковуються» більшості правил статті 5 Закону № 877. Це стосується й розподілу за критеріями, затвердженими на виконання цього Закону.

Закон про ринковий нагляд орієнтується на свої власні критерії ризику для розподілу підприємців на категорії залежно від виду продукції, що реалізується. Так, згідно з пунктом 4 Переліку № 38 товарами підвищеного ступеня ризику є:

— електричні освітлювальні лампи;

— світильники для люмінесцентних ламп (за винятком побутових);

— прямі та малогабаритні люмінесцентні лампи;

— розрядні лампи високої інтенсивності, зокрема натрієві лампи високого або низького тиску та металогалогенові лампи;

— інше освітлювальне обладнання.

Очевидно, що так законодавці вивели час­тину перевірок Держспоживінспекції з-під мораторію. Адже в Законі № 4448 ідеться про звільнення від перевірок згідно з критеріями, розробленими саме відповідно до Закону № 877,а Закон про ринковий нагляд ними «нехтує». І більше того, уключив низку товарів до тих, що являють підвищений ризик для споживачів.

Таким чином, якщо в асортименті товарів підприємця є зазначені вище товари, то їм не уникнути планових перевірок органів Держспоживінспекції згідно із Законом про ринковий нагляд.
У цьому випадку мораторій не діє. Періодичність цих перевірок визначають секторальні плани контролюючих органів(стаття 24 Закону про ринковий нагляд).

Зауважимо, що, крім Закону про безпечність продукції, Держспоживінспекцію у торговців лампами та освітлювальними приладами насамперед цікавитиме дотримання Техрегламенту споживання електроенергії № 1144 і  Тех­регламенту обмеження небезпечних речовин № 1057.

Зверніть увагу

Під час будь-якого виду ринкового на­гляду перевіряються характеристики лише того виду продукції, який є предметом перевірки, а не всієї продукції, яку виробляє або продає підприємець (частина 4 статті 23 Закону про ринковий нагляд).

Документами, за наявності яких проводяться перевірки, є наказ і посвідчення (направлення) на проведення перевірки, які видаються та оформляються відповідно до Закону № 877.

Висновки

Перевірки органів Держспоживінспекції можуть проводитися в межах Закону про захист прав споживачів або Закону про ринковий нагляд.

У кожному з випадків орієнтуються на різні критерії ризику: у першому — види діяльності, у другому — види продукції або товарів.

Для підприємців — неплатників ПДВ, які не займаються діяльністю з високим ступенем ризику згідно з критеріями, діє мораторій на планові перевірки. Однак фактично законодавство захистило від нього перевірки Держспоживінспекцією товарів у межах Закону про ринковий нагляд.

Документи консультації

Закон про ринковий нагляд — Закон України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» від 02.12.2010 р. № 2735-VI.

Закон про безпечність продукції — Закон України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» від 02.12.2010 р. № 2736-VI.

Закон про захист прав споживачів — Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

Закон № 877 — Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Закон № 4448 — Закон України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців і юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» від 23.02.2012 р. № 4448-VI.

Перелік № 38 — Перелік видів нехарчової продукції, що відноситься до підвищеного ступеня ризику, затверджений наказом Держспоживінспекції від 23.02.2012 р. № 38.

Перелік № 573 — Перелік органів державного ринкового нагляду і сфер їх відповідальності, затверджений постановою КМУ від 01.06.2011 р. № 573.

Постанова № 1164  постанова КМУ «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності, пов’язаної з виробництвом, випуском і реалізацією продукції (виконанням робіт, наданням послуг), та визначається періо­дичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю)» від 27.12.2008 р. № 1164.

Техрегламент споживання електроенергії № 1144 — Технічний регламент етикетування ламп побутового використання стосовно ефективності споживання електроенергії, затверджений постановою КМУ від 27.12.2008 р. № 1144.

Техрегламент обмеження небезпечних речовин № 1057 — Технічний регламент обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні, затверджений постановою КМУ від 03.12.2008 р. № 1057.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі