Теми статей
Обрати теми

КБ-2в та розділ I податкової накладної

Редакція ББ
Стаття

КБ-2в та розділ I податкової накладної

Володимир Овчаров, консультант

Наталія Григор’єва, економіст-аналітик

 

Здавалося б, які ще запитання можуть виникнути при заповненні «будівельної» податкової накладної? Адже тут усе гранично ясно... Донедавна ми теж були в цьому впевнені, коли б не одна обставина... До редакції надійшов дуже цікавий лист, зміст якого наводимо разом із нашим до нього коментарем.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

 

ГК — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

ЦК — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон про ПДВ — Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Закон про бухоблік — Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Закон № 2181 — Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Загальні умови — Загальні умови укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджені постановою КМУ від 01.08.2005 р. № 668.

 

Ситуація

. Наше підприємство (платник ПДВ) займається виконанням будівельних робіт. При цьому на вимогу замовників ми видаємо податкові накладні на суми виконаних робіт відповідно до вимог законодавства з ПДВ. У розділі I документа «Податкова накладна» ми зазначаємо найменування виконуваних будівельних робіт, наведених у розділі «Предмет договору» укладеного будівельного контракту. Нещодавно до нас звернувся замовник з проханням упорядкувати виписані йому податкові накладні відповідно до вимог Закону про ПДВ. А саме — зазначити в розділі 1 повний перелік виконуваних нами робіт та витрат, наведений у типовій формі КБ-2В «Акт приймання виписаних підрядних робіт». Своє прохання замовник обґрунтував загрозою невизнання податкового кредиту при проведенні податкової перевірки з ПДВ. Роз'ясніть, будь ласка, наскільки обґрунтованими є побоювання замовника і які існують особливості при виписуванні податкових накладних у будівництві?

 

Уже понад 10 років платники податків використовують у своєму документообігу податкові накладні та весь цей час питання, що стосуються заповнення цієї форми при різних видах діяльності, викликають спори серед платників ПДВ. Адже недбалість у заповненні цього документа у продавця не спричинює жодних наслідків, тоді як покупець цілком може зазнати істотних матеріальних втрат при визнанні такої податкової накладної недійсною. У цьому спорі каменем спотикання стало неоднозначне трактування того, що саме є «номенклатурою постачання» у будівельному виробництві. Давайте спробуємо розібратися зі змістом цього розділу в податковій накладній.

 

Податковий аспект

 

Порядок ведення податкового обліку з ПДВ регулюється нормами

Закону про ПДВ.

Вимоги до наявності обов'язкових реквізитів, які повинна містити податкова накладна, викладено в

п.п. 7.2.1 Закону про ПДВ. Зокрема, в документі має бути зазначено окремими рядками:

— порядковий номер податкової накладної;

— дату виписування податкової накладної;

— повну або скорочену назву, зазначену у статутних документах юридичної особи, або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої платником податку на додану вартість;

— повну або скорочену назву, зазначену у статутних документах одержувача;

— податковий номер платника податку (продавця та покупця);

— місце розташування юридичної особи або податкова адреса фізичної особи, зареєстрованої платником податку на додану вартість;

опис (номенклатуру) товарів (робіт, послуг) та їх кількість (обсяг);

— ціну поставки без урахування податку;

— ставку податку та відповідну суму податку в цифровому значенні;

— загальну суму грошових коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку.

І, звісно ж, податкову накладну має бути підписано уповноваженою особою та скріплено печаткою.

Як бачимо, вимога зазначати в податковій накладній

опис (номенклатуру) товарів (робіт, послуг) та їх кількість є обов'язковою до виконання. Цю вимогу підтверджує порядок оформлення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 165 (далі — наказ № 165). Пунктом 12 наказу № 165 передбачено, що до розділу I податкової накладної вносяться дані в розрізі номенклатури постачання товарів (послуг). Під постачанням послуг (у контексті запитання, що розглядається, нас цікавлять саме послуги) розуміються будь-які операції цивільно-правового характеру з виконання робіт, надання послуг за компенсацію, а також операції з безоплатного виконання робіт, надання послуг (абз. 3 п. 1.4 Закону про ПДВ).

Із аналізу зазначених вище спеціальних норм можна зробити висновок, що податкове законодавство не містить визначення терміну «опис (номенклатура) товарів (робіт, послуг)» та спеціального механізму визначення найменувань номенклатури товарів (робіт, послуг).

Тому можна припустити: якщо в нормах

Закону про ПДВ є пряме посилання на цивільно-правовий характер операцій, то і правове регулювання таких операції, зокрема, визначення їх найменування (робіт, послуг), є прерогативою договірних відносин, що регулюються відповідними нормативно-правовими актами.

 

Цивільно-правовий аспект

 

Договірні відносини між суб'єктами господарювання регулюються нормами

ГК та ЦК.

Відповідно до

ст. 626 ЦК договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Пунктом

3 ст. 180 ГК передбачено, що при укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погоджувати предмет , ціну та термін дії договору.

Тому предмет договору є обов'язковою та невід'ємною частиною будь-якого господарського договору.

Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості

(п. 4. ст. 180 ГК).

Виходячи з викладеного вище можна зробити висновок: найменування (номенклатура, асортимент) продукції (робіт, послуг) є обов'язковою складовою договору та визначається сторонами самостійно при його укладенні

.

Специфіка договірних відносин у будівництві регулюється нормами

гл. 33 ГК.

Будівництво об'єктів, усі види будівельних робіт, прикладні та експериментальні дослідження і розробки та інші подібні роботи, що виконуються суб'єктами господарювання на замовлення інших суб'єктів,

здійснюються на умовах підряду (п. 1 ст. 317 ГК).

Відповідно до норм

ст. 318 ГК за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується побудувати та здати замовнику в установлений строк об'єкт відповідно до проектно-кошторисної документації або виконати визначені договором будівельні та інші роботи. Найменуванням (номенклатурою, асортиментом) робіт (послуг) у договорі будівельного підряду є спорудження капітальних будівель, здійснення будівельних робіт тощо, детальний перелік яких може бути викладено як у самому договорі, так і в проектно-кошторисній документації, що є невід'ємною частиною такого договору.

Відповідно до

п. 15 Загальних умов у договорі підряду сторони зобов'язані визначити найменування об'єкта будівництва та його місцезнаходження, основні параметри (потужність, площа, об’єм тощо), склад та обсяги робіт, що передбачені проектною документацією та підлягають виконанню підрядником, інші показники, які характеризують предмет договору. Саме такий перелік об'єктів (виконуваних робіт), що споруджуються, на нашу думку, і є «описом (номенклатурою) товарів (робіт, послуг) та їх кількістю (обсяг)» обов'язкових до внесення в податковій накладній згідно з п.п. 7.2.1 Закону про ПДВ.

 

Документальне оформлення

 

Відповідно до норм

Закону про бухоблік єдиною підставою для обліку господарських операцій є первинні документи.

Для документального оформлення будівельних робіт можуть застосовуються первинні облікові документи, форми яких затверджено спільним

наказом Держкомстату та Держбуду України від 21.06.2002 р. № 237/5: форма № КБ-2в «Акт приймання виконаних підрядних робіт», форма № КБ-3 «Довідка про вартість виконаних підрядних робіт».

У цих формах відображаються обсяги виконаних

відповідно до договору будівельного підряду будівельних робіт та їх вартість, собівартість будівельних робіт, підтверджені замовником та підрядною організацією. На підставі цих документів замовник провадить розрахунки за виконані підрядником роботи.

По суті, форма КБ-2в є документом кошторисного обліку, а отже, дані в ній дублюють показники кошторису, який розраховувався відповідно до державних будівельних або ресурсно-елементних норм. Кошторис, у свою чергу, є для підрядника джерелом фінансування конкретних видів витрат та містить у складі форми перелік таких розрахункових розділів, як загальновиробничі та адміністративні витрати, податки, витрати на оплату праці та планований прибуток. Основне завдання форми КБ-2в — підтвердити коректність ціноутворення будівництва.

Варто нагадати: обов'язок дотримуватися

ДБН Д.1.1-1-2000, затверджених наказом Держбуду України від 27.08.2000 р. № 174, стосується тільки будівельних підприємств та їх структурних підрозділів усіх видів економічної діяльності незалежно від форм власності, що виконують будівельні та монтажні роботи, роботи з капітального і поточного ремонту будівель та споруд та інші підрядні роботи із залученням бюджетних коштів або коштів підприємств, установ та організацій державної форми власності. Для решти випадків Держбуд приписав використовувати типову форму № Кб-3, що значно «бідніша» за змістом розділів і є розрахунково-бухгалтерським документом.

При цьому слід урахувати, що заповнення згаданих вище типових форм при здійсненні фінансування робіт за рахунок недержавних джерел фінансування,

не є обов'язковим.

Таким чином, підсумовуючи викладене вище, можна зробити такі висновки

.

По-перше

, чинне податкове законодавство не містить обов'язкових вимог у частині відповідності номенклатури робіт (послуг) розділу I податкової накладної номенклатурі робіт та витрат, наведеній у формі № КБ-2в.

Тому вимоги працівників податкових органів про наявність такої відповідності є, на наш погляд, некоректними

.

По-друге

, незаперечним є те, що відповідно до договору будівельного підряду предметом договору є будівельні роботи. Для виробничих, технологічних та кошторисних потреб будівництва такі роботи (послуги) підлягають деталізації, залишаючись при цьому будівельними роботами (послугами). Тому вважаємо, що заповнення реквізиту «Номенклатура поставки...» розділу I податкової накладної номенклатурою «Будівельні роботи з...» при здійсненні робіт у межах договорів будівельного підряду не суперечить чинному податковому законодавству.

Разом з тим варто зауважити

: хоча чинне законодавство і не містить заборон щодо відображення номенклатури в податковій накладній в узагальненій формі, з точки зору документального оформлення було б доцільно деталізувати суми «розділу 1» за етапами виконання робіт з посиланням на документ (за формою КБ-2в «Акт приймання виконаних підрядних робіт» або за формою Кб-3), що підтверджує виникнення зобов'язань у продавця (див. рисунок). Такий підхід не суперечить чинному законодавству з ПДВ і дозволить убезпечити покупця від претензій з боку податкової щодо зайвої узагальненості розділу I податкової накладної.

 

ПОДАТКОВА НАКЛАДНА

<...>

Розділ

Дата відвантаження (виконання, поставки (оплати*) товарів (послуг)

Номенклатура поставки товарів (послуг) продавця

Одиниця виміру товару

Кількість (об’єм, обсяг)

Ціна поставки одиниці продукції без урахування ПДВ

Обсяги поставки (база оподаткування) без урахування ПДВ, що підлягають оподаткуванню за ставками

Загальна сума кош тів, що підлягає оплаті

20 %

0 % (реалізація на митній території України)

0 % (експорт)

Звільнення від ПДВ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

I

10.01.2009 р.

Будівельні роботи по заміні вентиляції згідно з Актом Кб-2в № 1-15 від 10.01.2009 р.

Послуга

грн.

55000

55000,00

 

 

 

55000,00

 

Усього по розділу I

 

 

 

55000,00

 

 

 

 

II

Товаротранспортні витрати

 

 

 

 

 

 

 

 

III

Зворотна (заставна) тара

Х

Х

Х

Х

Х

Х

Х

 

IV

Надано покупцю:

надбавка (+)

 

 

 

 

 

 

 

 

знижка (-)

 

 

 

 

 

 

 

 

V

Усього по розділах I + II ± IV

 

 

 

55000,00

 

 

 

55000,00

VI

Податок на додану вартість

 

 

 

11000,00

 

 

 

11000,00

VII

Загальна сума з ПДВ

 

 

 

66000,00

 

 

 

66000,00

<...>

 

На завершення цієї теми хотілося б нагадати нашим читачам про норму п.п. 4.4.1 «Конфлікт інтересів» Закону № 2181, відповідно до якої «

у разі коли норма закону чи іншого нормативно-правового акта... припускає неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків...».
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі