Теми статей
Обрати теми

Єдиноподатник продає частину відремонтованої будівлі: бухобліково-податкові наслідки

Редакція ББ
Стаття

Єдиноподатник продає частину відремонтованої будівлі: бухобліково-податкові наслідки

Наталія Григор’єва, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Приводом для написання цієї статті став лист нашого читача:

«Наше підприємство перебуває на спрощеній системі оподаткування за ставкою 10 %. У I кварталі 2009 року ми придбали будівлю за 2 млн грн. Протягом кількох місяців провели там ремонтні роботи силами підприємства та здали половину приміщень в оренду. У квітні 2010 року другу половину відремонтованих приміщень продали за 1,5 млн грн. Покупець перерахував першу частину платежу авансом у травні 2010 року. У липні було вчинено правочин і відображено реалізацію, після чого покупець оплатив другу частину будівлі. Виходить, що оборот за поточним рахунком на кінець року складе 1,5 млн грн. (інших надходжень на поточний рахунок і до каси цього року не було й не передбачається).

Скажіть, чи перевищили ми допустимий ліміт для підприємств-єдиноподатників? Які податкові наслідки очікують підприємство і як відобразити правильно ці операції в обліку?»

Відповіді на ці запитання заслуговують на детальне висвітлення у статті, з якою ми й пропонуємо вам ознайомитися.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Указ № 727

— Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» від 03.07.1998 р. № 727/98.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 22.05.1997 р. № 283/97-ВР.

П(С)БО 7

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну України від 27.04.2000 р. № 92.

П(С)БО 27

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 27 «Необоротні активи, що утримуються для продажу, і припинена діяльність», затверджене наказом Мінфіну від 07.11.2003 р. № 617.

Наказ № 224

— наказ «Про затвердження Узагальнюючого податкового роз’яснення щодо окремих питань застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку суб’єктами малого підприємництва - юридичними особами» ДПАУ від 07.04.2010 р. № 224.

 

Дійсно, від того, як ці операції буде відображено в бухгалтерському обліку, залежить сума єдиного податку до сплати підприємством.

Так, відповідно до

Указу № 727 база обкладання єдиним податком при операціях реалізації основних фондів підприємства відрізняється від бази оподаткування при реалізації товарів і послуг, про що прямо зазначено у ст. 1 Указу № 727.

 


Указ № 727

<...>

1. Установити, що спрощена система оподаткування, обліку та звітності запроваджується для таких суб’єктів малого підприємництва:

<...>

юридичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких за рік середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і обсяг виручки яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн гривень.

<...>

Виручкою від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) вважається сума, фактично отримана суб’єктом підприємницької діяльності на розрахунковий рахунок або (та) в касу за здійснення операцій з продажу продукції (товарів, робіт, послуг).

<...>

У разі здійснення

операції з продажу основних фондів виручкою від реалізації вважається різниця між сумою, отриманою від реалізації цих фондів, та їх залишковою вартістю на момент продажу.

 

Як випливає з наведеного вище визначення реалізаційного звороту, побоювання підприємства про його перевищення марні, оскільки при здійсненні операції з продажу основних фондів виручкою від реалізації вважається різниця між сумою, отриманою від реалізації цих фондів, та їх залишковою вартістю на момент продажу.

Також на підставі наведених вище законодавчих норм платнику податку — єдиноподатнику при продажу основних фондів слід ураховувати таке:

1. При продажу основних фондів використовується лише касовий метод визначення виручки, тобто враховуються грошові кошти, що надійшли за основні фонди, що реалізуються, у готівковій чи безготівковій формі, а метод першої події не застосовується. Тобто вартість основних фондів, переданих єдиноподатником покупцеві без оплати, до бази обкладання єдиним податком не включається.

2. Оскільки виручка від продажу основних фондів зменшується на їх залишкову вартість на момент продажу, отримання грошових коштів від такого продажу не завжди призводить до виникнення податкових зобов’язань з єдиного податку, а лише в разі, якщо сума виручки перевищує залишкову вартість основних фондів. При продажу основних фондів за ціною нижчою чи такою, що дорівнює їх залишковій вартості, база оподаткування і, відповідно, податкові зобов’язання у єдиноподатника відсутні.

Перелічивши основні правила оподаткування реалізації основних фондів можна приступити до аналізу термінології. Або власне умов, за яких ці правила застосовуються. Для цього продавець основних фондів — «єдиноподатник» має чітко собі уявляти:

— що є основними фондами;

— як визначити залишкову вартість основних фондів (далі — залишкова вартість ОФ);

— що є моментом виникнення бази оподаткування та датою продажу основних фондів і як співвідносяться між собою ці два поняття (зокрема, ситуація, коли оплата надходить частинами до чи після передачі основних фондів покупцю).

 

Основні фонди

Згідно з

п.п. 8.2.1 Закону про податок на прибуток під терміном « основні фонди» слід розуміти матеріальні цінності, призначені платником податків для використання в його господарській діяльності протягом періоду, що перевищує 365 календарних днів з дати введення в експлуатацію таких матеріальних цінностей, вартість яких перевищує 1000 гривень і поступово зменшується у зв’язку з фізичним чи моральним зносом. Таким чином, у податковому обліку об’єкти зараховуються до складу основних фондів за умови:

наміру використання їх у госпдіяльності;

— якщо їх вартість

перевищує 1000 грн.;

— якщо їх

передбачуваний строк використання більше 365 днів.

У запитанні нашого читача розглядаються основні фонди групи 1, їх характеристики точно задовольняють критеріям визнання такої будівлі основними фондами. Але на практиці податківці інколи намагаються оскаржити таке визнання основних фондів, якщо, наприклад, будівлю було куплено та продано в одному й тому самому році. У цьому випадку слід пригадати, що такий короткий строк експлуатації об’єкта не змінює його статусу основного засобу. Такий висновок підтверджується й

листом Держкомпідприємництва від 20.01.2003 р. № 2-221/340, а також листом ДПАУ від 27.02.2008 р. № 1711/6/15-0216.

 


Лист ДПАУ від 27.02.2008 р. № 1711/6/15-0216

<...> починаючи з 01.01.2003 р. амортизації підлягають і основні фонди, які знаходились в експлуатації менше року, але призначалися для використання більше року.


 

Тому для визначення доходу, що обкладається єдиним податком, за зазначеною операцією необхідно знати виручку від продажу основного засобу та його залишкову вартість на останній день місяця продажу.

 

Залишкова вартість ОФ

Складнішою є ситуація із визначенням

залишкової вартості ОФ. Справа в тому, що в Указі № 727 відсутнє визначення терміна «залишкова вартість ОФ».

Немає його прямого визначення і в

Законі про податок на прибуток, незважаючи на те що цей термін запозичено Указом № 727 із цього Закону. Водночас із контексту ст. 8 Закону про податок на прибуток нескладно зрозуміти, що залишкова вартість ОФ є неамортизованою частиною первісної вартості ОФ, яка визначається як різниця між первісною вартістю ОФ та сумою накопиченого зносу (амортизації). У п. 8.3 Закону про податок на прибуток регламентується й порядок нарахування амортизації, який слід використовувати при розрахунку залишкової вартості ОФ.

Але оскільки підприємства-єдиноподатники

податкового обліку не ведуть, залишкову вартість основних засобів для цілей оподаткування слід усе ж визначати за правилами бухгалтерського обліку, тобто відповідно до П(С)БО 7.

Із цим

давно погодилися представники податкових органів (лист ДПАУ від 23.11.2001 р. № 7513/6/15-1316 та від 18.04.2006 р. № 4330/6/15-04/6, див. наказ № 224). Крім того, подібна точка зору неодноразово висловлювалася і в неофіційних консультаціях податківців (див. «Вісник податкової служби України», 2007, № 1 — 2, с. 88; 2007, № 31, с. 60).

 


Наказ № 224

<...>

2.3. Оподаткування операцій від реалізації основних фондів та деяких інших доходів

Відповідно до статті 1 Указу у разі здійснення операцій з продажу основних фондів виручкою від реалізації вважається різниця між сумою, отриманою від реалізації цих фондів, та їх залишковою вартістю на момент продажу.

Тобто, суб’єкт малого підприємництва, який здійснює операції з продажу основних фондів для оподаткування єдиним податком, повинен враховувати всі кошти, отримані на поточний рахунок та у касу від реалізації основних фондів, які належать суб’єкту малого підприємництва й реалізовані у звітному (податковому) періоді, зменшені на суму залишкової вартості на момент продажу, яка розраховується відповідно до П(С)БО 7.

<...>


 

У запитанні читача зазначено, що будівлю було відремонтовано

перед уведенням її в експлуатацію. Тому зупинимося детальніше на цьому моменті, оскільки відповідно до П(С)БО 7 вартість ремонту впливає на залишкову вартість.

 


П(С)БО 7

<...>

4. Терміни, що наведені в положеннях (стандартах) бухгалтерського обліку, мають таке значення:

Амортизація — систематичний розподіл вартості, яка амортизується, необоротних активів протягом строку їх корисного використання (експлуатації).

Вартість, яка амортизується, — первісна або переоцінена вартість необоротних активів за вирахуванням їх ліквідаційної вартості.

Знос основних засобів — сума амортизації об’єкта основних засобів з початку його корисного використання.

Основні засоби — матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).

Об’єкт основних засобів — це: закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього; конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій; відокремлений комплекс конструктивно з’єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс — певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно; інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством.

Первісна вартість — історична (фактична) собівартість необоротних активів у сумі грошових коштів або справедливої вартості інших активів, сплачених (переданих), витрачених для придбання (створення) необоротних активів.

<...>

8. Первісна вартість об’єкта основних засобів складається з таких витрат:

сум, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);

реєстраційних зборів, державного мита та аналогічних платежів, що здійснюються в зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт основних засобів;

сум ввізного мита;

сум непрямих податків у зв’язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству);

витрат зі страхування ризиків доставки основних засобів;

витрат на транспортування, установку, монтаж, налагодження основних засобів;

інших витрат, безпосередньо пов’язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

<...>

14. Первісна вартість основних засобів збільшується на суму витрат, пов’язаних з поліпшенням об’єкта (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводить до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об’єкта. Залишкова вартість основних засобів зменшується у зв’язку з частковою ліквідацією об’єкта основних засобів.

<...>

29. Нарахування амортизації проводиться щомісячно.

Місячна сума амортизації при застосуванні прямолінійного методу визначається діленням річної суми амортизації на 12. Місячна сума амортизації при застосуванні методів зменшення залишкової вартості, прискореного зменшення залишкової вартості та кумулятивного визначається діленням суми амортизації за повний рік корисного використання на 12.

Нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому об’єкт основних засобів став придатним для корисного використання. Нарахування амортизації при застосуванні виробничого методу починається з дати, що настає за датою, на яку об’єкт основних засобів став придатним для корисного використання.

Нарахування амортизації припиняється, починаючи з місяця, наступного за місяцем вибуття об’єкта основних засобів, переведення його на реконструкцію, модернізацію, добудову, дообладнання, консервацію.


 

Як бачимо, залишкова вартість будівлі, що реалізується, складатиметься з первісної вартості придбання цього об’єкта, збільшеної на вартість ремонту проведеного своїми силами та зменшеної на вартість реалізації. Оскільки продали не всю будівлю, а лише частину, то й залишкову вартість буде пропорційно зменшено для розрахунку бази оподаткування єдиним податком.

 

Момент реалізації та момент продажу

За загальним правилом

Указу № 727 до виручки від реалізації входять усі грошові надходження, включаючи суми отриманих авансів. З позиції оподаткування момент реалізації основних фондів, як і інших видів продукції, залежить лише від надходження коштів і не пов’язаний з їх передачею у власність покупця. Але виділити якісь єдині правила, що встановлюють момент продажу основних фондів для цілей визначення податкових зобов’язань, не вийде. Тут, як і раніше, все залежатиме від конкретних умов, передбачених сторонами в договорі купівлі-продажу. Давайте розглянемо, які можуть бути варіанти.

1. Умови продажу об’єкта основних фондів передбачають першою подією передачу покупцю будівлі, моментом продажу в цьому випадку вважається останній місяць експлуатації об’єкта, оскільки згідно з

п. 29 П(С)БО 7 нарахування амортизації проводиться щомісячно та припиняється, починаючи з місяця, наступного за місяцем вибуття об’єкта основних фондів. Зафіксована на момент продажу залишкова вартість об’єкта основних фондів у цьому випадку не підлягає подальшому коригуванню при визначенні податкових зобов’язань, незважаючи на те що оплата може надходити в іншому податковому періоді чи частинами.

2. Якщо продаж об’єкта основних фондів передбачає попередню оплату, то продавець має передати об’єкт основних фондів покупцю (чи вивести його з експлуатації) у тому місяці, в якому надійшла оплата виходячи з прямого наміру реалізації цього об’єкта. Інакше кажучи, моменти реалізації (надходження коштів) та виведення з експлуатації мають суміщатися в часі.

3. Якщо до вибуття об’єкта основних фондів продавець отримує передоплату частинами, що надходять у різних місяцях (чи кварталах), у цьому варіанті момент продажу також суміщається з моментом реалізації. На момент надходження першого платежу об’єкт має бути виведено зі складу основних фондів, а залишкова вартість, що утворилася, має бути розподілена пропорційно між частинами оплат покупця.

Питання визначення податкових зобов’язань у разі оплати основних фондів частинами, що надходять як до, так і після їх передання покупцю, належать до неврегульованих. Основне роз’яснення з цього приводу надав Держкомпідприємництва в

листі від 24.10.2001 р. № 1-221/63466. У ньому, зокрема, передбачено: якщо «...виручка надходитиме частинами, то й податкове зобов’язання виникатиме частинами виходячи із суми, що надійшла. При від’ємній різниці між сумою, отриманою від реалізації цих (основних) фондів, та їх залишковою вартістю об’єкт обкладання єдиним податком буде відсутній». На нашу думку, зміст цього листа не суперечить нормам Указу.

Давайте розглянемо детальніше бухоблікову схему операції.

 

Таблиця 1

Придбання будівлі на умовах подальшої оплати

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

сума, грн.

1

Уплачено суму держмита

642

311

20000,00

2

Перераховано збір до Пенсійного фонду з купівлі нерухомості

651

311

20000,00

3

Оплачено вартість послуг БТІ

377

311

2500,00

4

Оформлено право власності на будівлю

152

631

2000000,00

5

Уключено до первісної вартості будівлі витрати на сплату держмита

152

642

20000,00

6

Уключено до первісної вартості будівлі витрати на реєстрацію об’єкта нерухомості в БТІ

152

377

2500,00

7

Нараховано збір до Пенсійного фонду з купівлі нерухомості

152

651

20000,00

8

Перераховано оплату вартості придбаної будівлі

631

311

2000000,00

 

Таблиця 2

Проведення ремонту власними силами підприємства

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

сума, грн.

1

2

3

4

5

1

Оплачено вартість проектних робіт

371

311

5000,00

2

Списано вартість проектних робіт

152

631

5000,00

3

Відображено залік заборгованості

631

371

5000,00

4

Оприбутковано матеріали, призначені для ремонту

205

631

100000,00

5

Оплачено рахунок постачальника будівельних матеріалів

631

311

120000,00

6

Передано на ремонт будівлі будівельні матеріали

152

205

100000,00

7

Нараховано заробітну плату працівникам, зайнятим на ремонті об’єкта

152

661

15450,00

8

Відображено нарахування внесків до Пенсійного фонду на фонд оплати праці робітників, зайнятих на ремонті будівлі (33,2 %)

152

651

5129,40

9

Віднесено на збільшення первісної вартості будівлі послуги сторонніх організацій

152

631

1500,60

10

Оплачено послуги сторонніх організацій

631

311

1500,60

11

Будівлю введено в експлуатацію за первісною вартістю, яка складається з:

— витрат на придбання (див. табл. 1.): 2000000,00 + 20000,00 + 20000,00 +  2500,00 = 2 042 500,00;

— витрат на ремонт (див. табл. 2):

100 000,00 + 5000,00 + 15 450,00 + 5129,40 + 1500,60 = 127080,00 грн.

101

152

2169580,00

 

Таблиця 3

Нарахування зносу та продаж частини будівлі. Визначення податкових зобов’язань з єдиного податку

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

сума грн.

1

Нарахування амортизації згідно з п. 29 П(С)БО 7

90

131

8300,00

Нарахування амортизації згідно з п. 29 П(С)БО 7 починається з місяця, наступного за місяцем, в якому об’єкт основних засобів став придатним для корисного використання, і припиняється, починаючи з місяця, наступного за місяцем вибуття основних засобів. Оскільки в нашому випадку об’єкт основних фондів було введено в експлуатацію у квітні, а у травні він був уже проданий, то амортизація нараховуватиметься лише за 1 місяць — травень 2010 року.

2

Відображено переведення частини будівлі зі складу основних засобів до складу необоротних активів, що утримуються для продажу (після прийняття рішення продати частину будівлі)

286

101

1080640,00

У бухгалтерському обліку прийняття рішення про продаж об’єкта основних засобів вимагає від підприємства вчинити певні дії. Так, керуючись нормами П(С)БО 27, плановані до продажу об’єкти обов’язково слід перевести до розряду необоротних активів, що утримуються для продажу (зарахувати на субрахунок 286 «Необоротні активи та групи вибуття, що утримуються для продажу»), а вже потім відображати реалізацію за правилами П(С)БО 27.

3

Списано пропорційну суму частини зносу будівлі при прийнятті рішення про перекваліфікацію його на необоротний актив, що утримується для продажу (у нашому випадку — половина зносу, оскільки продається половина будівлі)

131

101

4150,00

4

Отримано аванс від покупця в розмірі 50 % договірної вартості

311

681

750000,00

На кінець другого кварталу підприємство нараховує єдиний податок за ставкою 10 % виходячи з:

— 50 % передоплати (750 000), що надійшла, за частину будівлі, що реалізується;

— 50 % частини залишкової вартості частини будівлі на момент визнання необоротного активу (1084790,00 грн. : 2 =  542395,00 грн.).

База обкладення єдиним податком складе: 750000,00 - 542395,00 = 207605,00 (грн.).

На кінець третього кварталу підприємство нарахує єдиний податок виходячи з отриманого залишку оплати від покупця. Оскільки сума оплати складає 50 % від загальної суми операції база оподаткування та сума податку до сплати дорівнюватиме другому кварталу.

5

Нараховано єдиний податок за результатами I півріччя 2010 року

92

6417

20760,00

6

Оформлено передання прав власності покупцеві частини будівлі

680

712

1500000,00

7

Списано балансову вартість переданого об’єкта необоротних активів, що утримуються для продажу

943

286

1080640,00

8

Зараховано суму авансу

680

681

750000,00

9

Отримано залишок грошових коштів за продану частину будівлі

311

680

750000,00

10

Нараховано єдиний податок за третій квартал

92

6417

20760,00

 

Як бачимо, ваші побоювання щодо перевищення ліміту єдиного податку є невиправданими. І, оформивши ці господарські операції відповідними первинними документами, ви можете довести це й податківцям.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі