Теми статей
Обрати теми

Консервація будівельного обладнання

Редакція ББ
Стаття

Консервація будівельного обладнання

Андрій Чибісов, консультант

 

Уповільнення темпів будівництва призвело до того, що будівельне обладнання простоює. Можна було б продати, але, по-перше, сьогодні продавати — дешево, а по-друге, є надія та всі передумови для того, що часи зміняться на краще. Отже, поки що можна приберегти баштові крани і бетономіксери, компресори та електромолотки. Ось тут і стане у пригоді така господарська операція, як консервація1.

 

1 У попередніх номерах газети ми вже розглядали тему про консервацію «недобуду», а саме: «Консервація об’єкта незавершеного будівництва (варіації на тему)» // «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 6, с. 36 — 39; «Витрати на консервацію будівництва: тлумачення та процедура обліку» // «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 7, с. 10 — 12.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Положення № 1183

— Положення про порядок консервації основних виробничих фондів підприємств, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.97 р. № 1183.

П(С)БО 7

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 р. № 92.

 

Підготовка та проведення консервації

Консервація основних фондів підприємств

— це комплекс заходів, спрямованих на довгострокове (але не більше трьох років) зберігання основних фондів підприємств у разі припинення виробничої чи іншої господарської діяльності з можливістю подальшого відновлення їх функціонування.

Таке визначення консервації дано в

Положенні № 1183.

Це

Положення визначає організаційні питання підготовки і проведення консервації основних фондів та є обов’язковим до застосування на підприємствах, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, а також засновані на державній власності. Навряд чи серед будівельних компаній знайдеться багато таких, які мали б стратегічне значення для економіки та безпеки держави. Тому Положення № 1183 для переважної більшості суб’єктів господарської діяльності має рекомендаційний характер. Оскільки інших нормативних документів з питань консервації основних засобів немає, тому для правильного документального оформлення та проведення консервації, перш ніж розпочати процедуру консервації основних фондів, слід ознайомитися з Положенням.

Основні фонди підприємств може бути законсервовано, якщо за техніко-економічними показниками подальше їх використання у виробництві визнане тимчасово недоцільним (

п. 3 Положення № 1183).

 

Документальне оформлення

Підставою для консервації основних фондів підприємства є наказ. Для підготовки обґрунтування консервації окремих об’єктів основних засобів на підприємстві створюється комісія на чолі з керівником підприємства.

Далі розробляється проект консервації, що складається із:

— пояснювальної записки;

— технологічної документації на проведення консервації;

— переліку робіт, ресурсів (матеріальних і трудових) та кошторису витрат, пов’язаних із проведенням консервації та розконсервації основних фондів підприємства за формою додатка 2 до

Положення № 1183.

У пояснювальній записці, зокрема, можуть зазначатися:

— вид і річні обсяги продукції, що випускається на об’єктах, які планується законсервувати, вплив консервації основних фондів на виконання виробничих планів протягом терміну консервації, використання потужностей, ціноутворення, рентабельність, прибуток, реалізація та фінансовий стан підприємства;

— порядок і графік виведення законсервованих об’єктів із виробничого процесу;

— тривалість консервації;

— заходи щодо забезпечення безпеки робіт під час консервації та збереження законсервованих об’єктів протягом терміну консервації, а також суміжних об’єктів, на технічному стані яких може позначитися така консервація;

— план-графік розконсервації.

На підставі всіх розроблених документів приймається рішення про тимчасове виведення основних засобів із виробничого процесу, що оформляється за формою Акта про тимчасове виведення основних фондів з експлуатації та їх консервацію (додаток 1 до

Положення № 1183) (див. рисунок).

 

 

Додаток 1 до Положення № 1183

 

img 1
img 2

Зразок Акта про тимчасове виведення основних засобів з виробничого процесу та їх консервацію

 

Технологічною документацією щодо проведення консервації визначаються технологічні процеси, за якими провадитимуться консервація основних фондів, обслуговування їх у період консервації та розконсервація. Дуже важливо забезпечити збереження законсервованих основних фондів та захистити їх від впливу зовнішнього середовища, а також забезпечити безпеку технічного персоналу, населення та охорону довкілля.

 

Бухгалтерський та податковий облік

Основні засоби підлягають амортизації. Згідно з

п. 23 П(С)БО 7 нарахування амортизації здійснюється протягом терміну корисного використання (експлуатації) об’єкта, установленого підприємством при визнанні цього об’єкта активом (при зарахуванні на баланс), і припиняється на період його реконструкції, модернізації, добудовування, дообладнання та консервації.

Таким чином, починаючи з місяця, наступного за місяцем, в якому основні засоби було виведено з експлуатації та законсервовано, у бухгалтерському обліку припиняється нарахування амортизації.

Витрати, що здійснюються для підтримання об’єкта в робочому стані та отримання первісно очікуваної суми майбутніх економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат (

п. 15 П(С)БО 7).

Витрати на консервацію слід відображати на субрахунку 977 «Інші витрати звичайної діяльності», оскільки консервація основних засобів провадиться в результаті основної діяльності підприємства та є звичайною його діяльністю.

Об’єкти, виведені зі складу основних засобів, доцільно обліковувати на спеціальних субрахунках. У річній звітності залишкова вартість законсервованих об’єктів відображається у ф. № 5 «Примітки до річної фінансової звітності» в рядку 263 «Залишкова вартість основних засобів, що тимчасово не використовуються (консервація, реконструкція тощо)» розділу II «Основні засоби».

У податковому обліку процес консервації об’єктів основних виробничих фондів групи 1 та об’єктів груп 2, 3, 4 відрізняються.

Згідно з

п.п. 8.4.5 Закону про податок на прибуток починаючи з кварталу, наступного за тим, в якому було здійснено виведення об’єкта основних виробничих фондів групи 1 з експлуатації у зв’язку з його консервацією, припиняється нарахування амортизації на балансову вартість такого об’єкта.

Що стосується податкового обліку об’єктів основних фондів груп 2, 3 і 4, то відповідно до

п.п. 8.4.6 Закону про податок на прибуток у разі виведення з експлуатації окремих фондів груп 2, 3 і 4 з будь-яких причин (крім їх продажу) балансова вартість таких груп не змінюється. Таким чином, нарахування амортизації на основні фонди груп 2, 3 і 4, що перебувають на консервації, триває.

Крім того, згідно з

п.п. 8.1.3 Закону про податок на прибуток витрати на утримання об’єктів основних фондів, що перебувають на консервації, включаються до складу валових витрат підприємства. Ця норма стосується всіх груп основних фондів.

Що стосується

витрат на консервацію основних фондів — на матеріали, оплату праці, послуги сторонніх організацій тощо, то їх теж має бути віднесено до складу валових витрат на підставі все тих же пп. 8.1.3 і 5.2.1 Закону про податок на прибуток як витрати, пов’язані з господарською діяльністю.

Таким чином, у бухгалтерському обліку припиняється амортизація всіх законсервованих об’єктів основних засобів, а в податковому припиняється амортизація лише об’єктів групи 1. Законсервовані об’єкти груп 2, 3, 4 продовжують значитися у складі груп та амортизуватися, незважаючи на виведення з експлуатації

.

Приклад

. У зв’язку зі зниженням обсягів будівельних робіт ПП «Реконструкція» прийнято рішення вивести з експлуатації та законсервувати кілька об’єктів основних фондів. Консервація та зберігання здійснюються власними силами. Витрати на консервацію склали 300,00 грн. Утримання законсервованих об’єктів коштує підприємству 50,00 грн. на місяць.

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,грн.

Податковий облік

дебет

кредит

ВД

ВВ

1

Відображено витрати матеріалів, мастильних матеріалів, МШП, пов’язані з консервацією об’єкта

977

203, 209, 22

180,00

180,00

2

Нараховано заробітну плату і соцвнески працівникам, зайнятим на консервації об’єкта

977

661,65

120,00

120,00

3

Відображено щомісячні витрати на утримання законсервованих об’єктів

977

661, 65

50,00

50,00

4

Переведено об’єкти основних засобів до складу об’єктів, що перебувають на консервації:автопричіпзатиральна машина зварювальний апарателектромолоток

 

 

105/к

104/к

109/к

106/к

 

 

105

104

109

106

 

 

18321,45

11250,00

20460,15

2112,02

5

Витрати на консервацію віднесено на фінансовий результат

793

977

350,00

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі