Теми статей
Обрати теми

Будівельна автотехніка і транспортний податок

Редакція ББ
Стаття

Будівельна автотехніка і транспортний податок

Катерина Чурилова, консультант

 

Не всі види будівельної автотехніки належать до транспортних засобів, маючи які на балансі, ви зобов’язані сплачувати транспортний податок. У цій статті розглянемо загальні моменти сплати транспортного податку, а також які види будівельних машин є об’єктами обкладення транспортним податком, а які — ні.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 1963

— Закон України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» від 11.12.1991 р. № 1963-XII.

Закон № 2344

— Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III.

УКТЗЕД

— Товарна номенклатура Митного тарифу України, затвердженого Законом України «Про Митний тариф України» від 05.04.2001 р. № 2371-III.

Указ № 727

— Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» від 03.07.1998 р. № 727/98.

Пояснення № 68

— Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджені наказом ДМСУ від 31.01.2004 р. № 68 (зі змінами, унесеними наказом ДМСУ від 19.01.2010 р. № 27).

Оглядовий лист № 14316

— оглядовий лист ДПАУ від 09.07.2009 р. № 14316/7/17-0317.

 

Хто сплачує транспортний податок?

Коло платників податку з власників транспортних засобів (або, простіше кажучи, — транспортного податку) визначено

Законом № 1963.

Згідно зі

ст. 1 Закону № 1963 платники податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів — це підприємства, установи та організації, що є юридичними особами, іноземні юридичні особи, а також громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, визначені відповідно до ст. 2 зазначеного Закону як об’єкти оподаткування за відповідним кодом за УКТЗЕД.

Інакше кажучи, платниками транспортного податку є юридичні та фізичні особи,

що володіють зареєстрованими в Україні транспортними засобами, які є об’єктами оподаткування відповідно до ст. 2 Закону № 1963. Про об’єкт оподаткування ми теж трохи поговоримо, але трохи пізніше, тому що не за всі транспортні засоби потрібно сплачувати транспортний податок.

Чи сплачують транспортний податок юридичні особи, які обрали спрощену систему оподаткування? Суб’єкти підприємницької діяльності —

платники єдиного податку не є платниками низки податків та зборів на підставі п. 6 Указу № 727. Але! Податок з власників транспортних засобів до цього переліку не включено. Тому якщо на балансі юридичної особи — єдиноподатника значиться транспортний засіб, що є об’єктом оподаткування відповідно до ст. 2 Закону № 1963, податок сплачується на загальних підставах.

Чи потрібно сплачувати транспортний податок єдиноподатникам — фізичним особам? Так, потрібно — за транспортні засоби, що їм належать і

використовуються в підприємницькій діяльності. До речі, і за транспортні засоби, що значаться на балансі та не використовуються в госпдіяльності, теж доведеться платити.

Сума такого податку розраховується

за загальними правилами, передбаченими ст. 3 Закону № 1963, а сплачується щороку перед проведенням техогляду. Саме в такому порядку розраховують і сплачують податок приватні підприємці, які працюють на звичайній системі оподаткування.

До речі, обов’язок зі сплати податку з власників транспортних засобів зберігається і за суб’єктами підприємницької діяльності — фізичними особами, які перейшли на сплату

фіксованого податку (працюють за фікспатентом ).

І ще один нюанс.

Закон № 1963 передбачає можливість сплати податку з власників транспортних засобів або самим власником транспортного засобу, або від імені власника особою, якій передано право користування таким транспортним засобом.

Згідно зі ст. 6 Закону № 1963, якщо право користування транспортним засобом передано фізичною особою

за дорученням іншій особі, податок з власників транспортних засобів сплачується його власником або від його імені особою, якій це право передано, якщо це передбачено в дорученні на право користування транспортним засобом, за місцем реєстрації цього транспортного засобу.

Отже, щоб уникнути будь-яких непорозумінь, інформацію про те, хто сплачуватиме податок при передачі фізичною особою права користування транспортним засобом за довіреністю іншій особі, доцільно відобразити в довіреності. До речі, податківці дотримуються аналогічної точки зору (див.

лист ДПАУ від 29.09.2008 р. № 8707/г/17-0316 та консультацію в журналі «Вісник податкової служби України», 2009, № 13, с. 96).

Отже, з платниками транспортного податку розібралися. Тепер поговоримо про об’єкт оподаткування, а конкретно: за яку будівельну автотехніку потрібно сплачувати транспортний податок?

 

За яку будівельну автотехніку потрібно сплачувати транспортний податок?

Податок з власників транспортних засобів

є податком на майно та сплачується за власні транспортні засоби, що зареєстровані та значаться на балансі підприємства на 1 січня звітного року. Для однозначного віднесення транспортних засобів до об’єктів оподаткування застосовується кодування згідно з УКТЗЕД. Цей Класифікатор не можна плутати з іншими класифікаторами транспортних засобів, наприклад, із Класифікатором, наявним у Законі № 2344, оскільки це може призвести до помилок у розрахунках саме транспортного податку і, як наслідок, до штрафних санкцій.

Відповідно до

Закону № 1963 об’єктом обкладення транспортним податком є транспортні засоби, що належать згідно з УКТЗЕД до товарної групи 87 (коди 8701 — 8705, 8711) і товарної групи 89 (код 8903).

Стаття 2 Закону № 1963

містить перелік транспортних засобів — як тих, що підлягають оподаткуванню, так і тих, за які зазначений податок сплачувати не потрібно. У таблиці наведемо тільки ті пункти цього переліку, які так або інакше стосуються будівельного підприємства .

 

№ з/п

Вид транспортного засобу

Код за УКТЗЕД

1

2

3

Є об’єктом оподаткування

1

Трактори (колісні), крім гусеничних

87 01

2

Сідельні тягачі

87 01 20

3

Автомобілі, призначені для перевезення не менше 10 осіб, уключаючи водія

87 02

4

Автомобілі легкові

87 03

5

Автомобілі вантажні

87 04

6

Автомобілі спеціального призначення, крім тих, що використовуються для перевезення пасажирів та вантажів (крім автомобілів спеціального призначення швидкої допомоги та пожежних)*

87 05

*

Розшифруємо товарну позицію 8705 за УКТЗЕД. Вона включає:

— автокрани (8705 10 00 00);

— автобурові (8705 20 00 00);

— інші (8705 90):

— машини технічної допомоги (8705 90 10 00);

— машини, оснащені бетононасосом (8705 90 30 00);

— інші (8705 90 90).

Не є об’єктом оподаткування

7

Трактори на гусеничному ходу

87 01 30

8

Транспортні засоби вантажні, самохідні, що використовуються на заводах, складах, у портах та аеропортах, для перевезення вантажів на короткі відстані

87 09

 

«Будівельні» нюанси транспортного податку

Щоб правильно розрахувати суму транспортного податку, власник автомобіля має чітко знати, до якого коду

УКТЗЕД належить його транспортний засіб. У деяких випадках визначити приналежність автомобіля до того чи іншого коду УКТЗЕД легко. Стосовно окремих позицій зробити це не дуже просто, але ми спробуємо.

 

Фургони та пікапи.

Унести ясність до питання транспортного податку з власників фургонів та пікапів допоможуть Пояснення № 68:

 

1.2. Пояснення до товарної позиції 8703 групи 87 розділу XVI:

<…>

У цій товарній позиції термін

«вантажопасажирський автомобіль-фургон» означає транспортний засіб, що має максимально 9 місць для сидіння (включаючи водія), внутрішній простір якого може без конструктивних змін використовуватися для перевезення як людей, так і вантажів.

<…>

Деякі моторні транспортні засоби цієї товарної позиції характеризуються певними ознаками, які свідчать про те, що дані транспортні засоби сконструйовані для перевезення пасажирів, а не для перевезення вантажів (товарна позиція 8704). Такі ознаки враховуються у випадку, якщо моторний транспортний засіб, зазвичай, має повну масу не більш як

5 т і має єдиний замкнутий внутрішній простір, який включає одну зону для водія і пасажирів і другу зону, яка може бути використана для перевезення як пасажирів так і вантажів. До цієї групи моторних транспортних засобів відносяться автомобілі, відомі як багатоцільові транспортні засоби, (наприклад, транспортні засоби типу фургон, автомобілі для активного відпочинку (sport utility vehicle — SUV), деякі автомобілі з кузовом типу «пікап»).

Характерними ознаками конструкції цих транспортних засобів, як правило, є

:

a) наявність постійно встановлених сидінь з пристроями безпеки (наприклад, з пасами безпеки або з місцями для кріплення та/або пристосуваннями для встановлення пасів безпеки) для кожного пасажира або наявність стаціонарних місць для кріплення та/або пристосувань для встановлення сидінь та пристроїв безпеки в задній зоні салону ззаду зони для водія та передніх пасажирів, такі сидіння можуть бути фіксованими, складеними, знімними, на анкерному кріпленні або виносними;

b) наявність вікон у двох бічних панелях задньої частини кузова;

c) наявність дверей із ковзними вікнами, що відкриваються назовні або піднімаються вгору, розташованих на бічних панелях або в задній частині кузова;

d) відсутність стаціонарної панелі або перегородки між зоною для водія з передніми пасажирами та задньою зоною, яку може бути використано для перевезення як пасажирів, так і вантажів;

e) наявність ознак комфорту і оздоблення внутрішнього простору, а також пристосувань (аксесуарів) у внутрішньому просторі всього салону транспортного засобу, властивих пасажирським салонам транспортних засобів (наприклад, килимове покриття, вентиляція, внутрішнє освітлення, попільнички).

<…>

Однак

транспортні засоби типу «фургон», обладнані одним рядом сидінь, які не мають стаціонарних місць для кріплення та спеціальних пристосувань для встановлення сидінь та засобів безпеки (паси безпеки тощо) у задній зоні транспортного засобу, незалежно від того, чи обладнані вони стаціонарною перегородкою між зоною для перевезення пасажирів та зоною для перевезення вантажів чи ні, а також незалежно від того, чи мають вони вікна в задній панелі, повинні класифікуватися у товарній позиції 8704.

 

Отже, багато які фургони та пікапи належать до товарної позиції

8703 і з точки зору транспортного податку їх за правом можна віднести до легкових, а не вантажних автомобілів. Ці аргументи, з посиланням на Пояснення № 68, можуть утішити власників цих фургонів та пікапів, тому що ставка податку для легкових автомобілів нижча, ніж для вантажних. Але! При цьому важливо звертати увагу на обладнання фургона, тому що деякі фургони належать до товарної позиції 8704 (див. останній абзац пояснень до товарної позиції 8703 групи 87 розділу ХVI). І тоді вам «загрожує» ставка транспортного податку як для вантажного автомобіля. А вона, як зазначалося раніше, вища за розміром.

 

Автомобілі-цистерни

. Відповідно до Закону № 2344 автомобілі-цистерни вважаються спеціалізованими транспортними засобами. Згідно з УКТЗЕД автомобілі-цистерни (незалежно від того, чи обладнані вони насосами) віднесено до товарної позиції 8704 «Автомобілі вантажні». Це вкотре підкреслює ДПАУ в оглядовому листі № 14316 (досі той самий висновок можна було побачити в листі ДПАУ від 08.02.2006 р. № 1059/6/17-0315, а також у консультації фахівця цього відомства, опублікованій у журналі «Вісник податкової служби України», 2009, № 13, с. 100). Аргументація податківців на користь такого висновку: автомобілі-цистерни призначено для перевезення хоча і спеціалізованого, але все-таки вантажу (для цистерн це різного роду рідини, у тому числі бензин, скраплений газ тощо).

А оскільки так, то

за автомобілі-цистерни транспортний податок сплачується за ставками для вантажних автомобілів.

 

Колісні навантажувачі.

Що стосується колісних автонавантажувачів, то вони потрапляють до «неоподатковуваної» товарної групи УКТЗЕД 84 (що не є об’єктом обкладення податком з власників транспортних засобів), до якої, зокрема, уключені:

— за кодом

8427 — автонавантажувачі з вилковим захватом, інші навантажувачі, оснащені підіймальним чи вантажно-розвантажувальним обладнанням; навантажувачі самохідні з електродвигуном, інші навантажувачі самохідні;

— за кодом

8429 — самохідні бульдозери з неповоротним та поворотним відвалом, грейдери, планувальники, скрепери, одноковшові навантажувачі, трамбувальні машини тощо.

А отже,

за колісні навантажувачі, що відповідають таким характеристикам та класифікуються в таких товарних позиціях, транспортний податок сплачувати не потрібно. Саме цю думку висловила ДПАУ у своєму оглядовому листі № 14316.

 

Великовантажні автомобілі марки «БілАЗ».

У п. 34 оглядового листа № 14316 ДПАУ стверджує, що великовантажні автомобілі марки «БілАЗ» слід класифікувати в товарній позиції 8704 «Автомобілі вантажні», відносячи їх до субпозиції 8704 10 «автомобілі-самоскиди, призначені для використання на бездоріжжі». Такий підхід тягне за собою необхідність оподаткування цих транспортних засобів за ставками, установленими ст. 3 Закону № 1963 для коду УКТЗЕД 8704.

Поглянемо, що про цю товарну позицію йдеться в

Поясненнях № 68:

Пояснення до товарних підпозицій:

8704 10

Як правило, ці самоскиди можна відрізнити від інших вантажних транспортних засобів (зокрема, вантажних автомобілів з перекидними кузовами) за такими параметрами:

— кузов самоскида, виконаний з дуже міцного сталевого листа; передня його частина висунута над кабіною водія для захисту кабіни; все дно, чи його частина, нахилене вверх;

— у деяких випадках, кабіна водія завширшки складає лише половину ширини самоскида;

— відсутня залежна підвіска осей;

— потужні гальма;

— обмежені швидкість руху та зона дії;

— спеціальні шини, використовувані для руху по ґрунту;

— завдяки міцній конструкції, співвідношення власної маси (без урахування маси вантажу) до корисного навантаження не перевищує 1:1,6;

— кузов може нагріватися вихлопними газами для запобігання налипанню чи заморожуванню перевезеного матеріалу.

Слід зазначити, що деякі типи самоскидів спеціально розраховані для роботи на рудниках або в тунелях, наприклад, такі, що мають кузови з нижнім розвантаженням. Вони мають деякі з вищевказаних властивостей, але в них немає кабіни чи висунутої вперед захисної частини кузова.

Додаткові пояснення до товарних категорій:

8704 10 10 і 8704 10 90

1. Ці товарні категорії включають, переважно, транспортні засоби, оснащені перекидним уперед чи назад кузовом або кузовом, що має у днищі виріз для скидання вантажу, який спеціально сконструйований для перевезення піску, гравію, ґрунту, каменів тощо. Ці транспортні засоби призначені для використання в кар’єрах, рудниках або на будівельних майданчиках, для дорожніх робіт або будівництва доріг, аеропортів чи портів. Приклади, що ілюструють різні типи самоскидів, наведені наприкінці цих пояснень.

2. Ці товарні категорії також включають транспортні засоби меншого розміру, що використовуються на будівельних майданчиках для перевезення ґрунту, щебеню, цементу і бетонного розчину тощо. Вони мають жорстке шасі або шасі з шарнірно-зчленованою рамою та привод на два або чотири колеса, при цьому кузов розташований над одним з мостів, а сидіння водія — над іншим мостом. Сидіння водія розташовано не обов’язково у кабіні.

Типові автомобілі-самоскиди

Самоскид із двома водійськими місцями і двома комплектами органів керування та самоскид з кузовом, що відкривається знизу

Самоскид для будівельних майданчиків і з двома комплектами органів керування та самоскид із двома водійськими сидіннями

 

А що зазначають суди про необхідність справляння транспортного податку з власників БілАЗів? Аналіз судової практики з цього питання свідчить про її неоднозначність. Так, у рішеннях, що приймаються судами на користь платників податків, одним з головних аргументів, на який посилаються останні та який часто знаходить розуміння в суддів, є трактування терміна «позадорожні самоскиди» з пояснень до товарної позиції 8704. Наприклад, у

постанові ВГСУ від 02.03.2005 р. № 41/71а, ухвалі Київського апеляційного адміністративного суду від 26.01.2009 р. № 22-а-6189/08 тощо стверджується, що автомобілі «БілАЗ» не є позадорожніми, оскільки ці транспортні засоби можуть використовуватися виключно на спеціальних дорогах гірничодобувних підприємств та непридатні для використання в умовах бездоріжжя, а тому не належаться до товарної позиції 8704.

Крім того, деякі суди (див., наприклад,

ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.03.2009 р. № 22а-9633/08/9104; постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23.12.2009 р. № 2-а-7868/09/1170 тощо) брали до уваги, що такі транспортні засоби призначено для перевезення вантажів на короткі відстані в межах гірничодобувних підприємств (збагачувальних фабрик, кар’єрів, відвалів). На думку судів, цей факт є вирішальною кваліфікаційною ознакою для їх віднесення до товарної позиції 8709. Аргумент «короткої відстані» може зіграти вам на руку, якщо ви використовуєте БілАЗ на будмайданчику.

Справедливості заради згадаємо і про існування протилежних судових рішень (див., наприклад,

постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 29.09.2009 р. № 2а-4002/09/1770; ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.12.2009 р. № 22-а-42236/08; постанову ВАСУ від 10.12.2009 р. № К-37345/06 тощо), де перевагу було віддано позиції податківців, згідно з якою автомобілі «БілАЗ» потрібно відносити до товарної позиції 8704, обкладаючи їх при цьому транспортним податком.

Підбиваючи підсумок, зазначимо, що остаточну крапку в таких спорах між податковими органами та платниками податків ще не поставлено.

 

Автогрейдери та екскаватори

. Згідно з УКТЗЕД автогрейдери належать не до розділу XVII «Засоби наземного транспорту, літальні апарати, плаваючі засоби та пов’язані з транспортом пристрої та обладнання», а зовсім до іншого розділу, і мають при цьому код 8429, не включений до переліку об’єктів оподаткування відповідно до ст. 3 Закону № 1963.

У «Віснику податкової служби України», 2009, № 13, де опубліковано консультацію з цим самим питанням про грейдери (див. с. 99), розглядається також проблема оподаткування екскаваторів (див. с. 99). Тож самі податківці визнають, що часто екскаватори помилково вважаються об’єктами оподаткування за ставкою 2,5 грн. за 100 куб. см як трактори, які, у свою чергу, мають код

УКТЗЕД 8701. Насправді ж екскаватори віднесено до тієї самої товарної позиції, що й автогрейдери (код 8429), незалежно від того, гусеничні вони чи колісні, що дозволяє їм уникнути обкладення транспортним податком.

 

Такий стан справ укотре підкреслює, наскільки важливою в питанні оподаткуванні транспортних засобів є чітка та однозначна їх класифікація, що дозволяє уникнути зайвих спорів.

 

Строки сплати транспортного податку

Сплачувати квартальну суму транспортного податку необхідно до

15 числа місяця, наступного за звітним кварталом. Причому правило про перенесення строків сплати у цьому випадку не застосовується. У зв’язку з цим граничними строками сплати транспортного податку на 2010 рік будуть:

— за I квартал — 14 квітня 2010 року;

— за II квартал — 14 липня 2010 року;

— за III квартал — 14 жовтня 2010 року;

— за IV квартал — 14 січня 2011 року.

За придбані протягом року транспортні засоби (раніше зареєстровані в Україні) податок сплачується

перед їх реєстрацією за місяці, що залишилися до кінця року. А от за транспортні засоби, що вперше реєструються в Україні, податок справляється за весь рік (ст. 5 Закону № 1963).

Сплачують податок

за місцем реєстрації транспортних засобів (ст. 3 Закону № 1963):

— власники наземних транспортних засобів — на спеціальні рахунки територіальних дорожніх фондів республіканського бюджету Автономної Республіки Криму, обласних бюджетів та бюджетів міст Києва і Севастополя;

— власники водних транспортних засобів — до бюджетів органів місцевого самоврядування (місцевих бюджетів).

Як ви розумієте, не сплатиш транспортний податок — не поїдеш спокійно, навіть в умовах українського бездоріжжя. Тому заплатіть його вчасно, і «ні цвяха, ні жезла» вам!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі