Нарешті з’явився Закон, який вирішує економічний бік «кримського» питання. Строком на 10 років на території АР Крим та м. Севастополя створюється вільна економічна зона (ВЕЗ).
Що ж з податками? На території ВЕЗ не справляються загальнодержавні податки та збори, передбачені статтею 9 ПКУ, а також пенсійний збір з окремих видів госпоперацій («мобільний», «ювелірний», при купівлі нерухомості або легкового авто, інвалюти). А ось місцеві податки та збори на території ВЕЗ «Крим» справлятися можуть.
Роботодавці, які перебувають на материковій частині України (не в Криму) і при цьому виплачують зарплату (та інші подібні виплати та компенсації) найманим працівникам з постійним місцем проживання на території ВЕЗ «Крим», обкладають такі виплати за загальними правилами за місцезнаходженням роботодавця.
Фізичні особи (про юридичних осіб нічого не зазначено) з податковою адресою на іншій території України (поза Кримом) зобов’язані задекларувати об’єкти житлової нерухомості, які перебувають в їх власності та розташовані на території ВЕЗ «Крим». Це потрібно для того, щоб визначити загальну базу оподаткування на нерухомість та отримати пільги з цього податку.
Фізичні особи та юридичні особи з податковою адресою (місцем проживання / місцезнаходженням) на території ВЕЗ «Крим» з метою оподаткування прирівняні до нерезидентів. Відповідно фізичні особи та юридичні особи з податковою адресою на іншій території України (не Крим) прирівняні до резидентів.
Увага! До таких кримських нерезидентів не застосовуються норми щодо уникнення подвійного оподаткування доходів з джерелом походження з України.
Товари, які були вироблені, достатньо перероблені або ввезені на митну територію України та випущені у вільний обіг на тимчасово окупованій території (ТОТ) України до набуття чинності Законом № 1207 (тобто до 27.04.2014 р.), вважаються товарами з українським статусом. Вони вільно переміщаються на іншу територію України без застосування заходів тарифного та нетарифного регулювання ЗЕД до 01.01.2015 р.
Для цілей застосування податкового та митного законодавства договори, укладені між кримськими та іншими госпсуб’єктами, застосовуються замість зовнішньоекономічних договорів (контрактів).
Важливе для платників ПДВ. Із Закону виключили всі згадки про облік кримських податкових накладних (ПН), які були в законопроекті. Суть їх зводилася до того, що такі ПН потрібно прибрати з податкового кредиту, але без штрафів.
Тепер же в Законі просто зазначено, що з 1 червня 2014 року вважається анульованою податкова реєстрація осіб, які станом на 31 травня 2014 року мали місцезнаходження (місце проживання) і перебували на обліку в контролюючих органах на території АР Крим або м. Севастополя.
З цього, напевно, і потрібно виходити. Якщо до 01.06.2014 р. кримський контрагент на момент, коли мала бути виписана ПН, не був виключений з Реєстру платників ПДВ, то податковий кредит можна поставити на підставі ПН або скарг за формою додатка Д8. У такому ключі податківці міркували в листі ДПСУ від 30.07.2014 р. № 654/6/99-99-19-03-02-15.
Зверніть увагу! У перехідних положеннях Закону окремо прописані сьогоднішні правила роботи у ВЕЗ — до закінчення окупації. Так, на 01.06.2014 р. вважається анульованою податкова реєстрація осіб, які за станом на 31.05.2014 р. перебували на обліку в контролюючих органах на території АР Крим або м. Севастополя. Українську податкову реєстрацію можна відновити після евакуації на материкову територію України (порядок евакуації бізнесу прописаний у статті 15 Закону, що коментується).
Для цілей митного оформлення постачання товарів з території ВЕЗ «Крим» на іншу територію України прирівняне до імпорту. Постачання товарів з материкової території України до Криму відповідно прирівняне до експорту. Кабмін має право тимчасово обмежувати постачання окремих товарів (робіт, послуг) та/або під окремими (усіма) митними режимами з ТОТ на іншу територію України та навпаки. Таке рішення має набути чинності не раніше ніж через 30 календарних днів після його опублікування. Товари, які перебували на території ВЕЗ «Крим» на 27.09.2014 р., набувають митного статусу іноземних товарів.
З приводу цього вже з’явився лист ДПСУ від 26.09.2014 р. № 5626/7/99-99-24-01-06-17. Контролери листом поспішили роз’яснити особливості здійснення митних формальностей, пов’язаних з переміщенням товарів, транспортних засобів комерційного призначення через кордон ВЕЗ «Крим».
Для розміщення товарів у митний режим вільної митної зони застосовується митна декларація типу «ЕК 24 ХХ», де ХХ — відповідний літерний код типу декларації.
При переміщенні іноземних товарів через іншу територію України з подальшим їх ввезенням на територію ВЕЗ «Крим» застосовуються:
— для доставки іноземних товарів в зону діяльності Херсонської або Запорізької митниці — МД типу «IМ 24 ЕЕ» (якщо декларантом цих товарів є резидент України з місцезнаходженням (місцем проживання) на іншій території України), «ТР 81 AA» або документи, що використовуються для декларування товарів і транспортних засобів комерційного призначення в митний режим транзиту;
— для розміщення іноземних товарів у митний режим вільної митної зони — відповідно МД типу «IM 24 ДЕ» або «IM 24 АА».
При переміщенні товарів з території ВЕЗ «Крим» на іншу територію України застосовуються типи митних декларацій з урахуванням митного режиму, дозволеного Митним кодексом України, в який поміщуються товари.