Теми статей
Обрати теми

Коли нараховувати ПДВ, якщо дати підписання акта припадають на різні періоди?

Редакція ББ
Відповідь на запитання

Коли нараховувати ПДВ, якщо дати підписання акта припадають на різні періоди?

 

Представник компанії-підрядника підписав акт виконаних БМР за вересень 2009 року у вересні, а представник підприємства-замовника датував свій підпис на цьому акті жовтнем.

Оплату виконаних робіт було здійснено в листопаді.

У якому періоді підрядник має відобразити податкові зобов’язання з ПДВ з вартості виконаних підрядних робіт?

 

У газеті «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 8 на с. 45 — 46 уже розглядалася ситуація, коли оформлення акта виконаних робіт розтягувалося на різні звітні періоди.

Тоді акцент було зроблено на нюансах відображення валових доходів і нарахування податку на прибуток.

Що стосується податку на додану вартість, то треба звернути увагу на ключове формулювання, що міститься в п.п. 7.3.1 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР (далі — Закон про ПДВ).

Зазначена норма Закону про ПДВ говорить про те, що дата виникнення податкових зобов’язань припадає на період, протягом якого відбувається «оформлення документа, що засвідчує факт виконання робіт (послуг) платником податків» (якщо раніше не було здійснено оплату таких робіт).

Отже, щоб коректно визначити період нарахування податкових зобов’язань, підрядник має з’ясувати, коли саме відбулося власне оформлення акта: у вересні, коли було виконано роботи і підрядник їх здав замовнику, або в жовтні, коли замовник прийняв обсяги робіт, зазначені в акті?

У Законі про ПДВ немає конкретних визначень щодо «дати оформлення».

Тому в цьому випадку платники податків та працівники державної податкової служби (ДПС) керуються власними поглядами на проблему.

Наприклад, один з авторитетних працівників київської ДПС, відповідаючи на аналогічне запитання щодо форми № КБ-2в, зазначив таке:

«…акт приймання виконаних підрядних робіт вважається оформленим лише при дотриманні всіх вимог щодо затвердженої типової форми, зокрема, при наявності підписів кожної із сторін — виконавця та замовника. А тому, враховуючи, що датою

оформлення акта приймання виконаних підрядних робіт є дата його підписання замовником, а у нашому випадку — це у жовтні місяці, податкові зобов’язання у виконавця будівельних робіт виникають не у вересні місяці, а у жовтні»1.

1 Лаптєва О. І. Пільгове оподаткування з ПДВ: Будівництво. Продаж житла. — К.: Компас, 2002, с. 9 — 10.

Проте ми змушені визнати, що не завжди консультації представників ДПС дають підстави для таких чітких висновків.

Скажімо, у консультації Наталії Кирпи (ДПІ в Дніпровському районі м. Києва) з аналогічного питання було процитовано

п.п. 7.3.1 Закону про ПДВ і зроблено такий висновок:

«

Таким чином, податкові зобов’язання з ПДВ підприємство-виконавець має нараховувати за датою оформлення акта та підписання сторонами договору, що засвідчує факт надання (виконання) послуг. Податкова накладна складається продавцем послуг з дати підписання акта сторонами, тобто за датою виникнення податкових зобов’язань (п.п. 7.2.3 ст. 7 Закону про ПДВ»2).

2«Бухгалтерія», 2009, №42, с. 80.

Нам, по-перше, не зрозуміло, чому раптом у названій консультації крім згадки

акта виникло посилання ще й на договір. Адже договір не покликано засвідчувати факт виконання робіт. Для цього призначено акт.

По-друге, не зрозуміло, для чого в своїй консультації представник ДПС перекручує зміст

Закону про ПДВ. Зверніть увагу: Закон про ПДВ говорить про «факт виконання робіт», а автор консультації — про «факт надання (виконання) послуг». Чи не зроблено це для того, щоб визначити дату нарахування податкових зобов’язань у більш ранньому періоді? Чи не заявлять при перевірці податкові інспектори, що, підписавши акт у вересні, підрядник тим самим надав свої роботи замовнику у вересні, і тому нараховувати податок необхідно у вересні?

Оптимізм вселяє тільки остання пропозиція консультації. Тут важливо зазначити, що дату складання податкової накладної автор консультації прив’язує до дати підписання акта не однією стороною, а «сторонами» договору. Тобто, очевидно, мається на увазі, що ця дата припадає на період, коли на акті з’явилися

всі необхідні підписи. А оскільки дата виписки податкової накладної пов’язана з датою виникнення податкових зобов’язань, можна дійти висновку про те, що нарахування ПДВ має відбутися тоді, коли акт було підписано і підрядником, і замовником.

Це означає, що

в цьому випадку податкові зобов’язання за вересневими обсягами БМР відобразяться в жовтневій декларації підрядника.

 

Дмитро Чечель

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі