Теми статей
Обрати теми

Зміни в законодавстві про дозвільні процедури

Редакція ББ
Стаття

Зміни в законодавстві про дозвільні процедури

Дмитро Вовк, юрист

 

Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування дозвільних процедур» від 13.05.2010 р. № 2185-VІ було оновлено процедури отримання дозволів у сфері державного нагляду за дотриманням пожежної безпеки та охороною праці. Розгляду цих законодавчих нововведень, зокрема спрямованих на розширення декларативного принципу в дозвільній системі, присвячено пропоновану статтю.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про забудову

— Закон України «Про планування та забудову територій» від 20.04.2000 р. № 1699-III.

Закон про пожежну безпеку

— Закон України «Про пожежну безпеку» від 17.12.1993 р. № 3745-ХІІ.

Закон про дозвільну систему

— Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 р. № 2806-IV.

Закон про охорону праці

— Закон України «Про охорону праці» від 14.10.1992 р. № 2696-ХІІ.

Закон № 2185

— Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування дозвільних процедур» від 13.05.2010 р. № 2185-VІ.

Інструкція № 278

— Інструкція з організації роботи органів державного пожежного нагляду з питань видачі дозволів на початок роботи підприємств та оренду приміщень, затверджена наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 11.05.2006 р. № 278.

Порядок видачі дозволів на початок роботи підприємства та оренду приміщень

— Порядок видачі органами державного пожежного нагляду дозволів на початок роботи підприємства та оренду приміщень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2001 р. № 150.

Постанова № 449

— постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку певних дій із здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності, право на здійснення яких отримується на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства» від 16.06.2010 р. № 449.

 

Зміни дозвільної процедури у сфері нагляду за дотриманням пожежної безпеки

Нагадаємо, що в

ч. 8 ст. 10 Закону про пожежну безпеку встановлюється, що початок роботи новостворених підприємств, уведення в експлуатацію нових та реконструйованих виробничих, житлових об’єктів та об’єктів іншого призначення, упровадження нових технологій, передача у виробництво зразків нових пожежонебезпечних машин, механізмів, обладнання та продукції, оренда будь-яких приміщень здійснюються після видачі дозволу на це органу державного пожежного нагляду. Цей момент не зазнав жодних змін у зв’язку з прийняттям Закону № 2185.

Однак змінилося подальше формулювання процитованої норми, що стосується винятків із загального правила отримання дозволу. Найімовірніше, з метою приведення термінології

Закону про пожежну безпеку у відповідність до Закону про дозвільну систему законодавець установив, що дозвіл не потрібний при проведенні господарської діяльності або видів господарської діяльності на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства. Аналогічно тепер сформульовано і ч. 14 ст. 10 Закону про пожежну безпеку, згідно з якою новостворені підприємства, у тому числі розміщені в орендованих приміщеннях, що не змінюють виду своєї діяльності (крім потенційно небезпечних об’єктів) або не належать до категорії вибухопожежонебезпечних та об’єктів з масовим перебуванням людей і не розміщуються на території чи всередині зазначених об’єктів, можуть виконувати певні дії зі здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства. Зауважимо, що страхування цивільної відповідальності в цьому випадку, як того вимагає п. 3.1 Інструкції № 278, Законом про пожежну безпеку (з урахуванням змін, унесених Законом № 2185 ), не передбачається1. Якщо зазначені вище підприємства належать до категорії пожежонебезпечних об’єктів, вони можуть виконувати певні дії із здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства за умови укладення договорів добровільного страхування відповідальності перед третіми особами. Порядок та форма повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства встановлюються Кабінетом Міністрів України.

1 Утім, такої вимоги не було і в попередній редакції ст. 10 Закону про пожежну безпеку.

З останніми положеннями, очевидно, спочатку виникатимуть труднощі. Дійсно,

ст. 1 Закону про дозвільну систему містить поняття декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства, під якою розуміється документ, яким суб’єкт господарювання повідомляє державного адміністратора або представника відповідного дозвільного органу про відповідність своєї матеріально-технічної бази вимогам законодавства. У такий спосіб суб’єкт господарювання набуває права на проведення певних дій із здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання документа дозвільного характеру. Виходячи з цього унесення змін до ст. 10 Закону про пожежну безпеку є виправданим, оскільки це спростить застосування Закону про дозвільну систему у сфері нагляду за забезпеченням пожежної безпеки. Проте відповідно до п. 111 Порядку видачі дозволів на початок роботи підприємства та оренду приміщень суб’єкти, які підпадають під дію декларативного принципу, ведуть свою діяльність на підставі декларації відповідності об’єкта (об’єктів) вимогам законодавства з питань пожежної безпеки. Форму цієї декларації затверджено в додатку 3 до цього Порядку.

Така термінологічна «плутанина» гіпотетично може навіть призвести до ситуації, коли декларативний принцип у сфері пожежного нагляду фактично перестане функціонувати, оскільки видачу декларації відповідності об’єкта (об’єктів) вимогам законодавства з питань пожежної безпеки

Законом про пожежну безпеку не передбачено, а форму декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства не затверджено. Не вирішує проблеми і постанова № 449, яка при внесенні змін до Порядку видачі дозволів на початок роботи підприємства та оренду приміщень також використовує поняття декларації відповідності об’єкта (об’єктів) вимогам законодавства з питань пожежної безпеки. Можливо, описані вище колізії найближчим часом буде усунено Кабінетом Міністрів України, який згідно з п. 2 Прикінцевих положень Закону № 2185 зобов’язаний у двомісячний строк привести свої акти у відповідність до цього Закону.

Повернемося до процедури видачі дозволів.

Законом № 2185 змінено строк видачі дозволів. Тепер він становить десять робочих днів (раніше було п’ять) з дня подання заявником документів, необхідних для отримання дозволу. Дозвіл після прийняття Закону № 2185 видається безкоштовно і безстроково (це нововведення). Підставою для видачі дозволу є висновок, що оформляється за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об’єкта чи приміщення. Така оцінка (експертиза) проводиться органом державного пожежного нагляду або суб’єктом господарювання, який отримав ліцензію на проведення такої оцінки (експертизи). Розміри тарифів, у тому числі їх граничний розмір, на проведення оцінки (експертизи) затверджуються Кабміном.

Розширено також перелік підстав, що дозволяє не оформляти дозвіл. Раніше

ст. 10 Закону про пожежну безпеку передбачала єдину таку підставу — прийняття об’єкта в експлуатацію комісією за участі органів пожежного нагляду. Тепер додано ще одну: дозвіл не оформляється на орендовані торговельні місця, кіоски та контейнери, якщо вони знаходяться на ринку, на експлуатацію якого видано дозвіл, відповідно до схеми, погодженої з органом державного пожежного нагляду в установленому порядку. Утім, це нововведення є умовним, оскільки законодавець переніс до закону норму, раніше вже закріплену в підзаконних актах (п. 11 Порядку видачі дозволів на початок роботи підприємства та оренду приміщень, п. 3.1 Інструкції № 278).

Крім того, цим законодавчим актом

конкретизовано підстави для відмови у видачі дозволу та анулювання дозволу, що цілком логічно, оскільки згідно зі ст. 41 Закону про дозвільну систему відмова у видачі документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законами, не допускається2. Так, підставами для відмови у видачі дозволу є :

— надання суб’єктом господарювання документів, необхідних для отримання дозволу, не в повному обсязі;

— виявлення в документах, поданих суб’єктом господарювання, недостовірних відомостей;

— виявлення за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об’єкта чи приміщення порушень правил пожежної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі або створення перешкод у її гасінні та евакуації людей. При цьому, як і раніше, у разі виявлення фактів порушення, що не створюють загрози настання зазначених наслідків, дозвіл видається за умови надання суб’єктом господарської діяльності договору страхування цивільної відповідальності перед третіми особами щодо відшкодування можливої шкоди на деякий час до усунення порушень правил пожежної безпеки, а також плану заходів щодо усунення таких порушень з конкретними строками виконання (

п. 6 Порядку видачі дозволів на початок роботи підприємства та оренду приміщень).

2 Зауважимо, що деякі підстави для відмови у видачі дозволів або їх анулювання, на сьогодні закріплені в Законі про пожежну безпеку, раніше передбачалися в Порядку видачі дозволів на початок роботи підприємства та оренду приміщень.

Підставами для анулювання дозволу є:

— звернення суб’єкта господарювання із заявою про анулювання дозволу;

— припинення юридичної особи (злиття, приєднання, поділ, перетворення або ліквідація);

— припинення суб’єктом господарювання проведення певних дій із здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності, на здійснення яких було надано дозвіл;

— виявлення порушень правил пожежної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі або створення перешкод у її гасінні та евакуації людей;

— виникнення пожежі, якщо в матеріалах про пожежу зазначено, що однією з причин її виникнення є порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки;

недопуск посадових осіб органів державного пожежного нагляду до здійснення заходів державного нагляду у сфері пожежної безпеки (на це нововведення суб’єктам господарювання слід звернути особливу увагу);

— установлення факту надання суб’єктом господарювання в заяві та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;

— інші підстави, передбачені законом.

Крім того,

Законом № 2185 до ст. 10 Закону про пожежну безпеку внесено гарантію одноманітності порядку видачі органами державного пожежного нагляду дозволів на початок роботи новостворених підприємств, уведення в експлуатацію нових та реконструйованих виробничих, житлових об’єктів та об’єктів іншого призначення, упровадження нових технологій, передачу у виробництво зразків нових пожежонебезпечних машин, механізмів, устаткування та продукції, оренду будь-яких приміщень — установлення такого порядку іншими законами (крім Закону про пожежну безпеку) не допускається.

 

Зміни дозвільної процедури у сфері охорони праці

Зміни, спрямовані на розширення декларативного принципу у сфері господарювання, унесені

Законом № 2185 також і до ст. 21 Закону про охорону праці. Цю статтю доповнено ч. 4, згідно з якою набуття права на виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки може здійснюватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці. Переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, початок виконання чи експлуатації (застосування) яких може здійснюватися на підставі такої декларації, установлюються Кабінетом Міністрів України.

На сьогодні з метою виконання наведеної вище норми закону Кабміном у

постанові № 449 затверджено Перелік певних дій із здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності, право на здійснення яких придбавається на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства. У сфері охорони праці на сьогодні декларативний принцип поширюється на такі роботи підвищеної небезпеки:

1. Здійснення контролю за якістю зварних з’єднань.

2. Здійснення радіологічного (дозиметричного) і піротехнічного контролю.

3. Виготовлення та використання вантажозахоплювальних пристроїв (стропів, траверс, грейферів).

4. Експлуатація та ремонт водозабірних споруд.

5. Продавлювання тунельних конструкцій під будинками, спорудами, магістралями та водоймами.

6. Роботи із застосуванням піротехнічних виробів.

7. Експлуатація, обслуговування, ремонт технологічного устаткування харчової, переробної, поліграфічної, легкої та текстильної промисловості.

8. Ремонтні, монтажні, будівельні та інші роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра.

9. Навчання з охорони праці, професійна підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації працівників, які залучаються до виконання робіт підвищеної небезпеки.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі