Теми статей
Обрати теми

Придбання будматеріалів за готівковий розрахунок

Редакція ББ
Стаття

Придбання будматеріалів за готівковий розрахунок

Олена Косяченко, консультант

 

У межах господарської діяльності будівельного підприємства часто трапляються ситуації, коли матеріали придбаваються за готівковий розрахунок. І кожен бухгалтер стикається з відображенням цих витрат у бухгалтерському та податковому обліку. Саме від правильності складання первинних документів, що підтверджують факт оплати і придбання товарів, залежить, чи може підприємство розраховувати на валові витрати і податковий кредит з ПДВ.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.1997 р. № 283/97-ВР.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.1997 р. № 168/97-ВР.

Закон про РРО

— Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР.

Закон № 889

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

Указ № 436

— Указ Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.1995 р. № 436/95.

Положення № 637

— Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637.

Положення № 614

— Положення про форму та зміст розрахункових документів, затверджене наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614.

Положення № 88

— Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 р. № 88.

Наказ № 440

— наказ ДПАУ «Про затвердження форми Звіту про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт» від 19.09.2003 р. № 440.

Наказ № 614

— наказ ДПАУ «Про затвердження нормативно-правових актів до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 01.12.2000 р. № 614.

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. № 8073-X.

 

«Готівкова первинка»: нюанси оформлення

Отже, незалежно від того, чи придбавалися товарно-матеріальні цінності (ТМЦ) для господарських потреб підприємства за готівкові кошти, видані в підзвіт найманому працівнику, або за власні кошти працівника, останній має

відзвітувати перед роботодавцем, надавши йому авансовий звіт1.

1 Авансовий звіт — Звіт про використання коштів, наданих на відрядження або під звіт, затверджений наказом № 440.

Авансовий звіт

підзвітна особа подає своєму роботодавцю у строки, передбачені для повернення готівки, виданої на відповідні потреби. Згідно з Положенням № 637 видача коштів на господарські (виробничі) цілі дозволяється на строк не більше двох робочих днів, уключаючи день отримання готівки під звіт.

Зазначені в авансовому звіті

витрати має бути підтверджено відповідними оригіналами первинних документів, що засвідчують:

1) факт оплати — розрахункові документи

(наприклад, фіскальний чек, квитанція касового ордера, розрахункова квитанція тощо);

2)

факт отримання ТМЦ — відвантажувальні документи (товарні накладні, акт виконаних робіт тощо).

При цьому слід мати на увазі, що в цьому випадку працівник діє від імені свого роботодавця (виконує його доручення), тому

в підтверджуючих документах має бути зазначено реквізити роботодавця (підприємства або приватного підприємця). Виняток становить касовий чек, який є розрахунковим документом, що підтверджує факт продажу товарів або надання послуг (ст. 2 Закону про РРО). Касовий чек не містить відомостей про покупця, отже, підприємство-покупець має всі підстави для оприбуткування придбаних працівником товарів (послуг) на підставі цього документа (з урахуванням обмежень, установлених п.п. 7.2.6 Закону про ПДВ, про які йтиметься нижче). Зрозуміло, чек має бути складено за формою, затвердженою наказом № 614.

Якщо підзвітна особа придбаває ТМЦ у продавця — юридичної особи, то питань щодо правильності оформлення первинних документів не виникає.

А от як бути, якщо продавець — фізична особа – підприємець, яка не застосовує РРО, оскільки може видавати

розрахунковий документ довільної форми (чек, квитанція, товарний чек чи інший письмовий документ). Тут для уникнення конфліктів з податковими органами варто дотримуватися форми товарного чека, затвердженої п. 3.2 Положення № 614 (лист ДПАУ від 06.07.2009 р. № 14083/7/23-7017/572). Тоді в товарному чеку має бути зазначено:

— назву суб’єкта господарювання;

— ідентифікаційний код підприємця за ДРФО;

— індивідуальний податковий номер платника ПДВ;

— найменування товару (послуги);

— ціну за одиницю виміру;

— ПДВ, %;

— вартість;

— хто здійснив розрахунок;

— підпис;

— дату;

— слова «ТОВАРНИЙ ЧЕК».

Якщо підприємець не є платником ПДВ, то ПДВшні рядки ним не заповнюються.

Крім того,

обов’язково для правомірності відображення витрат у бухгалтерському обліку документ має відповідати вимогам п 2.4 Положення № 88, а саме повинен містити обов’язкові реквізити первинного документа:

— П. І. Б. продавця;

— назву документа;

— дату складання;

— зміст господарської операції та її вимірники (у натуральному та вартісному виразі);

— посаду, прізвище та підпис особи, відповідальної за складання документа.

На практиці застосовується єдиний розрахунковий документ, що підходить усім суб’єктам господарювання, з такими реквізитами, як:

— П. І. Б. підприємця-продавця;

— його ідентифікаційний номер;

— номер і дата його Свідоцтва про держреєстрацію;

— номер і дата Свідоцтва єдиноподатника або фікспатентника (за наявності);

— дата і номер платіжки на сплату ПДФО (єдиного податку або вартості фікспатенту);

— найменування і вартість проданого товару;

— підпис продавця про отримання оплати;

— дата купівлі.

При цьому на вимогу покупця йому видаються копії підтверджуючих документів.

 

ВВ «за готівку»

Відповідно до

п.п. 5.3.9 Закону про податок на прибуток до складу валових витрат не включаються витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами. Отже, при віднесенні витрат підприємства до складу валових вирішальне значення має саме відповідність їх оформлення вимогам законодавства. Це означає, що всі документи (накладні, акти тощо), а також податкові накладні має бути виписано на ймення підприємства, що і дозволить підприємству відобразити ці витрати в податковому обліку . І тільки чек РРО не містить реквізитів підприємства-покупця, але дає повноцінне право на валові витрати.

Валові витрати виникають на дату складання авансового звіту і затвердження його керівником

.

Придбання запасів для використання у власній госпдіяльності через підзвітну особу відображається в податковому обліку шляхом збільшення ВВ згідно з

п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток з подальшим перерахунком за п. 5.9 цього Закону.

 

ПДВ-нюанси

Що стосується

збільшення податкового кредиту , то згідно з п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ підприємство — платник ПДВ, що придбаває через підзвітну особу товари (послуги) також у платника ПДВ, має право збільшити свій податковий кредит на сплачену (нараховану) у складі вартості таких товарів (послуг) суму ПДВ, за умови, що ТМЦ, які придбаваються, використовуватимуться в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності.

При цьому згідно з

п.п. 7.2.6 Закону про ПДВ підставою для відображення податкового кредиту, як правило, є податкова накладна. Однак це можуть бути й інші документи, що актуально при здійсненні купівель через підзвітну особу за готівковий розрахунок. Так, п.п. 7.2.6 Закону про ПДВ дає можливість збільшити податковий кредит при купівлі товарів (послуг) за готівку або з розрахунками за допомогою карток платіжних систем, банківських або персональних чеків у межах граничної суми, установленої НБУ для готівкових розрахунків (тобто в межах 10000 грн.), на підставі належним чином оформленого товарного чека, іншого платіжного або розрахункового документа, що підтверджує приймання платежу постачальником, із зазначенням загальної суми платежу, суми ПДВ та податкового номера постачальника.

Отже, якщо підзвітна особа, здійснивши купівлю за готівковий розрахунок на суму в межах 10000 грн., надасть разом з авансовим звітом отриманий від продавця належним чином оформлений товарний чек, в якому зазначено загальну суму платежу, суму ПДВ та податковий номер постачальника, то підприємство має право на підставі такого документа відобразити податковий кредит з ПДВ.

Якщо касовий чек містить лише вартість товарів та суму податку

без зазначення податкового номера постачальника, то податковий кредит за таким чеком можна збільшити тільки на 40 грн. за день (тобто вартість товару без ПДВ — 200 грн.) Це випливає з того самого п.п. 7.2.6 Закону про ПДВ, де зазначається таке:

 


П.п. 7.2.6 Закону про ПДВ

«Підставою для нарахування податкового кредиту

без отримання податкової накладної також є:

<…>

касові чеки

, які містять суму поставлених товарів (послуг), загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального номера, але без визначення податкового номера постачальника). При цьому з метою такого нарахування загальна сума поставлених товарів (послуг) не може перевищувати 200 гривень за день (без урахування податку на додану вартість)».

 

Однак із цим не згодна ДПАУ, стверджуючи, що касові чеки, які не містять податкового номера платника ПДВ — продавця, не можуть бути підставою для формування податкового кредиту в покупця (див.

лист ДПАУ від 15.07.2009 р. № 14927/7/16-1517). У зв’язку з цим для відображення податкового кредиту в повній сумі краще вимагати від постачальника податкову накладну чи бути готовими відстоювати свою правоту при перевірці, посилаючись на п.п. 7.2.6 Закону про ПДВ.

Датою виникнення у підприємства права на податковий кредит буде

дата отримання податкової накладної, виписаної на адресу підприємства-покупця, або інший документ, що її замінює, але не раніше дати затвердження авансового звіту.

 

«Готівкова» відповідальність

І на закінчення нагадаємо про відповідальність за порушення у сфері готівкового обігу2..

2 А про те хто, коли та як перевіряє готівкові розрахунки, ми вже писали в газеті «Будівельна бухгалтерія», 2010, № 9, с. 25.

 

Відповідальність за порушення у сфері готівкового обігу

№ з/п

Вид порушення

Санкція за порушення

Нормативний акт

Примітка

1

2

3

4

5

1

Перевищення встановлених строків використання виданої під звіт готівки, а також видача готівкових коштів під звіт без повного звіту за раніше видані кошти

Штраф у розмірі 25% виданих під звіт сум

Ст. 1 Указу № 436

При отриманні готівки на закупівлю товарів (робіт, послуг) підзвітна особа має дотримуватися вимог п. 2.11 Положення № 637 — здавати залишок коштів не пізніше дня, наступного за днем отримання готівки

2

Перевищення встановлених строків використання виданої під звіт готівки

Штраф у розмірі 15 % своєчасно не поверненої суми (накладається на підзвітну особу)

П.п. 9.10.2 Закону № 889

При поверненні надміру витрачених коштів у місяці, наступному за звітним місяцем, на який припадає граничний строк здавання залишку коштів, крім 15-відсоткового штрафу, з працівника стягується сума податку з доходів за ставкою 15 %, нарахованого на суму надміру витрачених коштів. У разі придбання працівником товарів (робіт, послуг) для потреб підприємства за власні кошти штрафні санкції не застосовуються, оскільки готівкові кошти під звіт не видавалися

3

Проведення готівкових розрахунків без видачі одержувачу коштів платіжного документа (товарного або касового чека, квитанції до прибуткового ордера, іншого письмового документа), що підтверджує сплату покупцем готівкових коштів

У розмірі сплачених коштів

Ст. 1 Указу № 436

На перший погляд, цю санкцію передбачено для продавця, який не видав необхідний документ покупцю. Однак за роз’ясненнями ДПАУ, викладеними в листі від 30.12.2005 р. № 13363/6/23-8019, цей штраф застосовується до підприємства, у касі якого при перевірці виявляються затверджені авансові звіти підзвітних осіб, згідно з якими таким особам зараховано (виплачено) суми готівки, не підтверджені відповідними розрахунковими документами

4

Перевищення граничної щоденної суми готівкових розрахунків між суб’єктами підприємницької діяльності

200 % суми виявленої понадлімітної готівки за кожен день

П. 2.3 Положення № 637, ст. 1 Указу № 436

Так, у разі здійснення готівкових розрахунків понад установлену граничну суму кошти (у розмірі перевищення встановленої суми у 10000 грн.) розрахунково додаються до фактичних залишків готівки в касі на кінець дня платника готівки одноразово в день здійснення такої операції, з подальшим порівнянням отриманої розрахункової суми із затвердженим лімітом каси.

 

Пам’ятайте також, що відповідно до

п. 7.3 Положення № 637 на керівників підприємств покладено відповідальність за дотримання порядку ведення операцій з готівкою. У разі порушення цього порядку посадових осіб підприємства можуть притягти до адміністративної відповідальності згідно зі ст. 1642 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі від 8 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 136 до 255 грн.). Якщо таке порушення повториться протягом року після накладення адміністративного стягнення за ті самі порушення, то розмір штрафу становитиме вже від 10 до 20  неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 170 до 340 грн.).

Сподіваємося, ця інформація допоможе уникнути неприємних ситуацій у вашій роботі.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі