Теми статей
Обрати теми

Якщо вашим постачальником є інтернет-магазин: які потрібні документи на товар

Якщо вашим постачальником є інтернет-магазин: які потрібні документи на товар

Інтернет-торгівля впевнено завойовує все нові й нові ринки, а сфера її діяльності охопила вже й оптову торгівлю: багато підприємців купує товар в інтернет-магазинах і не лише українських, а й закордонних.

У зв’язку з цим у наших читачів виникли запитання:

— чи можна купувати товар в інтернет-магазині для його подальшого перепродажу та які документи на товар потрібні в такому випадку;

— чи є якісь особливості в разі купівлі товару в закордонному інтернет-магазині?

Давайте розбиратися.

Людмила БАЛА,

консультант газети «Власне Діло»

Інтернет-закупівлі дозволені

Наше законодавство не забороняє підприємцю купувати товар в інтернет-магазині для перепродажу. По суті, такі закупівлі нічим не відрізняються від закупівель на ринку, на складі, в іншому магазині тощо, адже інтернет-магазин, як і будь-який інший пункт продажу товарів, комусь належить. Його власником може бути або підприємець, або юридична особа. Тому, купуючи товар через Інтернет, головне з’ясувати, з ким ви спів­працюєте — з підприємцем чи юридичною особою, а процедура купівлі-продажу є стандартною.

Однак не секрет, що зустрічаються й такі інтернет-магазини, власники яких не хочуть офіційно співпрацювати. Вони можуть працювати лише «по-чорному», оскільки не мають ні держреєстрації, ні постійної адреси.

Справедливості ради слід зазначити, що в нелегальних інтернет-магазинах ціни на товар можуть бути набагато привабливішими, ніж у конкурентів. Тому може виникнути спокуса придбати цей товар «як для себе» (тобто як громадянин), а потім перепродати його у своєму магазині. Теоретично це можливо. Таке право надає підприємцю стаття 320 ЦКУ:

«Власник має право використовувати своє майно для здійснення підприємницької діяльності…»

Однак у цьому разі підприємець не зможе включити до витрат купівельну вартість такого товару (що, у принципі, не має значення для єдиноподатників).

Та все ж навіть єдиноподатникам потрібно мати хоч якийсь документ, що підтверджує право власності на товар (детальніше див. таблицю на с. 21). Про те, як розв’язати ситуацію, коли підприємець не має жодних документів на товар, ми детально писали у «ВД», 2013, № 4, с. 10.

 

Документи на інтернет-товар

Стислий перелік необхідних документів наведемо в таблиці.

Документи на товар, придбаний в інтернет-магазині

Навіщо потрібні документи

Документи

загальна система

єдиний податок

1. Для підтвердження витрат на купівлю товару

Платіжний документ (платіжне доручення, чек, квитанція, акт закупівлі тощо).

ТТН або інший документ, що підтверджує фактичне отримання товару

Не веде облік витрат, тому немає необхідності підтверджувати їх документально (крім платників ПДВ)

Пояснення: платіжний документ (платіжне доручення, чек, квитанція, акт закупівлі тощо) надає підприємцю право включити до витрат вартість придбаних товарів.

Крім того, якщо товар доставлений сторонньою організацією, податківці вимагають наявність ТТН або іншого документа, що підтверджує фактичне отримання товару (лист Міндоходів від 19.09.2013 р. № 11569/6/99-99-22-01-03-15/1128)

2. Для неутримання ПДФО з продавця

На сьогодні всі реєстраційні дані про продавця підприємцю можна знайти на сайті http://irc.gov.ua (детальніше див. «ВД», 2014, № 11, с. 39). Тому достатньо мати роздруківку з цього сайта про дані контрагента. Однак перевіряючі на місцях часто ще «по-старому» вимагають паперові копії виписки/витягу з ЄДР продавця-підприємця (на нашу думку, ця вимога вже є необґрунтованою). Тим, хто не хоче сперечатися з перевіряючими, доведеться просити копії цих документів у продавця.

Якщо продавець є юридичною особою, цей факт підтвердить договір купівлі-продажу та/або платіжний документ. Для перевіряючих такі документи будуть свідоцтвом того, що ви не повинні були утримувати з такого контрагента ПДФО (оскільки він не є фізичною особою).

Якщо продавець є звичайним громадянином — непідприємцем, ПДФО з нього справляти потрібно. Необхідно також заповнювати форму № 1ДФ. Для цього будуть потрібні П. І. Б. та ІПН продавця-громадянина, договір на купівлю

3. Для складання та подання звіту за формою № 1ДФ

Виписка банку, квитанція, чек або документ довільної форми про готівкову оплату товарів, якщо вони отримувалися у громадян або у фізичних осіб — підприємців.

Якщо продавець є звичайним громадянином, потрібно знати його П. І. Б. та ІПН.

Договір купівлі-продажу з юридичною особою, накладна на товар, розрахунковий документ — ці документи підтвердять той факт, що товари отримувалися у юридичної особи, а отже, форму № 1ДФ заповнювати не потрібно

Пояснення: у формі № 1ДФ підприємець зобов’язаний вказати всі доходи, які він протягом кварталу виплачував громадянам або підприємцям, у тому числі за придбані у них товари. А кожна з цих сум згідно з пунктом 44.1 ПКУ обов’язково має бути підтверджена первинним документом (наприклад, випискою банку, квитанцією, чеком або документом довільної форми про готівкову оплату товарів, якщо вони отримувалися у громадян або у фізичних осіб — підприємців)

4. Для отримання права на податковий кредит з ПДВ

Податкова накладна, а в деяких випадках — касовий чек, транспортний квиток або ВМД

5. Для підтвердження права власності на товар

Договір купівлі-продажу, акт закупівлі, накладна, чек, платіжне доручення тощо

 

«Ікра заморська», або Про закордонні закупівлі

Купуючи товар в закордонному інтернет-магазині, підприємець провадить зовнішньоекономічну діяльність (далі — ЗЕД). Тому до того, як він здійснить першу купівлю (експорт), йому потрібно стати на облік у митних органах (акредитуватися).

Для цього слід відвідати митницю за місцем своєї реєстрації та подати пакет документів:

1) заповнену картку обліку особи, яка здійснює операції з товарами, — 2 шт. (додаток 1 до Порядку № 634);

2) електронну копію картки обліку;

3) оригінал і посвідчену копію довідки про взяття на облік платника податків (пункт 6 Порядку № 634).

Якщо все минеться без проблем, то підприємець отримає картку акредитації. Лише після цього можна придбавати товар у закордонному інтернет-магазині.

Що ж до документів на товар, то вони, звичайно ж, мають бути. Про те, якими будуть ці документи, можна заздалегідь домовитися з продавцем під час листування. Утім, у будь-якому разі доставка товару буде оформлена документально. Наприклад:

при поштовій пересилці документом на товар може бути митна декларація CN 22 або 23 міжнародного зразка;

— при ввезенні товару через митну територію України — ВМД.

При імпорті товарів доведеться сплачувати митний збір і ПДВ. Однак якщо вартість товару в посилці менше 150 євро, ПДВ можна не сплачувати (підпункт 196.1.17 ПКУ).

Та все ж, якщо підприємець не має наміру купувати товари в закордонних інтернет-магазинах постійно, йому немає сенсу мати справу з митницею та її формальностями. Набагато зручніше час від часу отримувати посилки з-за кордону, адресовані громадянину (на своє ім’я* або ім’я близького родича, який надалі зможе подарувати вам товар).

* Якщо ви вирішили придбати товар у закордонному інтернет-магазині один раз, то можна оформити посилку на своє ім’я. Якщо ж такі закупівлі відбуватимуться неодноразово, краще оформляйте їх на родичів. Це убезпечить вас від підозр з боку податківців в тому, що ви займаєтеся ЗЕД без акредитації на митниці.

Якщо посилка адресована громадянину та її вартість не перевищує 150 євро, за неї не доведеться спла­чувати ні ПДВ, ні імпортне мито (пункт 6 статті 374 МКУ).

Найкраще оформляти посилки на ім’я близьких родичів (чоловік, дружина, батьки, діти). Забігаючи наперед, зауважимо, що це дозволить вам не сплачувати ПДФО. Однак давайте по черзі.

Отже, після того, як посилка надійшла, можна оформляти письмовий договір дарування товару. Цей документ підтвердить ваше право власності на товар. При цьому вкрай важливо, щоб у такому договорі і дарувальник (родич), і сам обдарований (підприємець) виступали громадянами (тобто не було згадки про підприємницький статус узагалі). Такий варіант має декілька переваг і лише один недолік (рис. 1).

 

 

img 1

Рис. 1. Переваги та недолік оформлення договору дарування

 

Тепер про те, як розрахуватися з іноземним інтернет-магазином. Покажемо це на рис. 2.

 

img 2

Рис. 2. Платимо закордонному інтернет-магазину

 

Зауважте: такий самий порядок розрахунків можна застосовувати і для розрахунків з українськими інтернет-магазинами*.

* Уключаючи заборону для єдиноподатників на проведення розрахунків через електронні платіжні системи («WebMoney», «PayPal» тощо).

Висновки

Українське законодавство не забороняє підприємцю купувати товар в інтернет-магазині для перепродажу. Але на такий товар обов’язково мають бути документи (договори купівлі-продажу, платіжні доручення, ТТН тощо).

Якщо жодних документів немає, виходом в такому разі може стати договір дарування товару. Зауважте, що такий договір краще всього укладати:

1) між громадянами (тобто і дарувальник, і обдарований — звичайні фізичні особи, жодних підприємницьких даних в договорі бути не повинно);

2) з дарувальником — близьким родичем (чоловіком, дружиною, батьками, дітьми).

При цьому фізична особа має право перепродати товар, отриманий як дарунок, у межах своєї підприємницької діяльності.

Що стосується закупівель в іноземних інтернет-магазинах, то підприємець може їх здійснювати лише після того, як пройде акредитацію на митниці. Без акредитації можна купити товар лише на ім’я громадянина (а не підприємця).

Документи консультації

Українське законодавство не забороняє підприємцю купувати товар в інтернет-магазині для перепродажу. Але на такий товар обов’язково мають бути документи (договори купівлі-продажу, платіжні доручення, ТТН тощо).

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

МКУ — Митний кодекс України від 11.07.2002 р. № 92-IV.

Порядок № 634 — Порядок обліку осіб, які здійснюють операції з товарами, затверджений наказом Мінфіну від 30.05.2012 р. № 634.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі