Теми статей
Обрати теми

Антикризова бухгалтерія в будівництві

Редакція ББ
Стаття

Антикризова бухгалтерія в будівництві

Василь Качерай, ТзОВ «Фінансова компанія «ЕКО-ДІМ»

 

Економічні негаразди, які минулого року почалися в Україні, чи не найбільше торкнулися будівельної галузі. Різко призупинилося кредитування, а з ним і продажі нерухомості. Менеджери будівельних компаній намагаються знайти шляхи відновлення продажів, придумуючи нові механізми реалізації житла, виробничі відділи в той же час намагаються максимально скоротити витрати матеріалів на будівництво, а відділ кадрів — оптимізувати затрати на оплату праці. Усі ці заходи направлені на покращення фінансового результату будівельного підприємства. Бухгалтерів до цього процесу залучають мало, вважаючи, що їхня справа просто обліковувати факти, які вже відбулися. Але це судження є абсолютно помилковим. Як бухгалтер може оптимізувати діяльність підприємства в часи кризових явищ та покращити фінансові результати діяльності підприємства, розповімо в цій статті.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

КЗпП

— Кодекс законів про працю від 10.12.71 р.

КпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-Х.

Закон про відпустки

— Закон України

«Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96.

П(С)БО 7 «Основні засоби»

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом МФУ від 27.04.2000 р. № 92.

П(С)БО 8 «Нематеріальні активи»

Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 8 «Нематеріальні активи», затверджене наказом МФУ від 18.10.99 р. № 242.

П(С)БО 12 «Фінансові інвестиції»

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 12 «Фінансові інвестиції», затверджене наказом МФУ від 26.04.2000 р. № 91.

План рахунків бухгалтерського обліку

— План рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджений наказом МФУ від 30.11.99 р. № 291.

Закон про оцінку і оціночну діяльність

— Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» № 2658-ІІІ від 12 липня 2001 р.

 

Основні засоби

Загальновідомо, що в будівельних компаніях основні засоби є суттєвою графою в балансі

підприємства і вимірюються, як правило, десятками мільйонів гривень. В основному це різного роду спецтехніка, будівлі та споруди. У часи економічних негараздів, коли темпи будівництва різко падають або будівництво і зовсім зупиняється, багато основних засобів перестають використовувати. Скажімо, ті ж баштові крани, вантажівки, що перевозили будівельні матеріали і т. п., техніка просто залишається без роботи. Разом з тим щомісяця нараховується амортизація цієї техніки, яка призводить до збільшення витрат, а відповідно до зменшення фінансового результату діяльності.

Виправити цю ситуацію можна двома шляхами. Перший — це спробувати здати основні засоби, які не використовують, в оренду. Звичайно, бажано, щоб сума орендних платежів покривала витрати на утримання такого основного засобу, тобто його амортизацію, страхування, ну, і відсотки за кредитом, якщо такий основний засіб придбано в кредит.

Але в часи кризи такий захід є малоефективним, оскільки проблеми з фінансовими ресурсами зараз у всіх будівельників. Тому ідеальним варіантом у цьому випадку є консервація основних засобів.

Оскільки проблематика обліку консервації основних засобів була розглянута в попередніх номерах нашого видання1, детально зупинятися на ньому не будемо.

1 Див. «Консервація об’єкта незавершеного будівництва (варіації на тему)»// «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 6, с. 36 — 39, а також «Витрати на консервацію будівництва: тлумачення та процедура обліку»// «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 7, с. 10 — 12.

 

Нематеріальні активи

На жаль, нематеріальні активи консервації не підлягають. Відповідно якось уникнути їх амортизації, зокрема витрат, пов’язаних з їх експлуатацією, — досить складно. Покращити показники фінансового стану підприємства через операції з нематеріальними активами можна хіба що їх дооцінкою. Але і тут є складнощі. По-перше, сума дооцінки відображається в складі іншого додаткового капіталу підприємства, відповідно напряму на фінансовий результат діяльності підприємства не впливає, але впливає на власний капітал, чим покращує аналітичні показники фінансового стану підприємства.

Але і тут є проблеми. Згідно з

п. 19 П(С)БО 8 «Нематеріальні активи» переоцінці підлягають лише ті нематеріальні активи, щодо яких існує активний ринок. Активний ринок з точки зору вказаного бухгалтерського стандарту характеризується однорідністю предметів, що купуються та продаються на цьому ринку, і на цьому ринку завжди можна знайти зацікавлених продавців та покупців.

Зважаючи на те, що в основному компанії дооцінюють свої торгові марки, або певні права користування активами, вільного ринку щодо таких нематеріальних активів в Україні не існує. Проте це не заважає сотням компаній таки дооцінювати свої нематеріальні активи, щоб покращити фінансові показники підприємства, особливо розмір власного капіталу, який впливає на ринкову ціну підприємства та його привабливість для інвестора. Будівельні компанії, окрім своїх торгових марок, відображають у складі нематеріальних активів і право користування земельною діяльною і також його значно дооцінюють.

Звичайно, переоцінка нематеріальних активів може бути і у бік зменшення, але такий варіант ми просто не розглядатимемо, оскільки нас цікавить виключно покращення фінансових показників підприємства.

Слід пам’ятати: якщо групу нематеріальних активів переоцінили раз, то надалі таку переоцінку необхідно робити з такою регулярністю, щоб їх залишкова вартість на дату балансу суттєво не відрізнялася від справедливої вартості. Загалом в Україні цього правила майже не дотримуються. Проте це може бути підставою для аудитора наступного року не підтвердити достовірность вашої фінансової звітності.

Дооцінку нематеріальних активів в бухгалтерському обліку відображають таким чином:

 

№ з/п

Операція

Дебет

Кредит

1

Дооцінка залишкової вартості об’єкта нематеріальних активів

12

423

 

Зазначимо, що дооцінка нематеріальних активів у бухгалтерському обліку жодним чином не впливає на їх податковий облік. У ньому існує подібна процедура — індексація. Оскільки індексація не впливає на покращення фінансового стану підприємства, розглядати її в межах цієї публікації ми не будемо.

 

Фінансові інвестиції

За останні роки будівельні компанії активно засновували та купували інші компанії, різні дочірні підприємства, які займалися супутньою будівельній діяльності. Відповідно за цей час на рахунку 14 «Довгострокові фінансові інвестиції» могла назбиратися чималенька сума, особливо на субрахунку 141 «Облік довгострокових інвестицій пов’язаним сторонам за методом обліку участі в капіталі» згідно з

Планом рахунків бухгалтерського обліку.

Згідно з

П(С)БО 12 «Фінансові інвестиції» фінансові інвестиції, що обліковуються методом участі в капіталі, на дату балансу відображаються за вартістю, що визначається з урахуванням зміни величини власного капіталу об’єкта інвестування, крім тих, що є результатом операцій між інвестором та обєктом інвестування.

Загалом тема обліку довгострокових фінансових інвестицій за методом участі в капіталі потребує окремого широкого висвітлення. Ми ж для себе з цього візьмемо лише можливість збільшити прибутки за рахунок прибутку асоційованих підприємств чи, простіше кажучи, підприємств, які засновані будівельним підприємством. З вищенаведеного чітко видно, що розмір довгострокових фінансових інвестицій на дату балансу має дорівнювати розміру власного капіталу асоційованого підприємства, зваженого на частку підприємства засновника в капіталі асоційованого підприємства.

Приклад.

Підприємство «Сонечко» виступило співзасновником підприємства «Бета», інвестуючи 50 % статутного фонду компанії в розмірі 50000,00 грн. За підсумками звітного кварталу підприємство «Бета» спрацювало з фінансовим результатом 10000,00 грн. прибутку.

У цьому випадку підприємство «Сонечко» на дату балансу повинно відобразити доходи від довгострокових інвестицій в асоційовані підприємства в розмірі 5000 грн.

При відображенні цієї операцій в обліку, необхідно відобразити такі бухгалтерські проведення:

 

№ з/п

Зміст операції

Дебет

Кредит

Сума

1

Підприємство «Сонечко» виступило співзасновником підприємства «Бета», інвестувавши 50 % його статутного фонду в розмірі 50 000,00 гривень

141

311

50000,00

2

Відображення оцінки фінансових інвестицій на дату балансу

141

721

5000,00

 

Зазначимо, що ці операції не відображаються в податковому обліку, тому є досить важливими для покращення фінансових показників підприємства, шляхом збільшення його дохідності. Зважаючи на те, що багато бухгалтерів роками не здійснювали такої оцінки, це може стати великим резервом для покращення прибутковості будівельних підприємств. Вагомим фактором на користь цього методу є й те, що він не потребує додаткових витрат, як-от експертної оцінки незалежного оцінювача.

 

Оплата праці

Чи не основною статтею економії забудовника стали витрати на оплату праці. Економія на оплаті праці є більше прерогативою відділу кадрів, аніж бухгалтера, але й бухгалтер може дати свої поради щодо оптимізації зарплатних витрат.

Найпоширенішим видом економії на заробітній платі є відпустка без збереження заробітної плати, яка передбачена

ст. 26 Закону про відпустки. Згідно із зазначеною нормою Закону працівник має право на відпустку без збереження заробітної плати, терміном не більше 15 днів. Звичайно, що відправити працівника у відпустку без збереження заробітної плати можна лише за наявності його згоди. І відправити його можна в таку відпустку не більше ніж на 15 днів у році. Навіть якщо в працівника буде бажання піти у відпустку без збереження заробітної плати більше ніж на 15 днів і роботодавець буде не проти, усе одно законодавчих підстав для цього немає. Порушення цієї норми може потягти за собою адміністративну відповідальність згідно зі ст. 41 КпАП та накладення штрафу на посадових осіб у розмірі від 15 до 50 нмдг2.

2 Нмдг — неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

Тому як варіант виходу з цієї ситуації пропоную встановлювати на підприємстві неповний робочий день або тиждень. Це передбачено

ст. 56 КЗпп. Звичайно, для того щоб його встановити, потрібна заява працівника. Якщо ж її немає, то можна встановити неповний робочий день і в односторонньому порядку. Але при цьому потрібно повідомити працівника про це за два місяці до початку введення на підприємстві скороченого робочого дня.

Важливо!

Не забувайте, що як би ви не скорочували робочий день на підприємстві, якщо працівник працює на повну зайнятість, то розмір його заробітної плати не повинен бути меншим, за встановлений законодавством розмір мінімальної заробітної плати3.

3 Згідно зі ст. 55 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» від 26.12.2008 р. № 835-VI, мінімальну заробітну плату на місяць установлено в таких розмірах: з 01.01.2009 р. — 605 грн.; з 01.04.2009 р. — 625 грн.; з 01.07.2009 р. — 630 грн.; з 01.10.2009 р. — 650 грн.; з 01.12.2009 р. — 669 грн.

Ще одним з варіантів зменшення витрат на оплату праці є набір працівників за договорами цивільно-правового характеру. При такій формі оформлення трудових відносин ви зможете економити на внесках до Фонду соціального страхування від нещасних випадків та Фонду соціального страхування на випадок втрати працездатності. Перевагою такого виду трудових відносин є і той факт, що при цьому виді відносин у підприємства не виникає обов’язку сплати нарахувань до Пенсійного фонду протягом 20 днів за звітним місяцем у випадку невиплати працівникові винагороди за договором цивільно-правового характеру, а також сплати податку з доходів фізичних осіб на 30-й день після звітного місяця. Адже акти виконаних робіт з працівниками можна підписувати саме перед виплатою їм винагороди.

Зважаючи на масштабність будівництва, економія може бути суттєвою. Але цей варіант оформлення відносин з працівником має два недоліки:

1) не кожен працівник погодиться оформлювати відносини з роботодавцем у такий спосіб, оскільки в цьому випадку період трудової зайнятості не враховуватиметься в трудовий стаж, хоча й ураховується в пенсійний стаж, бо відрахування до пенсійного фонду відбуваються на таких же умовах, як і для основних працівників;

2) такий вид відносин з працівниками вимагає додаткових зусиль на оформлення документів за ними — актів виконаних робіт та власне самих договорів.

Що стосується скорочення персоналу, то, звичайно, це також варіант зменшення витрат на оплату праці. Але оскільки він викликає й одночасне зменшення трудових ресурсів підприємства і не є суто технічним бухгалтерським моментом, то розглядати його не будемо.

Ось так стисло ми й розглянули основні «бухгалтерські фішки», використовуючи які, бухгалтер може збільшити доходи підприємства, чим покращить фінансові результати. Звичайно, розглянуті в статті методи покращення фінансового стану підприємства не є вичерпними, і в бухгалтерів завжди залишаються варіанти, щоб суто бухгалтерським методом забезпечити покращення фінансових показників підприємства.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі