Теми статей
Обрати теми

Стоп, податківець! Як на сьогодні стоять справи з мораторієм на податкові перевірки

Мокроніс Інеса, консультант газети «Власне Діло»
Нещодавно законодавці затвердили мораторій на всі перевірки (крім податкових). Цей мораторій триватиме із серпня по грудень 2014 року. Однак податкові перевірки формально потрапили під ще жорсткіший мораторій — безстроковий. Детальніше про це та взагалі про податкові перевірки зараз і поговоримо.

Мораторій-2014 не поширився на податківців…

Нагадаємо, що нещодавно Законом № 1622 встановлено мораторій на всі перевірки, крім податкових. Відповідно до нього із серпня по грудень 2014 року жодні контролюючі органи (крім ДФСУ) не зможуть перевіряти підприємців, якщо:

— на це немає дозволу КМУ;

— підприємець сам не подав заявку на перевірку.

Про це ми писали у «ВД», 2014, № 16, с. 2.

На жаль, цей мораторій податківців оминув.

 

Нові поправки до старого мораторію-2012

Крім нового мораторію-2014, діє і старий мораторій-2012, який з 07.04.2012 р. поширюється на перевірки «малих, безпроблемних» суб’єктів господарювання. Хто ж до них належить? Щас­ливчиками виявилися підприємці:

1) які не є платниками ПДВ;

2) діяльність яких не віднесена до високого ступеня ризику згідно із Законом № 877.

Цей мораторій був запроваджений Законом № 4448. Діє він і сьогодні на постійних засадах (безстроковий)*. У своїй діяльності ним керуються багато держорганів, але не податківці. Чому так?

* Діє безстроково, тобто доти, доки законодавці не вирішать його скасувати.

Річ у тім, що Закон № 4448 тісно пов’язаний із Законом № 877 такою мірою, що, по суті, не є самостійним нормативним актом, а нібито доповнює Закон № 877, посилаючись навіть на його термінологію.

У свою чергу, Закон № 877 тривалий час не стосувався податківців (див. таблицю на с. 36). Цим вони і користувалися, щоб відхреститися від небажаного мораторію.

Але нещодавно, а саме з 17.08.2014 р., скасовано особливе положення податківців: вони більше не значаться у винятках (див. таблицю на с. 36). Така новація була внесена Законом № 1600.

На кого поширюється Закон № 877

Стаття 2 Закону № 877

до 17.08.2014 р.

з 17.08.2014 р.

«Дія цього Закону поширюється на відносини, пов’язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів контролю органами доходів і зборів…»

«Дія цього Закону поширюється на відносини, пов’язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що  виникають під час здійснення заходів: валютного контролю; митного контролю на кордоні; державного експортного контролю; контролю за дотриманням бюджетного законодавства; банківського нагляду; державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції; державного нагляду за дотриманням вимог ядерної безпеки; державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації; при проведенні оперативно-розшукової діяльності, дізнання, прокурорського нагляду, досудового слідства і правосуддя»

 

Чи означає це, що з 17.08.2014 р. на податківців поширюється не лише Закон № 877, а й пов’язаний з ним Закон № 4448 про мораторій на перевірки? Адже формально виходить, що з 17.08.2014 р. податківці не мають права проводити планові та позапланові перевірки у підприємців (неплатників ПДВ), діяльність яких належить до середнього або незначного ступеня ризику. При тому, що критерії для визначення ступеня ризику податківці ще не затвердили, а з цього приводу в Законі № 877 є спеціальна норма (пункт 3 статті 22):

«Якщо не затверджені критерії розподілу суб’єктів господарювання за ступенями ризику їх господарської діяльності, <…>, то такі суб’єкти господарювання вважаються суб’єктами господарювання з незначним ступенем ризику <…>»

Таким чином, виникає запитання: чи правда, що на сьогодні податківці можуть прийти з перевіркою лише до підприємців — платників ПДВ, а решту підприємців вони перевіряти не мають права (це стосується як єдиноподатників, так і загальносистемників, не зареєстрованих платниками ПДВ)?

На жаль, доводиться констатувати, що хоча формально наведене вище твердження є правильним, водночас податківці навряд чи з ним погодяться. Річ у тім, що ще раніше, до вилучення із Закону № 877 норми, яка повніс­тю звільняла їх від обов’язку дотримуватися «лояльних» правил проведення перевірок («рятівна» норма з’явилася з 11.08.2013 р.), податківці все одно відхрещувалися від Закону № 877. І слід констатувати, що це їм вдавалося досить професійно (див. листи ДПСУ від 22.10.2009 р. № 12878/15/23-7016/1035, від 25.06.2009 р. № 2833/н/23-4014 і від 15.08.2008 р. № 322/2/23-4010). Хоча висновки були зроблені досить давно, їх можна перенести на сьогодення.

Як тоді, так і тепер вийти сухими з води їм напевно допоможе неузгодженість норм Закону № 877 і ПКУ.

Зі змісту Закону № 877 випливає, що за обсягом регулювання він належить до категорії загальних законодавчих актів, а отже, прямо не змушує податківців виконувати його при­писи.

Спеціалізованим законом, який дозволяє податківцям проводити контрольні заходи, є ПКУ. У ньому, як відомо, визначені не лише засади побудови системи оподаткування в Україні, а й порядок контролю за справлянням податків і зборів. Саме у ПКУ визначені статус ДФСУ, її функції і права, зокрема й щодо проведення перевірок. Крім того, у главі 8 ПКУ встановлені підстави та порядок проведення податкового контролю (перевірок).

Таким чином, як бачимо, фактично проведення перевірок податковими органами прямо не стосується визначеної Законом № 877 сфери застосування.

Крім того, податківці мають ще один «козир на руках»: лист ВАдСУ від 31.07.2008 р. № 1331/100/13-08. У ньому суд зазначає: «відносини у процесі контролю за дотриманням податкового законодавства не належать до сфери господарської діяльності, а є відносинами, що виникають у сфері управління. Тому правове регулювання цих відносин здійснюється спеціальним законодавством…». На момент видання цього листа це був Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII, сьогодні ж це ПКУ.

Як не прикро, змусити податківців орієнтуватися на відносно лояльні правила проведення перевірок навряд чи вдасться.

Щоб переконати податківців підкоритися вимогам Закону № 877, на нашу думку, необхідно погоджувати з цим Законом положення ПКУ в частині адміністрування податків і зборів. Поки цього не буде зроблено, надія зобов’язати податківців орієнтуватися на норми Закону № 877 є мізерною.

 

У зоні АТО перевірок немає

Нещодавно, 02.09.2014 р., був ухвалений Закон № 1655, згідно з яким тимчасово* припиняються всі планові та позапланові перевірки суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у зоні АТО. Перевіркам підлягають лише ті з них, які згідно із затвердженими критеріями віднесені до високого ступеня ризику.

* На час дії АТО.

Щоправда, сьогодні Закон № 1655 все ще офіційно не опублікований і тому поки що не набув чинності.

 

Про штрафи на податківців за порушення правил перевірки та про те, що їм заборонено робити під час перевірок

Завдяки Закону № 1600 тепер у підприємців є чим погрозити надміру завзятим охоронцям закону.

Так, у КУпАП з’явилася нова стаття 16621, згідно з якою посадові особи органу держконтролю можуть бути оштрафовані на 850 — 1700 грн. за:

  • порушення строків перевірки;

  • порушення періодичності перевірок;

  • проведення перевірок за відсутності підстав, установлених законом;

  • проведення планових перевірок без своєчасного письмового повідомлення;

  • проведення позапланових перевірок без погодження з відповідним центральним органом виконавчої влади (якщо таке погодження є обов’язковим**);

  • проведення перевірки без акта перевірки;

  • висування вимог про надання документів, інформації, зразків продукції, які не стосуються перевірки, що проводиться, тощо.

** Нагадаємо, що до кінця року на будь-які перевірки потрібний спеціальний дозвіл КМУ.

Повторне протягом року порушення цих вимог загрожує вже штрафом від 1700 до 1550 грн.

Крім того, Законом № 1600 внесено позитивні зміни і до Закону № 877. Наприклад:

перевірки не можна проводити за анонімними заявами (скаргами) або необґрунтованими заявами. Громадянин, який подав безпідставну скаргу, несе за це відповідальність;

— щодо одного й того самого питання не можуть приходити з перевіркою різні держоргани, у такому разі перевірка має бути одна — комплексна;

— не допускається проведення протягом одного року більше однієї планової перевірки стосовно одного підприємця;

— під час перевірки не допускається вилучення у підприємця оригіналів документів, а також комп’ютерів та їх частин (крім випадків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством);

шкода, завдана підприємцю незаконним рішенням, дією або бездіяльністю контролера, відшкодовується йому з держбюджету (а потім стягується з цього контролера до бюджету).

І останньою, але не менш важливою новиною стало зростання кількості держорганів, на яких тепер поширюється Закон № 877. Так, зі статті 2 Закону № 877 вилучили звільнення від цього Закону, що раніше діяло для податківців, представників ДАІ, архітектурного контролю та деяких інших, менш популярних контролюючих органів. Що це дає?
По-перше, при перевірках вони повинні суворо дотримуватись приписів Закону № 877 (а він вигідний для підприємців).

А по-друге, сьогодні вони не мають права проводити перевірки (ні планові, ні позапланові) у підприємців — неплатників ПДВ*. Безстроковий мораторій на перевірки цих осіб установлений Законом № 4448.

* Це стосується як єдиноподатників, так і загальносистемників. Такий самий мораторій діє й щодо юридичних осіб, однак лише для єдиноподатників.

Документи консультації

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон № 4448 — Закон України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» від 23.02.2012 р. № 4448-VI.

Закон № 877 — Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Закон № 1600  Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження втручання у діяльність суб’єктів господарювання» від 22.07.2014 р. № 1600-VII.

Закон № 1655 — Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 р. № 1655-VII.

Закон № 1622 Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 31.07.2014 р. № 1622-VII.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі