Теми статей
Обрати теми

Будівництво торговельних павільйонів та літніх майданчиків: особливості оформлення та обліку (частина 3)

Редакція ББ
Стаття

Будівництво торговельних павільйонів та літніх майданчиків: особливості оформлення та обліку
(частина 3)

Влада Карпова, консультант

 

У газеті «Будівельна бухгалтерія», 2010, № 11, 12 ми розпочали розмову про будівництво торговельних павільйонів та літніх майданчиків.

Сьогодні поговоримо про будівництво, оформлення та облік торговельних павільйонів (майданчиків) як малих архітектурних форм. Також у статті порушимо питання про узаконення самочинно побудованих торговельних павільйонів та майданчиків.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

ГКУ

— Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ЗКУ

— Земельний кодекс України від 25.10.2001 р. № 2768-III.

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. № 8073-X.

Закон про забудову

— Закон України «Про планування та забудову територій» від 20.04.2000 р. № 1699-III.

Закон про архітектуру

— Закон України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.1999 р. № 687-XIV.

Закон про оренду землі

— Закон України «Про оренду землі» у редакції від 02.10.2003 р. № 1211-IV.

Закон про інвестиції

— Закон України «Про інвестиційну діяльність» від 18.09.1991 р. № 1560-XII.

Закон про санітарне благополуччя

— Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24.02.1994 р. № 4004-XII.

Закон про охорону праці

— Закон України «Про охорону праці» у редакції від 21.11.2002 р. № 229-IV.

Закон про пожежну безпеку

— Закон України «Про пожежну безпеку» від 17.12.1993 р. № 3745-XII.

Закон про відповідальність у сфері містобудування

— Закон України «Про відповідальність підприємств, їх об’єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування» від 14.10.1994 р. № 208/94-ВР.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.1997 р. № 283/97-ВР.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.1997 р. № 168/97-ВР.

Єдині правила

— Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, затверджені постановою КМУ від 30.03.1994 р. № 198.

Тимчасове положення про держреєстрацію

— Тимчасове положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затверджене наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 р. № 7/5 (у редакції наказу України від 28.01.2003 р. № 6/5).

Методрекомендації щодо визначення нерухомості

— Методичні рекомендації щодо визначення нерухомого майна, що знаходиться на земельних ділянках, право власності на яке підлягає державній реєстрації, затверджені наказом Мін’юсту від 14.04.2009 р. № 660/5.

Перелік № 1104

— Перелік будівельних робіт, на виконання яких не вимагається дозвіл, затверджений постановою КМУ від 30.09.2009 р. № 1104.

Порядок № 1104

— Порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт, затверджений постановою КМУ від 30.09.2009 р. № 1104.

Порядок розміщення МАФ

— Порядок розміщення малих архітектурних форм для провадження підприємницької діяльності, затверджений постановою КМУ від 26.08.2009 р. № 982.

Порядок № 489

— Порядок надання вихідних даних для проектування об’єктів містобудування, затверджений постановою КМУ від 20.05.2009 р. № 489.

Порядок № 923

— Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів у редакції постанови КМУ від 20.05.2009 р. № 534.

Постанова № 903

— постанова КМУ від 11.07.2007 р. № 903 «Про авторський та технічний нагляд під час будівництва об’єкта архітектури».

Ліцензійні умови

— Ліцензійні умови провадження господарської діяльності в будівництві, пов’язаної зі створенням об’єктів архітектури, затверджені наказом Мінрегіонбуду від 27.01.2009 р. № 47.

П(С)БО 7

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом МФУ від 27.04.2000 р. № 92.

 

Дозвільна документація на будівництво «рухомого» павільйону (майданчика) — МАФ

Оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під павільйоном (майданчиком)

. Держкомзем неодноразово звертав увагу на таке: на земельну ділянку, що знаходиться під МАФ, слід отримати відповідний правовстановлюючий документ (див. листи від 11.07.2008 р. № 6-8-2111, від 25.01.2007 р. № 6-11-135/М-6, від 15.07.2006 р. № 6-8-1137/705).

Причому в

листі від 11.07.2008 р. № 6-8-2111 було підкреслено: «укладення між органом місцевого самоврядування або органом виконавчої влади та суб’єктом господарювання договорів оренди так званого твердого покриття (наприклад, асфальт, тротуарна плитка тощо) для розміщення малої архітектурної форми не звільняє зазначених суб’єктів від обов’язку укласти договір оренди земельної ділянки».

У наведених вище

листах з метою обґрунтування своєї позиції Держкомзем посилався на норми ст. 125 ЗКУ, оновлена редакція якої вже не містить умови про заборону використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості) та отримання документа, що засвідчує право на неї. Тим часом аналогічні правила передбачено іншими нормами, зокрема, ст. 211 ЗКУ передбачено відповідальність за самочинне заняття земельних ділянок, а саме у вигляді адміністративного штрафу, що накладається на винних посадових осіб за ст. 531 «Самочинне заняття земельної ділянки» КУпАП у розмірі від 20 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 340 до 1700 грн.).

Проте якщо дозвіл від власника земельної ділянки було отримано, але правовстановлюючий документ не було оформлено (наприклад, договір оренди), то такі дії кваліфікуються як використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів, а не як самочинне заняття ділянки (

лист Держкомзему від 11.12.2006 р. № 6-11-1263/х164). Порядок дії контролюючих органів у таких випадках Держкомзем виклав у листі від 16.08.2006 р. № 14-17-4/6045.

Утім, у

Порядку розміщення МАФ передбачено: у тому випадку, коли земельна ділянка не належить майбутньому власнику МАФ ні на яких правах, місцева рада під час прийняття рішення про розміщення МАФ може укласти з ним договір особистого строкового сервітуту.

 

Оформлення рішення про розміщення об’єкта

. Положеннями ст. 24 Закону про забудову передбачається, що розміщення тимчасових споруд, до яких належить і МАФ, здійснюється в особливому порядку, установленому законодавством. Мінрегіонбуд у листі від 24.10.2008 р. № 10/2-1444 зауважив, що відповідно до ст. 24 Закону про забудову порядок розміщення об’єктів регламентується місцевими правилами забудови. Тому пріоритет у цих питаннях мають місцеві положення.

Водночас Кабмін з метою обліку органами місцевого самоврядування під час прийняття рішень стосовно розміщення МАФ видав

Порядок розміщення МАФ, де зазначається: «Цей Порядок розроблений відповідно до вимог законодавства з метою врахування органами місцевого самоврядування під час прийняття рішень щодо розміщення малих архітектурних форм соціально-культурного, побутового, торговельного та іншого призначення для провадження підприємницької діяльності».

Як бачимо, у цілому

Порядок розміщення МАФ має рекомендаційний статус, тож цілком можливо, що в місцевих положеннях буде передбачено інший порядок отримання рішення на розміщення МАФ, розроблений під старі правила їх розміщення. Але оскільки майбутнє все-таки за цією процедурою, зупинимося на ній.

Порядок розміщення МАФ

не поширюється на МАФ, що розміщуються на землях дорожнього господарства, у тому числі в межах смуги відведення, уздовж автомобільних доріг загального користування. Розміщення МАФ у цих випадках регламентується Законом України «Про автомобільні дороги» від 08.09.2005 р. № 2862-ІV, ЗКУ, Порядком видачі дозволів на розміщення, будівництво, реконструкцію та функціонування об’єктів сервісу на землях дорожнього господарства та згод і погоджень на об’єкти зовнішньої реклами вздовж автомобільних доріг загального користування, затвердженим наказом Державтодору від 29.09.2005 р. № 414, а також наказом Державтодору від 15.11.2006 р. № 537.

Відповідно до

Порядку розміщення МАФ власник подає до сільської, селищної або міської ради заяву, в якій указуються бажане місце і строк розміщення МАФ, її призначення та загальний опис.

До заяви додаються:

— виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців;

— копія державного акта на право власності на земельну ділянку, право постійного користування земельною ділянкою або договору оренди (за наявності, якщо документів про право власності на земельну ділянку під МАФ немає, місцеві ради приймають рішення про укладення з власником договору особистого строкового сервітуту).

Місцева рада реєструє заяву, у місячний строк приймає рішення з приводу попереднього погодження місця розташування МАФ та уповноважує виконавчий орган або посадову особу місцевої ради передати суб’єкту господарювання перелік документів, необхідних для прийняття рішення щодо розміщення МАФ. Ці документи видаються суб’єкту господарювання протягом двох тижнів з дня реєстрації уповноваженим дозвільним органом (

п. 8 Порядку розміщення МАФ).

У

Порядку розміщення МАФ не наводиться конкретного переліку таких документів, але з нього можна зрозуміти, що як мінімум для стаціонарних МАФ до нього має включатися паспорт прив’язки.

На підставі отриманих документів уповноважений представник місцевої ради готує проект рішення про розміщення МАФ та/або договір особистого строкового сервітуту. Місцева рада протягом місяця з моменту реєстрації документів приймає відповідне рішення, і якщо в цей строк відповідь від місцевої ради не буде отримано, вважається, що розміщення МАФ дозволяється за принципом «мовчазної згоди».

У разі відсутності в суб’єкта господарювання державного акта на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою або договору оренди такої земельної ділянки сільська, селищна, міська рада укладає із суб’єктом господарювання в десятиденний строк від дня прийняття відповідного рішення договір особистого строкового сервітуту (

п. 12 Порядку розміщення МАФ). Розмір плати за таким договором не може перевищувати розміру орендної плати для конкретної земельної ділянки (п. 14 Порядку розміщення МАФ).

Після прийняття рішення про дозвіл на розміщення МАФ паспорт прив’язки повертається власнику, і після розміщення МАФ він подає до місцевої ради заяву-декларацію про відповідність МАФ до встановлених вимог. На підставі цієї декларації МАФ реєструється.

Як бачимо, за новою процедурою введення об’єкта в експлуатацію за участі державних органів не передбачається.

 

Дозвіл органів санітарної служби та пожежного нагляду.

У Порядку розміщення МАФ уведення об’єкта в експлуатацію з відповідним його погодженням, зокрема, з представниками органів СЕС та пожежного нагляду не передбачається. Тоді як у ст. 15 Закону про санітарне благополуччя вказано на необхідність лише погодження з органами СЕС (а не отримання від них відповідного дозволу), зокрема, при введенні в експлуатацію нових та реконструйованих об’єктів виробничого, соціально-культурного та іншого призначення. Аналогічні положення містяться й у ст. 10 Закону про пожежну безпеку.

Із цього можна дійти висновку, що погоджувати введення в експлуатацію з цими органами, так само як і з іншими, за новою процедурою не потрібно. Однак у місцевих положеннях, що ґрунтуються на старих, скасованих документах, таку процедуру може бути передбачено. Тому і тут усе залежить від місцевих особливостей, хоча сміливі платники, посилаючись на

Порядок розміщення МАФ, можуть наполягати на непроведенні погодження.

 

Інші дозвільні документи

. У законодавстві статус МАФ чітко не визначено, що породжує проблеми з документацією на їх спорудження. Зокрема, не зрозуміло, чи належать МАФ до об’єктів архітектури чи ні. З одного боку, з визначення таких об’єктів зі ст. 1 Закону про архітектуру випливає, що до цього поняття включаються «будинки і споруди житлово-цивільного, комунального, промислового та іншого призначення». І МАФ теж можуть потрапити до цього всеосяжного визначення. З іншого боку, законодавець навмисно використовує щодо таких об’єктів термін «тимчасові споруди» (ст. 24 Закону про забудову), у зв’язку з чим, на нашу думку, їх зведення здійснюється за особливою процедурою, що підтверджується наведеною вище нормою Закону про забудову.

Із цього випливає, що законодавчих підстав, які зобов’язують розробляти проектну документацію на МАФ, немає. Замість неї використовується паспорт прив’язки МАФ. Раніше у скасованих

Методичних рекомендаціях щодо встановлення порядку розміщення МАФ для здійснення підприємницької діяльності, затверджених наказом Мінрегіонбуду від 04.09.2006 р. № 296, указувалося на те, що проектно-кошторисна документація для розміщення об’єкта розробляється, якщо МАФ має індивідуальне архітектурне рішення або розміщується у складних містобудівних умовах. Але за результатами правової експертизи ці Методрекомендації було скасовано наказом Мінрегіонбуду від 09.04.2008 р. № 152. А в новому Порядку розміщення МАФ жодних вказівок на розробку проекту розміщення МАФ немає, хоча в місцевих положеннях може бути продубльовано норми Методрекомендацій. Розглядаючи питання стосовно рекламних тимчасових споруд, Мінрегіонбуд у листі від 24.10.2008 р. № 10/2-1444 вказав на те, що вимоги до проектування таких споруд установлюються в місцевих правилах забудови, і зауважив, що «нове будівництво або реконструкція будь-яких будівель і споруд може здійснюватись лише за проектною документацією, яка розробляється організаціями, що мають відповідну ліцензію».

Отже, виходить, що проекти спорудження МАФ повинні розроблятися тільки в тих випадках, коли це прямо передбачено в місцевих положеннях про забудову. Виходячи з

п. 4 р. 3 Переліку, затвердженого наказом Мінрегіонбуду від 08.04.2009 р. № 145, комплексна експертиза проектів будівництва МАФ не проводиться.

На павільйони (майданчики) без фундаменту не потрібно отримувати дозвіл на виконання будівельних робіт (див.

пп. 24, 25 Переліку № 1104) і здійснювати прийняття в експлуатацію об’єкта за процедурою, передбаченою Порядком № 923.

Як уже зазначалося, відповідно до

Порядку розміщення МАФ прийняття таких об’єктів в експлуатацію уповноваженими органами не провадиться. Але в місцевих положеннях може бути ще стара процедура прийняття в експлуатацію, яка відповідно до Методрекомендацій мала здійснюватися комісією за участі уповноваженого представника органу містобудування та архітектури, представників відповідних служб залежно від функціонального призначення споруди, а також суб’єкта підприємницької діяльності з розглядом на місці відповідності об’єкта до паспорта прив’язки. За результатами розгляду об’єкта складався акт технічної комісії про прийняття стаціонарної МАФ в експлуатацію.

На нашу думку, роботи зі спорудження МАФ не потребують отримання будівельної ліцензії, оскільки в

Ліцензійних умовах ідеться про роботи з будівництва об’єктів архітектури, тобто будов і споруд, а не тимчасових споруд. У зв’язку з цим при бажанні роботи зі спорудження МАФ можуть провадитися господарським способом. Якщо ж для цих цілей залучається підрядник, то прийняття робіт здійснюється за актом приймання-передачі.

 

Будівництво «рухомого» павільйону (майданчика) — порядок відображення в обліку

Податковий облік

. Процедура відображення в обліку з податку на прибуток «рухомих» павільйонів (майданчиків) залежить від їх призначення, вартості та терміну експлуатації.

Зокрема, якщо МАФ призначено для використання у власній господарській діяльності, слід проаналізувати їх на відповідність визначенню основних фондів з

п.п. 8.2.1 Закону про податок на прибуток, згідно з яким під такими об’єктами «…слід розуміти матеріальні цінності, що призначаються платником податку для використання у виробничій діяльності платника податку протягом періоду, який перевищує 365 календарних днів з дати введення в експлуатацію таких матеріальних цінностей, та вартість яких перевищує 1000 гривень і поступово зменшується у зв’язку з фізичним або моральним зносом».

Якщо об’єкт цим критеріям відповідає, його відносять у податковому обліку до основних фондів. І тут виникає запитання, до якої саме групи основних фондів його потрібно включити для цілей нарахування амортизації. Ми вважаємо, що найбільше для обліку цих об’єктів підходить

група 3 «Будь-які інші основні фонди, не включені до груп 1, 2 і 4». Це пов’язане з тим, що МАФ не належать до нерухомості (див. Методрекомендації щодо визначення нерухомості), яка обліковується у складі основних фондів групи 1.

Водночас слід бути готовим до того, що представники податкових органів наполягатимуть на обліку таких об’єктів саме у складі основних фондів групи 1, адже вони приписали так діяти навіть щодо тимчасових (нетитульних) споруд (див.

лист ДПАУ від 23.02.2004 р. № 1299/16/15-1116).

Якщо ж МАФ не відповідають визначенню основних фондів за критерієм тривалості використання (вартісний критерій, як правило, тут дотримується), вони належать до малоцінних швидкозношуваних предметів (МШП). Тоді витрати на їх придбання включаються до складу валових витрат з подальшим перерахунком за

п. 5.9 Закону про податок на прибуток до моменту прийняття в експлуатацію.

МАФ, призначені для подальшого продажу, зараховуються до складу товарів та перераховуються до моменту передачі покупцю за

п. 5.9 Закону про податок на прибуток.

У будь-якому з наведених вище варіантів платник має право на податковий кредит з ПДВ.

 

Бухгалтерський облік

. Як і в податковому обліку, відображення «рухомих» павільйонів (майданчиків) залежить від призначення, вартості та терміну використання об’єкта.

Якщо МАФ призначено для використання у власній господарській діяльності та термін експлуатації таких об’єктів перевищує один рік, вони належать до основних засобів та відображаються відповідно до

П(С)БО 7. На яких рахунках слід відображати такі активи, у нормативних документах чітко не зазначено. На нашу думку, для цих цілей найбільше підходить субрахунок 109 «Інші основні засоби». Відображати їх на субрахунку 103 «Будинки та споруда» на підставі «рухомого» характеру не зовсім доречно. І до того ж при обранні підходу з віднесенням МАФ до групи 3 основних фондів їх облік на субрахунку будівель і споруд непрямо свідчитиме на користь обліку в групі 1 основних фондів.

Не потрапляють такі активи і до складу тимчасових (нетитульних) споруд, що обліковуються на субрахунку

113.

Якщо павільйони (майданчики) планується використовувати менше одного року, вони відповідають визначенню МШП та відображаються на рахунку 

22.

У ситуації спорудження МАФ для продажу такі активи визнаються товарами та обліковуються на субрахунку

286.

 

Приклад.

Замовник за договором підряду з будівельною організацією здійснює будівництво торговельного павільйону без фундаменту. При цьому було понесено такі витрати:

оплачено оформлення дозвільної документації — 0,6 тис. грн. з ПДВ;

оплачено розробку паспорта прив’язки — 1,2 тис. грн. з ПДВ;

придбано та сплачено матеріали, витрачені на будівництво об’єкта, — 24 тис. грн. з ПДВ;

оплачено БМР підряднику — 12 тис. грн. з ПДВ.

Оплату дозвільної та проектно-кошторисної документації здійснює замовник. Замовник планує надалі:

1) використовувати павільйон у власній господарській діяльності більше одного року;

2) використовувати павільйон у власній господарській діяльності менше одного року;

3) продати павільйон.

 

Облік витрат на будівництво «рухомого» павільйону в замовника

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума, тис. грн.

Податковий облік

дебет

кредит

БВ ОФ 3 гр.

ВВ

1

2

3

4

5

6

Варіант 1 (основні засоби)

1. Оплачено оформлення дозвільної документації

371

311

0,5

2. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

644

0,1

3. Оформлено дозвільну документацію

151

685

0,5

0,5*

4. Відображено податковий кредит з ПДВ

644

685

0,1

5. Здійснено взаємозалік заборгованостей

685

371

0,6

6. Оплачено розробку паспорта прив’язки

371

311

1,2

7. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

644

0,2

8. Отримано паспорт прив’язки

151

631

1,2

1,2

9. Відображено податковий кредит з ПДВ

644

631

0,2

10. Здійснено взаємозалік заборгованостей

631

371

1,2

11. Придбано матеріали, витрачені на будівництво об’єкта

205

631

20

20

12. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

631

4

13. Оплачено матеріали

631

311

24

14. Передано матеріали підряднику

151

205

20

15. Прийнято від підрядника БМР

151

631

10

10

16. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

631

2

17. Оплачено підряднику БМР

631

311

12

18. Уведено об’єкт в експлуатацію

109

151

31,7

Варіант 2 (МШП)

1. Оплачено оформлення дозвільної документації

371

311

0,5

2. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

644

0,1

3. Оформлено дозвільну документацію

22

685

0,5

0,5

4. Відображено податковий кредит з ПДВ

644

685

0,1

5. Здійснено взаємозалік заборгованостей

685

371

0,6

6. Оплачено розробку паспорта прив’язки

371

311

1,2

7. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

644

0,2

8. Отримано паспорт прив’язки

22

631

1,2

1,2

9. Відображено податковий кредит з ПДВ

644

631

0,2

10. Здійснено взаємозалік заборгованостей

631

371

1,2

11. Придбано матеріали, витрачені на будівництво об’єкта

205

631

20

20**

12. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

631

4

13. Оплачено матеріали

631

311

24

14. Передано матеріали підряднику

22

205

20

15. Прийнято від підрядника БМР

22

631

10

10

16. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

631

2

17. Оплачено підряднику БМР

631

311

12

18. Уведено об’єкт в експлуатацію

23, 93***

22

31,7

Варіант 3 (товар)

1. Оплачено оформлення дозвільної документації

371

311

0,5

2. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

644

0,1

3. Оформлено дозвільну документацію

151

685

0,5

0,5

4. Відображено податковий кредит з ПДВ

644

685

0,1

5. Здійснено взаємозалік заборгованостей

685

371

0,6

6. Оплачено розробку паспорта прив’язки

371

311

1,2

7. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

644

0,2

8. Отримано паспорт прив’язки

151

631

1,2

1,2

9. Відображено податковий кредит з ПДВ

644

631

0,2

10. Здійснено взаємозалік заборгованостей

631

371

1,2

11. Придбано матеріали, витрачені на будівництво об’єкта

205

631

20

20**

12. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

631

4

13. Оплачено матеріали

631

311

24

14. Передано матеріали підряднику

151

205

20

15. Прийнято від підрядника БМР

151

631

10

10

16. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

631

2

17. Оплачено підряднику БМР

631

311

12

18. Уведено об’єкт в експлуатацію

286

151

31,7

* Оскільки ці органи, як правило, не є платниками податку на прибуток, вважаємо, що безпечніше за аналогією з валовими витратами збільшувати балансову вартість основних фондів на вартість таких послуг у момент їх отримання. Проте для цілей нарахування амортизації об’єкт зараховується до групи 3 основних фондів у момент уведення в експлуатацію.

** З подальшим перерахунком за п. 5.9 Закону про податок на прибуток.

*** Залежно від напрямку використання об’єкта.

 

Якщо павільйон (майданчик) побудовано самочинно

Через значний обсяг переліку дозвільної документації, особливо на «нерухомі» павільйони (майданчики), у деяких суб’єктів господарювання виникає спокуса зведення таких об’єктів без отримання відповідних дозволів з подальшим визнанням на них права власності в судовому порядку на підставі

ч. 3 ст. 376 ЦКУ. Згідно з ч. 1 ст. 376 ЦКУ і п. 19 Порядку № 1104 виконання будівельних робіт на об’єктах без дозволу на виконання робіт або без належним чином затвердженого проекту вважається самочинним будівництвом.

У судовій практиці переважно визнається право власності за власниками (див., наприклад,

рішення госпсуду м. Севастополя від 28.08.2008 р. у справі № 5020-5/342, госпсуду АР Крим від 06.05.2008 р. у справі № 2-1/2874-2008, від 03.10.2006 р. у справі № 2-29/14967-2006, Київського районного суду м.  Харкова від 10.10.2008 р. у справі № 2-5349 /08/09, Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області від 06.02.2009 р. у справі № 2 — 115/09, Красноградського райсуду Харківської області від 19.06.2009 р. у справі № 2-515/09 ). Але! Ми не рекомендуємо так діяти.

По-перше

, за «несприятливих обставин» на самочинно побудований об’єкт нерухомості суб’єкт може не тільки не зареєструвати право власності, а і взагалі його втратити (ч. 4, 5 ст. 376 ЦКУ). По-друге, визнання права власності на об’єкт нерухомості, у тому числі фундаментний павільйон (майданчик), не звільняє від обов’язку подальшого оформлення всієї дозвільної документації на такий об’єкт і може бути пов’язане з істотними штрафами, що підтвердила Держархбудінспекція в листі від 31.10.2008 р. № 22/4-3750.

 


Лист Держархбудінспекції від 31.10.2008 р. № 22/4-3750

Законодавством не передбачено прийняття в експлуатацію самочинно збудованих об’єктів нерухомого майна, право власності на яке визнано в судовому порядку.

Проте визнання права власності на об’єкти нерухомого майна в судовому порядку не позбавляє таких об’єктів статусу самочинного будівництва і тягне за собою відповідальність, передбачену Законом України «Про відповідальність підприємств, їх об’єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування» та Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Для зняття статусу самочинного будівництва замовнику (забудовнику) необхідно здійснити передбачений законодавством комплекс заходів, а саме: оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку під уже збудований об’єкт, розробити проект, погодити і затвердити його у встановленому порядку, отримати дозвіл інспекції держархбудконтролю на проведення будівельних робіт і ввести в експлуатацію актом державної приймальної комісії.

У разі виявлення випадків проведення будівельних робіт без дозволу на їх виконання інспекції держархбудконтролю зобов’язані зупиняти такі роботи до отримання дозволу на виконання будівельних робіт і притягувати до відповідальності осіб, винних у здійсненні будівництва без зазначеного дозволу.


 

За самочинне спорудження павільйону (майданчика) може бути накладено такі штрафні санкції:

1.

Відповідно до ст. 1 Закону про відповідальність у сфері містобудування за:

— проведення будівельних робіт без дозволу на їх виконання чи без затвердженої проектної документації — штраф у розмірі 50 % вартості цих робіт;

— експлуатацію або використання будівель та споруд без прийняття їх державними приймальними (технічними) комісіями — штраф у розмірі 10 % вартості виконаних робіт;

— здійснення окремих видів господарської діяльності в будівництві, що підлягають ліцензуванню, без отримання ліцензії — штраф у розмір плати за видачу ліцензії.

Штрафи за ці порушення накладаються Держархбудінспекцією відповідно до

Положення про порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування, затвердженого постановою КМУ від 06.04.1995 р. № 244.

2.

КУпАП передбачає накладення адміністративних стягнень за:

самочинне будівництво (ст. 97 КУпАП) у вигляді штрафу на громадян від 5 до 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 170 грн.), на посадових осіб — у розмірі від 9 до 18 нмдг (від 153 до 306 грн.);

— виконання будівельних робіт без затвердженого проекту (

ст. 96 КУпАП) у вигляді штрафу на громадян від 10 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 170 до 850 грн.), на посадових осіб — у розмірі від 50 до 100 НМДГ (від 850 до 1700 грн.);

проведення діяльності без отримання ліцензії (ст. 164 КУпАП) на посадову особу може бути накладено адмінштраф від 20 до 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 340 до 680 грн.) з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва та сировини чи без такої.

При цьому, на думку Держархбудінспекції

(лист від 06.08.2008 р. № 22/7-2350), адмінправопорушення, пов’язані із самочинним будівництвом, є триваючими, і строк притягнення до відповідальності щодо них має відлічуватися з дня, коли посадовій особі Держархбудінспекції стало відомо про факт вчинення правопорушення.

А самочинно побудовані «рухомі» павільйони (майданчики) підлягають знесенню в судовому порядку (

п. 19 Порядку розміщення МАФ).

Отже, для уникнення непорозумінь є сенс спорудження павільйонів (майданчиків) відразу оформляти належним чином.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі