Теми статей
Обрати теми

Перевірки Рахунковою палатою: основні правила

Редакція ББ
Стаття

Перевірки Рахунковою палатою: основні правила

Роман Кабальський, юрист

 

Суб’єкти господарювання, які звикли до перевірок податківців, інспекцій з праці, санепідемстанцій та інших контролюючих органів, досить упевнено поводяться при їх візитах, знаючи основні вимоги законодавства до порядку проведення таких перевірок. А ось поява на порозі підприємства представників Рахункової палати може застати вас зненацька. У цій статті розповімо про те, в яких випадках можна очікувати з перевіркою перевіряючих з цього органу та якими їх наділено повноваженнями.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

БКУ

— Бюджетний кодекс України від 21.06.2001 р. № 2542-III.

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон № 315

— Закон України «Про Рахункову палату» від 11.07.96 р. № 315/96-ВР.

Закон № 877

— Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Стандарт проведення перевірок

— Стандарт Рахункової палати «Порядок підготовки та проведення перевірок і оформлення їх результатів», затверджений постановою Колегії Рахункової палати від 27.12.2004 р. № 28-6.

 

Кого може перевіряти
Рахункова палата?

Згідно зі

ст. 98 Конституції України Рахункова палата здійснює контроль від імені Верховної Ради України за надходженням коштів до Державного бюджету України та їх використанням. Цю конституційну норму конкретизовано у ст. 110 Бюджетного кодексу України, в якій закріплено повноваження Рахункової палати щодо контролю за дотриманням бюджетного законодавства, а саме контроль за:

1) використанням коштів Державного бюджету України відповідно до закону про Державний бюджет України;

2) формуванням, обслуговуванням та погашенням державного боргу України;

3) ефективністю використання та управління коштами Державного бюджету України;

4) використанням бюджетних коштів у частині фінансування повноважень місцевих державних адміністрацій та делегованих місцевому самоврядуванню повноважень органів виконавчої влади стосовно доходів та видатків.

У контексті наведених норм мають розглядатися й передбачені

Законом № 315 повноваження Рахункової палати на проведення перевірок.

Так, згідно зі

ст. 7 Закону № 315 Рахункова палата уповноважена:

1

) проводити фінансові перевірки, ревізії в апараті Верховної Ради України, органах виконавчої влади, Національному банку України, Фонді державного майна України, інших підзвітних Верховній Раді України органах, а також на підприємствах та в організаціях незалежно від форм власності ;

2)

перевіряти в перелічених вище органах та на об’єктах грошові документи, бухгалтерські книги, звіти, плани, кошториси видатків та іншу документацію щодо фінансово-господарської діяльності , а також здійснювати перевірку касових операцій з готівкою та цінними паперами, матеріальних цінностей, їх обліку, зберігання та використання;

3)

отримувати від керівників установ та організацій, що перевіряються, всю необхідну документацію та іншу інформацію про фінансово-господарську діяльність;

4)

отримувати від Національного банку України, уповноважених банків та інших кредитних установ необхідні відомості про здійснені ними операції і стан рахунків установ та організацій, що перевіряються, від інших підприємств та організацій — довідки, копії документів за операціями та рахунками цих підприємств та організацій;

5) у разі виявлення під час перевірок і ревізій фактів присвоєння грошей та матеріальних цінностей, інших зловживань передавати

матеріали перевірок та ревізій до правоохоронних органів з інформуванням про це Верховної Ради України.

Як бачимо,

Закон № 315 надає Рахунковій палаті повноваження щодо здійснення контролю за фінансово-господарською діяльністю певних суб’єктів, у тому числі за підприємствами, господарськими товариствами та іншими суб’єктами господарювання незалежно від форм власності. Однак при цьому слід пам’ятати про таке істотне обмеження повноважень Рахункової палати: контроль за діяльністю перелічених суб’єктів вона може здійснювати лише в тій частині, що стосується використання коштів Державного бюджету України (ч. 2 ст. 16 Закону № 315, рішення Конституційного Суду України від 23.12.97 р. № 7-зп у справі за конституційним поданням Президента України про відповідність Конституції України (конституційність) Закону України «Про Рахункову палату Верховної Ради України» (справа про Рахункову палату)).

Цей висновок знайшов відображення і у

Стандарті проведення перевірок , відповідно до п. 1.3 якого цілями перевірки є встановлення стану справ щодо використання коштів Державного бюджету України, загальнодержавних цільових фондів, валютних та кредитно-фінансових ресурсів, інших державних коштів, пов’язаних з Державним бюджетом України, та оцінка такого використання з точки зору законності, ефективності та доцільності, а також оцінка стану внутрішнього контролю об’єкта перевірки, надання пропозицій щодо усунення порушень чинного законодавства України. При цьому, як можна судити з усталеної практики застосування зазначених положень, у тому числі судової, ідеться про використання бюджетних коштів не лише їх розпорядниками, а й суб’єктами, які одержують від них такі кошти.

Деякою невизначеністю, безумовно, відзначається наведене в

Законі № 315 формулювання «діяльність, що стосується використання коштів Державного бюджету України». Під такою діяльністю насамперед розуміють спрямування коштів держбюджету та інших державних коштів на придбання певної продукції, товарів та послуг — як безпосередньо розпорядниками таких коштів, так і суб’єктами, яким їх було передано. Крім того, цим поняттям охоплюється діяльність, спрямована на отримання держкоштів, наприклад, через продаж товарів, робіт і послуг у разі їх придбання за державні кошти. У такому разі під контроль Рахункової палати потрапляє не лише покупець, а і продавець таких товарів, робіт і послуг як одержувач державних коштів. Його дії також оцінюватимуться на предмет законності та дотримання вимог до діяльності, спрямованої на отримання коштів держбюджету.

 

Види перевірок Рахункової палати

Перевірки, що проводяться Рахунковою палатою, залежно від підстав їх проведення можна поділити на два звичні для суб’єктів господарювання види — планові та позапланові.

Планові перевірки проводяться на підставі річних і поточних планів роботи

Рахункової палати та її Колегії, річних і поточних планів роботи департаментів та інших структурних підрозділів (п.п. 2.1.1 Стандарту проведення перевірок).

Позапланові контрольні заходи

можуть проводитися за рішенням Колегії Рахункової палати на підставі постанов або протокольних доручень Верховної Ради України, звернень комітетів ВРУ та запитів народних депутатів України (ч. 3 ст. 15 Закону № 315).

 

Права та обов’язки перевіряючих

Під час проведення перевірки працівники

Рахункової палати мають право (п. 1.7 Стандарту проведення перевірок):

— отримувати всю необхідну інформацію на об’єкті перевірки;

— безперешкодно входити до будь-яких приміщень та сховищ об’єкта перевірки;

— отримувати від посадових осіб об’єкта перевірки оригінали документів або їх копії та інші матеріали, збережені на комп’ютерних електронних носіях, витяги з цих документів;

— знайомитися з таємними документами і документами з обмеженим доступом;

— вимагати від посадових осіб об’єкта перевірки негайного усунення виявлених порушень та надання в установлений строк інформації про це;

— отримувати пояснення від посадових осіб об’єкта перевірки, інших установ, організацій, підприємств, пов’язаних з діяльністю об’єкта перевірки;

— за потреби складати протоколи про адміністративні правопорушення Рахункової палати за

ст. 16412(використання бюджетних коштів усупереч їх цільовому призначенню або недотримання порядку проведення операцій з бюджетними коштами, як це встановлено чинним бюджетним законодавством), 16414(порушення законодавства про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти), 18819 (невиконання законних вимог Рахункової палати або створення перешкод в їх роботі, або надання ним завідомо неправдивої інформації, а також недотримання встановлених законодавством строків надання інформації Рахунковій палаті) КУпАП.

Працівники Рахункової палати при здійсненні перевірок зобов’язані

:

— на будь-якій стадії перевірки приймати від посадових осіб об’єкта перевірки подані з їх ініціативи заяви, зауваження, пояснення щодо предмета перевірки і проводити перевірку викладених у цих зверненнях питань, про що зазначати в акті перевірки;

— не оприлюднювати матеріали перевірки щодо об’єкта перевірки до розгляду їх Колегією Рахункової палати;

— у разі виявлення фактів, що свідчать про вчинення злочину, інформувати про це правоохоронні органи.

 

Права та обов’язки тих,
кого перевіряють

Посадові особи об’єкта перевірки мають право

:

— вимагати від перевіряючих надання доручення на проведення перевірки;

— подавати заяви, зауваження та пояснення щодо предмета перевірки, а також за її результатами.

До обов’язків посадових осіб суб’єкта господарювання, якого перевіряють, належать такі:

— сприяти нормальній роботі суб’єктів перевірки, не створювати їм перешкод, забезпечувати їх робочими місцями та необхідними технічними засобами;

— надавати необхідні документи, пояснення з питань щодо предмета перевірки;

— вживати заходів щодо усунення виявлених порушень, відшкодування заподіяної шкоди і притягнення до відповідальності осіб, винних у вчиненні порушень.

 

Порядок проведення перевірок Рахунковою палатою

Перш за все зауважимо, що на порядок проведення перевірок Рахунковою палатою не поширюються вимоги, установлені

Законом № 877. Так, згідно з ч. 2 ст. 2 Закону № 877 дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів щодо контролю за дотриманням бюджетного законодавства. На цей момент, посилаючись на БКУ як на акт, що вказує Рахункову палату серед органів, які здійснюють контроль за дотриманням бюджетного законодавства, звертає увагу і Держкомпідприємництва (див. лист від 23.10.2007 р. № 7998). Тому загальні вимоги до порядку проведення перевірок на перевірки, що проводяться Рахунковою палатою, не поширюються.

Згідно з

п. 3.1 Стандарту проведення перевірок перевірка Рахункової палати здійснюється на підставі доручення, що підписується членом Рахункової палати, відповідальним за її проведення. У дорученні вказуються мета і предмет перевірки, строки її проведення, склад контрольної групи суб’єкта перевірки. Керівник контрольної групи суб’єкта перевірки перед початком її проведення пред’являє доручення уповноваженій посадовій особі об’єкта перевірки.

За результатами перевірки складається акт, в якому зазначаються:

— підстави, мета, предмет, об’єкт перевірки;

— період, за який проводилася перевірка;

— склад контрольної групи суб’єкта перевірки;

— фактичний стан справ, виявлений на об’єкті, з наведенням доказів.

У разі незгоди уповноваженої особи об’єкта перевірки з фактами, викладеними в акті, їх обґрунтуванням і доказами, він

не пізніше п’яти робочих днів має подати керівнику контрольної групи суб’єкта перевірки аргументовані письмові зауваження з питань, з якими уповноважені особи суб’єкта господарювання, якого перевіряють, не згодні. Зазначені зауваження розглядаються протягом п’яти робочих днів після їх отримання. Результати розгляду цих зауважень викладаються окремою довідкою та підписуються керівником контрольної групи суб’єкта перевірки. Зауваження та довідка про результати їх розгляду додаються до акта перевірки і є його невід’ємною частиною. У разі порушення строку подання зауважень вони не підлягають розгляду.

Якщо представник суб’єкта господарювання відмовляється від підписання акта перевірки, перевіряючі фіксують цей факт в акті перевірки і засвідчують його підписом керівника контрольної групи суб’єкта перевірки.

Після цього складається звіт про перевірку, який має бути подано на засідання Колегії Рахункової палати. Він, зокрема, містить стислий опис виявлених фактів та оцінку відповідності їх чинному законодавству України, критерії оцінки ефективності використання бюджетних коштів та оцінку виявлених фактів згідно з цими критеріями, оцінку ефективності управлінських рішень, стану внутрішнього контролю, бюджетного планування, обсяг, характеристику та кваліфікацію бюджетних правопорушень і неефективного використання бюджетних коштів, причини, що призвели до порушень і недоліків, потенційні проблеми, висновки та пропозиції.

 

Рішення за результатами перевірки

Слід зауважити: судова практика розгляду спорів за участі Рахункової палати виходить з того, що цей орган, проводячи перевірки відповідно до чинного законодавства, викладає у своїх актах власні висновки стосовно предмета перевірки, про які повідомляє Верховну Раду України та інші компетентні органи державної влади. Від останніх і має надійти реакція на викладені в актах Рахункової палати висновки за результатами проведеної перевірки. Сама

Рахункова палата жодних обов’язкових для виконання суб’єктами господарювання актів не приймає (див., наприклад, постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19.05.2008 р. № 1/51, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 09.09.2008 р.).

Так, згідно зі

ст. 26 Закону № 315 про виявлені факти порушення закону, а також заподіяння державі шкоди Рахункова палата інформує Верховну Раду України, а в разі виявлення порушень закону, що тягнуть за собою адміністративну чи кримінальну відповідальність, за рішенням Колегії Рахункової палати передає відповідні матеріали до правоохоронних органів.

Крім того, Рахункова палата за результатами перевірки може надіслати керівнику суб’єкта господарювання, на якому проводилася перевірка, постанову або висновок, затверджені Колегією Рахункової палати, для відповідного реагування та вжиття заходів щодо усунення виявлених порушень, відшкодування збитків, заподіяних державі, тощо. Такі акти Колегії Рахункової палати має бути розглянуто в установлений нею строк, але не пізніше ніж протягом 15 календарних днів від дня їх отримання.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі