Теми статей
Обрати теми

Звітність забудовника: проблеми узгодження законодавства

Редакція ББ
Відповідь на запитання

Звітність забудовника: проблеми погодження законодавства

 

Чи зобов’язаний забудовник надавати управителю фонду фінансування будівництва (ФФБ) акти за формою № КБ-2в та визначати вартість будівельних робіт згідно з держрозцінками?

 

Ми можемо зрозуміти стурбованість забудовника, що поставив запитання.

Справа в тому, що форму № КБ-2в1у принципі не призначено для оформлення операцій між забудовником, який зводить об’єкт за рахунок ФФБ, та управителем ФФБ.

1 Типову форму № КБ-2в затверджено наказом Держкомстату України спільно з Державним комітетом з будівництва та архітектури від 21.06.2002 р. № 237/5.

Пояснимо цю позицію.

Згідно з п. 2 наказу Держбуду від 21.06.2002 р. № 237/5 форма № КБ-2в поширюється на «будівельні підприємства та будівельні структурні підрозділи підприємств усіх видів економічної діяльності незалежно від форм власності, що виконують будівельні та монтажні роботи, роботи з капітального та поточного ремонту будівель і споруд та інші підрядні роботи із залученням бюджетних коштів або коштів підприємств, установ та організацій державної форми власності».

Проте довірителями ФФБ узагалі не можуть бути ані держпідприємства, ані держустанови, що є розпорядниками бюджетних коштів.

Це пояснюється тим, що відповідно до ч. 1 ст. 1032 Цивільного кодексу2 засновником управління може бути тільки власник майна. Держпідприємства та держустанови такими не є. Усе їх майно належить їм не на праві власності, а на правах господарського ведення та оперативного управління.

2 Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Крім того, система відносин, що виникають у процесі функціонування фінансово-кредитних механізмів при використанні коштів ФФБ, не корелює з традиціями складання форми № КБ-2в.

Почнемо з того, що ця форма має складатися підрядником для забудовника. У системі функціонування ФФБ не завжди між управителем ФФБ та забудовником укладається саме договір підряду. Частіше укладається загальний договір на організацію будівництва. У такому разі забудовник щодо управителя не є власне підрядником. Тому, власне кажучи, якщо між сторонами не укладено договір підряду, то керівнику не можна вимагати від забудовника надання форми з назвою «Акт приймання виконаних підрядних робіт». У цій ситуації у представників забудовника просто немає достатніх правових підстав поставити свої підписи в цьому акті за реквізитом «Здав підрядник».

Також забудовники не завжди є безпосередніми виконавцями будівельно-монтажних робіт, а Пояснення щодо заповнення форми № КБ-2в3наполягають на тому, щоб цю форму складали саме «фахівці будівельного підприємства... якщо підприємством у звітному періоді виконувалися будівельні та монтажні роботи». Отже, якщо в забудовника, який працює в системі фінансування будівництва за рахунок ФФБ, немає ліцензії на виконання будівельних робіт, то його співробітники, формально кажучи, узагалі не мають юридичного права на складання форми № КБ-2в.

3 Пояснення щодо заповнення «Акта приймання виконаних підрядних робіт» (типової форми № КБ-2в), затверджені наказом Державного комітету статистики України і Державного комітету України з будівництва та архітектури від 21.06.2002 р. № 237/5.

Через зазначені обставини донедавна більшість забудовників, які використовують активи ФФБ, ігнорували форми № КБ-2в. (Ці форми складалися тільки тоді, коли в договорах між забудовниками та управителями було особливо передбачено відповідну умову).

Проте після змін, унесених до Закону про фінансово-кредитні механізми4, у статті 16 цього Закону зауважено таке: «За кожним об’єктом будівництва забудовник зобов’язаний вести звітність за встановленою законодавством формою та регулярно надавати її управителю».

4 Закон України «Про фінансово-кредитні механізми та управління майном при будівництві житла та операції з нерухомістю» від 19.06.2003 р. № 978-IV.

Не мудруючи, компетентні органи (Держфінпослуг та Мінрегіонбуд) на виконання вказівок законодавця прийняли Порядок підготовки та надання звітності забудовником керівнику ФФБ за кожним об’єктом будівництва5.

5 Порядок підготовки та подання звітності забудовником управителю ФФБ за кожним об’єктом будівництва, затверджений розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 07.07.2009 р. № 532 та наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 07.07.2009 р. № 275.

Документ набув чинності 14 серпня 2009 року. Коментар до цього документа див. у газеті «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 20, с. 23 — 28.

У цьому

Порядку прямо передбачено, що забудовник зобов’язаний надавати управителю звітність, серед якої названо й форму № КБ-2в.

Причому варто звернути увагу на те, що

Порядок зобов’язує забудовника не тільки надавати акти за формою № КБ-2в, але і складати їх.

Очевидно, що

Порядок підготовки та надання звітності забудовником керівнику ФФБ за кожним об’єктом будівництва щодо наказу Держбуду України від 21.06.2002 р. № 237/5, що затвердив форму № КБ-2в, є спеціальним нормативним документом. Отже, він має пріоритет над положеннями наказу Держбуду України від 21.06.2002 р. № 237/5, і забудовники зобов’язані виконувати вимоги Порядку.

Таким чином, після набуття чинності

Порядком підготовки та надання звітності забудовником управителю ФФБ за кожним об’єктом будівництва, забудовники зобов’язані подавати управителям ФФБ акти приймання виконаних підрядних робіт, навіть якщо забудовники не є підрядниками по відношенню до управителів ФФБ.

Зазначимо також, що Порядок дещо змінив звичну процедуру заповнення форми № КБ-2в. Якщо у звичайних обставинах ця форма заповнювалася за кожним звітним періодом (місяцем), то забудовники, які використовують активи ФФБ, мають складати її «

щомісяця наростаючим підсумком з початку звітного року».

Щодо використання держрозцінок при визначенні вартості БМР, то тут слід зазначити таке.

Пояснення, затверджені

наказом Держбуду України від 21.06.2002 р. № 237/5, містять таку загальну норму: «Витрати на будівництво — прямі, загальновиробничі, інші та адміністративні визначаються згідно з чинними Державними будівельними нормами України (ДБН)». Тобто за загальними правилами форми № КБ-2в мають складатися цілком і повністю тільки за нормами ДБН (хоча, зазначимо, що в «Інформації про використання коштів», форму якої затверджено Порядком підготовки та надання звітності забудовником керівнику ФФБ за кожним об’єктом будівництва зауважено, що «згідно з Правилами визначення вартості будівництва (ДБН Д.1.1-1-2000 визначається тільки вартість власне будівельних робіт).

Водночас, згідно з ДБН Д.1.1-1-20006 «…

ці будівельні норми встановлюють основні правила визначення вартості нового будівництва, розширення, реконструкції та технічного переоснащення підприємств, будівель і споруд, ремонту житла, об’єктів соціальної сфери і комунального призначення та благоустрою, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування… і носять обов’язковий характер при визначенні вартості будов (об’єктів), будівництво яких здійснюється із залученням бюджетних коштів або коштів підприємств, установ і організацій державної власності».

6

Правила визначення вартості будівництва (ДБН Д.1.1-1-2000), затверджені наказом Держбуду України від 27.08.2000 р. № 174.

Це положення зумовлено вимогою

ст. 17 Закону про інвестиційну діяльність7.

7

Закон України «Про інвестиційну діяльність» від 18.09.91 р. № 1560-XII.

Але, як ми з’ясували, у системі фінансування будівництва за рахунок ФФБ, узагалі не може бути використано державні кошти.

Тому на цивільно-правові відносини між забудовником і керівником ФФБ не поширюються вимога про обов’язковість ціноутворення за нормами ДБН.

У зв’язку з цим виникає запитання про те, як же забудовнику заповнювати

форму № КБ-2в.

Якщо формально дотримуватися вказівок

наказу Держбуду України від 21.06.2002 р. № 237/5 , то забудовник має скласти форму № КБ-2вВ, використовуючи алгоритми, передбачені ДБН Д.1.1-1-2000. Це означає, що акти відображатимуть вартість будівництва за держрозцінками. Проте це не означає, що ціни на об’єкти, які споруджуються за рахунок ФФБ, що встановлюються забудовником, повинні відповідати параметрам ДБН.

І якщо забудовник установлює ринкові ціни на вимірювальні одиниці об’єктів інвестування, що не збігаються з державними розцінками, то рахунки, що виставляються управителю ФФБ, відрізнятимуться від даних, наведених в актах за

формою № КБ-2в.

Інакше кажучи, дані

форми № КБ-2в відіграватимуть роль тільки довідкової інформації.

Результатом застосування такої схеми буде тільки те, що управитель ФФБ отримає можливість порівнювати реальну договірну вартість будівництва з держціною такого будівництва.

 

Дмитро Чечель

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі