Теми статей
Обрати теми

Про обмеження граничних розмірів внесків на інфраструктуру для забудовників

Редакція ББ
Стаття

Про обмеження граничних розмірів внесків на інфраструктуру для забудовників

Борис Бідій, юридична фірма «Орлов, Михайленко та партнери»

 

Кабмін, скасувавши дію своїх підзаконних документів, привів їх у відповідність до норм чинного законодавства.

У цій статті наведено коментар до постанови КМУ «Про визнання такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2007 р. № 40 та пунктів 1, 2 і 4 постанови Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2008 р. № 772» від 28.04.2009 р. № 415.

Текст зазначеної постанови див. на с. 5 сьогоднішнього номера.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про забудову

— Закон України «Про планування та забудову територій» від 20.04.2000 р. № 1699-III.

Закон № 509-VI

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву» від 16.09.2008 р. № 509-VI.

Закон № 800-VI

— Закон України «Про уникнення впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва» від 25.12.2008 р. № 800-VI.

Постанова № 415

— постанова КМУ «Про визнання такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2007 р. № 40 та пунктів 1, 2 і 4 постанови Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2008 р. № 772» від 28.04.2009 р. № 415.

Постанова № 772

— постанова КМУ «Про заходи щодо здешевлення вартості житла» від 27.08.2008 р. № 772.

Постанова № 1930

— постанова КМУ «Про встановлення граничного розміру залучення коштів замовників на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів» від 30.12.2000 р. № 1930.

Постанова № 40

— постанова КМУ «Про встановлення граничного розміру коштів замовників, що залучаються для розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів» від 24.01.2007 р. № 40.

 

Приведення підзаконних документів у відповідність до вимог закону — нормальний процес. Однак у цьому випадку

постанова № 415, що набрала чинності з 15 травня 2009 року, стосується дуже важливого для всіх інвесторів питання про граничний розмір участі у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту (далі — пайова участь (або відрахування) у розвитку інфраструктури).

Питання погодження забудовником з місцевою владою соціальних навантажень, що покладаються на нього, є одним з найконфліктніших, що вимагають від забудовника, як правило, великих зусиль у відстоюванні своєї позиції, уміння домовлятися і знаходити компроміси. Це і зрозуміло — адже покладання на забудовника надмірних навантажень ставить під запитання власне доцільність здійснення цього інвестиційного проекту. Перевищення такими навантаженнями певного розміру позбавляє проект економічної ефективності і як наслідок — привабливості для інвестора. Тому законодавче обмеження граничних розмірів внесків на інфраструктуру для забудовників надзвичайно важливе, це знижує рівень конфліктності в зазначеному питанні (при тому, що обійти це питання не можна) і створює нормальне підґрунтя для побудови відносин забудовника з місцевою владою.

Для кращого розуміння стану справ у цьому питанні стисло розглянемо його історію.

У грудні 2000 року

Кабінет Міністрів України приймає постанову від 30.12.2000 р. № 1930, якою обмежує розмір відрахувань забудовників на розвиток інфраструктури 25 % від загальної вартості об’єкта будівництва незалежно від його функціонального призначення.

Такий стан справ зберігався

до 24.01.2007 р., коли на зміну цієї постанови № 1930 було прийнято нову постанову від 24.01.2007 р. № 40, де граничний розмір було скорочено та диференційовано для об’єктів з різним функціональним призначенням: до 20 % — для об’єктів нежитлових будов і 10 % — для житлових будинків. Як бачимо, уже тоді намітилася тенденція пріоритетності житлового будівництва і, потрібно визнати, необґрунтована.

Починаючи із

серпня 2008 року події почали розвиватися як у калейдоскопі, що позначилося й на регулюванні цього питання. 10 вересня 2008 року Кабінет Міністрів приймає постанову КМУ № 772, якою граничний розмір відрахувань забудовників зменшується до 5 і 2 % щодо нежитлових і житлових об’єктів відповідно. Спеціальний порядок набрання чинності цим пунктом постанови визначається самою ж постановою № 772датою 1 січня 2009 року.

Не минуло й тижня, як Верховна Рада України приймає

Закон № 509, що передбачає масштабні зміни у правовому регулюванні будівельних процедур1, у тому числі порушує й зазначене питання, унісши відповідні зміни до Закону про забудову. Граничний розмір пайової участі в розвитку інфраструктури, тепер закріплений у ст. 271 зазначеного Закону, повинен був становити 10 і 5 % щодо нежитлових і житлових будов відповідно.

1 Див. «Масштабні зміни в земельному та будівельному законодавстві» // «Будівельна бухгалтерія», 2008, другий рекламний номер, с. 5 — 6, 32 — 35.

Не встигли ці норми набрати чинності, як зазначений

розмір відрахувань щодо житлових будов зазнав чергового коригування Законом № 800. Тепер згідно з оновленою ст. 271 Закону про забудову граничний розмір відрахувань повинен був становити 4 %. (Зауважимо, що Закон № 800 набрав чинності 14 січня 2009 року2).

2 Див. «Антикризові заходи в будівництві...» // «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 1, с. 35 — 38.

Однак починаючи з дня набуття чинності положеннями

Закону № 509 постанова № 40 перестала регулювати зазначені відносини і, цілком природно, підлягала скасуванню (або приведенню у відповідність до закону). Власне, це і сталося.

Вище ми говорили про відрахування на розвиток інфраструктури. Проте на практиці на забудовників, які реалізують будівництво житлових будинків, місцевими радами часто покладалися інші соціальні навантаження, крім пайової участі.

Так, у Києві у практику було запроваджено безоплатну передачу місту під соціальне житло частини житлових площ у житловому будинку, причому в чималих розмірах. Цей обов’язок покладався на забудовників уже при виділенні земельної ділянки під забудову. А оскільки замість передачі квартир допускалася оплата грошовими коштами, це була прихована форма покладання додаткового соціального навантаження на забудовника.

Наприклад, згідно з

рішенням Київміськради від 28.12.2002 р. № 232/392 при виділенні у 2003 році землі під житлову забудову на забудовника покладався обов’язок передати (сплатити) місту 5 % площ у побудованому будинку, а при розташуванні будинку в центральній частині міста — 10 % площ. І це при тому, що забудовником сплачувався пайовий внесок на розвиток інфраструктури3. Крім того, забудовник повинен був передати ще 2 % квартир у побудованому житловому будинку комунальним службам міста як службові квартири та приміщення. Звичайно, усі ці значні соціальні навантаження перекладалися забудовником на плечі покупців квартир і не могли не позначатися на цінах квадратних метрів у столиці.

3 Процедура сплати пайової участі в розвитку інфраструктури та порядок обчислення цього платежу були самі по собі досить прозорі та аж до 1 вересня 2008 року здійснювалися на підставі такого нормативного акта — рішення Київміськради від 27 02.2003 р. № 271/431. Тому, власне, соціальні навантаження збільшувалися за рахунок покладання інших обов’язкових відрахувань. На сьогодні при визначенні розміру пайової участі діють норми рішення Київміськради від 17.01.2008 р. № 3/4475.

Щоб обмежити подібну практику, у

постанові № 772 і з’являється пункт, який свідчить про те, що житло має передаватися до місцевих рад за плату в розмірі не більше 2 % (сьогодні скасований постановою № 415).

Якщо говорити про Київ, то неможливо не згадати, що тривалий час існував конфлікт між Київміськрадою та центральною виконавчою владою в особі Кабміну, в основі якого буда колізія законодавчих норм. Згідно зі

ст. 22 Закону України «Про столицю України — місто-герой Києв» від 15.01.99 р. № 401-XIV Київміськрада мала право встановлювати розмір внеску на інфраструктуру. Тому в Києві, як в одному з найпривабливіших місць для здійснення інвестиційної діяльності, соціальні навантаження могли перевищувати встановлені постановою.

Правова позиція Київської влади при цьому спочатку була сильнішою, оскільки ґрунтувалася на законі, і тому, Кіївміськрада діяла не звертаючи уваги на прийняті Кабінетом Міністрів обмеження. Офіційна позиція центральної влади з цього питання, озвучена в

листах 4, була такою: свої повноваження місцеві ради повинні здійснювати в межах нормативів, що встановлюються Кабміном. Пізніше розвиток цього протистояння знайшов своє відображення в поправці до зазначеної ст. 22 Закону, унесеної Законом № 509. До речі, уже чергова поправка, унесена Законом № 800, узагалі вилучила зазначену норму з окремо наданих законом Київміськраді повноважень.

4 Наприклад, лист Державного комітету України з будівництва та архітектури від 13.06.2003 р. № 1/33-481.

На завершення коментаря зауважимо таке. Правове регулювання будівництва часто буває настільки заплутаним та неоднозначним, що вирішення, здавалося б, простих питань, може бути пов’язане зі значними труднощами, а само питання може містити в собі різні «підводні камені». У цьому випадку успіху досягнуть лише компанії, що спиратимуться на досвід професіоналів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі