Теми статей
Обрати теми

«Король помер, нехай живе король!» («технічні» правила ПДВ-реєстрації в новому документі)

Редакція ВД
Стаття

«Король помер, нехай живе король!» («технічні» правила ПДВ-реєстрації в новому документі)

Ура! Платники ПДВ, а особливо ті, хто невдовзі поповнить їх лави, діждалися нового документа з правилами ПДВ-реєстрації та її анулювання. Нагадаємо, що з 1 січня 2014 року набрала чинності левова частка змін до ПКУ, які не враховувало старе Положення.

Про те, як виглядають нові ПДВ-правила, читайте у цій статті.

Маргарита СМИРНОВА, консультант газети «Власне Діло»

На арені — новий документ

Відразу ж заспокоїмо наших читачів: жодної революції в правилах реєстрації чи її анулювання для платників ПДВ не сталося. Просто нарешті з 25 лютого 2014 року запрацювало нове Положення № 26, яке гармонує з чинними нормами ПКУ. Старе Положення № 1394, як не важко здогадатися, кануло в Лету.

Важливо

Усім тим, хто став платником ПДВ до набрання чинності Положенням № 26 і залишається ним до сьогодні, перереєстровуватися не потрібно!

Перелік осіб, які згідно з ПКУ можуть бути платниками ПДВ, не змінився. Його ви знайдете в пунктах 1.4 і 1.5 Положення № 26, до цього переліку входять підприємці, які підлягають обов’язковій реєстрації, або ті, що пройшли її добровільно. До їх лав потрапляє більшість загальносистемників, а також єдиноподатники групи 3 зі ставкою 3 % та групи 5 зі ставкою 5 %.

Тепер пропонуємо поглянути на основні новації Положення № 26.

 

Наслідки скасування Свідоцтва

Ні для кого не є секретом, що з 1 січня 2014 року не видають паперові Свідоцтва платника ПДВ. Тепер факт ПДВ-реєстрації чи її анулювання підтверджують лише дані Реєстру платників ПДВ (далі — Реєстр).

Чи означає це, що тепер платникам ПДВ Свідоцтва не потрібні зовсім? Ні, в жодному разі не поспішайте з ними розлучатися:

— чинні Свідоцтва можна використовувати, як і раніше. При цьому, маючи Свідоцтво, бігти за витягом з Реєстру не потрібно;

— повернути Свідоцтва та їх завірені копії потрібно при першому зверненні за витягом з Реєстру. Це може відбутися у разі перереєстрації, наприклад, через зміну податкової адреси, П. І. Б. тощо.

Зверніть увагу

Як і раніше, чинне Свідоцтво підтверджує статус платника ПДВ. Проте витяг і Свідоцтво одночасно не можуть бути на руках у одного платника ПДВ.

Чи потрібно тим, хто продовжує працювати зі Свідоцтвом, зазначати його реквізити в декларації з ПДВ, Реєстрі виданих та отриманих податкових накладних та інших документах, де є цей реквізит? На щастя, ні. Про це Міндоходів повідомило у своєму листі від 17.01.2014 р. № 1094/7/99-99-19-04-02-17.

До речі, нова форма податкової накладної, яка почала застосовуватися з 1 березня 2014 року, вже не містить полів для зазначення номера Свідоцтва (як продавця, так і покупця).

Зауважимо, що тепер немає і вимоги щодо розміщення копій Свідоцтв у приміщеннях платників ПДВ.

 

Реєстрація платників ПДВ

З 1 січня 2014 року платників ПДВ реєструють, вносячи записи до Реєстру і формуючи по кожному з них окремі ідентифікатори. Тепер цю норму закріплено і в Положенні № 26.

Підприємець стане зареєстрованим платником ПДВ з дати внесення реєстраційного запису до Реєстру, а анулювання ПДВ-реєстрації відбувається на дату виключення платника з Реєстру.

Як бачимо, загальні принципи реєстрації платників ПДВ не змінилися. Проте тепер є два способи подання реєстраційної заяви за формою № 1-ПДВ:

1) особисто фізособою-підприємцем;

2) в електронній формі з дотриманням умови про реєстрацію електронного цифрового підпису в порядку, визначеному законодавством.

Саме про другий спосіб мріяли ті, хто уклав з податковим органом договір про визнання електронних документів.

Зауважимо, що з дати набрання чинності Положенням № 26 (тобто з 25 лютого 2014 року) заяву за формою № 1-ПДВ (додаток 1 до цього документа) доведеться подавати за новою, затвердженою ним формою.

Зверніть увагу

Цілком прогнозовано, що в Положенні № 26 прописано: новозареєстровані госпсуб’єкти можуть подати заяву на ПДВ-реєстрацію держреєстраторові відразу разом з реєстраційною карткою. Електронну копію цієї заяви держреєстратор передає до органу Міндоходів.

По суті, податківці привели підзаконну нормативну базу у відповідність до ПКУ. До речі, загальні строки реєстрації платником ПДВ не змінилися:

— обов’язкова реєстрація — не пізніше 10-го числа місяця, наступного за місяцем, в якому досягнуто 300-тисячного обсягу;

— добровільна реєстрація — не пізніше ніж за 20 календарних днів до початку звітного періо­ду (місяця), з якого особа вважатиметься платником ПДВ.

Не змінився й термін, протягом якого особу включають до Реєстру: це 5 робочих днів. Винятки — випадки, коли в реєстраційній заяві зазначено бажаний для цього день, і єдиноподаткові ситуації.

Приємно, що Міндоходів довело: у їх роботі «дрібниць не буває». Нарешті в Положенні № 26 з’явилися правильні ставки єдиного податку для підприємців — платників ПДВ. Нагадаємо, що це єдиноподатники групи 3 зі ставкою 3 % та групи 5 зі ставкою 5 %.

 

Спрощення перереєстрації платників ПДВ

Незалежно від причини перереєстрації, у тому числі і в разі зміни місцезнаходження, підприємцю просто потрібно подати за основним місцем обліку заяву за формою № 1-ПДВ з відміткою «Перереєстрація». Більше нічого робити не потрібно. При цьому, як і раніше, після цього і до моменту перереєстрації потрібно використовувати реквізити попередньої ПДВ-реєстрації.

Зауважимо: якщо перереєстрація пов’язана зі зміною П. І. Б. підприємця, то при використанні реквізитів попередньої ПДВ-реєстрації доведеться зазначати одночасно нові й старі П. І. Б. Це стосується і заповнення податкових накладних.

 

Як отримати витяг з Реєстру

Можливо, підприємцям, які стануть платниками ПДВ цього року, не сподобається ліквідація паперових Свідоцтв. Що ж, у такому разі вони мають повне право отримати паперовий аналог Свідоцтва у вигляді витягу з Реєстру за формою № 2-ВР (додаток 12 до Положення № 26).

Зверніть увагу

На відміну від Свідоцтва, витяг не видається автоматично після ПДВ-реєстрації. Щоб його отримати, підприємцю доведеться навідатися до своєї ДПІ.

Отримувати витяг не обов’язково. Хоча він знадобиться для підтвердження факту ПДВ-реєстрації перед обережним контрагентом, який не довіряє інформації із сайтів, у тому числі від Міндоходів (minrd.gov.ua/reestr.)

Для того щоб його отримати, подайте до ДПІ за основним місцем обліку запит за формою № 1-ЗВР (додаток 11 до Положення № 26). Зауважимо, що він подається лише в паперовій формі (електронна форма не передбачена). Відповідно передати його можна особисто або поштою. Вимоги до його заповнення містить пункт 7.4 Положення № 26.

Міндоходівці видають витяги безкоштовно (особисто або поштою — на ваш вибір). На це у них є 2 робочі дні, наступні за днем отримання запиту.

Якщо підприємець подає ПДВ-звітність в електронній формі, то, крім витягу, він може запитати довідку з Реєстру за формою № 2-ДР (додаток 14 до Положення № 26). Для цього він направляє в електронній формі запит за формою № 1-ЗДР (додаток 13 до Положення № 26). Довідка видається безкоштовно протягом 5 робочих днів, наступних за днем отримання запиту.

В яких випадках платникам податків знадобиться витяг, а в яких — довідка, поки що сказати неможливо. Сподіваємося отримати відповідь від податківців найближчим часом.

Висновки

З 25 лютого 2014 року запрацювало нове Положення № 26, яке розроблене відповідно до норм ПКУ, що діють для платників ПДВ з 01.01.2014 р.

Проте тим, хто став платником ПДВ до набрання чинності Положенням № 26 і є таким до сьогодні, проходити перереєстрацію по-новому не потрібно.

Тепер факт ПДВ-реєстрації або її анулювання підтверджують лише дані Реєстру платників ПДВ. Підприємець стане зареєстрованим платником ПДВ з дати внесення реєстраційного запису до цього Реєстру, а анулювання ПДВ-реєстрації відбувається на дату виключення платника з Реєстру.

Факт ПДВ-реєстрації підтверджують або дані із сайту Міндоходів (minrd.gov.ua/reestr), або витяг з Реєстру, отриманий платником податків у ДПІ за місцем обліку. Отримувати витяг не обов’язково. Більш того, ті, хто реєструвався до 01.01.2014 р., продовжують використовувати «паперове» Свідоцтво. У той же час їм не потрібно зазначати його реквізити в декларації з ПДВ, Реєстрі виданих та отриманих податкових накладних та інших документах, де є цей реквізит.

Подати реєстраційну заяву за формою № 1-ПДВ можна особисто або в електронній формі.

При перереєстрації, у тому числі і в разі зміни місцезнаходження, підприємцю достатньо лише подати за основним місцем обліку заяву за формою № 1-ПДВ з відміткою «Перереєстрація».

Документи консультації

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Положення № 26 — Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Міндоходів від 16.01.2014 р. № 26.

Положення № 1394 — Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Мінфіну від 07.11.2011 р. № 1394.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі