Теми статей
Обрати теми

Робота будівельних машин та механізмів: як оформити облікові документи (частина 1)

Редакція ББ
Стаття

Робота будівельних машин та механізмів:
 як оформити облікові документи

(частина 1)

Ольга Кожушко, консультант

 

У будівельних роботах задіяно безліч складних машин, механізмів, підіймального та іншого устаткування, що вимагає від будівельних компаній постійного, своєчасного та повного обліку часу їх роботи.

Такий оперативний облік, у свою чергу, дозволить забезпечувати своєчасне та об’єктивне відображення фактичних витрат, пов’язаних з експлуатацією машин; калькулювання собівартості одиниці робіт, правильний розподіл витрат між окремими об’єктами будівництва; контроль за виконанням завдань з механізації будівництва та використання парку будівельних машин, виявлення резервів зниження витрат.

Як документально оформити використання машин у часі та визначити обсяг робіт, виконаних за їх допомогою? Про це йтиметься в нашій статті.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

КЗпП

— Кодекс законів про працю України від 10.12.1971 р. № 322-VIII.

Наказ № 149

— наказ Мінстату «Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку роботи будівельних машин та механізмів» від 13.06.1997 р. № 149.

 

Типові форми первинних документів з обліку роботи будівельних машин та механізмів затверджено

наказом № 149. До них належать:

— форма № ЕБМ-1 «Рапорт № про роботу баштового крану»;

— форма № ЕБМ-2 «Подорожній лист № будівельної машини»;

— форма № ЕБМ-3 «Рапорт № про роботу будівельної машини (механізму)»;

— форма № ЕБМ-4 «Рапорт-наряд про роботу будівельної машини (механізму)»;

— форма № ЕБМ-5 «Картка обліку роботи будівельної машини (механізму)»;

— форма № ЕБМ-6 «Журнал обліку роботи будівельної машини (механізму)»;

— форма № ЕБМ-7 «Довідка про виконані роботи (послуги)».

Розглянемо порядок заповнення кожної з перелічених форм докладніше.

 

Рапорт про роботу баштового крану (форма № ЕБМ-1).

Застосовується в будівельних організаціях для обліку роботи мостових, шлюзових, самохідних, портально-стрілових, стаціонарних, козлових та баштових кранів при погодинній оплаті та є підставою для отримання вихідних даних при нарахуванні заробітної плати машиністам.

Рапорт за

формою № ЕБМ-1 виписується на декаду в одному примірнику виконробом чи уповноваженою особою дільниці управління механізації та заповнюється щодоби машиністами баштового крану.

Рапорт розрахований на внесення даних

про роботу чотирьох машиністів при тризмінній роботі баштового крану. Прізвище четвертого машиніста записується при заміні одного машиніста, відсутнього внаслідок хвороби, відпустки тощо, який продовжуватиме роботу на баштовому крані. При подальшій заміні виписується новий рапорт.

Результати роботи і простоїв крану, а також претензії до роботи машиністів підтверджує замовник підписом і штампом.

Наприкінці

декади рапорт підписується машиністами, посадовою особою, відповідальною за нормування та розрахунок (техніком-нормувальником), виконробом, начальником дільниці та передається до бухгалтерії.

При заповненні

форми № ЕБМ-1 рекомендуємо застосовувати такі коди простоїв з вини власника машини та з вини замовника. Ці коди передбачено в самому бланку форми № ЕБМ-1.

З вини власника машини

:

— несправність машини — 01;

— технічне обслуговування — 02;

— позаплановий ремонт — 03;

— відсутність пально-мастильних матеріалів — 04;

— перебазування та переобладнання машини — 05;

— відсутність машиніста — 06.

З вини замовника

:

— відсутність матеріалів та конструкцій — 07;

— відсутність фронту робіт — 08;

— незабезпеченість під’їзних доріг — 09;

— відсутність силової енергії та освітлення — 10;

— недостатність транспортних засобів — 11;

— інші простої — 12.

Зверніть увагу!

Простої будівельних машин та механізмів також можуть виникнути внаслідок:

— відсутності фінансування будівництва або його тимчасового припинення;

— несвоєчасної передачі проектно-кошторисної документації;

— інших причин.

Крім того, у типових формах з обліку роботи будівельних машин та механізмів для обліку інших простоїв, що виникли з вини власника машини чи з вини замовника, передбачено код простоїв «12 — інші простої».

У разі, коли ці обставини не залежать від підрядника та створюють перешкоди для роботи машин і механізмів у технологічному режимі, підрядник

може отримати компенсацію понад договірну ціну (звичайно, якщо це передбачено умовами контракту).

За договорами будівництва, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів,

розмір відшкодувань за час вимушених простоїв визначається в частині заробітної плати, амортизаційних відрахувань і п’ятдесяти відсотків витрат, які враховано вартістю машино-годин. При цьому час вимушених простоїв та фактично понесені зазначені витрати має бути підтверджено відповідними документами. Саме таке роз’яснення свого часу було надане Держкомбудом1.

1 Див. лист Держкомбуду від 03.03.1998 р. № 7/96.

Робота баштових кранів, що перебувають на балансі будівельної організації, також обліковується в

Журналі обліку роботи будівельних машин (механізмів) за формою № ЕБМ-6.

Наведемо приклад заповнення

форми № ЕБМ-1.

 

Приклад 1.

Забудовник АТ «Світло» в особі генерального директора Якимова Н. Н. уклав з будівельною компанією ТОВ «Строй-Ка» в особі директора Ігнатюка П. С. договір на підняття будівельних матеріалів. На балансі ТОВ «Строй-Ка» значиться наземний баштовий кран СБК-1. Роботи на баштовому крані ведуться у три зміни трьома машиністами (Івановим А. Н., Петровим П. Н. та Ковпенком А. А.). Тривалість зміни становить 8 годин. Тривалість робіт — 30 днів (з 01.02.2010 р. по 02.03.2010 р.). Вартість однієї машино-години — 80 грн. За час роботи баштового крану з 01.02.2010 р. по 10.02.2010 р. загальний час простоїв з вини замовника склав 6 годин:

05.02.2010 р. — під час роботи на третій зміні машиніста Іванова А. Н. на будівельному майданчику були відсутні силова енергія та електрика;

10.02.2010 р. — під час роботи на першій зміні машиніста Петрова П. Н. на будівельному майданчику були відсутні матеріали для підняття.

З вини власника баштового крану (ТОВ «Строй-Ка») за вказаний період простоїв не було.

Унаслідок хвороби машиніста Ковпенка А. А. 10.02.2010 р. на другій зміні підіймальні роботи на баштовому крані здійснював машиніст Зайцев В. В.

За декаду (з 01.02.2010 р. по 10.02.2010 р.) баштовим краном було відпрацьовано 186 годин на загальну суму 14880 грн., за цей час було піднято 54 т матеріалів. Претензій до роботи машиністів не було.

Після закінчення першої декади складено Рапорт про роботу баштового крану, підписаний машиністами, техніком-нормувальником (Яковлєвим С. С.), виконробом (Гнатченком П. А.) і начальником дільниці (Кондратьєвим М. Р.) та переданий до бухгалтерії.

Заповнену

форму № ЕБМ-1 наведено на рис. 1, с. 20–21 .

 

Подорожній лист будівельної машини (форма № ЕБМ-2)

. Використовується в будівельних організаціях для обліку роботи будівельної машини на автомобільному ходу при погодинній оплаті, а також є підставою для отримання вихідних даних при нарахуванні заробітної плати обслуговуючому персоналу. Подорожній лист виписується в одному примірнику диспетчером чи уповноваженою особою та видається на зміну, на день чи декаду. Виїзд і повернення будівельної машини оформляє диспетчер, механік, машиніст.

Результати роботи і простоїв будівельної машини відображаються на зворотному боці подорожнього листа та

щодня підтверджуються підписом і штампом замовника. Рекомендується застосовувати коди простоїв, наведені раніше до форми № ЕБМ-1.

Оформлений подорожний лист підписується машиністом, виконробом, начальником дільниці управління механізації, посадовою особою, відповідальною за нормування та розрахунки (техніком-нормувальником), і передається до бухгалтерії.

Наведемо приклад заповнення

форми № ЕБМ-2.

 

Приклад 2.

АТ «Інтек» в особі директора Кононова А. Н. уклало з будівельною компанією ТОВ «Строй-Ка» в особі директора Ігнатюка П. С. договір на проведення вантажно-розвантажувальних робіт. На балансі ТОВ «Строй-Ка» значиться автокран марки КрАЗ, модель КС 4574. Робота на автокрані провадиться машиністом Яцюком К. В. і стажистом Коваленком Д. С. в одну зміну. Тривалість зміни становить 8 годин. Тривалість робіт — 30 днів (з 01.02.2010 р. по 02.03.2010 р.). Вартість однієї машино-години становить 90 грн.

Відповідальність за безпечне переміщення вантажу з боку власника машини (ТОВ «Строй-Ка») несе машиніст Яцюк К. В., з боку замовника — виконроб Рогов А. Н. Вантажно-розвантажувальні роботи здійснює такелажник Васильєв Р. А.

На кожен день роботи автокрану виписується подорожний лист.

За перший день роботи (01.02.2010) машиністом Яцюком К. В. і стажистом Коваленком Д. С. на автокрані було відпрацьовано 8 годин. За цей час пробіг автокрану склав 26 км, витрата палива (бензину) — 51 л, що повністю відповідає нормі. За час роботи баштового крану 01.02.2010 р. простоїв не було. Наприкінці першого дня роботи оформлено подорожній лист автокрану, підтверджений замовником, підписаний машиністом, техніком-нормувальником (Яковлєвим С. С.), виконробом (Гнатченком П. А.) і начальником дільниці (Кондратьєвим М. Р.) та переданий до бухгалтерії.

Заповнену

форму № ЕБМ-2 наведено на рис. 2, с. 22–23 .

 

Рапорт про роботу будівельної машини (механізму) (форма № ЕБМ-3).

Застосовується в будівельних організаціях для обліку роботи будівельної машини (механізму) при погодинній оплаті та є підставою для отримання вихідних даних при нарахуванні заробітної плати обслуговуючому персоналу. Рапорт виписується в одному примірнику посадовою особою, відповідальною за нормування та розрахунки, виконробом чи уповноваженою особою.

Видача пально-мастильних матеріалів підтверджується підписом заправника або машиніста (якщо отримано талони на пальне). Передача залишків пального оформляється підписами відповідальних осіб.

Результати роботи і простоїв будівельної машини (механізму) відображаються на зворотному боці рапорту та щодня підтверджуються підписом і штампом замовника. Тут також рекомендується застосовувати коди простоїв, наведені до

форми № ЕБМ-1.

Наприкінці декади

рапорт підписується машиністом, виконробом, начальником дільниці, посадовою особою, відповідальною за нормування та розрахунки, і передається до бухгалтерії.

Наведемо приклад заповнення

форми № ЕБМ-3.

 

Приклад 3.

Забудовник АТ «Світло» в особі генерального директора Якимова Н. Н. уклав з будівельною компанією ТОВ «Строй-Ка» в особі директора Ігнатюка П. С. договір на виконання дорожньо-будівельних робіт. На балансі ТОВ «Строй-Ка» значиться колісний бульдозер К-702М-МБА-БКУТ. Роботи на бульдозері ведуться машиністом Дудой П. Л. і двома його помічниками (Крайнім Н. Н. та Сидоренком С. К.) в одну зміну. Тривалість зміни становить 8 годин. Тривалість робіт — 30 днів (з 01.02.2010 р. по 02.03.2010 р.). Вартість однієї машино-години — 90 грн. За час роботи бульдозера з 01.02.2010 р. по 10.02.2010 р. загальний час простоїв з вини замовника склав 4 години: 08.02.2010 р. — був відсутній фронт робіт.

З вини власника бульдозера (ТОВ «Строй-Ка») за вказаний період простоїв не було.

За декаду (з 01.02.2010 р. по 10.02.2010 р.) машиністом та його помічниками на бульдозері було відпрацьовано 64 години. Пробіг бульдозера склав 203 км, витрата дизельного палива — 34 л за день, що повністю відповідає нормі. За цей час було розроблено 300 км ґрунту на дорожньому будівництві. Претензій до роботи машиністів не було.

Після закінчення першої декади було складено Рапорт про роботу бульдозера, який було підтверджено замовником, підписано машиністом і його помічниками, техніком-нормувальником (Яковлєвим С. С.), виконробом (Гнатченком П. А.) і начальником дільниці (Кондратьєвим М. Р.) і передано до бухгалтерії.

Заповнену форму № ЕБМ-3 наведено на рис. 3, с. 24–25 .

 

img 1

 

img 2

 

img 3

img 4

Рис. 2

 

img 5

img 6

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі