Теми статей
Обрати теми

Оренда легкового автомобіля у директора: експлуатаційні витрати

Редакція ББ
Стаття

Оренда легкового автомобіля у директора:
 експлуатаційні
витрати

Ірина Гетманова, аудитор

Людмила Солошенко, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Нерідко директор «мотається» на своєму особистому автомобілі у справах фірми, тому оформлення договору оренди в цьому випадку логічно, справедливо і правомірно.

А на запитання щодо обліку експлуатаційних витрат, які виникають у бухгалтера, відповімо в даній статті.

Причому відразу відзначимо, що стаття виходить в грудні 2010 року, Податковий кодекс набрав чинности. Але! Питання, пов'язані з оподаткуванням прибутку, в будь-якому разі наберуть чинності не раніше 1 квітня 2011 року.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

ГКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ХКУ

— Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.1997 р. № 283/97-ВР.

 

Відносини оренди оформляються договором оренди транспортного засобу, який складається у письмовій формі. Договір оренди транспортного засобу за участю фізичної особи підлягає нотаріальному посвідченню (

ст. 799 ГКУ). За домовленістю сторін нотаріальні витрати за реєстрацію договору оренди можуть покладатися на орендаря, орендодавця або обидві сторони в рівних долях. Договір оренди повинен містити всі істотні умови: предмет, термін дії, вартість автомобіля, розмір, термін і вигляд сплати орендної плати (ст. 283 — 286 ХКУ і ст. 798 — 805 ГКУ). До договору додається копія техпаспорта автомобіля. При цьому сторони складають акт приймання-передачі автомобіля, який містить інформацію про вартість автомобіля, його технічний стан, додаткове оснащення і можливі дефекти. Якщо в баку автомобіля є паливо, в акті вказується його кількість.

 

Паливно-мастильні матеріали

Підприємство може купувати паливно-мастильні матеріали для орендованого автомобіля і списувати їх виходячи з фактичного пробігу на підставі подорожних листів, заповнених відповідно до норм витрати палива. Для обліку палива, витраченого автомобілями, ведуться подорожниї листи.

 

Техобслуговування і ремонт

Орендар може оплачувати послуги СТО з техобслуговування і ремонту автомобіля, оскільки зобов'язаний зберігати орендоване майно в технічно справному стані (

ст. 801 ГКУ).

 

Податки і збори

Підприємство-орендар є платником збору за забруднення довкілля, страхового полісу, ПДФО з доходу директора від здавання в оренду автомобіля (у Податковому розрахунку ф. № 1ДФ сума орендної плати відображається з ознакою доходу «14»). А ось платником транспортного податку залишається власник автотранспорту — орендодавець, тобто директор сам сплачує цей податок.

 

Податковий облік

У податковому обліку під оперативним лізингом (орендою) розуміється господарська операція фізичної або юридичної особи, яка передбачає згідно з угодою оперативного лізингу (оренда) передачу орендареві майна, що підпадає під визначення основних фондів згідно зі

ст. 8 Закону про податок на прибуток, придбаного або виготовленого орендодавцем на умовах інших, ніж передбачені фінансовим лізингом (орендою). Про це йдеться в п.п. 1.18.1 Закону про податок на прибуток.

У податковому обліку передача майна в оперативну оренду не змінює податкових зобов'язань орендодавця та орендаря. При цьому підприємство-орендар відносить на валові витрати суму орендної плати

за нарахуванням (п.п. 7.9.6 Закону про податок на прибуток). Причому якщо орендується вантажний автомобіль, то орендна плата може бути повністю віднесена підприємством на валові витрати, а якщо це автомобіль легковий — те лише у розмірі 50 % (п.п. 5.4.10 Закону про податок на прибуток).

Оскільки в даному випадку договір оренди укладений між юридичною особою і директором, що є пов'язаною особою, то не слід забувати і про те, що витрати платника податку на послуги оренди із пов'язаною особою визначаються виходячи з договірних цін, але не

вище за звичайні ціни, що діяли на дату підписання договору (п.п. 7.4.2 Закону про податок на прибуток).

Нотаріальні витрати

, витрати на паливно-мастильні матеріали (в межах норм) щодо вантажного автомобіля і витрати з техобслуговування включаються до складу валових витрат в повному обсязі (п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток). Витрати на паливно-мастильні матеріали з легкового автомобіля включаються до складу валових витрат лише у розмірі 50 % (п.п. 5.4.10 Закону про податок на прибуток).

При

ремонті автомобіля орендар має право збільшити валові витрати в межах ремонтного ліміту (п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток), а на суму ремонтних витрат, що перевищили ліміт, збільшити (створити) балансову вартість 2 групи основних фондів підприємства.

Придбання

страхового полісу для орендованого автомобіля до складу валових витрат не включається (п.п. 5.4.6 Закону про податок на прибуток; лист ДПАУ від 08.12.2005 р. № 12060/6/15-0316).

Сума збору за забруднення природного середовища

включається до складу валових витрат орендаря (п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток).

Приклад.

Будівельне підприємство орендує легковий автомобіль директора. Відповідно до договору оренди автомобіля сума орендної плати за місяць складає 1500 грн., при цьому звичайна ціна складає 1200 грн. на місяць. Крім того, понесені витрати:

— нотаріальні витрати з реєстрації договору оренди в сумі 500 грн.;

— за подорожніми листами витрачено паливно-мастильних матеріалів на суму 300 грн.;

— проведено технічне обслуговування автомобіля на 1000 грн.;

— проведений капітальний ремонт автомобіля на 2000 грн.;

— придбаний страховий поліс на суму 100 грн.;

— сума збору за забруднення довкілля склала 20 грн.

При цьому в підприємства немає жодних власних основних засобів (тобто ремонтний ліміт відсутній).

У бухгалтерському і податковому обліку ТОВ витрати щодо оренди та утримання автомобіля рекомендується відобразити таким чином:

 

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,грн.

Податковий облік

Дт

Кт

ВД

ВВ

1

Підписаний акт наданих послуг з оренди

92

685

1500

600*

2

Із суми орендної плати утримано ПДФО (15 %)

685

641/ПДФО

225

3

Виплачена орендна плата директорові

685

301

1275

4

Перераховано ПДФО до бюджету

641/ПДФО

311

225

5

Сплачені нотаріальні витрати

92

311

500

500

6

Списані ПММ за подорожніми листами

92

203

300

— **

7

Отриманий акт на проведення техогляду

92

631

1000

1000

8

Отриманий акт про проведення капітального ремонту

117

631

2000

— ***

9

Отриманий страховий поліс

92

685

100

10

Нарахований збір за забруднення довкілля

92

641

20

20

* Оскільки підприємство орендує легковий автомобіль і звичайна ціна такої оренди 1200 грн., то 50 % — це 600 грн., які ми і відносимо на валові витрати.

** Вартість ПММ для легкового автомобіля при придбанні була віднесена на валові витрати у розмірі 50 % (150 грн.) і до моменту списання брала участь у перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток.

*** Збільшена балансова вартість ОФ групи 2 на 2000 грн. Відзначимо також, що, на думку податківців, якщо витрати на капремонт орендодавець-фізособа орендареві не компенсує, то вартість капітального ремонту орендованого у працівника автомобіля підлягає обкладенню ПДФО за ставкою 15 % у місяці завершення ремонту (п. 6 листа ДПАУ від 18.07.2007 р. № 8838/5/15-0316). На наш погляд, про дохід фізособи в даному випадку можна говорити лише після закінчення договору оренди, коли працівникові повертатиметься автотранспорт, причому не в повній сумі капремонту, а з урахуванням зносу, що вже відбувся.

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі