Спочатку публікуємо проектну декларацію — потім будуємо житло
Лист Держкомфінпослуг від 18.05.2010 р. № 6114/44-6
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Повноваження Держфінпослуг визначені Законом України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» (далі — Закон) та іншими законами, а також Положенням про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 № 157.
Зазначеними нормативно-правовими актами Держфінпослуг не наділена повноваженнями щодо надання роз’яснень чинного законодавства.
Разом з тим Держфінпослуг вважає за можливе інформувати про наступне.
Згідно з частиною третьою статті 4 Закону України «Про інвестиційну діяльність» об’єктами інвестиційної діяльності не можуть бути об’єкти житлового будівництва, фінансування спорудження яких здійснюється з використанням недержавних коштів, залучених від фізичних та юридичних осіб, у тому числі в управління. Інвестування та фінансування будівництва таких об’єктів може здійснюватися виключно через фонди фінансування будівництва, фонди операцій з нерухомістю, інститути спільного інвестування, недержавні пенсійні фонди, які створені та діють відповідно до законодавства, а також через випуск безпроцентних (цільових) облігацій, за якими базовим товаром виступає одиниця такої нерухомості.
Відповідно до частини двадцятої статті 29 Закону України «Про планування і забудову територій» у разі спорудження об’єктів житлового будівництва, фінансування спорудження яких здійснюється з використанням недержавних коштів, залучених від фізичних та юридичних осіб, дозвіл на виконання будівельних робіт надається інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю тільки після опублікування проектної декларації, зареєстрованої у визначеному законодавством порядку.
Також слід зазначити, що відповідно до частини четвертої статті 24 Закону України «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю» нагляд та регулювання діяльності забудовників здійснює спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань будівництва та архітектури в межах та в порядку, визначених законодавством.
Згідно із пунктом 2 Положення про Міністерство регіонального розвитку та будівництва України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2007 № 750, Міністерство регіонального розвитку та будівництва України є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної регіональної політики і політики у сфері будівництва, архітектури та містобудування, удосконалення адміністративно-територіального устрою України.
Заступник голови В.
Левченко
КОМЕНТАР
У своєму
листі від 18.05.2010 р. № 6114/446 Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України висловила свою позицію щодо можливості залучення коштів через інші механізми, окрім ФФБ та ФОН, а саме Держфінпослуг підтвердила можливість залучення коштів для фінансування будівництва житла через усі механізми, передбачені ст. 4 Закону України «Про інвестиційну діяльність».У
листі, що коментується, Держфінпослуг погодився з необхідністю реєстрації та опублікування проектної декларації для отримання дозволу на будівництво.Разом з тим Держфінпослуг відмовилася роз’яснити суперечність між
статтею 4 Закону України «Про інвестиційну діяльність» та Законом України «Про планування та забудову території», а також листами Державної архітектурно-будівельної інспекції щодо отримання дозволу на будівництво у випадку використання інших, ніж ФФБ та ФОН механізмів залучення коштів на будівництво житла.Тож, посилаючись на
ст. 19 Конституції України та ст. 24 Закону України «Про фінансово-кредитні механізми та управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю», Держфінпослуг рекомендує звертатися за роз’ясненнями щодо реєстрації та опублікування проектної декларації до Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, позиція якого також зрозуміла1.1 Див. коментар до Державної архітектурно-будівельної інспекції від 13.05.2010 р. № 26-12-2634 на с. 9 цього номера.
Підсумовуючи коментар до
листа, можна зазначити, що Держфінпослуг просто відмовилася з’ясовувати суперечності в законодавстві, посилаючись на те, що це не входить до її компетенції. Хоча проектна декларація — це все-таки ширша сфера впливу Держфінпослуг, ніж Державної архітектурно-будівельної інспекції, оскільки проектна декларація була введена Законом України «Про фінансово кредитні механізми» для управителів ФФБ та ФОН, які перебувають у сфері контролю Держфінпослуг.
Василь Качерай