Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Як управителям ФФБ розрахувати коефіцієнт платоспроможності: пояснення Держфінпослуг

Редакція ББ
Будівельна Бухгалтерія Квітень, 2009/№ 8
Друк
Лист від 12.03.2009 р. № 3446/07-6

Як управителям ФФБ розрахувати коефіцієнт платоспроможності: пояснення Держфінпослуг

 

Лист Держфінпослуг України від 12.03.2009 р. № 3446/07-6

 

Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України (далі — Держфінпослуг) розглянула <...> звернення <...> та повідомляє.

З метою зменшення ризиків по управлінню майном довірителів та на виконання вимог пункту 3.12 Ліцензійних умов провадження діяльності із залучення коштів установників управління майном для фінансування об'єкта будівництва та/або здійснення операцій з нерухомістю, які затверджено розпорядженням Держфінпослуг України від 24.06.2004 р. № 1225 ліцензіат має забезпечувати отримання чистого прибутку в такому розмірі, щоб сформувати резервний фонд у розмірі 25 відсотків від розміру статутного капіталу ліцензіата протягом п'яти років з моменту початку діяльності із залучення коштів установників.

Розмір щорічних відрахувань до резервного фонду передбачається установчими документами, але не може бути меншим п'яти відсотків суми прибутку товариства

відповідно до статті 87 Господарського кодексу України.

У бухгалтерському обліку в рядку 340, відповідно до

Положення (стандарту) бухгалтерського обліку № 2 «Баланс», затвердженого наказом Мінфіну України від 31.03.99 р. № 87 відображається залишок (кредитове сальдо рахунку 43) — невикористаного резервного капіталу, а саме наводиться сума резервів, створених відповідно до чинного законодавства або установчих документів за рахунок нерозподіленого прибутку підприємств.

Крім того, фінансові установи формують резерви для покриття ризиків неповернення основного боргу за кредитами, гарантіями, поруками, придбаними цінними паперами, іншими видами заборгованості, визнаними нестандартними відповідно до Методики, ствердженої

розпорядженням Держфінпослуг України від 04.06.2004 р. № 912.

Ця Методика встановлює порядок формування небанківськими фінансовими установами резерву для покриття ризиків неповернення основного боргу (далі — резерв

) за кредитами, гарантіями, поруками, придбаними цінними паперами, іншими вилами заборгованості з метою підвищення надійності та стабільності фінансових установ, збереження реальної вартості фінансових активів та захисту інтересів клієнтів небанківських фінансових установ.

У бухгалтерському обліку в рядку 162 в формі № 1 «Баланс» відображається залишок (кредитове сальдо рахунку 38 «Резерв сумнівних боргів») для покриття ризиків.

За кредитом рахунку 38 «Резерв сумнівних боргів» відображається створення резерву сумнівних боргів у кореспонденції з

рахунками обліку витрат, за дебетом — списання сумнівної заборгованості в кореспонденції з рахунками обліку дебіторської заборгованості або зменшення нарахованих резервів у кореспонденції з рахунком обліку доходів.

Тому,

для розрахунку коефіцієнта платоспроможності, який відображає здатність ліцензіата своєчасно і в повному обсязі розраховуватися за своїми зобов'язаннями, що випливають із операцій грошового характеру та інше, повинні братися до уваги показники власного капіталу, резервного фонду та резерву сумнівних боргів ліцензіата по відношенню до майна, що перебуває в його управлінні та обліковується на окремому балансі.

У зв'язку з прийняттям

Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення фінансових механізмів здійснення інвестицій у будівництво житла» від 18.12.2008 р. № 692-VI, Держфінпослуг будуть унесені відповідні зміни до нормативної бази щодо діяльності фінансових установ управителів ФФБ та ФОН.

 

Голова В. Суслов

 

КОМЕНТАР

 

Спочатку звернемо увагу читачів на останній абзац листа, де працівники Держфінпослуг згадують про зміни, унесені до чинного законодавства

Законом від 18.12.2008 р. № 692-VI 1 (коментарі до цього Закону див. у газеті «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 7, с. 28–38).

1 Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення фінансових механізмів здійснення інвестицій в будівництво житла» від 18.12.2008 р. № 692-VI.

Нагадаємо, що одна зі згаданих змін полягала в тому, що парламентарі заборонили встановлювати будь-які обмеження на обсяги залучення коштів керівниками ФФБ.

Як випливає з листа,

коефіцієнт платоспроможності має на меті відобразити «здатність ліцензіата своєчасно і в повному обсязі розраховуватися за своїми зобов'язаннями». Цей показник визначається як співвідношення суми власного капіталу, «резервного і страхового фондів» та суми активів, зважених за ступенем ризику. Згідно з Ліцензійними умовами2 коефіцієнт платоспроможності має підтримуватися на рівні не нижче 0,08.

2 Ліцензійні умови провадження діяльності із залучення коштів установників управління майном для фінансування об’єкта будівництва та/або здійснення операцій з нерухомістю, затверджені розпорядженням Держфінпослуг України від 24.06.2004 р. № 1225.

Узагалі кажучи, механізм розрахунку цього показника настільки незвичайний, що відразу непросто зробити однозначний висновок, установлює коефіцієнт платоспроможності обмеження на залучення коштів керівником ФФБ чи ні.

На наш погляд, установлення ліцензійних параметрів цього коефіцієнта керівникам ФФБ

по суті є нічим іншим, як обмеженням на обсяги залучення фінансових ресурсів. Адже чим більше активів залучить і розмістить за об'єктами керівник, тим нижче буде значення цього коефіцієнта. Тому з моменту набуття чинності Законом від 18.12.2008 р. № 692-VI регуляторний контроль за дотриманням коефіцієнта платоспроможності має бути припинено. Утім, ми допускаємо, що у чиновників Держфінпослуг із цього приводу може бути й інша точка зору.

Щодо алгоритму розрахунку коефіцієнта платоспроможності, то Держфінпослуг, по суті, підтвердив свою неортодоксальну позицію, раніше висловлену в

листі від 03.11.2008 р. № 1181/07-3 (текст цього листа та коментар до нього див. у газеті «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 1, с. 5 — 7).

Мабуть, найнезвичайнішим моментом роз'яснень Держфінпослуг є положення про те, що при розрахунку коефіцієнта платоспроможності під

«страховим фондом» розуміється не що інше, як резерв сумнівних боргів , сформований за кредитом рахунка 38.

Яке смислове навантаження несе сума власного капіталу, резервного капіталу (який уже входить до суми власного капіталу) та резерву сумнівних боргів, нам зрозуміти важко. Як, утім, і більшості керівників ФФБ.

Сподіватимемося, що зміни нормативної бази, обіцяні в цьому листі, не змусять на себе довго чекати і прояснять питання, пов'язані з розрахунком, тлумаченням і контролем коефіцієнта платоспроможності.

 

Сергій Шемет

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі