Теми статей
Обрати теми

Документообіг між девелоперською компанією та замовником

Редакція ББ
Стаття

Документообіг між девелоперською компанією та замовником

Тетяна Кривенко, консультант

 

У попередньому номері газети ми розглядали теоретичні основи девелопменту. Сьогодні, як і обіцяли, пропонуємо вам приклад документообігу між девелоперською компанією та замовником.

 

Розглянемо на прикладі ТОВ «Сонце» (замовник) і ТОВ «Альпи» (девелоперська компанія), як документально оформляються стосунки між девелоперською компанією та замовником.

Девелоперська компанія бере на себе виконання функцій замовника проекту. Укладається договір (рис. 1), що регулює стосунки між замовником та забудовником.

 


Договір про передачу функцій замовника

м. Київ 

12 січня 2010 р.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Сонце»

, далі іменоване — «Забудовник», в особі директора Кожухова Віталія Олександровича, який діє на підставі Статуту, з одного боку, та Товариство з обмеженою відповідальністю «Альпи», далі іменоване — «Товариство», в особі директора Василенка Сергія Миколайовича, який діє на підставі Статуту, з іншого боку, уклали цей договір про таке:

1. Предмет договору

1.1. Товариство доручає, а Забудовник бере на себе зобов’язання з виконання функцій Замовника з організації та завершення будівництва комплексу будівель і споруд для

житлового комплексу по вул. Гоголя, 45 (далі — Об’єкт).

1.2. Забудовник на підставі делегованого йому Товариством права на здійснення функцій Замовника здійснює:

— технічний супровід проектної стадії (розміщення замовлень та здійснення контролю за розробкою проектно-кошторисної документації, узгодження її у встановленому порядку, передача в органи експертизи на затвердження та Генеральному підряднику);

— оформлення дозвільної документації на будівництво та реконструкцію, контроль за термінами дії виданих технічних умов на приєднання інженерних комунікацій;

— забезпечення звільнення території будівництва і підготовки майданчика для виконання робіт;

— організацію управління будівництва;

— технічний нагляд;

— посередницькі роботи та організаційні послуги, пов’язані із завершенням будівництва об’єкта;

— взаємодія з міською владою, органами нагляду і контролюючими організаціями з питань, пов’язаних з роботами на об’єкті;

— забезпечення здачі об’єкта в експлуатацію та державної реєстрації права власності.

1.3. Замовник зобов’язується фінансувати всі виконані в межах будівництва Об’єкта будівельно-монтажні роботи та послуги Забудовника на умовах цього договору.

2. Обов’язки сторін

2.1. Забудовник, виступаючи як Замовник, зобов’язаний:

2.1.1. Забезпечити підготовку та узгодити з Товариством усю необхідну кошторисну документацію пооб’єктно.

2.1.2. Видати Генеральному підряднику проектно-кошторисну документацію.

2.1.3. Отримати дозвіл на будівництво Об’єкта.

2.1.4. Здійснювати технічний нагляд за виробництвом будівельно-монтажних робіт і нести відповідальність за якість їх виконання.

2.1.5. Здійснювати зв’язок з підрядниками та за погодженням із Замовником укладати договори підряду з ними.

2.1.6. Передати Замовнику готовий об’єкт за Актом приймання закінченого будівництвом об’єкта і Актом приймання закінченого будівництвом Об’єкта приймальної комісії, підписаним усіма службами міста (району).

2.1.7. За погодженням з Товариством організувати виконання робіт на об’єкті силами Генерального підрядника і підрядників, обраних як Забудовником, так і за узгодженням із Замовником, в обсягах, передбачених проектно-кошторисною документацією.

2.1.8. Вести бухгалтерський і податковий облік капітальних витрат, визначати і відображати в обліку пооб’єктно інвентарну вартість комплексу будівель і споруд, що вводиться в експлуатацію (з метою бухгалтерського та податкового обліку)? відповідно до вимог чинного законодавства та із застосуванням уніфікованих форм первинної облікової документації.

2.1.9. Нести відповідальність за якість виконаних робіт, ведення виконавчої та бухгалтерської документації.

2.1.10. Забудовник не має права приймати результати робіт і підписувати акти про приймання виконаних Генеральним підрядником і підрядниками робіт на суму, що перевищує узгоджену сторонами вартість таких робіт, без попереднього письмового узгодження із Замовником такого збільшення вартості робіт, оформленого відповідним додатком до цього договору.

2.1.11. У разі відмови Товариства від збільшення узгодженої вартості робіт такі роботи повинні бути прийняті Забудовником і підлягають оплаті Замовником за первісно узгодженою сторонами вартістю. При цьому ризик збитків, пов’язаних зі зміною фактичної вартості робіт, покладається на Генерального підрядника або підрядників.

2.1.12. Своєчасно надавати Інвестору акти виконаних робіт для оплати фактично виконаних робіт і наданих послуг.

2.1.13. Забезпечити роботу приймальної комісії та здійснити введення Об’єкта в експлуатацію відповідно до чинних нормативних актів.

2.1.14. Повідомити Товариство про закінчення будівництва в 10-денний термін з моменту закінчення будівництва — затвердження Акта приймання закінченого будівництвом Об’єкта приймальною комісією.

2.1.15. Передати Товариству закінчений будівництвом Об’єкт протягом 10 днів з дати отримання Замовником повідомлення, передбаченого п.п. 2.1.13 цього договору. При цьому передати Замовнику всю технічну та бухгалтерську документацію, що стосується Об’єкта:

— акти виконаних робіт за весь період будівництва;

— Акт приймання закінченого будівництвом об’єкта й Акт приймання закінченого будівництвом Об’єкта приймальною комісією — по завершенні будівництва;

— зведений рахунок-фактуру, копії рахунків-фактур, наведених Товариству постачальниками і підрядниками;

— документи, що підтверджують факти оплати (у разі перерахування грошових коштів Замовника Забудовником);

— весь пакет документів, необхідний для реєстрації права власності Товариства на Об’єкт.

2.2. Товариство зобов’язується:

2.2.1. Замовити, отримати і передати Забудовнику проектну документацію. При цьому у разі потреби за погодженням сторін обов’язок щодо забезпечення будівництва проектно-кошторисною документацією може бути повністю або частково покладено на Забудовника в межах дії цього договору.

2.2.2. Забезпечити безперервний режим фінансування протягом усього терміну будівництва. При цьому Замовник має право контролювати використання своїх інвестиційних коштів.

2.2.3. Оплачувати виконані Генеральним підрядником і підрядниками будівельно-монтажні роботи на підставі актів виконаних робіт, а також послуги Замовника у розмірі 5 % від обсягу капітальних вкладень за звітний період протягом 10 банківських днів з дня підписання вказаних документів.

2.2.4. Прийняти від Забудовника закінчений будівництвом Об’єкт протягом 10 днів із дати підписання актів приймання закінченого будівництвом Об’єкта і Акта приймання закінченого будівництвом Об’єкта приймальною комісією.

3. Ціна договору

3.1. Вартість послуг Забудовника за виконання ним функцій Замовника складає 5 % від обсягу капітальних вкладень (погодженого сторонами вартості будівництва). При цьому погоджена сторонами вартість будівництва не повинна перевищувати його кошторисну вартість.

3.2. Вартість послуг, наданих у межах дії цього договору, визначена тільки для цього договору і не може служити прецедентом або конкурентним матеріалом при укладанні інших аналогічних договорів у майбутньому.

4. Порядок розрахунків

4.1. Щомісяця на підставі поданих Забудовником актів виконаних робіт Забудовник надає Товариству Акт приймання-передачі наданих послуг з виконання функцій Замовника відповідно до п. 3.1 цього договору пропорційно обсягу виконаних будівельно-монтажних робіт. Товариство протягом 5 (п’яти) робочих днів підписує цей акт або представляє Забудовнику мотивований протокол розбіжностей.

4.2. Оплата послуг Забудовника з виконання функцій Замовника здійснюється протягом 3 (трьох) робочих днів із дати підписання Акта приймання-передачі послуг відповідно до п. 4.1 цього договору шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Забудовника.

4.3. Розрахунки з Генеральним підрядником і підрядниками здійснюються Товариством самостійно на підставі рахунків та розпорядчих листів від імені Забудовника шляхом перерахування відповідних грошових коштів на розрахункові рахунки Генерального підрядника і підрядників.

4.4. Розрахунки за виконані роботи і надані послуги можуть проводитися будь-яким, що не суперечить закону, способом.

4.5. У випадках, коли фактичні витрати Генерального підрядника і підрядників виявилися меншими від тих, які враховувалися при визначенні узгодженої ціни роботи (з урахуванням її кошторисної вартості), вартість виконаних робіт коригується на величину економії. Усі суми отриманої Генеральним підрядником і підрядниками економії не належать Товариству, а розподіляються відповідно до домовленостей між Забудовником, Генеральним підрядником і підрядниками.

5. Відповідальність сторін

5.1. Забудовник несе відповідальність за якість виконаних робіт, ведення технічної, виконавчої та бухгалтерської документації.

5.2. За порушення Товариством строків оплати за договором за надані послуги він сплачує Забудовнику пеню в розмірі 0,1 % від несплаченої суми за кожен день прострочення, але не більше 5 % від суми простроченого платежу.

5.3. За порушення термінів закінчення будівельно-монтажних робіт та строків здавання готового Об’єкта за Актом приймання закінченого будівництвом об’єкта і Актом приймання закінченого будівництвом Об’єкта приймальною комісією Забудовник виплачує Товариству пеню у розмірі 1 % від узгодженої сторонами вартості всього Об’єкта за кожний день прострочення.

5.4. Відповідальність у вигляді штрафних санкцій або відшкодування збитків виникає з моменту, коли потерпілою стороною отримано від винної сторони відповідь на претензію, з якого випливає визнання боржником розмірів штрафних санкцій та (або) відшкодування збитків, або з моменту набрання законної сили судовим рішенням про присудження відповідних штрафних санкцій та (або) сум відшкодування збитків.

6. Термін дії договору

6.1. Цей договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до завершення робіт з будівництва об’єктів і здавання Товариству готового Об’єкта за Актом приймання закінченого будівництвом об’єкта приймальною комісією, підписаному всіма службами міста.

6.2. Закінчення строку, зазначеного в п. 6.1 цього договору, не звільняє сторони від виконання прийнятих ними на себе зобов’язань і врегулювання всіх платежів і розрахунків за договором.

6.3. Термін закінчення будівництва — не пізніше 15 травня 2012 р.

7. Юридичні адреси та реквізити сторін

ЗАБУДОВНИК:

ТОВ «Сонце»

,

м. Київ, 03652, вул. Терези, буд. 7 м.

код ЄДРПОУ 11111111

п/р 2600111111

МФО 311111

 

Директор _____________ Кожухов В. О.

ТОВАРИСТВО:

ТОВ «Альпи»

м. Київ, 01985, вул. Чумака, буд. 3

код ЄДРПОУ 22222222

п/р 2600222222

МФО 322222

 

Директор ________________ Василенко С. М.


Рис. 1

 

Отже, у договорі викладені функції та обов’язки Забудовника — ТОВ «Сонце» і Товариства — ТОВ «Альпи». ТОВ «Альпи», виконуючи функції Замовника, контролює процес будівництва від початкової стадії (проектування) до закінчення (здавання Об’єкта в експлуатацію), отримуючи за це винагороду у сумі 5 % від обсягу капітальних вкладень в Об’єкт.

Щоб зрозуміти, як відбувається документообіг між ТОВ «Сонце» та ТОВ «Альпи», розглянемо п. 4.1 нашого договору — надання Акта приймання-передачі наданих послуг за травень 2010 року з виконання функцій Замовника відповідно до п. 3.1 цього договору пропорційно до обсягу виконаних будівельно-монтажних робіт. Для цього ми розглянемо Акт виконаних робіт № 5 (рис. 2) до договору про передачу функцій Замовника від 12 січня 2010 року.

 


Акт виконаних робіт № 5

до Договору про передачу функцій Замовника від 12 січня 2010 р.

м. Київ 

31 травня 2010 р.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Сонце»

, далі — іменоване Забудовник, в особі директора Кожухова Віталія Олександровича, який діє на підставі Статуту, з одного боку, та Товариство з обмеженою відповідальністю «Альпи», далі — іменоване Товариство, в особі директора Василенка Сергія Миколайовича, який діє на підставі Статуту, з іншого боку, разом іменовані — «Сторони», склали цей Акт виконаних робіт (надалі — Акт) до Договору про передачу функцій Замовника № ЛБ/43-12 від 12 січня 2008 року (надалі — Договір) про наступне:

Згідно з Договором у травні 2010 року Товариство за дорученням Забудовника і в інтересах останнього від свого імені та за рахунок Забудовника забезпечило виконання функцій Замовника будівництва житлового комплексу по вул. Гоголя, 45, шляхом вибору підрядних організацій та самостійного укладання угод з ними на загальну суму

111908,60 (сто одинадцять тисяч дев’ятсот вісім, 60) грн., у тому числі ПДВ — 18654,43 грн.:

 

№ з/п

Найменування підрядної організації

Договір (рахунок), укладений від імені Товариства за рахунок Забудовника

Найменування робіт, виконаних підрядною організацією

Сума фактично виконаних робіт (використаних матеріалів) підрядною організацією згідно з актами, грн. з ПДВ

У тому числі ПДВ 20 %, грн.

дата

1

2

3

4

5

6

7

1

ТОВ «Світло»

дог. № 112653

17.03.2008

забезпечення будмайданчика електроенергією в травні 2010 р.

7432,68

1238,78

2

ТОВ «Арт-проект»

дог. № 035

03.09.2008

проектні роботи: насосні станції

32450,00

5408,33

3

ДП «ТНзБО»

дог. № 65/2

10.02.2009

технічний нагляд за будівництвом у травні 2010 р.

12000,00

2000,00

4

СП «Зв’язок»

дог. № 773

15.02.2009

телекомунікаційні послуги в травні 2010 р.

160,32

26,72

5

ТОВ «Будівельник»

дог. № 17/24-1/03

01.03.2009

БМР: влаштування цементно-піщаної стяжки

53600,00

8933,33

6

ТОВ «ВОДА»

дог. № 02459/2

10.03.2009

послуги з постачання води та приймання стічних вод у травні 2010 р.

1245,60

207,60

7

ТОВ «Рефінанс»

дог. № 07/2

01.08.2009

послуги з охорони будмайданчика в травні 2010 р.

4300,00

716,67

8

ТОВ «Укрсвіт»

дог. № 3/17

12.12.2009

обслуговування каналу зв’язку в травні 2010 р.

720,00

120,00

Всього:

111908,60

18651,43

 

Залишок коштів для фінансування виконання за дорученням Забудовника і в інтересах останнього від свого імені та за рахунок Забудовника функцій Замовника будівництва у Товариства станом на 1 травня 2010 року згідно з Актом виконаних робіт № 7 від 30 квітня 2010 року становить

101 236,47 (сто одна тисяча двісті тридцять шість, 47) грн.

Згідно з Договором у травні 2010 року Товариство отримало від Забудовника кошти для фінансування виконання за дорученням Забудовника і в інтересах останнього від свого імені та за рахунок Забудовника функцій Замовника будівництва на загальну суму

120000,00 (сто двадцять тисяч, 00) грн.:

 

№ з/п

Дата

Суми перераховані Забудовником Товариству для виконання обов’язків комісіонера згідно з Договором, грн.

1

11.05.2010

40000,00

2

25.05.2010

80000,00

Усього:

120000,00

 

Цим актом Сторони встановили, що за результатами звіряння взаєморозрахунків за травень 2010 року залишок цих коштів у Товариства станом на 1 червня 2010 року становить

109 327,87 (сто дев’ять тисяч триста двадцять сім, 87) грн.

 

ЗАБУДОВНИК

Товариство з обмеженою

відповідальністю «Сонце»

 

Директор ___________ Кожухов В. О.

ТОВАРИСТВО

Товариство з обмеженою

відповідальністю «Альпи»

 

Директор ______________Василенко С. М.


Рис. 2

 

Отже, Акт виконаних робіт № 5 відображає залишок коштів у Забудовника станом на 01.05.2010 р. —

101236,47 грн. У травні 2010 р. Товариство отримало від Забудовника кошти для фінансування виконання за дорученням Забудовника і в інтересах останнього від свого імені та за рахунок Забудовника функцій Замовника будівництва на загальну суму 120000,00 грн. Товариство за дорученням Забудовника і в інтересах останнього від свого імені та за рахунок Забудовника забезпечило виконання функцій Замовника будівництва житлового комплексу по вул. Гоголя, 45, шляхом вибору підрядних організацій та самостійного укладання угод з ними на загальну суму 111908,60 грн., у тому числі ПДВ — 18654,43 грн. Станом на 01.06.2010 р. у Товариства залишок коштів складає 109327,87 грн. (101236,47 + 120000,00 - 111908,60 = 109327,87 грн.).

Проаналізуємо роботи, які були виконані та передані Забудовнику, згідно з Актом виконаних робіт № 5, побудувавши діаграму (рис. 3).

 

img 1

 

З рис. 3 видно, що 53600,00 грн. — 47 % від загальної суми фактично виконаних робіт за травень 2010 року складають будівельно-монтажні роботи (влаштування цементно-піщаної стяжки). За ними йдуть проектні роботи 32450,00 грн. — 29 %. Потім технічний нагляд за будівництвом 12000,00 грн. — 11 %. Забезпечення електроенергією 7432,68 грн. — 7 %. Послуги з охорони будмайданчика 4300,00 грн. — 4 %. Послуги з постачання води 1245,60 грн. — 1 %, обслуговування каналу зв’язку 720,00 грн. — 0,9 % та телекомунікаційні послуги 160,32 грн. — 0,1 % від загальної суми фактично виконаних робіт за травень 2010 року.

Також до Акта № 5 надається Акт про використання Товариством переданих в монтаж матеріалів Забудовника (рис. 4).

 


АКТ

про використання Товариством переданих в монтаж матеріалів Забудовника

до Договору про передачу функцій Замовника від 12 січня 2010 р.

м. Київ 

31 травня 2010 р.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Сонце»

, далі — іменоване «Забудовник», в особі директора Кожухова Віталія Олександровича, який діє на підставі Статуту, з одного боку, та Товариство з обмеженою відповідальністю «Альпи», далі — іменоване «Товариство», в особі директора Василенка Сергія Миколайовича, який діє на підставі Статуту, з іншого боку, склали дійсний акт про використання Товариством переданих в монтаж матеріалів Забудовника (надалі — Акт) для виконання будівельно-монтажних робіт на Об’єкті «Житловий комплекс по вул. Гоголя, 45» (надалі — Об’єкт) згідно з Договором про передачу функцій Замовника від 12 січня 2010 р. (надалі — Договір) про наступне:

У травні 2010 р. Товариство не отримувало в монтаж від Забудовника та не передавало в монтаж згідно з договором Генерального підряду № ГЛ 15-32 від 20 травня 2010 р. Генеральному підряднику будівництва Товариству з обмеженою відповідальністю «Будівельник» (надалі — «Генпідрядник») матеріали за актами приймання-передачі в монтаж для виконання будівельно-монтажних робіт на Об’єкті:

 

№ з/п

Найменування

Залишок невикористаних Генпідрядником матеріалів станом на початок звітного періоду/ (тонн)

Передано Забудовником Товариству згідно з актами приймання-передачі в монтаж протягом звітного періоду в розрізі за датами (тонн)

Передано Товариством Генпідряднику згідно з актами приймання-передачі в монтаж (тонн)

Використано Генпідрядником при виконанні будівельно-монтажних робіт згідно з актами виконаних робіт (тонн)

Залишок невикористаних Генпідрядником матеріалів станом на кінець звітного періоду / (тонн) (гр. 3 ++ гр. 8 - гр. 9)

01.05.2010

 

 

 

Усього:

 

 

31.05.2010

1

Арматура

 № 10 L = міра

 (А500С)

0,5640

0,5640

2

Арматура

 № 12 L = міра

 (А400С)

4,3260

4,3260

3

Арматура

№ 32 L = міра

 (А500С’’)

1,0000

1,0000

4

Арматура

 № 36 L = міра

 (АIII ст 25Г2С)

4,1738

4,1738

5

Арматура

 № 36 L = ндл

 (АIII ст 25Г2С с мдл)

0,8320

0,8320

 

Вищевказані матеріали в травні 2010 р. Генпідрядником згідно з договором генерального підряду № ГЛ 15-32 від 20 травня 2009 р. при виконанні будівельно-монтажних робіт на Об’єкті не використовувались.

 

ЗАБУДОВНИК

Товариство з обмеженою

відповідальністю «Сонце»

 

Директор ___________ Кожухов В. О.

ТОВАРИСТВО

Товариство з обмеженою

відповідальністю «Альпи»

 

Директор ______________Василенко С. М.


Рис. 4

 

У цьому акті відображаються матеріали, які Товариство отримало в монтаж від Забудовника і передавало в монтаж згідно з договором генерального підряду № ГЛ 15-32 від 20 травня 2010 року. Генеральному підряднику будівництва. На початок травня 2010 року залишок невикористаних Генпідрядником матеріалів становив 10,8959 тонн арматури. Оскільки за звітний період передачі в монтаж не відбувалися, то на кінець звітного періоду залишки матеріалів не змінилися.

Зауважимо, що згідно з п. 4. цього Договору ТОВ «Сонце» має надати ТОВ «Альпи» копії договорів (рахунок-фактур), актів виконаних робіт та документів, підтверджуючих оплату (платіжні доручення) підрядникам. Кожна копія завіряється підписом відповідальної особи та печаткою підприємства. Усі документи зшиваються по порядку та скріплюються печаткою Забудовника.

Також готується супроводжувальний лист до цієї документації (рис. 5), в якому прописується, які документи надаються, за який період та кількість примірників.

 


ТОВ «АЛЬПИ»

м. Київ, 01985, вул. Чумака, буд. 3

№ 234 від 31 травня 2010 р.

 

Директору

ТОВ «СОНЦЕ»

Кожухову В.О.

 

Згідно з Договором про передачу функцій Замовника від 12 січня 2010 р. ТОВ «АЛЬПИ» передає Вам для підписання Акт виконаних робіт № 5 від 31 травня 2010 року та Акт про використання Товариством переданих в монтаж матеріалів Забудовника від 31 травня 2010 року.

Згідно з п. 4. Договору про передачу функцій Замовника від 12 січня 2010 року до Акта виконаних робіт додаються копії платіжних доручень, договорів, рахунків-фактур, актів з підрядними організаціями.

Просимо підписати та повернути по одному примірнику Акта виконаних робіт № 8 від 31 травня 2010 року та Акта про використання Товариством переданих в монтаж матеріалів Забудовника від 31 травня 2010 року.

Додатки:

1. Акт виконаних робіт № 5 від 31 травня 2010 року — 2 примірники;

2. Акт про використання Товариством переданих в монтаж матеріалів Забудовника від 31 травня 2010 року — 2 примірники.

 

Директор ТОВ «АЛЬПИ»

Василенко

С.М. Василенко


Рис. 5

 

На закінчення декілька цікавих фактів та статистика. У світі вже давно визнано, що управління проектами — особлива область менеджменту, застосування якої дає відчутні результати. Професіонали в цій області високо цінуються (у США це третя за величиною середньої оплати професія після юристів і лікарів), а сама методологія управління проектами стала фактичним стандартом управління на багатьох тисячах підприємств і застосовується в тій чи іншій мірі практично у всіх великих девелоперських компаніях. Проект — це тимчасове підприємство, призначене для створення унікальних продуктів або послуг. «Тимчасове» означає, що будь-який проект має початок і неодмінно наступає завершення, коли досягаються поставлені цілі, або виникає розуміння, що ці цілі не можуть бути досягнуті. «Унікальність» означає, що створювані продукти або послуги істотно відрізняються від інших аналогічних продуктів і послуг.

У будівництві проектом часто називають будівництво або реконструкцію певного об’єкта. Хоча нерідко проект закінчується без будь-яких будівельних робіт. Так, наприклад девелоперська компанія може створити юридичну особу, придбати на нього земельну ділянку чи приміщення або будинок і оформити дозвільні документи на проведення будівельних робіт. Після чого проект може бути проданий, у результаті чого «девелопмент» не відбудеться.

В Україні, за даними Торгової Гільдії України, в девелоперські проекти офісної нерухомості є найпоширенішими — це приблизно 40 %. Що стосується торговельної нерухомості, то зведенням таких об’єктів займаються близько 20 % девелоперів. Менше місця у структурі займає торговельно-розважальна нерухомість — 15 %. Якщо говорити про девелопмент житлової нерухомості, то 12 % компаній займаються ним. Згадуючи готельну нерухомість, то вона є предметом діяльності лише 10 % компаній-девелоперів. Щодо промислової та логістичної нерухомості, то лише відповідно 2 % та 1 % займаються девелопментом цих об’єктів нерухомості. Така ситуація склалась, з одного боку, через високий попит на якісні офісні приміщення, а з іншого — через зростання кількості суб’єктів господарювання.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі