Теми статей
Обрати теми

Ліцензійно-будівельна кухня: одержання, облік, відповідальність

Редакція ББ
Стаття

Ліцензійно-будівельна кухня: одержання, облік, відповідальність

Вікторія Петрушина, Катерина Чурилова, консультанти газети «Будівельна бухгалтерія»

 

(частина I)

 

Як відомо, архітектура — застигла музика. І щоб вона насправді звучала, потрібно звести до мінімуму ризики при її створенні. Адже будівельні роботи мають явно небезпечний характер. Тут експлуатуються джерела підвищеної небезпеки, можливе заподіяння шкоди здоров'ю і життю людей. Такий вид діяльності потребує особливо ретельного додержання протипожежних правил, санітарних та гігієнічних норм. Будь-які будівельні конструкції потенційно є джерелами небезпеки для життя людей.

Якщо ви вирішили щось будувати, вам доведеться отримати ліцензію. А для цього не на словах, а на папері та насправді підтвердити, що у вас є для цього відповідні люди, приміщення, техніка і література.

Пропонуємо вашій увазі цикл статей щодо того, як отримати і відобразити в обліку будівельну ліцензію і що загрожує вам за провадження будівельних робіт без ліцензії.

 

Документи статті

ЦК

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон про ліцензування

— Закон України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III.

Закон про містобудування

— Закон України «Про основи містобудування» від 16.11.92 р. № 2780-XII.

Закон про архітектуру

— Закон України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.99 р. № 687-XIV.

Порядок № 1396

—Порядок ліцензування окремих видів господарської діяльності у будівництві, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 р. № 1396.

Ліцензійні умови № 112

— Ліцензійні умови провадження будівельної діяльності (вишукувальні та проектні роботи для будівництва, зведення несучих та огороджуючих конструкцій, будівництво та монтаж інженерних і транспортних мереж), затверджені спільним наказом Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва, Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 13.09.2001 р. № 112/182.

Примірний перелік робіт провадження господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури

— наказ Держархбудінспекції «Про затвердження Примірного переліку робіт провадження господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури» від 16.07.2008 р. № 112.

Регламент

— регламент роботи Держархбудінспекції як органу ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, затверджений наказом Державної архітектурно-будівельної інспекції від 21.07.2008 р. № 119.

Класифікатор професій*

— ДК 003:2005 Національний класифікатор України: Класифікатор професій, затверджений наказом Держспоживстандарту України від 26.12.2005 р. № 375.

* Цей класифікатор видано у вигляді книги Видавничим будинком «Фактор» — Класифікатор професій ДК 003: 2005/ Укладач В. Ковальов. — Х.: Фактор, 2008. — 512 с. З питань придбання звертатися до відділу просування, тел. 8(057)7194117.

Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників**

— Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 64. Будівельні, монтажні і ремонтно-будівельні роботи. Розділ 1, 3, 4, затверджений наказом Держбуду України від 13.10.99 р. № 249.

** Цей Довідник видано Видавничим будинком «Фактор» — Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 64 «Будівельні, монтажні і ремонтно-будівельні роботи. Будівництво метрополітенів, тунелів та підземних споруд спеціального призначення»/ Укладач Я. Кавторєва. — Х.: Фактор, 2006. — 652 с. З питань придбання звертатися до відділу просування, тел. 8(057)7194117.

 

1.1. Дещо про будівельно-ліцензійне законодавство

Згідно зі

ст. 91 ЦК юридична особа може здійснювати окремі види діяльності, перелік яких встановлюється законом, після одержання нею спеціального дозволу (ліцензії).

Основним нормативним актом, що регулює процес ліцензування в Україні, є

Закон про ліцензування.

 

 

Закон про ліцензування

Стаття 1. Визначення термінів

<...>

ліцензіат

— суб'єкт господарювання, який одержав ліцензію на провадження певного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню;

ліцензія

— документ державного зразка, який засвідчує право ліцензіата на провадження зазначеного в ньому виду господарської діяльності протягом визначеного строку за умови виконання ліцензійних умов;

ліцензійні умови

— установлений з урахуванням вимог законів вичерпний перелік організаційних, кваліфікаційних та інших спеціальних вимог, обов'язкових для виконання при провадженні видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню;

ліцензування

— видача, переоформлення та анулювання ліцензій, видача дублікатів ліцензій, ведення ліцензійних справ та ліцензійних реєстрів, контроль за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов, видача розпоряджень про усунення порушень ліцензійних умов, а також розпоряджень про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування;

орган ліцензування

— орган виконавчої влади, визначений Кабінетом Міністрів України, або спеціально уповноважений виконавчий орган рад для ліцензування певних видів господарської діяльності;

плата за ліцензію

— разовий платіж, що вноситься суб'єктом господарювання за одержання ліцензії;

<...>

 

 

суб'єкт господарювання

— зареєстрована в установленому законодавством порядку юридична особа незалежно від її організаційно-правової форми та форми власності, яка провадить господарську діяльність, крім органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також фізична особа — суб'єкт підприємницької діяльності.

<...>

Згідно зі

ст. 2 Закону про ліцензування ліцензування в будівництві здійснюється згідно із законами, що регулюють відносини в цій сфері. Такими законами є Закон про містобудування і Закон про архітектуру. Подивимося, що зазначається про будівельне ліцензування в цих законах (див. табл. 1).

 

Таблиця 1

Закон про містобудування

Закон про архітектуру

Державне регулювання у сфері містобудування полягає в ліцензуванні певних видів господарської діяльності в будівництві в порядку, установленому законом (абз. 11 ст. 8)

Господарська діяльність, пов'язана із створенням об'єктів архітектури, підлягає ліцензуванню згідно із законодавством (ч. 1 ст. 17)

До компетенції Кабінету Міністрів України належить ліцензування певних видів господарської діяльності в будівництві (ч. 1 ст. 9)

 

Отже,

Законом про архітектуру визначено, що предметом ліцензування є «діяльність, пов'язана із створенням об'єктів архітектури». Перелік відповідних робіт наведено в примірному переліку робіт провадження господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури, затвердженому наказом Держархбудінспекції від 16.07.2008 р. № 112.

З 1 січня 2008 року правила ліцензування будівельної діяльності, установлені

Порядком № 1396. У п. 2 цього Порядку зазначено:

«...юридична особа і фізична особа (підприємець) — суб'єкти господарської діяльності.., які мають намір здійснювати будівельну діяльність, повинні отримати ліцензію відповідно до цього Порядку»

.

При цьому варто зауважити, що будівельні ліцензії,

видані до 1 січня 2008 року, діють до закінчення встановлених у них строків (п. 2 Порядку № 1396).

У суб'єктів господарювання часто виникає запитання: чи потрібно генеральному підряднику мати ліцензію на роботи, які він безпосередньо не виконує, а замовляє у субпідрядника?

До 1 січня 2008 року відповідь на це запитання містилася в

п. 1.3 Ліцензійних умов № 112: ліцензійні умови є обов'язковими для суб'єктів господарювання, які виконують види робіт, визначені в додатку. У цьому випадку ключовим словом було «виконують».

При цьому генпідряднику, який сам не виконував будівельні роботи, а делегував обов'язки з будівництва субпідряднику, було не обов'язково мати ліцензію на виконання відповідних робіт. Інакше кажучи, генпідрядник міг мати, а міг і не мати цієї ліцензії.

Згідно з

ч. 2 ст. 838 ЦК генпідрядник відповідає перед замовником за порушення субпідрядником своїх зобов'язань. При цьому генеральний підрядник, залишаючись відповідальним перед замовником за результат роботи субпідрядників, виступає перед кожним субпідрядником як замовник (ч. 1 ст. 838 ЦК). Крім того, замовник і субпідрядник не мають права висувати один одному вимоги, пов'язані з порушенням договорів, укладених кожним з них з генеральним підрядником, якщо інше не встановлено договором або законом (ч. 2 ст. 838 ЦК).

Сьогодні

Держархбудінспекція відносить генпідряд до діяльності, «пов'язаної із створенням об'єктів архітектури», а отже, зобов'язує генпідрядників одержувати ліцензію відповідно до Порядку № 1396. Таке тлумачення-вимогу Держархбудінспекція оформила у своєму листі від 10.04.2008 р. № 22/10-875 (цей лист з коментарем опубліковано в газеті «Будівельна бухгалтерія», 2008, перший рекламний номер, с. 7 — 8).

У

листі від 10.04.2008 р. № 22/10-875 Держархбудінспекція також повідомляє, що при видачі ліцензії генпідряднику в додатку до ліцензії зазначається відповідний пункт робіт, пов'язаних із створенням об'єктів архітектури — 4.04.00 — «Генеральний підрядник в будівництві» .

Однак не зовсім зрозумілою залишається доля будівельних підприємств, що продовжують працювати за ліцензіями, виданими до 2008 року, строк яких ще не закінчився. У згаданому листі не зазначено, як бути з ліцензіями, які було видано суб'єктам будівництва до 1 січня 2008 року: чи потрібно вносити запис до додатка «старих» ліцензій, які ще дійсні, адже раніше чинне законодавство не висувало таких вимог до генпідряду? І якщо потрібно, то якою є процедура внесення записів до ліцензії? На практиці ж підприємства, що працюють за раніше виданими ліцензіями, усе-таки часто звертаються до органу ліцензування для внесення відповідного запису до додатка, проходячи всю процедуру для одержання відповідного документа.

Слід також зазначити, що генпідряднику потрібно одержувати будівельну ліцензію, навіть якщо він безпосередньо не виконує вишукувальні, проектні

роботи для будівництва, зведення несучих та огороджуючих конструкцій, будівництво та монтаж інженерних і транспортних мереж.

Крім того, за нашими даними, щоб отримати ліцензію на генпідряд, необхідно мати відповідну організаційно-функціональну структуру: кошторисно-договірний, виробничо-технічний, юридичний відділи та технагляд (принаймні такі вимоги висувають органи Держархбудінспекції на практиці).

І ще один момент, на якому слід акцентувати увагу при розгляді питання про ліцензування будівельних робіт. Це

розробка кошторисної документації*. Зауважимо, що розробка кошторисної документації не підлягає ліцензуванню, оскільки такий вид робіт (послуг) не визначено ні в Примірному переліку робіт провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, ні в Ліцензійних умовах № 112. Свого часу роз'яснення щодо цього питання було надано Держкомпідприємництва в листі «Про ліцензування розробки кошторисної документації» від 28.10.2002 р. № 4-431-88/5726.

*

Кошторисна документація — кошториси та інші документи, пов’язані зі складанням (розрахунки, обґрунтування, пояснення, відомості про ресурси тощо) і необхідні для визначення кошторисної вартості будівництва та договірної ціни (п. 3 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою КМУ від 01.08.2005 р. № 668).

 

Отже, стисле резюме:

1.

Із 1 січня 2008 року предметом ліцензування є діяльність, пов'язана зі створенням об'єктів архітектури. Перелік відповідних робіт наведено в Примірному переліку робіт провадження господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури, затвердженому наказом Держархбудінспекції від 16.07.2008 р. № 112.

2.

З 01.01.2008 р. генпідряд підлягає ліцензуванню (код генпідряду — 4.04.00).

3.

Обов'язкова умова одержання ліцензії на генпідряд — наявність відповідної організаційно-функціональної структури: кошторисно-договірний, виробничо-технічний, юридичний відділи.

 

1.2. Одержуємо ліцензію: куди йти і що нести

 

Спершу — невеликий вступ про держорган, який здійснює та контролює процес будівельного ліцензування — Держархбудінспекцію. У Держархбудінспекції є територіальні органи в усіх регіонах України.

Процедуру подання документів з метою одержання ліцензії, порядок її одержання та принцип роботи органів ліцензування в цьому ключі прописано у спеціально розробленому для цього документі —

Регламенті роботи Держархбудінспекції як органу ліцензування господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури, затвердженому наказом Державної архітектурно-будівельної інспекції від 21.07.2008 р. № 119 (далі — Регламент).

Згідно з вимогами

Регламенту ви можете подати до відповідного територіального органу Держархбудінспекції за місцем реєстрації:

— заяву і додатки до неї на одержання будівельної ліцензії

або

— звернення з приводу зміни переліку робіт, наведених у додатку до діючої ліцензії.

У вигляді схеми покажемо процес одержання будівельної ліцензії (див. рис. 1 на с. 28). А далі докладно розглянемо кожний крок на шляху до одержання завітної ліцензії.

 

Крок 1: збір документів

Щоб

одержати ліцензію, потенційному суб'єкту будівельної діяльності (заявнику) необхідно підготувати певний пакет документів, керуючись Порядком № 1396. До переліку документів включаються такі:

1. Копії свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності та довідки про внесення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, посвідчені нотаріально або органом, що видав документи.

2. Відомості про виробничо-технічну базу, склад працівників за професійним та кваліфікаційним рівнем, технологію виробництва, інформаційно-правове, нормативно-технічне забезпечення, про наявну систему контролю якості виконання робіт.

Якщо з документами з пункту 1 усе більш-менш зрозуміло, то на документах з пункту 2 зупинимося докладніше.

По-перше

, складіть перелік робіт, пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, що ви збираєтеся виконувати. Для цього скористайтеся Примірним переліком робіт провадження господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури. Він складається з 4 розділів:

1. Вишукування.

2. Проектні роботи.

3. Будівельні та монтажні роботи.

4. Інжинірингові роботи.

Зразок такого примірного переліку робіт наведено на

рис. 2 (див. на с. 27).

По-друге

, складіть заяву на видачу ліцензії. Усі форми заяв є на офіційному сайті Держархбудінспекції: http://www.dabi.gov.ua/licension.shtm. Таким чином, заява може мати такий вигляд, як наведено на рис. 3 (див. на с. 29—30).

По-третє

, для здійснення будівельної діяльності необхідні приміщення — офісне, складське, роздягальня для робочих тощо. Вони повинні бути або у власності підприємства (наявність документів про право власності) або орендовані (наявність договору(ів) оренди).

По-четверте

, для підтвердження оптимальності професійної структури вашого підприємства рекомендується скласти документ. Фрагмент форми такого документа наведено на рис. 4 (див. на с. 31).

Перевірте, щоб до трудових книжок було внесено записи* відповідно до

Класифікатора професій**. Класифікатор професій — нормативний документ, прийнятий і введений в дію наказом Держспоживстандарту України від 26.12.2005 р. № 375. У розділі 3 Класифікатора професій зазначено, що на підприємствах, в установах та організаціях записи до трудової книжки працівників про роботу вносяться в установленому порядку згідно з професійними назвами робіт, зазначеними в додатках А і Б (Класифікатора професійПрим. авт.). Від назв, зазначених у додатках А і Б, можуть утворюватися похідні назви робіт та посад додаванням похідних слів (провідний, головний, молодший, змінний, гірничий, третій тощо), наведених у додатку В (Класифікатора професійПрим. авт.).

* Як виправити запис у трудовій книжці — читайте на с. 46–47 цього номера газети.

** Цей Класифікатор видано Видавничим будинком «Фактор» — Класифікатор професій ДК 003: 2005/ Укладач В. Ковальов. — Х.: Фактор, 2008. — 512. З питань придбання звертатися до відділу просування, тел. 8(057)7194117.

На всіх посадових осіб у вас повинні бути

посадові інструкції*. Вони розробляються на підставі Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників , що складається з випусків та розділів випусків, згрупованих за основними видами економічної діяльності, виробництва та робіт. Для будівельних підприємств необхідний випуск 64 Довідника «Будівельні, монтажні і ремонтно-будівельні роботи. Будівництво метрополітенів, тунелів та підземних споруд спеціального призначення»**.

*

Посадова інструкція — це організаційно-правовий документ, в якому встановлюються основні завдання, обов’язки, права та відповідальність посадових осіб підприємства у процесі здійснення ними своєї діяльності.

** Цей Довідник видано у вигляді книги Видавничим будинком «Фактор» — Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 64 «Будівельні, монтажні і ремонтно-будівельні роботи. Будівництво метрополітенів, тунелів та підземних споруд спеціального призначення»/ Укладач Я. Кавторєва. — Х.: Фактор, 2006. — 652 с.

З питань придбання звертатися до відділу просування, тел. 8(057)7194117.

Сьогодні зразки техкарт наведено в базі даних програми «Архітектор». А якщо ви придбали новий матеріал, то можете скласти техкарту самостійно. Головне при цьому — зазначити, що матеріал сертифікований в Україні.

Посадові інструкції складаються для таких професійних груп працівників:

— керівники;

— професіонали;

— фахівці;

— технічні службовці.

Для працівників робітничих професій складаються

робочі інструкції на підставі того ж Довідника кваліфікаційних характеристик професій.

Форма посадових та робочих інструкцій має важливе значення, тому зразок її наведемо на

рис. 5 (див. на с. 32).

Посадові та робочі інструкції необхідно ввести в дію наказом, форму якого наведено на

рис. 6 (див. на с. 32).

По-п'яте, оснащення будівельного підприємства

— ще один важливий параметр, що характеризує його діяльність.

У вас обов'язково повинні бути

повірені прилади, що використовуються в діяльності, а «на руках» — документи, що підтверджують факт повірки. Прилади можуть бути як власні (повинні бути документи, що підтверджують право власності), так і орендовані (договір оренди).

Повіряючи прилади

, попросіть в лабораторії копію її свідоцтва про акредитацію (!).

Крім того, обов'язково укладіть

договір на проведення випробувань матеріалів, конструкцій, виробів та зварних з'єднань з акредитованою лабораторією. Копію свідоцтва про акредитацію цієї лабораторії теж краще мати на момент візиту експертів***.

*** Тут під «експертами» розуміються представники експертної організації, уповноваженої органом ліцензування на проведення ліцензійної експертизи. Докладно про це див. на с. .

Крім того, необхідно мати затверджені технологічні карти на виконання видів робіт, які буде заявлено в ліцензії.

Технологічна карта — це один з основних документів технологічної документації, які містять відомості про провадження запроектованих технологічних процесів. На підприємстві також може бути розроблено та затверджено наказом керівника (директора) документ, що регламентує порядок притягнення особи, відповідальної за зберігання техкарт, до матеріальної відповідальності (наприклад, наказ про призначення головного інженера відповідальною особою за зберігання технічних карт)****.

**** За радянських часів техкарти розроблялися здебільшого Держкомпраці на всі види будівельних робіт, починаючи від таких видів робіт як «вирити котлован», «забити цвях» до — «покласти черепичний дах». У техкартах описано технологічний процес, матеріали, що використовуються, та кваліфікація робітників, які можуть виконувати цей вид робіт.

По-шосте

, продумайте свою організаційно-функціональну структуру підприємства та наведіть її у вигляді логіко-графічної структуризації. Зразок примірної схеми наведено на рис. 7 (див. на с. 33).

По-сьоме

, важливе значення має реальна наявність у вас нормативних документів (закони, ДБНи, СНіПи, порядки виконання робіт, заявлених у ліцензії тощо). Багато чого вам доведеться придбати та підтвердити факт придбання видатковою накладною*. Можна також укласти договір з відповідною бібліотекою (центром науково-технічної та економічної інформації, якщо такі є у вашому регіоні) на користування літературою.

* Тут може виникнути запитання щодо того, чи обов’язково підтверджувати факт придбання, якщо ці документи є в наявності? У принципі, у жодному документі такої вимоги не зазначено, отже, підтверджувати факт придбання нормативних документів «для роботи» накладною не обов’язково. Але, як показує практика, на місцях найчастіше вимагають документального підтвердження такої операції (!).

А спершу складіть перелік документів, керуючись

Каталогом чинних нормативних документів у галузі будівництва станом на початок поточного року. Його щорічно видає ДП «Укрархбудінформ».

Примірний перелік документів наведено на

рис. 8 (див. на с. 34).

По-восьме

, потурбуйтеся про документальне оформлення заходів щодо охорони праці на вашому підприємстві. Складіть та затвердіть у керівника (директора) Положення про службу охорони праці та Інструкції з охорони праці при роботах, заявлених у ліцензії.

Не забудьте завести журнали інструктажів з охорони праці, де фіксуватимуться відомості про ввідний інструктаж усіх працівників.

Директор повинен видати наказ про відповідальність за нормоконтроль з таким формулюванням: «

Відповідальним за нормоконтроль та здійснення вхідного контролю призначити провідного інженера».

По-дев'яте

, підготуйте документи, пов'язані із системою управління якістю, а саме:

— систему управління якістю;

— наказ про введення її в дію з формулюванням: «

1 Затвердити і ввести в дію систему управління якістю. 2 Ознайомити з положеннями системи управління якістю посадових осіб ТОВ «Нова ідея». 3 Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою»;

— посадові інструкції у сфері якості;

— наказ про введення їх в дію.

Що включає система контролю якості виконання робіт? На сьогодні в Україні затверджено такі нормативні документи:

— ДСТУ ISO 9001-2001 «Системи управління якістю. Вимоги»;

— ДСТУ ISO 9004-2001 «Системи управління якістю. Настанови щодо поліпшення діяльності».

За їх допомогою ви можете скласти свою

Систему управління якістю. Головне, не переписуйте їх без розбору — експерти це відразу помітять (!).

На завершення

обов'язково складіть опис усіх документів, що подаються.

 

Крок 2: одержання та вартість експертного висновку

Перш ніж подавати документи до територіальних органів Держархбудінспекції за місцем реєстрації, вам необхідно отримати висновок організації, уповноваженої органом ліцензування на проведення ліцензійної експертизи (далі — експертна організація).

У вас є законне право вибору, до якої експертної організації звернутися**.

** Інформацію про організації та установи, які уповноважені проводити ліцензійну експертизу, наведено на офіційному сайті Держархбудінспекції (http://www.dabi.gov.ua).

Проведення ліцензійної експертизи та підготовка експертного висновку здійснюються на підставі

договору між експертною організацією та суб'єктом будівельної діяльності. Зміст договору повинен відповідати вимогам Методичних вказівок щодо підготовки експертного висновку з визначення здатності суб'єктів здійснювати господарську діяльність, пов'язану із створенням об'єктів архітектури, ухвалених рішенням колегії Державної архітектурно-будівельної інспекції від 14.12.2007 р. № 7.

Строк роботи експертів з підготовки висновку не може перевищувати

25 робочих днів, у тому числі перевірка суб'єкта будівельної діяльності не може перевищувати 5 робочих днів. Експерти з виїздом на місце здійснюють експертизу суб'єкта будівельної діяльності та перевіряють:

— достовірність інформації, яка подаватиметься до органу ліцензування разом із заявою про ліцензування;

— відповідність організаційно-функціональної структури суб'єкта будівельної діяльності переліку робіт, пов'язаних зі створенням об'єктів архітектури, що зазначені в заяві згідно з Кодифікатором робіт;

— розподіл обов'язків, повноважень та відповідальності посадових осіб, укомплектованість інженерно-технічними працівниками, освіта та спеціальність яких відповідають переліку заявлених робіт, наявність трудових книжок, контрактів, наказів;

— нормативно-методичне забезпечення заявлених робіт;

— забезпечення робочими приміщеннями, виробничою базою;

— забезпечення технікою, пристроями, устаткуванням для виконання заявлених робіт;

— додержання технології виконання робіт;

— наявність системи контролю та управління якістю виконання робіт;

— забезпечення охорони праці при виконанні робіт;

— інші дані, що характеризують здатність суб'єкта будівельної діяльності виконувати заявлені види робіт.

Експерти мають право:

— безперешкодного доступу на територію та до приміщень суб'єкта будівельної діяльності для їх огляду та з'ясування питань, безпосередньо пов'язаних з експертизою;

— ознайомлюватися з необхідною документацією, що стосується діяльності суб'єкта будівельної діяльності, одержувати копії (ксерокопії) необхідних документів;

— одержувати від суб'єкта будівельної діяльності в установленому порядку інформацію щодо його діяльності;

— звертатися до інших установ та організацій за одержанням даних, що стосуються діяльності суб'єкта будівельної діяльності.

Отже,

вам необхідно:

— укласти договір з експертною організацією;

— подати заяву на проведення ліцензійної експертизи та всі додатки до неї (вони повинні бути вказані в заяві);

— оплатити вартість експертного висновку.

Вартість ліцензійної експертизи визначається на підставі

Методичних рекомендацій з визначення вартості послуг з проведення ліцензійної експертизи суб'єктів будівельної діяльності щодо їх спроможності здійснювати господарську діяльність, пов'язану із створенням об'єктів архітектури, затверджених наказом Мінрегіонбуду від 17.07.2008 р. № 325. При цьому максимальна вартість підготовки експертного висновку у разі, коли суб'єкт господарювання подає заяву на виконання вишукувальних, проектних, будівельних, монтажних та інжинірингових робіт, не може перевищувати дев'яти тисяч гривень (без ПДВ). Про це також повідомляється в листі Держархбудінспекції від 31.03.2008 р. № 24/7-742.

Про випадки вимагання експертними організаціями оплати, що перевищує зазначений розмір, Мінархбудінспекція просить повідомляти за адресою: 02160, м. Київ-160, просп. Возз'єднання, 15/17; тел. 291-69-06, 291-69-56, 291-69-48;

www.dabi.gov.ua.

Про вартість поговорили, далі розглянемо, що і як перевіряють у заявника експерти за такі гроші.

Щоб надати експертний висновок, експерти виїжджають на підприємство і уважно вивчають усі параметри його діяльності.

Насамперед наведемо примірний перелік документів, які найчастіше запитують експерти в підприємств (

див. рис. 9).

А тепер докладніше.

Експертам будуть цікаві

оригінали документів про право власності або договору(ів) оренди офісних, складських та інших підсобних приміщень.

Особливу увагу експерти приділяють

професійній структурі підприємства.

На місці вони вимагатимуть у вас

оригінали:

— трудових книжок штатних працівників, які повинні виконувати роботи, заявлені на ліцензування;

— трудових угод з позаштатними працівниками строком не менше, ніж на 3 роки;

— дипломів про освіту штатних та позаштатних працівників (вищу або середньо-спеціальну за профілем);

— посвідчень з охорони праці.

У штаті обов'язково повинен бути директор, головний інженер, виконроб з відповідною кваліфікацією та досвідом роботи. Їх стаж роботи експерт не полінується обчислити сам! Краще, якщо у вас будуть оформлені прораб і майстер: один обов'язково у штаті (прораб), другий може бути і за сумісництвом (майстер).

З усіма позаштатними працівниками має бути оформлено трудові угоди строком не менше 3 років.

Керівний склад повинен бути навчений і мати посвідчення з навчального центру з охорони праці.

Щодо робітників, то у штаті повинні бути робітники всіх спеціальностей, які необхідні для виконання робіт, заявлених для ліцензування. Їх кваліфікацію також необхідно буде підтвердити оригіналами дипломів або посвідчень навчально-курсових комбінатів. А їх стаж роботи за спеціальністю, не сумнівайтеся, експерт ретельно вирахує.

На місці експерт попросить у вас підтвердити документально наявність будівельних машин, механізмів та приладів:

— власних (договори купівлі-продажу, акти внеску до статутного фонду власниками тощо);

— орендованих (договори оренди).

У вас обов'язково повинні бути

повірені власні або орендовані прилади, що використовуються в діяльності, а на руках — документи, що підтверджують факт повірки.

Зверніть увагу!

Якщо в переліку видів робіт, що ліцензуються, є генпідряд, то у вас повинен бути кошторисно-договірний, виробничо-технічний, юридичний відділи та технагляд (принаймні такі вимоги висуваються органами Держархбудінспекції на практиці. — Прим. авт.). Технічне та нормативне оснащення також має бути документально підтверджено.

За результатами експертизи експерти готують

у 3 примірниках висновок у встановленій формі. Керівнику (уповноваженому представнику) суб'єкта будівельної діяльності видаються два примірники висновку, третій залишається в організації, що здійснювала експертизу, і зберігається 5 років після закінчення строку дії відповідної ліцензії. Усі примірники висновку підписуються експертами на кожній сторінці, затверджуються керівником експертної організації та завіряються печаткою.

Висновок ліцензійної експертизи може бути:

позитивним — рекомендація щодо надання ліцензії суб'єкту будівельної діяльності за наведеним переліком видів робіт, які може виконувати заявник;

негативним — зауваження щодо доробки або обґрунтування неможливості видачі ліцензії.

Якщо результат експертизи є негативним або виникли розбіжності чи зауваження при проведенні ліцензійної експертизи, суб'єкт будівельної діяльності має право звернутися із заявою у

двох примірниках до ліцензійної комісії (див. рис. 1, с. 28) з проханням розглянути зазначені питання.

 

Крок 3: подання документів до територіального органу Держархбудінспекції

Перш ніж

отримати ліцензію, потенційному суб'єкту будівельної діяльності (заявнику) необхідно подати (або направити поштою) певний пакет документів до органу ліцензування за місцем своєї реєстрації або за місцем провадження будівельної діяльності.

Згідно з вимогами

п. 5 Порядку № 1396 суб'єкт будівельної діяльності подає або направляє поштою до органу ліцензування за місцем своєї реєстрації такі документи:

заяву на видачу ліцензії. У ній повинні міститися відомості про суб'єкта будівельної діяльності — заявника:

— для юридичної особи

: найменування, місцезнаходження, банківські реквізити, ідентифікаційний код, контактні телефони;

— для фізичної особи

— підприємця: прізвище, ім'я, по батькові, паспортні дані (серія, номер паспорта, ким і коли виданий, місце проживання), ідентифікаційний номер, банківські реквізити, контактні дані.

За наявності у заявника відокремлених структурних підрозділів (філій, представництв), які здійснюватимуть будівельну діяльність на підставі одержаної ліцензії, у заяві додатково зазначається їх місцезнаходження.

— перелік робіт, пов'язаних зі створенням об'єктів архітектури, які заявник планує виконувати в майбутньому. Такий перелік складається відповідно до

Примірного переліку робіт здійснення господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури (зразок наведено на рис. 2, с. 27).

— копія свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності;

— копія довідки з органу статуправління про внесення до ЄДРПОУ, засвідчена нотаріально чи органом, який видав цей документ;

— відомості про виробничо-технічну базу, склад працівників за професійними та кваліфікаційними рівнями, технологією виробництва, інформаційно-правовим, нормативно-технічним забезпеченням, про існуючу систему контролю якості виконання робіт*;

* Докладно це розглянуто в підрозділі 1.2 «Одержуємо ліцензію: куди йти і що нести» цієї статті.

— висновок експертної організації про проведення ліцензійної експертизи.

На практиці подані документи приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття документів органом ліцензування та підписом відповідальної особи.

Якщо ви подали документи не в повному обсязі або в них виявлено невідповідність вимогам

Порядку № 1396 та законодавства, орган ліцензування поверне їх вам, про що повідомить письмово в десятиденний строк із дня надходження заяви про видачу ліцензії.

Після усунення зазначених недоліків ви можете подати заяву

повторно (п. 6 Порядку № 1396).

Органу ліцензування забороняється вимагати від суб'єктів господарювання інші документи, крім зазначених вище

.

У разі наявності

звернень або скарг заявників на дії територіальних органів Держархбудінспекції, питання видачі або відмови у видачі ліцензії розглядається на засіданні ліцензійної комісії органу ліцензування. У цьому випадку територіальний орган Держархбудінспекції на вимогу органу ліцензування передає йому весь пакет документів, одержаних від заявника.

Орган ліцензування розглядає подану заяву і протягом 10 робочих днів із дня її надходження надсилає матеріали до ліцензійної комісії. Ліцензійна комісія розглядає протягом 10 робочих днів документи, зазначені у пункті 5 цього

Порядку, з метою встановлення їх відповідності ліцензійним умовам та готує висновок. Орган ліцензування на підставі висновку ліцензійної комісії приймає протягом 7 робочих днів із дня його одержання рішення про видачу ліцензії та затверджує в установленому порядку перелік робіт, про що письмово повідомляє заявника (пп. 7, 8, 9 Порядку № 1396). Процедуру одержання будівельної ліцензії показано на рис. 1 (див. на с. 28).

У видачі ліцензії

може бути відмовлено:

— якщо буде виявлено недостовірні дані в документах, поданих заявником для одержання ліцензії;

— якщо заявник згідно з поданими документами не відповідає ліцензійним умовам, установленим для виду господарської діяльності, зазначеної в заяві про видачу ліцензії.

Повідомлення про прийняття рішення

про видачу ліцензії або відмову у видачі ліцензії направляється (видається) заявнику у письмовій формі протягом 3 робочих днів із дати прийняття відповідного рішення.

 

Крок 4: плата за видачу ліцензії

Плата за видачу ліцензії справляється на підставі

постанови Кабінету Міністрів України «Про строк дії ліцензії на проведення певних видів господарської діяльності, розміри і порядок зарахування плати за її видачу» від 29.11.2000 р. № 1755.

Протягом

30 календарних днів із дня направлення повідомлення про прийняття рішення про видачу ліцензії заявник має внести плату за видачу ліцензії в розмірі 340 грн. і надати документ про оплату.

Протягом

3 робочих днів із дня надходження документа про внесення плати за ліцензію орган ліцензування повинен оформити ліцензію.

Якщо заявник протягом

30 календарних днів не надав документ, що підтверджує внесення плати за видачу ліцензії, або не звернувся до органу ліцензування для одержання оформленої ліцензії, орган ліцензування має право скасувати рішення про видачу ліцензії або прийняти рішення про визнання такої ліцензії недійсною.

 

Крок 5: одержання ліцензії та строк її дії

Згідно з прийнятим рішенням (наказом) про видачу ліцензії орган ліцензування оформляє ліцензію та додаток до неї, які підписуються керівником органу ліцензування або його заступником та завіряються печаткою Держархбудінспекції. Оформлені ліцензії та додатки до них передаються за описом територіальному органу Держархбудінспекції для видачі заявникам. Одночасно передається копія наказу про видачу ліцензій та повертаються інші документи, що подавалися до органу ліцензування, для долучення їх до справи заявника, що зберігається в територіальному органі Держархбудінспекції.

Видача ліцензій здійснюється територіальними органами Держархбудінспекції за наявності документа, що підтверджує факт унесення плати за видачу ліцензій, та довіреності на одержання матеріальних цінностей, які додаються до справи.

Ліцензія видається в установленій формі і є документом суворої звітності, що має облікову серію і номер. Бланк ліцензії єдиного зразка та його опис затверджено

постановою КМУ «Про введення ліцензії єдиного зразка для певних видів господарської діяльності» від 20.11.2000 р. № 1719.

Для кожної

філії/відокремленого підрозділу ліцензіата, що здійснюватимуть господарську діяльність на підставі одержаної ліцензії, орган ліцензування видає ліцензіату завірені ним копії ліцензії. Така копія є документом, що підтверджує право філії чи іншого структурного підрозділу ліцензіата на провадження певного виду господарської діяльності на підставі одержаної ліцензії. За видачу копії ліцензії справляється плата в розмірі одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (17 грн.).

Ліцензіат

не може передавати ліцензію або її копію іншій юридичній чи фізичній особі для провадження господарської діяльності.

Згідно з

п. 12 Порядку № 1396 строк дії ліцензії становить 5 років, а для суб'єктів будівельної діяльності, які одержують її вперше, — 3 роки.

Отже, вітаємо! Ви пройшли нелегкий шлях до одержання ліцензії завдовжки майже 3 місяці. Тільки після цього ви можете сміливо приступати до здійснення заявлених видів будівельної діяльності на абсолютно законних підставах. Якщо за ці 3 місяці ви все ж таки виконували ліцензовані види робіт, вважайте, що ви — порушник і можете понести за це покарання. Про відповідальність за порушення правил ліцензування читайте в наступному номері газети «Будівельна бухгалтерія».

 

 

Перелік робіт, пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, які має намір виконувати

Товариство з обмеженою відповідальністю «Нова ідея»

 

3.00.00 БУДIВЕЛЬНI ТА МОНТАЖНI РОБОТИ

3.02.00 РОБОТИ З ОПОРЯДЖЕННЯ КОНСТРУКЦIЙ ТА УСТАТКУВАННЯ

3.02.01 Опорядження фасадів

3.02.01.01 штукатуренням

3.02.01.02 напилювання полімерцементних покриттів

3.02.01.03 торкретуванням

3.02.01.04 дрібноштучними виробами

3.02.01.05 фасадними системами

3.02.02 Встановлення вікон, вітрин, вітражів, зенітних ліхтарів, дверей, воріт тощо

3.02.03 Скління

3.02.04 Опорядження приміщень

3.02.04.01 звичайним штукатуренням

3.02.04.02 декоративним штукатуренням

3.02.04.03 спеціальними видами штукатурення (рентгенозахисної, акустичної, теплоізоляційної, гідроізоляційної, торкретуванням)

3.02.05 Облицювання приміщень

3.02.05.01 штучними виробами

3.02.05.02 природним каменем

3.02.05.03 дерев'яними виробами

3.02.06 Стель

3.02.06.01 штукатуренням

3.02.06.02 підвісних

3.02.06.03 натяжних

3.02.07 Підлог

3.02.07.01 звичайних у приміщеннях житлового, громадського та виробничого призначення

3.02.07.02 спеціальних (хімічно та водостійких, безпилових, жаростійких тощо)

3.02.08 Улаштування покрівель

3.02.08.01 Рулонні покрівлі

3.02.08.02 Мастикові покрівлі

3.02.08.03 Покрівлі із штучних матеріалів

3.02.09 Ліпні роботи

3.02.10 Малярні роботи

3.02.11 Шпалерні роботи

3.10.02 Умови будівництва

3.10.02.01 звичайні умови

 

Директор ТОВ «Нова ідея»

Зотов М. Л. Зотов

Рис. 2. Перелік робіт провадження господарської діяльності, пов’язаної зі створенням об’єктів архітектури

 

 

img 1

Рис. 1. Процес одержання будівельної лицензії.

 

 

img 2

 

 

img 3
img 4

Рис. 3. Зразок заяви на видачу ліцензії

 

 

img 5

Рис. 4. Зразок документа, що підтверджує

 

 

img 6
img 7

Рис. 5. Зразок форми посадової (робочої) інструкції

 

 

img 8

Рис. 6. Зразок наказу про введення в дію робочої інструкції

 

 

img 9

Рис. 7. Зразок організаційно-функціональної структури підприємства

 

 

img 10
img 11

Рис. 8. Зразок переліку нормативних документів, що регламентують виконання робіт підприємства

 

 

ПЕРЕЛIК

документів, які надаються при ліцензійній експертизі за місцем знаходження ліцензіата

 

1. Документ на право власності на офісні та виробничі приміщення (витяг із Держреєстру).

2. Договір оренди офісних та виробничих приміщень (при відсутності власних).

3. Штатний розклад підприємства (інженерно-технічних працівників та робітників).

4. Дипломи (або їх копії), інженерно-технічних працівників, які виконують ліцензійні роботи.

5. Трудові книжки інженерно-технічних працівників, які виконують ліцензійні роботи — для працюючих постійно.

6. Трудові угоди з інженерно-технічними працівниками — для працюючих тимчасово.

7. Документи про атестацію інженерно-технічних працівників та робітників, які виконують роботи.

8. Посадові інструкції інженерно-технічних працівників

9. Свідоцтва (або їх копії) про підвищення кваліфікації персоналу підприємства.

10. Перелік основної техніки, обладнання та інструментів, необхідних для виконання робіт.

11. Перелік офісної техніки та програм

12. Договір оренди технологічного обладнання та механізмів (при відсутності власних).

13. Свідоцтва про повірку наявних засобів вимірювання (необхідних для контролю якості робіт).

14. Каталог діючих нормативних документів у галузі будівництва станом на 01.01.2009 р.

15. Перелік наявних нормативних документів, необхідних для виконання ліцензійних робіт.

16. Договір з інформцентром на забезпечення нормативною документацією.

17. Документи, які підтверджують наявність контролю якості виконаних робіт
(накази, стандарти підприємства, положення про розподіл повноважень та відповідальності персоналу щодо забезпечення якості, ПВР, технологічні карти та інші).

18. Договір на проведення лабораторних випробувань матеріалів, конструкцій та виробів.

19. Договір на проведення лабораторних випробувань зварювальних з'єднань металоконструкцій.

20. Копії атестатів випробувальних лабораторій (власної або тих, з якими укладено договір).

21. Документи про впровадження системи управління якістю відповідно ДСТУIЗО серії 9000-2001
(накази, стандарти підприємства, графіки розроблення, сертифікати).

22. Документи з охорони навколишнього середовища згідно з IЗО серії 14 000 (положення, накази).

23. Документи з охорони праці (положення, накази, посвідчення, дозволи).

24. Дозвіл Держгірпромнагляду на право ведення робіт із підвищеною небезпекою.

25. Положення про службу охорони праці.

26. Посвідчення головного інженера та керівника служби охорони праці з питань охорони праці.

27. Професійні посвідчення, які підлягають контролю Держгірпромнаглядом.

28. Дозволи на виконання будівельних робіт (в т. ч. в складних інженерно-геологічних умовах).

29. Перелік об'єктів (робіт), виконаних власними силами за 2003 — 2007 р. (при наявності ліцензії).

30. Рекламації замовників щодо якості робіт (при наявності).

31. Власні рекламації постачальникам щодо якості матеріалів, конструкцій, виробів.

 

Рис. 9. Примірний перелік документів, які запитують експерти в підприємств

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі