Теми статей
Обрати теми

Розрахунки в будівництві: практика організації та здійснення

Редакція ББ
Стаття

Розрахунки в будівництві: практика організації та здійснення

Василь Качерай, головний бухгалтер ТзОВ «Фінансова компанія «ЕКО-ДІМ», poradnyk@gmail.com

 

Кожного дня в будівельних компаніях здійснюють десятки, а то й сотні платежів за розрахунками з контрагентами — постачальниками матеріалів, виконавцями будівельно-монтажних робіт тощо. В умовах обмежених фінансових ресурсів важливу роль відіграє черговість здійснення платежів. У великих холдингових компаніях складанням платіжного календаря, здійсненням розрахунків та визначенням черговості платежів займається фінансовий відділ чи спеціально створене казначейство або, як мінімум, популярний останнім часом в компаніях працівник з посадою фінансового директора. Проте в більшості будівельних компаній цією процедурою займаються й надалі бухгалтери. Тож спробуємо розглянути основні принципи організації розрахунків у будівельній компанії, які стануть надійним помічником бухгалтерам задля правильного управління фінансовими ресурсами.

 

Класифікація контрагентів

Для того щоб можна було ефективно скласти платіжний календар здійснення платежів будівельної компанії, усіх контрагентів пропонується поділити на чотири групи за двома характеристиками.

Загалом контрагенти (кредитори) оцінюються за лояльністю та важливістю.

Лояльність контрагента

— це ставлення кредитора до вчасності розрахунків з ним та реакція на терміни оплати.

Важливість контрагента

— це ступінь впливу наявності його продукції або послуг на діяльність будівельної компанії.

Загалом усіх кредиторів варто поділити на

4 групи:

важливі та лояльні;

важливі та нелояльні;

лояльні та неважливі;

неважливі та нелояльні.

Важливими та лояльними

для будівельної компанії є, як правило, підрядні та субпідрядні організації. З одного боку, вони є важливими, тому що тільки вони можуть надавати нам визначені роботи і замінити їх достатньо складно, а в окремих випадках по суті неможливо. З іншого боку, підрядники є достатньо лояльними до самої будівельної компанії та роботи, яку вони виконують, тому що втрату такого замовника неможливо швидко компенсувати іншим замовником. А в часи економічних криз ця залежність стає особливо міцною. Також до групи важливих та лояльних контрагентів можна віднести різні допоміжні дочірні підприємства будівельної компанії. Скажімо, будівельна компанія має свій цегельний завод. Він є досить важливим для компанії, оскільки забезпечує її цеглою за досить низькою, порівняно з конкурентами, ціною. Разом з тим він є достатньо лояльним до будівельної компанії, оскільки є її дочірнім утворенням і завжди буде готовий чекати на кошти. Таких допоміжних підприємств у будівельній компанії може бути декілька.

Важливими та нелояльними

до будівельної компанії є постачальники, які постачають важливу продукцію, яку важко замінити, або надають послуги, без яких не може обійтися підприємство. Під цю категорію для більшості забудовників потрапляють проектні організації. З одного боку, замовивши проектні роботи в певній організації, забудовник по суті не має змоги зробити заміну виконавця. З іншого боку, проектна організація, розуміючи безвихідне положення забудовника, може не чекати на оплату будівельної компанії та взятися за інший проект, відклавши попередній до кращих часів, точніше до часу, поки отримає кошти.

Лояльними та неважливими

для будівельної компанії є кредитори, яких багато на ринку та які надають однорідні послуги чи продають однорідну продукцію. До цієї категорії відносяться, скажімо, постачальники канцтоварів чи консалтингові компанії. Їх на ринку достатньо велика кількість, вони постачають однорідну продукцію і, перебуваючи в умовах гострої конкуренції, часто готові чекати на відстрочення оплати, тільки б зберегти покупця.

Неважливі та нелояльні контрагенти

— кредитори, які не готові чекати на оплату їх послуг чи продукції, разом з тим їхня діяльність не є стратегічно важливою для будівельної компанії. Це, скажімо, рекламні агенції. Як правило, за рекламу всі ЗМІ та інші носії реклами хочуть отримати кошти авансом. Разом з тим будівельна компанія може відмовитися від рекламних послуг, скориставшись іншими каналами просування своєї продукції на ринку, скажімо, продаж житла через агенції нерухомості, а вже ті, у свою чергу, займатимуться рекламною діяльністю.

 

Порядок здійснення платежів

Здійснивши розподіл кредиторів на відповідні категорії, необхідно встановити пріоритетність здійснення платежів.

У першу чергу

будівельній компанії необхідно розрахуватися з кредиторами, які потрапили в групу важливих та нелояльних контрагентів. Це пояснюється тим, що заборгованість перед кредиторами такого роду може призвести до блокування роботи компанії, що є неприпустимим. Скажімо, без наявності проектних креслень здійснювати будівельні роботи неможливо (окремі випадки зловживання цим фактором до уваги брати не будемо).

Наступними в черзі на оплату є

важливі та лояльні кредитори. Незважаючи на їх лояльність до нас, потрібно розуміти їх важливість, а, скажімо, у випадку з підрядником від факту здійснення оплати й залежатиме факт виконання будівельних робіт. Звичайно, лояльний підрядник терпляче чекатиме на оплату виконаних робіт, але це може призвести до відсутності в нього коштів на будівельні матеріали та призупинення будівництва. Лояльність такого кредитора може проявлятися лише в тому, що в разі затримок з оплатою він «не побіжить» відразу вирішувати проблему заборгованості в суд, а спробує домовитися, оскільки дорожитиме співпрацею.

Третіми в черзі на оплату становитимуть

неважливі та нелояльні контрагенти. Попри те, що вони не є дуже важливими для будівельної компанії, вони все ж не готові до відстрочення оплати. Тож якщо будівельна компанія таки надумає скористатися рекламними послугами, то незважаючи на те, що вони не є ключовими для компанії, оплатити їх доведеться вчасно.

І звичайними останніми кошти отримають

неважливі, але лояльні кредитори.

Використовуючи таку черговість платежів, бухгалтер будівельної компанії досить розумно витрачатиме кошти і зможе забезпечити функціонування компанії в умовах обмежених фінансових ресурсів.

 

Висновки

З метою забезпечення безперебійного функціонування будівельної компанії в часи економічних негараздів варто розділити кредиторів на чотири групи за ознаками лояльності та важливості для компанії

Розрахунки варто здійснювати спочатку за ознакою важливості контрагентів для компанії і лише потім за ознакою лояльності.

Наведені принципи поділу контрагентів та порядковість здійснення їм платежів є суб’єктивним поглядом автора, його розробкою, яка втілена на практиці та успішно використовується в практичній діяльності будівельної компанії.

Варто пам’ятати одну важливу річ, здійснюючи розрахунки з кредиторами: невчасно здійснений платіж — це підрив репутації компанії. А вона може коштувати значно більше, ніж сума заборгованості.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі