Теми статей
Обрати теми

Що жителям добре, то будівельникам — благоустрій

Редакція ББ
Стаття

Що жителям добре, то будівельникам — благоустрій

Володимир Овчаров, консультант

 

Напевно немає такої людини, котра б не хотіла жити в тихому, затишному та чистому районі з усіма зручностями, які може дати нам сучасна цивілізація. Однак усі розуміють, що самі по собі такі блага не утворюються, для їх створення необхідні чималі фінансові та трудові ресурси, а також величезне бажання з боку місцевих органів влади. Проте благоустрій — це не лише проблема жителів та влади, це ще й обов’язок забудовників.

У цьому матеріалі розглянемо деякі аспекти податкового та бухгалтерського обліку об’єктів благоустрою.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про благоустрій

— Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 р. № 2807-IV.

Закон про забудову

— Закон України «Про планування та забудову територій» від 20.04.2000 р. № 1699-III.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР.

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

П(С)БО 1

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99 р. № 87.

П(С)БО 7

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 р. № 92.

П(С)БО 9

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 20.10.99 р. № 246.

П(С)БО 16

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 р. № 318.

План рахунків

— План рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 30.11.99 р. № 291.

Регіональні правила забудови

— наказ Держбуду України «Про затвердження Типових регіональних правил забудови» від 10.12.2001 р. № 219.

Правила благоустрою м. Харкова

— рішення Харківської міської ради «Правила благоустрою м. Харкова» від 10.05.2007 р.

Класифікатор [ДК 013-97]

— Державний класифікатор України «Класифікація основних фондів» [ДК 013-97], затверджений наказом Державного комітету України зі стандартизації, метрології та сертифікації від 19.08.97 р. № 507.

 

Ситуація.

Будівельне підприємство планує здійснити в Харкові будівництво багатоповерхового житлового будинку. Перші два поверхи планується використовувати під власний офіс підприємства. Проектною документацією передбачено також будівництво додаткових об’єктів, а саме сміттєвого терміналу. Також підрядними організаціями буде здійснено такі роботи:

висаджування дерев (вартість 1 дерева «під ключ» — 4000,00 грн.);

укладання газонного покриття біля офісу (вартість 1 м2 «під ключ» — 50,00 грн.);

монтаж лав та урн (середня вартість «під ключ» — 1500,00 грн.).

Як відобразити ці роботи (об’єкти) в бухгалтерському та податковому обліку?

Українське законодавство дуже серйозно ставиться до процесу благоустрою населених пунктів.

Основним нормативним документом, що здійснює правове регулювання процесу благоустрою, є

Закон про благоустрій.

Відповідно до норм

ст. 21 Закону про благоустрій елементами благоустрою є:

— покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до чинних норм і стандартів;

зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, у парках, скверах, на алеях, бульварах, у садах, на інших об’єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях;

будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів;

— засоби та облаштування зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами;

— технічні засоби регулювання дорожнього руху;

— будівлі та споруди системи інженерного захисту території;

— комплекси та об’єкти монументального мистецтва;

— обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків;

— малі архітектурні форми;

інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.

Об’єктами благоустрою

, зокрема, є (ст. 13 Закону про благоустрій):

— території загального користування (усі види парків, вулиць, площ тощо);

прибудинкові території;

— території будівель і споруд інженерного захисту територій;

території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

Відповідно до

п. 1 ст. 24 Закону про благоустрій підприємства, установи, організації зобов’язані забезпечити благоустрій земельних ділянок, переданих їм на праві власності чи користування.

При цьому утримання та благоустрій прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку, належних до нього будівель, споруд провадиться

балансоутримувачем цього будинку чи підприємством, установою, організацією, з яким балансоутримувачем укладено відповідний договір на утримання та благоустрій прибудинкової території (п. 3 ст. 22, ст. 24, 34 Закону про благоустрій).

Благоустрій території здійснюється з урахуванням вимог використання цієї території відповідно до затвердженої містобудівної документації, регіональних та місцевих правил забудови, правил благоустрою території (

п. 2 ст. 23 Закону про благоустрій).

На території харківської територіальної громади основним документом, що регулює порядок благоустрою, є

Правила благоустрою м. Харкова.

Відповідно до вимог

п.п. 7.2.2 Правил благоустрою м. Харкова 1 при проектуванні, будівництві, реконструкції об’єктів обов’язково передбачаються:

комплексний благоустрій відповідної території;

— розміщення гаражів, стоянок чи організація спеціальних майданчиків для паркування з нормативною кількістю машино-місць відповідно до чинних державних будівельних норм.

1 Відповідно до ст. 10 Закону про благоустрій аналогічні Правила благоустрою, як правило, існують у кожному населеному пункті України.

Прийняття в експлуатацію об’єктів нового будівництва, реконструкція та капітальний ремонт будівель чи споруд без проведення комплексного благоустрою відповідної території

забороняються (абзац дрцгий п.п. 7.2.6 Правил благоустрою м. Харкова).

Роботи з благоустрою та озеленення ділянки має бути здано до прийняття об’єкта в експлуатацію державною приймальною комісією (

абзац чотирнадцятий п.п. 7.2.6 Правил благоустрою м. Харкова). Таке прийняття здійснюється спеціальною комісією та оформляється актом.

Проаналізувавши викладені вище норми законодавства, можна зробити висновок, що ці роботи є обов’язковими заходами щодо благоустрою (навіть якщо їх не передбачено проектом), без здійснення яких заборонено здійснювати капітальне будівництво

.

 

Податковий облік

Коли йдеться про податковий облік витрат, підприємство, як правило, цікавить, чи вплинуть такі витрати на об’єкт оподаткування.

Відповідь на це запитання необхідно шукати в нормах

Закону про податок на прибуток.

Відповідно до

п. 3.1 Закону про податок на прибуток валові витрати і амортизація впливають (як правило, зменшують) на оподатковуваний прибуток платника податків.

Отже, результатом обліку цих витрат на благоустрій може бути один з таких варіантів:

1) витрати не буде відображено в податковому обліку підприємства;

2) витрати може бути включено до складу валових витрат підприємства;

3) витрати амортизуватимуться.

Для того щоб вирішити це питання, насамперед необхідно довести зв’язок (відсутність зв’язку) з господарською діяльністю підприємства.

Під господарською діяльністю розуміється будь-яка діяльність особи, спрямована на отримання доходу в грошовій, матеріальній чи нематеріальній формах, у разі якщо безпосередня участь такої особи в організації цієї діяльності є регулярною, постійною та суттєвою (

п. 1.32 Закону про податок на прибуток).

Ураховуючи обов’язковість процесу благоустрою і те, що без нього неможливе введення в експлуатацію об’єкта будівництва і як наслідок отримання доходу, такі витрати можна визнати пов’язаними з господарською діяльністю підприємства

.

Водночас зауважимо, що податкові органи, судячи з позиції, викладеної в

журналі «Вісник податкової служби України», 2006, № 36, с. 38, дотримуються іншої позиції та не поспішають визнавати зв’язок робіт із благоустрою з господарською діяльністю підприємства.

Виходячи з цього ці витрати може бути відображено в податковому обліку таким чином:

1) як основні фонди

.

Правилам ведення податкового обліку основних фондів присвячено

ст. 8 Закону про податок на прибуток.

Основними фондами в розумінні

п.п. 8.2.1 Закону про податок на прибуток є матеріальні цінності, що використовуватимуться в господарській діяльності понад 365 календарних днів з дати введення в експлуатацію та вартістю вище 1000 гривень.

Тому сміттєві термінали, які планується використовувати для власних потреб, лави, урни та дерева необхідно обліковувати у складі основних фондів та амортизувати.

Облік основних фондів здійснюється за групами

(п.п. 8.2.2 Закону про податок на прибуток).

У податковому обліку підприємства ці основні фонди має бути розподілено за такими групами: сміттєвий термінал — група 1; лави та урни — група 2; дерева2 — група 3;

2 Непрямим підтвердженням цього може бути Класифікатор [ДК 013-97], відповідно до якого зелені багаторічні насадження мають класифікаційний код 330000 «Багаторічні насадження», а отже, повинні обліковуватися у групі 3.

2) як валові витрати

.

Суму будь-яких витрат

платника податків, що здійснюються як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються для їх подальшого використання у власній господарській діяльності, може бути включено до складу валових витрат (п. 5.1 Закону про податок на прибуток).

Як уже зазначалося,

витрати на оформлення клумб як елемент благоустрою є пов’язаними з господарською діяльністю підприємства, а отже, такі витрати може бути включено до складу валових витрат.

 

Бухгалтерський облік

Основним документом, що здійснює нормативне регулювання бухгалтерського обліку, є

Закон про бухоблік.

Методологічні засади бухгалтерського обліку викладено в національних положеннях (стандартах) бухгалтерського обліку та інших нормативних документах, що затверджуються Міністерством фінансів України

(абзац другий ст. 6 Закону про бухоблік).

Нормами

п. 3 П(С)БО 1 установлене що:

активами є ресурси, що контролюються підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, спричинить отримання економічних вигод у майбутньому;

витратами є зменшення економічних вигод у вигляді вибуття активів або збільшення зобов’язань, що призводять до зменшення власного капіталу (за винятком зменшення капіталу за рахунок його розподілу між власниками).

Також слід зауважити, що відповідно до норм

ст. 8 Закону про бухоблік підприємство має право самостійно визначати свою облікову політику.

Тому для класифікації заходів з благоустрою, що розглядаються, необхідно буде враховувати положення облікової політики підприємства, а також проектно-кошторисну документацію щодо такого будівництва

.

На наш погляд, сміттєвий термінал, дерева, лави та урни в бухгалтерському обліку залежно від положень облікової політики підприємства можна як визнати активами, так і включити до вартості об’єкта будівництва (офісу та/або житлового будинку), а витрати на створення клумб можна визнати витратами періоду або включити до вартості об’єкта будівництва (офісу та/або житлового будинку).

Варіант обліку № 1. Об’єкти благоустрою визнаються активами.

У бухгалтерському обліку під

основними засобами розуміються матеріальні активи, що використовуються підприємством у виробництві чи поставці товарів більше одного року чи операційного циклу, якщо він більше року (п. 4 П(С)БО 7).

Ураховуючи, що термін експлуатації сміттєвих терміналів, дерев, лав та урн більше року, їх у бухгалтерському обліку можна визнати основними засобами

.

У регістрах бухгалтерського обліку ці операції буде відображено таким чином:

 

№ з/п

Дт

Кт

Зміст операції

Сума, грн.

1

15

631

Оприбутковано від постачальника лаву

1500,00

2

15

631

Оприбутковано від постачальника урну

1500,00

3

106

15

Уведено в експлуатацію лаву

1500,00

4

106

15

Уведено в експлуатацію урну

1500,00

5

15

631

Оприбутковано дерево від постачальника

4000,00

6

108

15

Дерево посаджене

4000,00

 

Варіант обліку № 2. Витрати на благоустрій включаються до вартості об’єкта будівництва, призначеного для продажу.

 

№ з/п

Дт

Кт

Зміст операції

Сума, грн.

7

23

631

Оприбутковано від постачальника лаву

1500,00

8

23

631

Оприбутковано від постачальника урну

1500,00

9

23

631

Оприбутковано дерево від постачальника

4000,00

 

Варіант обліку № 1. Витрати на створення клумб визнаються витратами періоду:

 

10

92

631

Витрати на озеленення віднесено на адміністративні витрати (20 м2 х 50,00)

1000,00

 

Варіант обліку № 2. Витрати на створення клумб відносяться на вартість об’єкта будівництва, призначеного для продажу:

 

11

23

631

Витрати на озеленення віднесено на вартість будівництва (20 м2 х 50,00)

1000,00

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі