Теми статей
Обрати теми

Коментар до листа Держархбудінспекції щодо ліцензії генпідрядника

Редакція ББ
Коментар

Коментар до листа Держархбудінспекції щодо ліцензії генпідрядника1

Роман Кабальський, юрист

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Цивільний кодекс — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон № 1026-V — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо провадження державного архітектурно-будівельного контролю та сприяння інвестиційній діяльності в будівництві» від 16.05.2007 р. № 1026-V.

Порядок ліцензування в будівництві — Порядок ліцензування окремих видів господарської діяльності в будівництві, затверджений постановою КМУ від 05.12.2007 р. № 1396.

Закон про забудову — Закон України «Про планування та забудову територій» від 20.04.2000 р. № 1699-III.

Закон № 509 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву» від 16.09.2008 р. № 509-VI.

Закон № 800 — Закон України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва» від 25.12.2008 р. № 800-VI.

 

1 Текст листа наведено на с. 4 цього номера.

 

Як ми пам’ятаємо, після набуття чинності

Законом № 1026-V та Порядком ліцензування в будівництві, якими було встановлено нові вимоги до ліцензування господарської діяльності, пов’язаної зі створенням об’єктів архітектури на території України, деякий час залишалося без однозначної відповіді запитання, в яких випадках є обов’язковим отримання ліцензії на генпідряд у будівництві. Цьому питанню, зокрема, було присвячено лист Мінрегіонбуду від 10.04.2008 р. № 22/10-875. У ньому було зроблено висновок про обов’язковість для суб’єктів господарювання, які укладають договори генерального підряду на виконання будівельних робіт, наявності ліцензії, у додатку до якої має бути зазначено пункт 4.04.00 — «Генеральний підрядник у будівництві».

Необхідність звернутися до дещо іншого аспекту цього питання пов’язана зі змінами, які було внесено до

Закону про забудову Законом № 509-VI та Законом № 800. Ці зміни набрали чинності у квітні 2009 року2. Унаслідок їх унесення у ст. 29 Закону про забудову серед документів, обов’язкових для надання підрядником інспекції державного архітектурно-будівельного контролю при отриманні дозволу на виконання будівельних робіт, зазначено копію ліцензії на виконання функцій генпідрядника будівництва об’єкта, засвідчену в установленому законом порядку.

2 Коментар до Закону № 509 опубліковано в газеті «Будівельна бухгалтерія», 2008, другий рекламний номер, с. 5 — 6, 32 — 35.

Коментар до Закону № 800 опубліковано в газеті «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 1, с. 35 — 38.

У цілому передбачені у

ст. 29 Закону про забудову умови отримання дозволу на будівельні роботи передбачають як загальне правило, що до виконання будівельних робіт залучатимуться субпідрядники. Це якраз випливає з того, що в переліку документів, які мають подаватися держархбудінспекції, відсутня ліцензія на виконання будівельних робіт, але при цьому фігурує ліцензія на виконання функцій генпідрядника.

У зв’язку з наведеними вище законодавчими положеннями виникло запитання:

чи необхідно дотримуватися вимоги про подання підрядником ліцензії на виконання функцій генпідрядника в тих випадках, коли до будівельних робіт субпідрядники не залучаються?

Держархбудінспекція для відповіді на це запитання звернулася до

ст. 838 Цивільного кодексу, відповідно до якої підрядник має право, якщо інше не передбачено в договорі, залучити до виконання робіт інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результат їх роботи. У цьому випадку підрядник виступає перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядниками — як замовник.

З наведеної норми зроблено справедливий висновок, що

залучення субпідрядних організацій до виконання будівельних робіт є правом, а не обов’язком підрядника. Тому якщо для спорудження об’єктів залучення субпідрядних організацій не передбачається, замовник при зверненні до інспекції державного архітектурно-будівельного контролю із заявою про надання відповідного дозволу зазначає в ній, що до виконання будівельних робіт субпідрядні організації не залучатимуться.

Зауважимо також, що сьогодні готується до прийняття на зміну Положенню про порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт, затвердженому наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 05.12.2000 р. № 273, що втратило актуальність після внесення останніх змін до Закону про забудову, новий Порядок видачі дозволу на виконання будівельних робіт. Проект цього документа розміщено для обговорення на офіційному сайті Держархбудінспекції (http://www.dabi.gov.ua). У формі заяви, яку наведено в додатку до Порядку, названо необхідні для подання до інспекції документи. Серед них — копія ліцензії (без конкретизації того, на який саме вид робіт у будівництві повинен мати ліцензію підрядник). Такий варіант регулювання цього питання виглядає обґрунтованішим, оскільки враховує як варіант, коли будівельні роботи виконуються безпосередньо підрядником, який відповідно має надати ліцензію на здійснення будівельних робіт, так і варіант, коли до виконання таких робіт залучаються субпідрядники, що зумовлює необхідність наявності у підрядника ліцензії на виконання функцій генерального підряду.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі