Теми статей
Обрати теми

Внесок на розвиток соціальної інфраструктури: правовий та бухгалтерський аспекти

Редакція ББ
Стаття

Внесок на розвиток соціальної інфраструктури: правовий та бухгалтерський аспекти

Василь Качерай, головний бухгалтер ТзОВ «Фінансова компанія «ЕКО-ДІМ»

 

Будівництво житлових та комерційних будинків як для себе, так і для реалізації, окрім вартості самого будівництва несе в собі ще чимало додаткових затрат, зокрема, і пайовий внесок на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, без сплати якого неможливо отримати дозвільні документи на будівництво.

На що необхідно звернути увагу при укладенні договору про пайову участь у створенні та розвитку соціальної інфраструктури між органами виконавчої влади і замовником будівництва, як відобразити витрати щодо інвестиційного договору в обліку — читайте в цій статті.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про планування та забудову територій

— Закон України «Про планування та забудову територій» від 20.04.2000 р. № 1699-ІІІ.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 22.05.1997 р. № 283/97-ВР.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.1997 р. № 168/97-ВР.

 

Сутність внесків на розвиток соціальної інфраструктури

Відповідно до

ст. 27-1 Закону про планування та забудову територій замовник, який має намір здійснити будівництво об’єкта містобудування в населеному пункті, зобов’язаний узяти участь у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту.

Хто може не платити внесок на розвиток соціальної інфраструктури?

Статтею 27-1 передбачено, що винятком є будівництво:

— об’єктів будь-якого призначення на замовлення органів державної влади або органів місцевого самоврядування за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів;

— житлових будинків соціального призначення та

доступного житла;

— об’єктів, що споруджуються замість пошкоджених;

— об’єктів, що споруджуються за державною програмою до Євро-2012.

Тож цікавим є будівництво саме доступного та соціального житла, тому що в такому випадку можна уникнути сплати пайового внеску, а це призводить до зниження собівартості будівництва.

Цією ж

ст. 27-1 Закону про планування та забудову територій установлено граничні розміри цього внеску:

10 % загальної кошторисної вартості будівництва (реконструкції) об’єкта містобудування — для нежитлових будівель та/або споруд (крім будівель закладів культури та освіти, медичного і оздоровчого призначення1)

та

4 % від кошторисної вартості житлового будівництва.

1 Ці об’єкти мають соціальне призначення, незалежно від форми власності (державна чи приватна). Тому замовник будівництва такого об’єкта (наприклад, приватної школи або дитячого садка) не сплачує внесок на розвиток соціальної інфраструктури. Часто будівельники, щоб не платити цього внеску, обіцяють місту збудувати садок чи школу.

Зверніть увагу!

Розмір внеску на розвиток соціальної інфраструктури встановлюється органами місцевого самоврядування. І вже від переговорів з ними залежить, який саме розмір цього внеску вам установлять.

Слід урахувати, що відповідно до

ст. 27 Закону про планування та забудову територій, якщо технічними умовами будівництва передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об’єктів поза межами його земельної ділянки, величина пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціацальної інфраструктури населеного пункту зменшується на суму пов’язаних з цим витрат.

Зважаючи, що досить часто, особливо при забудові нових кварталів житлового будівництва, витрати на будівництво інженерних мереж є досить високими, то можна домовитися з органами виконавчої влади взагалі не платити внесок на розвиток соціальної інфраструктури. Хоча місцеві органи влади погоджуються на це вкрай неохоче.

При укладанні договору про пайову участь у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту слід звернути увагу на

істотні умови такого договору, які встановлено ст. 271 Закону про планування та забудову територій:

— розмір пайового внеску;

— терміни (графік) сплати пайового внеску;

— відповідальність сторін.

Особливу увагу слід звернути на графік сплати пайового внеску. Оскільки

Закон про планування та забудову територій дозволяє вносити його як одноразово, так і окремими платежами, то варто домовлятися з органами місцевого самоврядування про якомога пізніші терміни сплати цього внеску. Також варто передбачити мінімальні штрафні санкції, а по можливості і взагалі їх відсутність у випадку невчасної сплати пайових внесків.

Разом з тим варто пам’ятати, що при врахуванні виключень

ст. 27-1 Закону про планування та забудову територій пайового внеску на розвиток інфраструктури можна взагалі уникнути, чим здешевити вартість будівництва на 4 або 10 %.

 

Бухгалтерський та податковий облік пайового внеску на розвиток інфраструктури

Згідно зі

ст. 271 Закону про планування та забудову територій платником пайового внеску на розвиток соціальної інфраструктури є замовник будівництва. Відповідно до ст. 1 цього Закону замовник — фізична або юридична особа, яка має у власності або користуванні земельну ділянку і подала у встановленому законодавством порядку заяву щодо її забудови для здійснення будівництва або змін об’єкта містобудування.

Тож платником пайового внеску на розвиток соціальної інфраструктури є замовник будівництва. Але він може перекласти це зобов’язання на генпідрядника. З правової точки зору, перекласти свої зобов’язання щодо сплати пайового внеску на генпідрядника замовник може або за договором про передачу функцій замовника генпідряднику, або шляхом видачі генпідряднику довіреності на сплату пайового внеску на розвиток соціальної інфраструктури від імені замовника.

У бухгалтерському обліку розмір пайового внеску буде включено в кошторис витрат на будівництво. У податковому обліку відповідно до

п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток сума пайового внеску на розвиток соціальної інфраструктури буде віднесена до валових витрат замовника, як пов’язана з веденням господарської діяльності. Оскільки внесок на розвиток соціальної інфраструктури є обов’язковим (без укладення договору про пайову участь у створенні соціальної інфраструктури вам не видадуть дозвільних документів на будівництво та не підпишуть акт готовності об’єкта будівництва до експлуатації).

Пайовий внесок на розвиток інфраструктури не є об’єктом оподаткування ПДВ відповідно до

п.п. 3.2.6 Закону про ПДВ як вартість державних платних послуг.

Якщо пайовий внесок на розвиток соціальної інфраструктури сплачує генпідрядник від імені замовника будівництва, то розмір внеску не відноситься на валові витрати, тому що він повинен бути відшкодований генпідряднику замовником.

У бухгалтерському обліку пайовий внесок на розвиток соціальної інфраструктури відображається за двома варіантами:

— на рахунку

23 «Виробництво», якщо об’єкт будівництва будується для подальшого продажу;

— на рахунку

15 «Капітальні інвестиції», якщо об’єкт будівництва будується господарським або підрядним способом для власних потреб.

Для наочності відображення в обліку пайового внеску на розвиток інфраструктури розглянемо приклад.

 

Приклад.

Будівельна компанія «Будстандарт» планує збудувати житловий будинок, кошторисна вартість якого 20 млн грн. У договорі пайової участі у створенні розвитку соціальної інфраструктури визначено, що компанія повинна сплатити одноразово 2 % від кошторисної вартості на розвиток соціальної інфраструктури. «Будстандарт» є замовником будівництва і будує будинок самостійно. В обліку «Будстандарту» сплата зазначеного пайового внеску буде відображена так:

 

№з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,грн.

Податковий облік

Дт

Кт

ВД

ВВ

1

Сплачено пайовий внесок на розвиток соціальної інфраструктури

377

311

400000,00

 

400000,00

2

Відображено суму пайового внеску у витратах підприємства на будівництво згідно з Актом за ф. № КБ-2в

23

377

400000,00

 

 

 

Висновки

При будівництві як житлової, так і комерційної нерухомості перед замовником виникає необхідність сплати пайового внеску на розвиток соціальної інфраструктури населеного пункту.

Пайовий внесок на розвиток соціальної інфраструктури може бути сплачено як одноразово, так і частинами відповідно до договору про пайову участь у створенні та розвитку соціальної інфраструктури населеного пункту.

Розмір пайового внеску на розвиток соціальної інфраструктури включається до вартості будівництва та валові витрати підприємства, але ПДВ на нього не нараховується.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі