Мораторій-2014 не поширився на податківців…
Нагадаємо, що нещодавно Законом № 1622 встановлено мораторій на всі перевірки, крім податкових. Відповідно до нього із серпня по грудень 2014 року жодні контролюючі органи (крім ДФСУ) не зможуть перевіряти підприємців, якщо:
— на це немає дозволу КМУ;
— підприємець сам не подав заявку на перевірку.
Про це ми писали у «ВД», 2014, № 16, с. 2.
На жаль, цей мораторій податківців оминув.
Нові поправки до старого мораторію-2012
Крім нового мораторію-2014, діє і старий мораторій-2012, який з 07.04.2012 р. поширюється на перевірки «малих, безпроблемних» суб’єктів господарювання. Хто ж до них належить? Щасливчиками виявилися підприємці:
1) які не є платниками ПДВ;
2) діяльність яких не віднесена до високого ступеня ризику згідно із Законом № 877.
Цей мораторій був запроваджений Законом № 4448. Діє він і сьогодні на постійних засадах (безстроковий)*. У своїй діяльності ним керуються багато держорганів, але не податківці. Чому так?
* Діє безстроково, тобто доти, доки законодавці не вирішать його скасувати.
Річ у тім, що Закон № 4448 тісно пов’язаний із Законом № 877 такою мірою, що, по суті, не є самостійним нормативним актом, а нібито доповнює Закон № 877, посилаючись навіть на його термінологію.
У свою чергу, Закон № 877 тривалий час не стосувався податківців (див. таблицю на с. 36). Цим вони і користувалися, щоб відхреститися від небажаного мораторію.
Але нещодавно, а саме з 17.08.2014 р., скасовано особливе положення податківців: вони більше не значаться у винятках (див. таблицю на с. 36). Така новація була внесена Законом № 1600.
На кого поширюється Закон № 877
Стаття 2 Закону № 877 | |
до 17.08.2014 р. | з 17.08.2014 р. |
«Дія цього Закону поширюється на відносини, пов’язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів контролю органами доходів і зборів…» | «Дія цього Закону поширюється на відносини, пов’язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів: валютного контролю; митного контролю на кордоні; державного експортного контролю; контролю за дотриманням бюджетного законодавства; банківського нагляду; державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції; державного нагляду за дотриманням вимог ядерної безпеки; державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації; при проведенні оперативно-розшукової діяльності, дізнання, прокурорського нагляду, досудового слідства і правосуддя» |
Чи означає це, що з 17.08.2014 р. на податківців поширюється не лише Закон № 877, а й пов’язаний з ним Закон № 4448 про мораторій на перевірки? Адже формально виходить, що з 17.08.2014 р. податківці не мають права проводити планові та позапланові перевірки у підприємців (неплатників ПДВ), діяльність яких належить до середнього або незначного ступеня ризику. При тому, що критерії для визначення ступеня ризику податківці ще не затвердили, а з цього приводу в Законі № 877 є спеціальна норма (пункт 3 статті 22):
«Якщо не затверджені критерії розподілу суб’єктів господарювання за ступенями ризику їх господарської діяльності, <…>, то такі суб’єкти господарювання вважаються суб’єктами господарювання з незначним ступенем ризику <…>»
Таким чином, виникає запитання: чи правда, що на сьогодні податківці можуть прийти з перевіркою лише до підприємців — платників ПДВ, а решту підприємців вони перевіряти не мають права (це стосується як єдиноподатників, так і загальносистемників, не зареєстрованих платниками ПДВ)?
На жаль, доводиться констатувати, що хоча формально наведене вище твердження є правильним, водночас податківці навряд чи з ним погодяться. Річ у тім, що ще раніше, до вилучення із Закону № 877 норми, яка повністю звільняла їх від обов’язку дотримуватися «лояльних» правил проведення перевірок («рятівна» норма з’явилася з 11.08.2013 р.), податківці все одно відхрещувалися від Закону № 877. І слід констатувати, що це їм вдавалося досить професійно (див. листи ДПСУ від 22.10.2009 р. № 12878/15/23-7016/1035, від 25.06.2009 р. № 2833/н/23-4014 і від 15.08.2008 р. № 322/2/23-4010). Хоча висновки були зроблені досить давно, їх можна перенести на сьогодення.
Як тоді, так і тепер вийти сухими з води їм напевно допоможе неузгодженість норм Закону № 877 і ПКУ.
Зі змісту Закону № 877 випливає, що за обсягом регулювання він належить до категорії загальних законодавчих актів, а отже, прямо не змушує податківців виконувати його приписи.
Спеціалізованим законом, який дозволяє податківцям проводити контрольні заходи, є ПКУ. У ньому, як відомо, визначені не лише засади побудови системи оподаткування в Україні, а й порядок контролю за справлянням податків і зборів. Саме у ПКУ визначені статус ДФСУ, її функції і права, зокрема й щодо проведення перевірок. Крім того, у главі 8 ПКУ встановлені підстави та порядок проведення податкового контролю (перевірок).
Таким чином, як бачимо, фактично проведення перевірок податковими органами прямо не стосується визначеної Законом № 877 сфери застосування.
Крім того, податківці мають ще один «козир на руках»: лист ВАдСУ від 31.07.2008 р. № 1331/100/13-08. У ньому суд зазначає: «відносини у процесі контролю за дотриманням податкового законодавства не належать до сфери господарської діяльності, а є відносинами, що виникають у сфері управління. Тому правове регулювання цих відносин здійснюється спеціальним законодавством…». На момент видання цього листа це був Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII, сьогодні ж це ПКУ.
Як не прикро, змусити податківців орієнтуватися на відносно лояльні правила проведення перевірок навряд чи вдасться.
Щоб переконати податківців підкоритися вимогам Закону № 877, на нашу думку, необхідно погоджувати з цим Законом положення ПКУ в частині адміністрування податків і зборів. Поки цього не буде зроблено, надія зобов’язати податківців орієнтуватися на норми Закону № 877 є мізерною.
У зоні АТО перевірок немає
Нещодавно, 02.09.2014 р., був ухвалений Закон № 1655, згідно з яким тимчасово* припиняються всі планові та позапланові перевірки суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у зоні АТО. Перевіркам підлягають лише ті з них, які згідно із затвердженими критеріями віднесені до високого ступеня ризику.
* На час дії АТО.
Щоправда, сьогодні Закон № 1655 все ще офіційно не опублікований і тому поки що не набув чинності.
Про штрафи на податківців за порушення правил перевірки та про те, що їм заборонено робити під час перевірок
Завдяки Закону № 1600 тепер у підприємців є чим погрозити надміру завзятим охоронцям закону.
Так, у КУпАП з’явилася нова стаття 16621, згідно з якою посадові особи органу держконтролю можуть бути оштрафовані на 850 — 1700 грн. за:
-
порушення строків перевірки;
-
порушення періодичності перевірок;
-
проведення перевірок за відсутності підстав, установлених законом;
-
проведення планових перевірок без своєчасного письмового повідомлення;
-
проведення позапланових перевірок без погодження з відповідним центральним органом виконавчої влади (якщо таке погодження є обов’язковим**);
-
проведення перевірки без акта перевірки;
-
висування вимог про надання документів, інформації, зразків продукції, які не стосуються перевірки, що проводиться, тощо.
** Нагадаємо, що до кінця року на будь-які перевірки потрібний спеціальний дозвіл КМУ.
Повторне протягом року порушення цих вимог загрожує вже штрафом від 1700 до 1550 грн.
Крім того, Законом № 1600 внесено позитивні зміни і до Закону № 877. Наприклад:
— перевірки не можна проводити за анонімними заявами (скаргами) або необґрунтованими заявами. Громадянин, який подав безпідставну скаргу, несе за це відповідальність;
— щодо одного й того самого питання не можуть приходити з перевіркою різні держоргани, у такому разі перевірка має бути одна — комплексна;
— не допускається проведення протягом одного року більше однієї планової перевірки стосовно одного підприємця;
— під час перевірки не допускається вилучення у підприємця оригіналів документів, а також комп’ютерів та їх частин (крім випадків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством);
— шкода, завдана підприємцю незаконним рішенням, дією або бездіяльністю контролера, відшкодовується йому з держбюджету (а потім стягується з цього контролера до бюджету).
І останньою, але не менш важливою новиною стало зростання кількості держорганів, на яких тепер поширюється Закон № 877. Так, зі статті 2 Закону № 877 вилучили звільнення від цього Закону, що раніше діяло для податківців, представників ДАІ, архітектурного контролю та деяких інших, менш популярних контролюючих органів. Що це дає? По-перше, при перевірках вони повинні суворо дотримуватись приписів Закону № 877 (а він вигідний для підприємців).
А по-друге, сьогодні вони не мають права проводити перевірки (ні планові, ні позапланові) у підприємців — неплатників ПДВ*. Безстроковий мораторій на перевірки цих осіб установлений Законом № 4448.
* Це стосується як єдиноподатників, так і загальносистемників. Такий самий мораторій діє й щодо юридичних осіб, однак лише для єдиноподатників.
Документи консультації
ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.
КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.
Закон № 4448 — Закон України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» від 23.02.2012 р. № 4448-VI.
Закон № 877 — Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.
Закон № 1600 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження втручання у діяльність суб’єктів господарювання» від 22.07.2014 р. № 1600-VII.
Закон № 1655 — Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 р. № 1655-VII.
Закон № 1622 — Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 31.07.2014 р. № 1622-VII.