Теми статей
Обрати теми

Два підприємці під одним дахом. Частина 2 — дозвільні документи для кафе та магазину

Редакція ВД
Стаття

Два підприємці під одним дахом. Частина 2 — дозвільні документи для кафе та магазину

На с. 29 ми розповіли про те, як двом підприємцям оформити одне приміщення на двох. Тепер же розберемося з тим, які дозвільні документи будуть потрібні підприємцям для спільної роботи в одному приміщенні.

Вивчаємо на прикладах спільного кафе та спільного магазину.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО,

консультант газети «Власне Діло»

Спільне кафе

Напевно, найпопулярніший випадок спільної роботи підприємців — це кафе на двох. При цьому єдиноподатник у такому кафе, як правило, продає страви (тобто утримує кухню), а загальносистемник — алкоголь (тобто утримує бар). Які документи потрібні підприємцям для такої діяльності? Наводимо їх у табл. 1 на с. 34.

 

Дозвільні та інші документи для кафе Таблиця 1

Документ

Підприємець

єдиноподатник

(утримує кухню в кафе)

загальносистемник

(утримує бар в кафе)

1

2

3

Патент

Єдиноподатникам патент не потрібний. Вони звільнені від сплати збору за деякі види підприємницької діяльності (підпункт 5 пункту 297.1 ПКУ)

Оскільки торгівля здійснюватиметься за готівку (або за допомогою банківських карт), потрібно сплачувати збір за провадження торговельної діяльності. А для цього необхідно придбати торговий патент (підпункти 14.1.211, 14.1.246, 267.1.1 і 267.4.1 ПКУ)

Ліцензія

Єдиноподатнику ліцензія не потрібна, оскільки він займатиметься лише кухнею.

Але навіть якщо б він продавав алкоголь, дозволений єдиноподатникам (пиво та столові вина — населенню), ліцензія для цього все одно б не була потрібна, оскільки:

1) пиво не є алкогольним напоєм у розумінні Закону № 481;

2) на роздрібну торгівлю столовими винами ліцензія не потрібна (частина 11 статті 15 Закону № 481)

Оскільки підприємець збирається продавати населенню алкогольні напої, йому потрібна ліцензія на роздрібну торгівлю алкогольними напоями.

Вартість ліцензії — 8000 грн. на кожний РРО. Строк дії ліцензії — 1 рік.

За цією ліцензією підприємець може продавати населенню будь-які алкогольні напої, у тому числі сидр і пері (без додаткової ліцензії на них).

Зверніть увагу: обов’язкова умова для отримання алкогольної ліцензії — площа торговельного залу має бути не менше 20 кв. м (стаття 1 Закону № 481)!

Це потрібно враховувати при розподілі кафе між підприємцями. Отже, є сенс поділити кафе так: кухня та деякі підсобні приміщення — єдиноподатнику, а зал кафе та решту підсобних приміщень — підприємцю на загальній системі, причому зал кафе має займати не менше 20 кв. м

Дозвіл від пожежників (декларація)

Дозвіл від пожежників зараз замінено на декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки.

На щастя, декларація подається не завжди. Так, якщо власник кафе вже оформив на нього декларацію, підприємці-орендарі можуть її не оформляти (пункт 1 Порядку № 440).

Однак є випадки, коли подати декларацію до Держпожежнагляду (або держадміністратору) все ж таки доведеться:

1) якщо власник кафе (орендодавець) не оформив декларацію;

2) якщо власником є один із підприємців, і він декларацію ще не оформляв. У такому разі достатньо, щоб декларацію оформив лише один з підприємців — власник кафе. Другому ж достатньо укласти договір оренди частини кафе та можна не подавати пожежну декларацію;

3) якщо змінюється призначення будівлі (наприклад, власник оформляв декларацію на цю будівлю як на магазин одягу, а підприємці-орендарі вирішили переобладнати його на кафе) — пункт 1 статті 57 КЦЗУ.

Зверніть увагу: суб’єкт господарювання з високим ступенем прийнятного ризику разом з декларацією подає позитивний висновок за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об’єкта чи приміщення. Ступінь ризику від провадження господарської діяльності оцінюється за критеріями, що визначені постановою № 306. Як правило, кафе належать до незначного ступеня ризику

Дозвіл від СЕС (експлуатацій­ний дозвіл для потужностей (об’єктів) з виробництва, переробки або реалізації харчових продуктів)

У СЕС потрібно отримувати експлуатаційний дозвіл не в кожному випадку відкриття кафе, а лише якщо: — побудований (реконструйований) об’єкт з виробництва, переробки або реалізації харчових продуктів вводиться в експлуатацію;
— змінюється вид господарської діяльності підприємця; — анулюється експлуатаційний дозвіл, отриманий раніше.

Плата за отримання такого дозволу — 200 грн. (пункт 7 Порядку № 712). Строк дії дозволу не обмежений.

Для його отримання потрібно звернутися до головного державного санітарного лікаря відповідної території. Йому слід подати заяву встановленої форми та пакет документів:

1) копію документа, який підтверджує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта;

2)перелік харчових продуктів, що виробляються, переробляються або реалізуються, за підписом заявника;

3) протоколи досліджень харчових продуктів, проведених акредитованими лабораторіями.

Усі ці документи (і заяву) можна надіслати рекомендованим листом. Однак в такому разі підпис підприємця має бути посвідчений нотаріально.

За роботу без СЕС-дозволу передбачений штраф у розмірі від 340 до 1700 грн. (стаття 164 КУпАП)

Примітка. За всіма дозвільними документами можна звертатися до Єдиного дозвільного центру, який у м. Харків розташований за адресою: Красношкільна набережна, 26.

З переліком необхідних дозвільних документів можна ознайомитися на сайті http://www.dozvil.kh.ua/dokumenti_za_vidami_diyalnosti.htm.

Реєстр місць зберігання алкоголю та тютюну

Єдиноподатника це не стосується

Якщо підприємець зберігає алкогольні напої в підсобному приміщенні самого кафе (тобто за тією самою адресою, що й кафе), то йому не потрібно нічого включати до Держреєстру: ні кафе, ні підсобні склади (стаття 15 Закону № 481).

Якщо ж склади розташовані за іншою адресою, їх обов’язково потрібно внести до Держреєстру місць зберігання алкоголю та тютюну. Для цього необхідно подати спеціальну заяву до регіонального Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів за місцезнаходженням складу (стаття 15 Закону № 481, пункт 2.1 Порядку № 251)

Акцизні марки

Єдиноподатника це не стосується

Акцизні марки — це турбота виробників та імпортерів алкогольних напоїв (пункт 226.1 ПКУ). Тому власник кафе їх придбавати не повинен.

Єдине, що потрібно робити, так це перевіряти наявність акцизних марок на алкогольній продукції, яка знаходиться в кафе та на складі.

Незважаючи на те, що недавно у стінах Верховної Ради України прозвучав намір відмовитися від паперових акцизних марок і перейти на електронні, на практиці до цього справа ще не дійшла. І, ймовірно, найближчим часом подібних змін чекати не слід

Книга відгуків і пропозицій

Має бути у кожного підприємця

Має бути у кожного підприємця

Куточок споживача

Куточок споживача повинен знаходитися на видному місці (пункт 10 Порядку № 833 і пункт 3.12 Правил № 219) і містити:

1) інформацію про найменування власника або уповноваженого ним органу;

2) Книгу відгуків і пропозицій;

3) адреси та телефони органів, які забезпечують захист прав споживачів;

4) інформацію про розташування місць для тих, хто курить, і шкоду куріння (пункт 3.10 Правил № 219).

Згідно з пунктом 10 Порядку № 833 підприємець (його працівник на вимогу відвідувача повинен надати Порядок № 833, Закон про захист прав споживачів, санітарні норми, ветеринарні документи, правила продажу окремих видів товарів. Причому розміщувати їх саме в Куточку споживача не обов’язково

Книга ОДВ

Єдиноподатник зобов’язаний особисто вести Книгу ОДВ, заповнюючи в ній інформацію про доходи (отриману виручку) за підсумками дня.

Працівники єдиноподатника Книгу ОДВ вести не зобов’язані (і не мають права)

Підприємець зобов’язаний особисто вести Книгу ОДВ, відображаючи в ній дохід (отримані гроші) і витрати (витрачені гроші) загальною сумою за підсумками дня.

При цьому витрати мають бути підтверджені документально.

Працівники підприємця Книгу не ведуть

 

Отже, ми розібралися з тими документами, про які чітко відомо наступне: вони обов’язково мають бути у підприємця.

Але є ще і ряд спірних документів. З одного боку, чинне законодавство не вимагає їх наявності. А з іншого, — органи влади на місцях всіма правдами і неправдами заставляють підприємців ці документи оформляти. Тому у підприємців є два шляхи:

— або погодитися з місцевою владою і оформити ці документи;

— або абсолютно законно працювати без таких документів, але бути готовим до того, аби відстоювати свою правоту в суді.

Детально про це ми писали в статті «Багатоликий Янус» на с. 25 цього номера. Коротко наведемо спірні документи в табл. 2.

 

Дозвільні документи на кафе (спірні) Таблиця 2

Документ

Підприємець

єдиноподатник

(утримує кухню в кафе)

загальносистемник

(утримує бар в кафе)

Дозвіл на розміщення об’єкта торгівлі (послуг)

Дозвіл давно скасований, тому його можна не оформляти. Щоправда, у такому разі краще заздалегідь приготуватися до суду, для того щоб:

1) відстояти своє право роботи без дозволу;

2) відбитися від можливих штрафів (від міліції) за роботу без дозволу.

Детальніше про це див. статтю «Багатоликий Янус» на с. 25 цього номера.

Що ж до податківців, то з ними в єдиноподатника проблем не буде, оскільки йому не потрібні РРО та патент

Підприємцю на загальній системі оподаткування потрібно використовувати РРО та мати патент. Спочатку спробуйте їх отримати без цього дозволу. Цілком можливо, що податківців задовольнить договір оренди будівлі та дозвіл вони не вимагатимуть.

Якщо так і буде, то й дозвіл на розміщення об’єкта торгівлі можна не оформляти (однак при цьому слід бути «на чеку» на випадок суду — див. поради єдиноподатнику).

Якщо ж з податківцями виникли проблеми або підприємець не має наміру зв’язуватися з судом, тоді варто оформити дозвіл на розміщення об’єкта торгівлі (послуг)

Декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства для розміщення об’єкта торгівлі та побутових послуг

Таке саме, що й для дозволу на розміщення об’єкта торгівлі (послуг).

Якщо підприємець вирішить подати декларацію, то йому буде потрібен документ на приміщення для кафе. Про те, як його оформити кожному з двох підприємців, які працюють в одному кафе, ми розповідали в першій частині статті на с. 29

Погодження режиму роботи

Таке саме, що й для: — дозволу на розміщення об’єкта торгівлі (послуг); — декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства для розміщення об’єкта торгівлі та побутових послуг.

Детальніше про це див. статтю «Багатоликий Янус» на с. 25 цього номера

 

Більше про нюанси відкриття кафе ми писали у «ВД», 2013, № 6, с. 21.

 

Спільний магазин

Досить часто зустрічається ситуація, коли в одному магазині працюють декілька підприємців — кожний у своєму відділі. Дозвільні документи в такому разі оформляються так само, як і для кафе, однак з незначними нюансами (див. табл. 3 на с. 38).

 

Дозвільні та інші документи для магазину Таблиця 3

Документ

Підприємець

єдиноподатник

загальносистемник

Дозвіл від СЕС

Для торгівлі непродовольчими товарами кожний з підприємців зобов’язаний отримати висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи діючих об’єктів.

Або замість нього — подати держадміністратору декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства.

Якщо ж підприємці мають намір продавати продукти харчування, потрібно, як і для кафе, отримати експлуатаційний дозвіл операторам потужностей (об’єктів), що здійснюють в Україні діяльність з виробництва та/або обігу харчових продуктів, підконтрольних санітарній службі

Патент

Єдиноподатникам патент не потрібний. Їх звільнено від сплати збору за деякі види підприємницької діяльності (підпункт 5 пункту 297.1 ПКУ)

Оскільки торгівля здійснюватиметься за готівку (або за допомогою банківських карток), потрібно сплачувати збір за провадження торговельної діяльності. А для цього необхідно придбати торговий патент (підпункти 14.1.211, 14.1.246, 267.1.1 і 267.4.1 ПКУ)

Ліцензія

Залежить від того, якими товарами торгуватиме єдиноподатник. Товари, продаж яких ліцензується, зазначені у статті 9 Закону про ліцензування.

Але в більшості випадків ліцензія буде не потрібна

Ліцензія може згодитися для торгівлі алкогольними та тютюновими виробами, а також пестицидами, агрохімікатами, зброєю, піротехнічними засобами та іншими товарами, вказаними у статті 9 Закону про ліцензування

 

Ось, власне, і всі документи, з яких починається робота підприємців-торговців. Але на цьому ми не прощаємося. У наступному номері читайте про документи, необхідні для спільної роботи двох підприємців на СТО.

Також у наступному номері ми розповімо про те, як двом підприємцям, які працюють в одному кафе, організувати розрахунки з покупцями. Зокрема, як виписати чек у кафе при одночасному замовленні страв та алкоголю, як оформити працівників-офіціантів, чи потрібно використовувати РРО тощо.

Документи консультації

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

КЦЗУ — Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 р. № 5403-VI.

КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про захист прав споживачів — Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

Закон про ліцензування — Закон України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III.

Закон № 481 — Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-BP.

Постанова № 306 постанова КМУ «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки» від 29.02.2013 р. № 306.

Порядок № 440 — Порядок подання і реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, затверджений постановою КМУ від 05.06.2013 р. № 440.

Порядок № 712 — Порядок видачі експлуатаційного дозволу для потужностей (об’єктів) з виробництва, переробки або реалізації харчових продуктів, затверджений постановою КМУ від 12.05.2007 р. № 712.

Порядок № 833 — Порядок провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування населення, затверджений постановою КМУ від 15.06.2006 р. № 833.

Порядок № 251 — Порядок ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання, затверджений наказом ДПАУ від 28.05.2002 р. № 251.

Правила № 219 — Правила роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 24.07.2002 р. № 219.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі