Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Охорона за допомогою сторонньої організації

Редакція ББ
Будівельна Бухгалтерія Березень, 2009/№ 6
Друк
Стаття

Охорона за допомогою сторонньої організації

Ольга Кожушко, консультант

 

Охорона майна — справа не завжди безпечна. Вона потребує певних знань та навичок. Тому часто для збереження і власного майна, і майна замовника підрядник звертається до сторонньої охоронної організації. Для бухгалтера — це додаткові витрати, що вимагають своєчасного, повного і достовірного обліку.

У статті, використовуючи набутий досвід1, розглянемо основні облікові особливості залучення підрядником охорони «зі сторони»

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

ЦК

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

 

1 Див. газету «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 3, с. 18 — 20.

 

Сьогодні охорона підприємств є одним з найпопулярніших продуктів, що пропонуються охоронними підприємствами на доволі тісному ринку охоронних послуг. Варте уваги, що такі послуги мають великий попит. Причиною цього є певні переваги найманої охорони:

1) охороною об’єкта займаються професіонали, які пройшли спеціальну підготовку;

2) підприємство позбавляється кадрових і соціальних проблем, пов’язаних з організацією охорони власними силами;

3) відповідальність за безпеку та майно підприємства (якщо це передбачено договором) несе охоронна фірма.

Розглянемо, з якими підводними каменями може зіткнутися підрядник, який вирішив скористатися послугами охоронної організації «зі сторони».

Документальне оформлення.

Отже, якщо підприємство вирішило скористатися послугами охоронної фірми, необхідно потурбуватися про оформлення договору про надання охоронних послуг. Такий договір має бути складено в письмовій формі.

Згідно зі

ст. 978 ЦК за договором охорони охоронець, який є суб’єктом підприємницької діяльності, зобов’язався забезпечити недоторканність особи чи майна, що охороняються. Власник такого майна чи особа, яку охороняють, зобов’язані виконувати передбачені договором правила особистої та майнової безпеки і щомісяця платити охоронцю встановлену плату.

Як бачимо, особливих вимог щодо форми, змісту чи умов до

договору охорони цивільним законодавством не передбачено. Тому сторони договору самостійно визначають усі істотні, на їх погляд, моменти (предмет договору, ціну, обов’язки сторін, розрахунки, відповідальність тощо), які має бути зазначено в такому договорі.

Так, у

договорі охорони можна передбачити, що перш ніж узяти об’єкт під охорону, необхідно провести комплексне його обстеження на предмет усунення можливих негативних чинників, які можуть тією чи іншою мірою вплинути на охорону об’єкта. Крім того, у договорі охорони можна прописати і такі положення договору, як:

— здавання об’єкта під охорону передбачає присутність інспектора охорони відповідно до обумовленого із замовником графіка;

— виконавець (охоронна фірма) здійснює безпосередню охорону об’єкта і його технічне обслуговування (окрема послуга за бажанням замовника);

— необхідне прибуття групи швидкого реагування (ГШР) при спрацьовуванні сигналізації (окрема послуга за бажанням замовника) тощо.

Бухгалтерський облік.

У бухгалтерському обліку витрати на охоронну службу відображаються в тому обліковому періоді, в якому їх було понесено, якщо такі витрати не можна співвіднести з конкретним об’єктом витрат. У разі якщо охоронні витрати можна пов’язати з конкретним об’єктом будівництва (наприклад, якщо відповідні послуги стосуються лише одного будмайданчика, у ситуації, коли охоронна фірма виставляє рахунки окремо стосовно кожного об’єкта, що охороняється), підрядник може віднести їх до собівартості будівельно-монтажних робіт.

Податковий облік.

Витрати, пов’язані з охороною підприємства, уключаються до складу валових, якщо активи, що охороняються, пов’язані з господарською діяльністю підприємства (п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток). Отже, у частині податкового обліку витрат на охоронну організацію в підприємства буде така сама ситуація, як і при відображенні в податковому обліку витрат підприємства на самостійну охорону (див. «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 3, с. 18 — 20).

Окрему увагу приділимо

питанню відповідальності за збереження активів підприємства. Відразу зауважимо, що порядок відшкодування заподіяної шкоди та її розмір застерігаються сторонами та визначаються в договорі охорони. Як правило, за інших рівних умов, якщо активи підприємства було втрачено або пошкоджено не з вини підприємства, відповідальність несе охоронна фірма.

На практиці часто трапляється ситуація, коли в

договорі охорони передбачено, що підприємство, яке отримує охоронні послуги, забезпечує охоронне підприємство приміщенням, а також офісною технікою та офісними меблями. У такому разі існують два варіанти розвитку відносин між охоронною фірмою та підприємством, що охороняється:

1. Підприємство, що охороняється, самостійно контролює порядок використання переданих охоронній фірмі цінностей та приміщення.

2. Підприємство, що охороняється, як забезпечення переданих цінностей та приміщення може отримати від охоронної фірми заставу чи певні гарантії. У такій ситуації підписується додатково

договір гарантії або договір застави.

І у першому, і у другому випадку, на нашу думку, передане майно використовуватиметься в господарській діяльності підприємства, що охороняється, оскільки охоронна фірма використовує його для надання послуг, пов’язаних з охороною підприємства чи його майна. Однак для уникнення зайвих запитань з боку податкових органів рекомендуємо підприємству, що передає майно, в акті передачі передбачити пункт, відповідно до якого охоронна фірма зобов’язується використовувати передані їй цінності лише в охоронній діяльності, спрямованій на охорону такого підприємства.

Докладно податковий та бухгалтерський облік охоронних витрат у ситуації, коли підприємство користується послугами сторонньої організації, розглянемо на прикладі.

Приклад.

Згідно з умовами договору з охоронною фірмою ВАТ «Альфа» здійснює щомісячні авансові платежі за послуги із забезпечення охорони будівельного майданчика в сумі 24000,00 грн. на місяць, у тому числі ПДВ — 4000,00 грн.

 

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума, грн.

Податковий облік (ВВ)

дебет

кредит

Здійснено авансовий платіж за послуги з охорони

371

311

24000,00

20000,00

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

644

4000,00

Включено до собівартості робіт за договором підряду витрати на охорону будмайданчика

23

631

20000

Списано витрати на охорону будмайданчика на собівартість будівельних робіт

903

23

20000

Списано раніше відображену суму податкового кредиту з ПДВ

644

631

4000

 

Відображено залік заборгованості

631

371

24000,00

 

На цьому ми закінчуємо статтю та сподіваємося, що вона стане вам у пригоді при організації системи охорони на вашому підприємстві.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі