Теми статей
Обрати теми

Утримання та експлуатація будівельних машин і механізмів: документування та облік господарських операцій

Редакція ББ
Стаття

Утримання та експлуатація будівельних машин і механізмів: документування та облік господарських операцій

Наталія Григор’єва, економіст-аналітик

 

Експлуатація будівельних машин і механізмів завжди потребує особливого облікового контролю з боку бухгалтера, оскільки використання техніки на будівництві пов’язане з витратами не лише трудових ресурсів, а й матеріалів, палива, запчастин. Крім того, часто використання таких машин тягне за собою необхідність нарахування і сплати додаткових податків: податку на транспорт і збору за забруднення навколишнього середовища. У цій статті оглядово розглянемо основні моменти, на які бухгалтеру слід звернути увагу.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

 

Закон про податок на прибуток — Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

П(С)БО 7 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 р. № 92.

П(С)БО 18 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 18 «Будівельні контракти», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 28.04.2001 р. № 205.

Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів — Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 30.09.2003 р. № 561.

Методичні рекомендації щодо формування собівартості БМР — Методичні рекомендації щодо формування собівартості будівельно-монтажних робіт, затверджені наказом Державного комітету з будівництва та архітектури від 16.02.2004 р. № 30.

Закон про бухоблік — Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» від 28.02.2007 р. № 234.

 

У попередньому номері* ми розглянули питання придбання основних фондів. Нагадаємо лише, що відповідно до

П(С)БО 7 в бухгалтерському обліку під основними засобами розуміють матеріальні активи, які підприємство утримує з метою їх використання у процесі виробництва чи поставки товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних чи соціально-культурних функцій, очікуваний термін корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (чи операційного циклу, якщо він більше року).

* «Придбання будівельного обладнання та механізмів» // «Будівельна бухгалтерія», 2008, перший рекламний номер, с. 17 — 19.

Відповідно до

П(С)БО 7 для цілей бухгалтерського обліку одиницею обліку основних засобів є об'єкт основних засобів.

Згідно з

п. 5 П(С)БО 7 основні засоби поділяються на три групи: основні засоби, інші необоротні матеріальні активи та незавершені капітальні інвестиції, які, у свою чергу, поділяються на групи. Група основних засобів являє собою сукупність однотипних за технічними характеристиками, призначенням та умовами використання об'єктів необоротних матеріальних активів.

Так, будівельні машини та механізми, що експлуатуються на будівельному підприємстві, цілком впишуться у дві групи. Це група «Машини та обладнання» і «Транспортні засоби».

 

Методи нарахування амортизації об'єктів основних засобів

 

Відповідно до

П(С)БО 7 «Основні засоби» амортизація основних засобів нараховується із застосуванням таких методів:

1) прямолінійного (прямолінійного списання);

2) зменшення залишкової вартості (зниження залишку);

3) прискореного зменшення залишкової вартості;

4) кумулятивного (суми чисел років);

5) виробничого (метод сум одиниць продукції).

Крім перелічених методів, підприємства на свій розсуд можуть застосовувати норми та методи, передбачені

Законом про податок на прибуток.

Метод амортизації вибирається підприємством самостійно з урахуванням очікуваного способу отримання економічних вигод від використання основних засобів.

У разі зміни очікуваного способу отримання економічних вигод від використання об'єкта метод амортизації переглядається. Зміна методу амортизації відображається в наказі про облікову політику підприємства, при цьому сума амортизаційних відрахувань поточного та майбутніх періодів підлягає коригуванню.

Нарахування амортизації за новим методом починається з місяця, наступного за місяцем прийняття рішення про зміну методу амортизації.

В обліку амортизаційні відрахування щодо машин та обладнання, яке безпосередньо зайняте на конкретному будівельному об'єкті і робота якого входить до кошторису, обліковуються як інші прямі витрати на рахунку 23 «Виробництво». Такого висновку можна дійти виходячи з регламентованого

П(С)БО 16 складу витрат, що формують собівартість робіт. Застосовується цей стандарт до обліку витрат за будівельними контрактами, з урахуванням особливостей їх визнання і складу, установлених П(С)БО 18 . Згідно з п. 12 П(С)БО 18 витрати за будівельним контрактом включають:

— витрати, безпосередньо, пов'язані з виконанням цього контракту;

— загальновиробничі витрати.

До складу загальновиробничих витрат включаються передбачені

П(С)БО 16 витрати на управління, організацію та обслуговування будівельного виробництва з розподілом між об'єктами будівництва з використанням бази розподілу при нормальній потужності (пропорційно прямим витратам, обсягам доходів, прямим витратам на оплату праці, відпрацьованому будівельними машинами та механізмами часу тощо). Водночас слід зауважити, що в Методичних рекомендаціях щодо формування собівартості БМР витрати на експлуатацію будівельних машин і механізмів виділено до окремої статті прямих статей калькуляції витрат. Мінфін, у принципі, не заперечує проти такої ініціативи Держбуду, він лише попереджає підрядників, щоб при виділенні статті витрат на експлуатацію будівельних машин і механізмів не виникло подвійного обліку витрат (лист Мінфіну від 21.01.2005 р. № 31-04200-10-10/1001).

З метою податкового обліку відповідно до

Закону про податок на прибуток основні фонди поділяються на чотири групи:

група 1 — будівлі, споруди, їх структурні компоненти і передавальні пристрої, у тому числі житлові будинки та їх частини (квартири та місця загального користування), вартість капітального поліпшення землі;

група 2 — автомобільний транспорт і вузли (запасні частини) до нього; меблі; побутові електронні, оптичні, електромеханічні прилади та інструменти, інше конторське (офісне) обладнання, устаткування та приладдя до них;

група 3 — будь-які інші основні фонди, не включені до груп 1, 2, 3 і 4;

група 4 — електронно-обчислювальні машини, інші машини для автоматичного оброблення інформації, їх програмне забезпечення, пов'язані з ними засоби зчитування або друкування інформації, інші інформаційні системи, телефони (у тому числі стільникові), мікрофони та рації, вартість яких перевищує вартість малоцінних товарів (предметів).

Облік основних фондів першої групи ведеться щодо групи в цілому і щодо кожного об'єкта окремо, а другої, третьої та четвертої — тільки щодо групи. Оскільки тема цієї статті — облік машин і механізмів, то в податковому обліку для розподілу, найімовірніше, буде використано групу 2 чи групу 3.

Нарахування амортизації в податковому обліку провадиться відповідно до

ст. 8 Закону про податок на прибуток.

Нарахування амортизації здійснюється щокварталу за групами основних фондів. Нарахування амортизації для основних фондів груп 2, 3 і 4 провадиться з кварталу, наступного за кварталом оприбуткування матеріальних цінностей, що входять до складу цих груп, незалежно від фактичного здійснення розрахунків за ці основні фонди. Аналогічну думку наведено в

листі ДПАУ від 21.04.2003 р. № 3859/6/15-1116. Норма амортизації встановлюється для кожної групи. Так, для групи 2 діє норма амортизації 6,25 % для основних фондів, придбаних до 2004 року, і 10 % — після 2004 року. Для групи 3 ставка амортизації основних фондів, придбаних до 2004 року, — 3,75 і 6 % — придбаних після 2004 року.

 

Документування експлуатації машин та механізмів

 

Будівельна діяльність має певні особливості в документальному оформленні роботи машин і механізмів. Додаткові типові форми первинних документів щодо обліку будівельних машин та механізмів затверджено

наказом ЦСУ СРСР від 31.12.76 р. № 1044. Наведемо стислу характеристику цих типових форм.

 

Рапорт про роботу баштового крана (форма № ЕСМ-1)

Форма застосовується у трестах (управліннях) механізації для обліку роботи мостових, шлюзових, самохідних, портально-стрілових, стаціонарних та козлових баштових кранів при погодинній оплаті та є підставою для отримання вихідних даних при нарахуванні заробітної плати машиністам. Рапорт виписується на декаду в одному примірнику техніком-нормувальником, виконробом чи уповноваженою особою дільниці управління механізації та заповнюється щодоби машиністами баштового крана.

Рапорт призначено для внесення даних про роботу чотирьох машиністів при тризмінній роботі баштового крана. Прізвище четвертого машиніста записується при заміні одного з машиністів, відсутнього внаслідок хвороби, відпустки тощо, який продовжуватиме роботу на баштовому крані. При подальшій заміні виписується новий рапорт.

Відомості про обсяг виконаних робіт заповнюються техніком-нормувальником та працівником машино-рахункової станції (далі — МРС) на підставі вимірів виконаних робіт і єдиних норм розцінок щодо кожного конструктивного елемента чи виду робіт.

Результати роботи і простої крана, а також претензії до роботи машиністів замовник підтверджує підписом і штампом. Наприкінці декади рапорт підписується машиністами, техніком-нормувальником, виконробом, начальником дільниці та передається до бухгалтерії або на МРС для оброблення даних.

Робота баштових кранів, що перебувають на балансі будівельної організації, оформляється формою

№ ЕСМ-6.

 

Подорожній лист будівельної машини (форма № ЕСМ-2)

Форма застосовується у трестах (управліннях) механізації та в будівельних організаціях для обліку роботи будівельної машини на автомобільному ходу при погодинній оплаті, а також є підставою для отримання вихідних даних при нарахуванні заробітної плати обслуговуючому персоналу. Подорожній лист виписується в одному примірнику диспетчером чи уповноваженою особою дільниці управління механізації чи будівельної дільниці та видається на зміну, на день або декаду. Виїзд і повернення будівельної машини оформляються диспетчером, механіком, машиністом.

Результати роботи і простої будівельної машини відображаються на зворотному боці подорожнього листа і щодня підтверджуються підписом і штампом замовника.

Оформлений подорожній лист підписується машиністом, виконробом, начальником дільниці управління механізації, техніком-нормувальником та передається до бухгалтерії або на МРС для оброблення даних.

 

Рапорт про роботу будівельної машини (механізму) (форма № ЕСМ-3)

Форма застосовується у трестах (управліннях) механізації для обліку роботи будівельної машини (механізму) при погодинній оплаті та є підставою для отримання вихідних даних при нарахуванні заробітної плати обслуговуючому персоналу. Рапорт виписується в одному примірнику техніком-нормувальником, виконробом чи уповноваженою особою дільниці управління механізації.

Видача пально-мастильних матеріалів підтверджується підписом заправника чи машиніста (якщо отримано талони на пальне). Передача залишків пального оформляється підписами тих, хто здав і прийняв.

Результати роботи і простої будівельної машини (механізму) відображаються на зворотному боці рапорту і щодня підтверджуються підписом і штампом замовника.

Наприкінці декади рапорт підписується машиністом, виконробом, начальником дільниці, техніком-нормувальником і передається до бухгалтерії або на МРС для оброблення даних.

 

Рапорт-наряд про роботу будівельної машини (механізму) (форма № ЕСМ-4)

Форма застосовується у трестах (управліннях) механізації та в будівельних організаціях, що мають будівельні машини (механізми) на балансі, для оформлення та обліку виконання завдання на відрядні роботи, що вимірюються в натуральному виразі, та є підставою для отримання вихідних даних при нарахуванні заробітної плати обслуговуючому персоналу.

Рапорт-наряд заповнюється в одному примірнику техніком-нормувальником, виконробом будівельної організації чи уповноваженою особою дільниці управління механізації та видається машиністам на весь період виконання роботи. Рапорт-наряд заповнюється на одного замовника.

Опис робіт і умов виробництва, облік виконання завдання відображаються на зворотному боці форми.

Виконання роботи будівельною машиною (механізмом) управління механізації підтверджується підписом і штампом замовника. При використанні документа в будівельних організаціях, що мають будівельні машини (механізми) на балансі, виконані роботи підтверджуються особою, відповідальною за їх виконання. Заповнений рапорт підписується техніком-нормувальником, виконробом управління механізації чи будівельної дільниці та передається до бухгалтерії або на МРС для оброблення даних.

Форми № ЕСМ-1, ЕСМ-2, ЕСМ-3, ЕСМ-4 застосовуються як при ручному обробленні даних обліку роботи будівельних машин та механізмів, так і при механізованій — на ЕОМ, ПВМ та КВМ.

 

Карта обліку роботи будівельної машини (механізму) (форма № ЕСМ-5)

Застосовується при ручному обробленні даних для обліку відпрацьованого часу будівельною машиною (механізмом), а також для обліку виконаного обсягу робіт. Карта ведеться в одному примірнику в планово-виробничому відділі тресту (управління) механізації. Заповнюється на підставі форм № ЕСМ-1, ЕСМ-2, ЕСМ-3, ЕСМ-4.

Цілоденні простої протягом тривалого періоду, пов'язані з плановим ремонтом тощо, записуються одним загальним рядком.

При виготовленні бланків форм у друкарні їх може бути зброшуровано у вигляді журналу на відповідному папері.

 

Журнал обліку роботи будівельних машин (механізмів) (форма № ЕСМ-6)

Застосовується для обліку та контролю щоденної роботи великих і малих будівельних машин (механізмів). Журнал ведеться у замовника будівельних машин та в будівельних організаціях, що мають будівельну техніку на балансі. Журнал заповнюється виконробом будівельної дільниці.

 

Довідка про виконані роботи (послуги) (форма № ЕСМ-7)

Застосовується для підтвердження виконаних робіт (послуг) будівельними машинами (механізмами) і для проведення розрахунків управлінь механізації із замовниками при ручному обробленні даних подорожніх листів та рапортів.

Форма № ЕСМ-7 складається в одному примірнику представниками замовника та управління механізації на підставі даних подорожнього листа (форма № ЕСМ-2) або рапортів (форми № ЕСМ-1, ЕСМ-3).

Довідка засвідчується печаткою замовника, передається до бухгалтерії управління механізації, яка використовує її як додаток до документа, що виставляється замовнику для оплати.

На кожний рапорт (подорожній лист) роботи будівельної машини (механізму) виписується окрема довідка.

Коректне і своєчасне документування роботи будівельного обладнання та машин дозволяє налагодити ефективну систему контролю за ефективністю використання основних засобів підприємства.

Для роботи більшості машин та механізмів на підприємстві має придбаватися паливо. У цьому випадку бухгалтер зобов'язаний вести окрему ділянку обліку на підприємстві щодо списання ПММ, що використовується. Як відомо, облік витрачання палива ведеться за спеціально розробленими нормами. Для автомобільного транспорту такі норми затверджено

наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 р. № 43.

Вони включають норми виходячи з відстані пробігу, виконання транспортних робіт, використання причепа тощо. Ці норми наведено для кожного певного виду автомобільного засобу. І при нормуванні списання ПММ бухгалтеру потрібно звертати особливу увагу на правильне визначення типу автомобільного транспорту, що використовується в будівництві. Для дорожньо-будівельних та спеціальних машин (наприклад, бульдозери, трактори), що використовуються в будівництві, застосовуються норми витрачання пально-мастильних матеріалів на роботу дорожньо-будівельних і спеціальних машин Н218 виходячи з часу роботи машин. Ці норми затверджено

наказом по корпорації «Укравтодор» від 14.08.96 р. № 156.

У тих випадках, коли встановити нормативне використання ПММ на обладнанні неможливо через специфічні характеристики, такі норми списання палива щодо електрозварювального генератора затверджуються керівником підприємства в обліковій політиці. Економічна виправданість норм, що застосовуються, підтверджується технічною документацією заводу-виготівника, яка поставляється разом із цим агрегатом, або результатами випробувань, проведених комісією.

Для обліку роботи агрегату застосовується рапорт про роботу будівельної машини (механізму) за уніфікованою формою

№ ЕСМ-3. У багатьох конструкціях подібного типу передбачено підсумовувальні лічильники машино-годин. Час роботи двигуна визначається як різниця показань лічильника на кінець і початок зміни. Рекомендуємо в зазначеній формі розширити графу 10, щоб включати до неї ці контрольні показання.

 

Екозбір і транспортний податок

 

Екозбір

За наявності та при використанні на будівельному підприємстві спеціалізованої техніки платники податків, безумовно, повинні вчасно звернути увагу на необхідність сплати і нарахування збору за забруднення навколишнього природного середовища. Адже у зв'язку з використанням будівельною технікою пального, у результаті спалювання якого утворюються забруднюючі речовини, сплата цього збору неминуча.

Порядок установлення нормативів цього збору затверджено постановою КМУ від 01.03.99 р. № 303.

У ньому зазначено, що збір сплачується за такі дії:

— викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними та пересувними джерелами забруднення;

— скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти;

— розміщення відходів.

Крім того, на необхідність сплати збору за забруднення в разі експлуатації різних видів промислових і будівельно-дорожніх машин (зокрема автонавантажувачів) указувалося також у

п. 8 листа ДПАУ № 8838/5/15-0316 від 18.07.2007 р. і в листі ДПАУ від 03.03.2007 р. № 2121/6/15-0816.

У своїх листах ДПАУ посилається на роз'яснення Міністерства екології та природних ресурсів з питання тлумачення поняття

«пересувне джерело забруднення».

Так, відповідно до роз'яснення, наведеного в

листі Мінекології від 19.12.2003 р. № 12127/18-10, пересувні джерела забруднення поділяються на такі типи:

«Тип 1. Дорожні транспортні засоби:

...

Тип 2. Недорожні транспортні засоби і машини:

2.1. Сільськогосподарські та лісові трактори та машини.

2.2. Промислові та будівельно-дорожні машини.

2.3. Інші механізми».

Об'єкт для нарахування екозбору виникає в того підприємства, яке безпосередньо здійснює спалювання такого пального відповідно до

п.п. 3.1 Інструкції про порядок обчислення і сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, затвердженої наказом Мінприроди і ДПА України від 19.07.99 р. № 162/379, виходячи з обсягів фактично використаних видів пального. Перелік платників збору наведено в п. 2.1 Інструкції № 162. Слід звернути увагу, що сплачують екозбір не тільки власники техніки, а й орендарі, оскільки об'єктом для нарахування цього збору є безпосередньо здійснювані викиди. Отже, підприємство, що використовує пальне для експлуатації техніки та забруднює середовище, має подавати розрахунок екозбору.

Розрахунок збору подається наростаючим підсумком з початку року. Базовий податковий (звітний) період щодо збору за забруднення навколишнього природного середовища дорівнює календарному кварталу. Податкові розрахунки подаються платником до ДПІ протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу. Сплата збору провадиться єдиним платежем щокварталу протягом 50 календарних днів, наступних за останнім днем кварталу.

Сплата єдиного податку і фіксованого сільськогосподарського збору також не звільняє від обов'язку сплати екозбору та складання відповідної звітності.

 

Транспортний податок

Ще одним податком, що застає бухгалтера зненацька, є податок з власників транспортних засобів та самохідних машин. У

Законі України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» від 11.12.91 р. № 1964-XII визначено, що платниками податку є платники податків, які мають зареєстровані в Україні власні транспортні засоби. Відповідно до ст. 2 цього Закону об'єктами оподаткування є, у тому числі, й автомобілі спеціального призначення, що належать до товарної позиції 8705 згідно з УТК ЗЕД. До автомобілів спеціального призначення належать автомобілі, які за своєю конструкцією та обладнанням призначено для виконання спеціальних робочих функцій. Отже, основною метою використання цього транспортного засобу є виконання спеціальних робіт, а не перевезення людей чи вантажів. Такі машини, що працюють на будівництві як автокрани, автобетономішалки, автомайстерні, цілком підпадають під визначення автомобілів спеціального призначення.

Податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів

сплачується:

фізичними особами — перед реєстрацією, перереєстрацією транспортних засобів, а також перед технічним оглядом транспортних засобів щороку чи один раз на два роки, але не пізніше першого півріччя року, в якому здійснюється технічний огляд;

юридичними особами — щокварталу рівними частинами до 15 числа місяця, наступного за звітним кварталом.

 

Як бачимо, використання на будівельному підприємстві спеціального будівельного обладнання та машин вимагає від бухгалтера уваги до спеціальних сфер як оподаткування, так і документування господарської діяльності. У наступних номерах ми продовжимо знайомити вас з аспектами обліку основних фондів на будівельному підприємстві.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі