Теми статей
Обрати теми

Якщо матеріали для будівництва надходять з іншого будмайданчика підрядника

Редакція ББ
Стаття

Якщо матеріали для будівництва надходять з іншого будмайданчика підрядника

Влада Карпова, консультант

 

Підрядник зберігає матеріали на території одного з будмайданчиків замовника, хоча використовуються вони, у тому числі і для будівництва об'єктів інших замовників.

Як вести облік матеріалів? На підставі яких документів вивозити їх з будівництва через пост охорони?

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996-XIV.

Ліцензійні умови

— Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з надання послуг, пов'язаних з охороною державної та іншої власності, надання послуг з охорони громадян, затверджені наказом Держкомпідприємництва, МВС від 14.12.2004 р. № 145/1501.

Положення № 88

— Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом МФУ від 24.05.1995 р. № 88.

Наказ № 193

— наказ Мінстату України «Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів» від 21.06.1996 р. № 193.

Постанова № 207

— постанова КМУ «Про затвердження Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні» від 25.02.2009 р. № 207.

Довідник

— Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 1 «Професії працівників, які є загальними для всіх видів економічної діяльності», затверджений наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336.

 

Із запитання випливає, що матеріали, які зберігаються на будмайданчику, належать підряднику. Будівельні підприємства можуть використовувати різні форми первинних документів у частині оприбуткування, переміщення та списання матеріалів. Розглянемо «класичний» варіант, що ґрунтується на типовій первинній документації, наведеній у

наказі № 193. Оскільки в запитанні не зазначається, за якою саме схемою надходять матеріали на будмайданчик (зі складу буд підприємства чи безпосередньо від постачальників), проаналізуємо документообіг у кожній із цих схем.

 

Схема 1. Матеріали надходять на будмайданчик зі складу будпідприємства

Рух матеріалів на будмайданчик зі складу будпідприємства можна показати так:

 

img 1

 

Розглянемо документообіг щодо руху матеріалів у розрізі кожного з цих етапів.

 

Етап 1. Перевезення матеріалів від постачальників на склад будпідприємства.

Будівельні матеріали, як правило, перевозяться автомобільним транспортом, у зв'язку з чим виникає необхідність оформлення «перевізної» документації.

Тут можливі варіанти: матеріали можуть перевозитися власним автотранспортом будпідприємства або із залученням сторонніх перевізників.

Якщо матеріали перевозяться

власним автотранспортом будпідприємства, то для перевезення достатньо мати в наявності:

— виписану постачальником

накладну-вимогу на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (ф. № М-11);

та

подорожній лист вантажного автомобіля — це випливає з п. 2 Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажів автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні (додаток до постанови № 207).

Якщо матеріали перевозяться стороннім автотранспортом, то необхідно мати товарно-транспортну накладну, яку в разі перевірки на дорозі обов'язково вимагатиме представник ДАІ (див.

постанову № 207). Про те, що при перевезенні будь-яких вантажів стороннім транспортом необхідно використовувати товарно-транспортну накладну, ідеться і в листах Мінтрансу від 10.08.2010 р. № 3845-01/09/19-10, від 26.12.2007 р. № 5327-02/06/14-07, Держкомпідприємництва від 08.08.2006 р. № 6197, ДПА у м. Києві від 23.10.2007 р. № 341/Н/31-607.

Крім того, у деяких випадках постачальник при отриманні будматеріалів видає також рахунок і податкову накладну на поставлені матеріали.

 

Етап 2. Перевезення матеріалів зі складу будпідприємства на будмайданчик № 1 (на якому вони зберігаються).

Зі складу будпідприємства матеріали відпускаються на об'єкт будівництва на підставі лімітно-забірної картки типової ф. № М-28, що використовується для відпуску матеріалів на будівельні об'єкти, ведеться протягом усього періоду будівництва та знаходиться у виконавця робіт. Одночасно складається щомісячна лімітно-забірна картка за формою № М-28а, що знаходиться на складі. При відпуску матеріалів зі складу комірник розписується в лімітно-забірній картці форми № М-28, а одержувач — у лімітно-забірній картці форми № М-28а.

Таким чином, на підставі ф. № М-28 виконавець робіт (виконроб) отримує матеріали в комірника.

Далі слід ураховувати, що будівельні матеріали зі складу підприємства на об'єкт перевозяться автомобільним транспортом, тому необхідно оформити й «перевізну» документацію.

Тут також можливі варіанти з перевезенням власним автотранспортом будпідприємства або із залученням сторонніх перевізників.

Якщо матеріали перевозяться власним автотранспортом будпідприємства, то, на нашу думку, для перевезення достатньо мати в наявності ф. № М-28 і подорожній лист вантажного автомобіля. Адже у ф. М-№ 28 є всі необхідні дані, що підтверджують правомірність перевезення: найменування складу, з якого було отримано матеріали, та об'єкта, на який вони перевозяться, а також дата і підписи осіб, які прийняли і здали матеріали.

Тим часом, якщо підприємство бажає підстрахуватися на випадок зупинки транспорту представником ДАІ, воно може (але не зобов'язане) оформити на матеріали, що перевозяться, ще накладну-вимогу на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (ф. № М-11), яка частіше використовується при перевезеннях будь-яких вантажів власним автотранспортом підприємства.

Якщо матеріали перевозяться стороннім автотранспортом, то, крім ф. № 28, доведеться оформити ще товарно-транспортну накладну, про яку йшлося вище.

 

Етап 3. Перевезення матеріалів з будмайданчика № 1 (на якому вони зберігаються) на будмайданчик № 2 (на якому вони використовуються).

У нормативах чітко не застерігається, на підставі яких саме документів має здійснюватися переміщення матеріалів між будівельними об'єктами, що належать різним замовникам. На нашу думку, для цих цілей може бути використано накладну-вимогу на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (ф. № М-11), знову-таки в ситуації, коли перевезення матеріалів здійснюється власним автотранспортом підрядника. Крім того, як і на будь-яке перевезення вантажів, тут оформляється подорожній лист вантажного автомобіля.

Якщо ж перевезення здійснюється стороннім автотранспортом, то на операцію пересування матеріалів між об'єктами оформляється товарно-транспортна накладна.

 

Перевірка на посту охорони

. Що стосується перевірки на посту охорони факту правомірності вивезення матеріалів, то охоронники мають бути ознайомлені зі складом (зразками) документації, що використовується підрядником для цих цілей. Це випливає з п.п. 1.4.1 Ліцензійних умов, відповідно до якого контроль за переміщенням предметів на об'єкті охорони здійснюється відповідно до порядку, установленого власником майна, що охороняється. А згідно з Довідником до обов'язків охоронника, зокрема, включається проведення таких дій:

— пропуск працівників, відвідувачів, автомобільного та інших видів транспорту і випуск їх з території об'єкта в установленому порядку та

за зразками документів, затвердженими власником об'єкта чи уповноваженим ним органом;

— звіряння даних супровідних документів з фактичною наявністю вантажів, перевірка належності поданих для перевірки документів особі пред'явника.

Аналогічні обов'язки передбачено і для сторожа:

— пропуск працівників, відвідувачів, автотранспорту на територію підприємства, установи, організації та назад після пред'явлення ними відповідних документів;

— звіряння супровідних документів з фактичною наявністю вантажу.

Таким чином, охоронник (сторож) має бути ознайомлений з документацією, що використовується для перевезення між об'єктами, — у нашому випадку або ф. № М-11 (якщо матеріали перевозилися власним автотранспортом), або товарно-транспортна накладна (якщо перевезення здійснювалося стороннім автоперевізником). Подорожні листи охоронники (вартові) перевіряти не зобов'язані, оскільки ці документи не фіксують номенклатуру вантажів, що перевозяться.

 

Облікові аспекти.

Наприкінці місяця виконавець робіт за результатами інвентаризації заповнює графу 14 ф. № М-28. Фактична витрата матеріалів за місяць визначається шляхом підрахунку за кожним рядком (за винятком повернення матеріалів та залишку на об'єкті на кінець місяця).

При цьому слід ураховувати, що ф. № М-28 ведеться в розрізі кожного будівельного об'єкта, а деякі матеріали з об'єкта № 1 перевозилися на об'єкт № 2. У типовій формі такої ситуації не передбачено, тому ми вважаємо, що її можна дещо «модифікувати» під нашу нестандартну ситуацію.

Коригування типової форми бентежити не повинне, оскільки виходячи з оновленого

п. 2.7 Положення № 88 документування операцій може здійснюватися з використанням виготовлених самостійно бланків, що мають містити обов'язкові реквізити або реквізити типових чи спеціалізованих форм. А до обов'язкових реквізитів належать (ст. 9 Закону про бухоблік):

1) назва документа;

2) дата і місце складання;

3) найменування підприємства, від імені якого складається документ;

4) зміст і обсяг господарської операції;

5) посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції та правильність її оформлення;

6) особистий підпис або інші дані, що дають можливість ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Отже, наприклад, у гр. 13 ф. № М-28 можна замість реквізиту

«Повернено» (тобто на склад підприємства) вказати «Передано на дільницю № 2» і замість підпису комірника проставити підпис одержувача матеріалів на об'єкті № 2 (виконроба).

Якщо на об'єкті № 2 також ведеться ф. № М-28 (зокрема, матеріали надходять не лише з дільниці № 1, а й зі складу підприємства), то під ці обставини бланк також доведеться «підкоригувати». Зокрема, у гр. 6 — 12 ф. № 28 можна передбачити окремо колонки для надходження матеріалів зі складу та з об'єкта № 1.

Тоді матеріали буде «списано» з об'єкта № 1 і «зараховано» на об'єкт № 2.

Далі у «класичному» варіанті оформлені лімітно-забірні картки разом з первинними документами додаються до матеріального звіту і подаються комірником і виконавцем робіт до бухгалтерії. У бухгалтерії згідно з поданим звітом перевіряється правильність списання матеріалів на виробництво щодо кожного об'єкта і дільниці в цілому та водночас визначаються дані про витрату матеріалів у лімітно-забірній картці форми № М-28 з початку будівництва кожного об'єкта. Лімітно-забірні картки щодо незавершених (які переходять на наступний місяць) об'єктів повертаються виконавцю робіт.

Операції використання матеріалів відображаються також у матеріальному звіті (ф. № 19) та у Звіті про використання основних матеріалів у будівництві порівняно з виробничими нормами (ф. № М-29). Незважаючи на те, що ф. № М-29 затверджено

наказом ЦСУ СРСР від 24.11.82 р. № 613, вона продовжує діяти й сьогодні (див. лист Держкомбуду від 12.02.98 р. № 7/93).

У бухгалтерському обліку підрядника до моменту підписання акта виконаних робіт матеріали відображаються на субрахунку

201 «Сировина й матеріали». Але оскільки виникає необхідність відстеження операцій переміщення матеріалів між об'єктами будівництва, на практиці, як правило, відкривають для цих цілей відповідні аналітичні субрахунки, наприклад: 201/склад; 201/будмайданчик № 1; 201/будмайданчик № 2.

Тоді на підставі поданої виконробом лімітно-забірної картки виконуються відповідні записи:

Дт 201/будмайданчик № 1 — Кт 201/склад

— передано матеріали зі складу на дільницю № 1;

Дт 201/будмайданчик № 2 — Кт 201/будмайданчик № 1

— передано матеріали з будмайданчика № 1 на будмайданчик № 2.

Операції внутрішнього переміщення матеріалів між об'єктами в податковому обліку не відображаються.

 

Схема 2. Матеріали надходять на будмайданчик безпосередньо від постачальників

Документообіг щодо руху матеріалів на будмайданчик безпосередньо від постачальників матиме такий вигляд:

 

img 2

 

Стосовно документообігу різниця між схемами 1 і 2 полягає в тому, що «випадає» етап перевезення зі складу будпідприємства на будмайданчик № 1 і, отже, не оформляється лімітно-забірна картка за ф. № М-28, М-28а.

На підставі зазначених вище документів постачальника (накладна за ф. № М-11, товарно-транспортна накладна) будматеріали перевозяться на будмайданчик № 1, а далі при їх перевезенні на будмайданчик № 2 оформляється той самий пакет документації, що і у схемі 1.

Напрямок використання матеріалів виконробом також відображається в матеріальному звіті (ф. № 19) та у Звіті про використання основних матеріалів у будівництві порівняно з виробничими (ф. № М-29).

Виходячи з поданої виконробом до бухгалтерії документації (накладної за ф. № М-11, товарно-транспортної накладної, податкової накладної, ф. № 19, № М-29) складаються кореспонденції:

Дт 201/будмайданчик № 1 — Кт 631

— отримано матеріали від постачальника на будмайданчик № 1;

Дт 641/ПДВ (644) — Кт 631

— відображено суму ПДВ щодо будматеріалів;

Дт 201/будмайданчик № 2 — Кт 201/будмайданчик № 1

— передано матеріали з будмайданчика № 1 на будмайданчик № 2.

Як і у схемі 1, на податковий облік операції внутрішнього переміщення матеріалів між об'єктами не впливають.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі