Теми статей
Обрати теми

Відповідальність за порушення будівельного законодавства

Редакція ББ
Стаття

Відповідальність за порушення будівельного законодавства

Олена Костенко, консультант

 

Як відомо, незнання закону не звільняє від відповідальності. З цього випливає, що краще знати і не допускати порушень, які можуть спричинити великі штрафи.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. № 8073-Х.

ГПК

— Господарський процесуальний кодекс України від 06.11.1991 р. № 1798-XII.

Закон № 208

— Закон України «Про відповідальність підприємств, їх об’єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування» від 14.10.1994 р. № 208/94-ВР.

Закон № 877

— Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Положення № 244

— Положення про порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування, затверджене постановою КМУ від 06.04.1995 р. № 244.

Положення № 225

— Положення про державний архітектурно-будівельний контроль, затверджене постановою КМУ від 25.03.1993 р. № 225.

Постанова № 502

— постанова КМУ «Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року» від 21.05.2009 р. № 502.

Лист № 02/17-279

— лист Мінпаленерго України «Щодо застосування положень Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 15.02.2008 р. № 02/17-279.

Лист № 01-08/163

— лист Вищого господарського суду України «Про деякі питання, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів України у другому півріччі 2008 року щодо застосування норм Господарського процесуального кодексу України» від 12.03.2009 р. № 01-08/163.

Лист № 22/7-2350

— лист Держархбудінспекції «Щодо терміну притягнення до адміністративної відповідальності» від 06.08.2008 р. № 22/7-2350.

 

Відповідальність за порушення у сфері будівництва регламентується

Законом № 208. Склад порушень та розмір штрафів у сфері містобудування зазначено в табл. 1.

 

Таблиця 1

Відповідальність підприємств за порушення в містобудуванні

Склад порушення

Штраф

1

2

Проведення будівельних робіт без дозволу на їх виконання чи без затвердженої проектної документації

50 % вартості цих робіт

Передача проектною організацією замовнику робочої документації для будівництва, що не відповідає будівельним нормам, державним стандартам, нормам та правилам, вихідним даним на проектування об’єктів архітектура, які надано в установленому порядку, та за затвердженим проектом

30 % вартості розробленої робочої документації

Виробництво, реалізація або застосування в будівництві будівельних матеріалів, виробів та конструкцій, що не відповідають будівельним нормам, державним стандартам, нормам та правилам або проектним рішенням, а також підлягають обов’язковій сертифікації, але не пройшли її

25 % вартості реалізованої продукції

Виконання будівельних робіт, що не відповідають будівельним нормам, державним стандартам, нормам та правилам або проектним рішенням

10 % вартості виконаних робіт

Прийняття в експлуатацію об’єктів, споруджених з порушенням законодавства, а також місцевих правил забудови населених пунктів або проектних рішень

5 % вартості відповідних об’єктів

Здійснення окремих видів господарської діяльності в будівництві, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, без отримання в установленому порядку ліцензії

Плата за видачу ліцензії на відповідний вид господарської діяльності в будівництві

Ухилення від виконання або несвоєчасне виконання приписів інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю

50 нмдг(850 грн.)

Передача проектною організацією замовнику робочої документації для реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта архітектури, в якій передбачено внесення змін із порушенням вимог архітектурно-технічного паспорта зазначеного об’єкта

25 % вартості розробленої робочої документації

Експлуатація або використання будинків чи споруд після закінчення будівництва без прийняття їх державними приймальними (технічними) комісіями

10 % вартості виконаних робіт

Затвердження містобудівної документації з порушенням установлених будівельних норм, державних стандартів, норм та правил, вихідних даних на проектування

25 % вартості розробленої містобудівної документації

Недотримання регіональних або місцевих правил забудови під час планування та забудови населених пунктів, режиму використання і забудови земель, на яких передбачено перспективну містобудівну діяльність

25 нмдг(425 грн.)

Проведення підготовчих робіт без дозволу на їх виконання або без дозволу на виконання будівельних робіт, або без відповідної затвердженої проектної документації

50 нмдг(850 грн.)

 

У

Положенні № 244 зазначено, що вартість виконаних з порушеннями робіт для розрахунку розміру штрафу визначається відповідно до порядку визначення вартості будівництва та проектно-розвідувальних робіт, який установлюється Мінрегіонбудом.

Розглядати справи про адміністративні правопорушення в галузі будівництва відповідно до

Закону № 208 і застосовувати штрафні санкції мають право:

— начальник Державної архітектурно-будівельної інспекції України та його заступники;

— начальники інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю та їх заступники.

Підставою для розгляду справи про правопорушення у сфері будівництва є протокол, складений за результатами перевірки посадовою особою Держархбудінспекції. Разом з протоколом складається припис про усунення допущених порушень у

двох примірниках, один з яких вручається керівнику чи уповноваженій особі підприємства під підпис. Протягом трьох днів протокол, а також інші необхідні матеріали надсилаються особі, уповноваженій накладати штраф. Рішення про штраф розглядається в 15-денний строк та оформляється постановою про накладення штрафу за порушення у сфері містобудування. Ця постанова оформляється у трьох примірниках, перший з яких у 3-денний строк вручається під підпис керівнику підприємства чи уповноваженій особі або надсилається поштою; другий — передається до державної податкової інспекції, третій — залишається в інспекції, яка наклала штраф. У постанові має бути зазначено розмір штрафу, що зараховується до держбюджету. Штраф потрібно заплатити в 15-денний строк від дня його накладення за рахунок прибутку, що залишився в розпорядженні підприємства, незалежно від результатів фінансово-господарської діяльності. Копія документа про сплату надсилається до Держархбудінспекції. Якщо штраф не заплатити, він стягуватиметься за рішенням суду.

Протокол, припис і постанова складаються за формами, наведеними в

Положенні № 244.

Якщо ви не згодні з рішенням Держархбудінспекції, його можна оскаржити в господарському суді. Однак про це потрібно буде повідомити інспекцію до настання строку його виконання. У цьому випадку виконання постанови про накладення штрафу припиняється до рішення суду. Зауважимо, що Вищий господарський суд України у

п. 4 листа № 01-08/163 також роз’яснив, що справи у спорах, пов’язаних з оскарженням рішень державних органів щодо правопорушень у сфері містобудування, підвідомчі господарським судам та підлягають розгляду за правилами ГПК.

Сплата штрафу підприємством не звільняє від відповідальності посадових осіб, винних у вчиненні цих правопорушень (див. табл. 2).

 

Таблиця 2

Відповідальність посадових осіб та громадян за порушення у сфері будівництва

Порушення

Стаття КУпАП

Штраф, неоподатковуваних мінімумів доходів громадян

для громадян

для посадових осіб

Недотримання екологічних вимог під час проектування, розміщення, будівництва, реконструкції або прийняття в експлуатацію об’єктів чи споруд строків, установлених для кожного етапу будівництва природоохоронних об’єктів чи споруд, або строків прийняття їх в експлуатацію

791

1 — 15

(17 — 255 грн.)

5 — 20

(85 — 340 грн.)

Недотримання будівельних норм, державних стандартів, норм та правил під час проектування, розміщення, підготовчих робіт до будівництва, будівництва та реконструкції, а також прийняття в експлуатацію об’єктів чи споруд, зведених з порушенням законодавства

96

10 — 50

(170 — 850 грн.)

50 — 100

(850 — 1700 грн.)

Надання недостовірної інформації про умови проектування та будівництва або необґрунтована відмова від надання такої інформації

96

10 — 25

(170 — 425 грн.)

Проектування об’єктів та споруд з порушенням затвердженої в установленому порядку містобудівної документації, виконання будівельних чи реставраційних робіт без дозволу чи затвердженого проекту, або з відхиленням від нього

96

10 — 50

(170 — 850 грн.)

50 — 100

(850 — 1700 грн.)

Якщо протягом року особа вже притягалася до відповідальності за ст. 96 КУпАП

96

50 — 60

(850 — 1020 грн.)

100 — 250

(1700 — 4250 грн.)

Порушення встановлених законодавством строків видачі технічних умов щодо інженерного забезпечення об’єкта архітектури

96

20 — 100

(340 — 1700 грн.)

Недотримання строків надання замовнику висновків комплексної експертизи проектної документації чи обґрунтованої відмови щодо їх надання

961

25 — 50

(425 — 850 грн.)

Недотримання строків підготовки та надання дозволів на виконання підготовчих чи будівельних робіт, вимагання при видачі таких дозволів документів, не передбачених законодавством

961

25 — 50

(425 — 850 грн.)

Якщо протягом року особа вже притягалася до відповідальності за ст.. 961 КУпАП

961

50 — 250(850 — 4250 грн.)

Самочинне будівництво будинків чи споруд і самовільна зміна архітектурного вигляду будинків чи споруд під час експлуатації

97

5 — 10(85 — 170 грн.)

9 — 18

(153 — 306 грн.)

 

Справи про адміністративні правопорушення, передбачені

ст. 961 КУпАП, відповідно до ст. 221 цього Кодексу розглядаються районними, районними в містах, міськими судами. При цьому протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ч. 1 ст. 961 КУпАП, має право складати інспекція, а протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ч. 2 ст. 961 КУпАП, — посадові особи, уповноважені на те виконкомами сільських, міських рад або місцевими держадміністраціями.

Держархбудінспекція у своєму

листі № 22/7-2350, уточнюючи сутність поняття «триваюче правопорушення» і звертаючись до положень ст. 38 КУпАП, роз’яснює, що обчислювати строк притягнення до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачені ст. 791, 96, 961 і 97 КУпАП, при триваючому правопорушенні необхідно з того моменту, коли посадовій особі інспекції стало відомо про факт вчинення правопорушення.

Слід також зауважити, що сплатою штрафу все не закінчиться. Потрібно ще усунути порушення і відшкодувати заподіяну шкоду.

Невиконання приписів щодо усунення порушень також тягне за собою застосування до суб’єкта господарювання штрафних санкцій. У

Законі № 877 зазначається: якщо в разі застосування санкцій установлено мінімальний та максимальний їх розмір, то застосовується принцип пропорційності порушення та покарання. У листі № 02/17-279 пояснюється, що цей принцип полягає у відповідності визначення міри покарання або величини штрафних санкцій за правопорушення до ступеня тяжкості правопорушення. Цікаво, що ступінь тяжкості правопорушення інспектор оцінює на підставі отриманих матеріалів, керуючись власною свідомістю, досвідом і професійними знаннями. Підрахувати величину штрафу не вдасться, оскільки будь-яких цифрових (математичних) показників при застосуванні штрафних санкцій нормативно-правовими актами не передбачено.

Проте до 31.12.2010 р. можна спати спокійно, забувши про штрафи. Ваш сон охоронятиме

постанова № 502, в якій зазначено, що рішення про накладення фінансових та адміністративних санкцій приймаються тільки в разі невиконання суб’єктами господарювання протягом 30 днів приписів про усунення виявлених порушень (крім порушень, які неможливо усунути). Цей припис видається на підставі акта про проведення перевірки. За порушення, усунені при виконанні припису, санкції не застосовуються.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі